Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Najlepsza motocyklowa żarówka H7

Polem bitwy jest reflektor Kawasaki Z 800, a żołnierzami żarówki H7. Sprawdzamy, która ze strategii jest lepsza – duża moc światła czy niska cena. 

Zmierzyć światło

Najważniejsze w tym teście były pomiary mocy światła. Żeby uzyskać maksymalnie wiarygodne wyniki, potrzebowaliśmy laboratorium z odpowiednim sprzętem. Z pomocą przyszli nam specjaliści z firmy Lumi­leds z Aachen. Wykonali oni pomiary, opierając się na specyfikacji ECE.

Żarówki do testu kupiliśmy sami. Chodziło o to, by testom poddać H-siódemki niezmanipulowane przez producentów, takie, które kupisz np. na stacji paliw. Do pomiarów wykorzystaliśmy nowy reflektor Kawasaki Z 800. Dzięki temu wszystkie żarówki były testowane w identycznych warunkach.

Reflektor został zamontowany na goniometrze; za pomocą tego urządzenia elektronika może dokładnie sterować zdefiniowanymi wcześniej ruchami. Dzięki temu mogliśmy w dokładnie takich samych warunkach przejeżdżać snopem światła danej żarówki przed urządzeniem pomiarowym, które składało się z zestawu przesłon i czujników osadzonych co 25 m w długiej rurze. Tym sposobem ustaliliśmy mierzoną w luksach moc oświetlenia w całej wiązce. Punktami pomiarowymi były: prawa jej strona, środek i lewa strona.

Na powierzchni mniej więcej ekranu kinowego jest wyświetlany schemat drogi. Umieszczone zaraz za nią czujniki mierzą moc oświetlenia. Na wstępie przestudiowaliśmy opisy i informacje na opakowaniach. Reflektor z każdą żarówką był 80 razy obracany tam i z powrotem.


Oprócz tego określiliśmy maksymalny zasięg żarówek zamontowanych w testowym reflektorze. Wyliczone wartości średnie dały wynik testu. Największe długości snopa światła dochodziły do 55 m, na drugim biegunie były snopy 30-metrowe. Wyskalowaliśmy odległość między tymi dwoma wartościami granicznymi i odpowiednio do tego ustaliliśmy punktację. Podobnie postąpiliśmy z wartościami pomiarów odnoszących się do mocy oświetlenia (maksymalna wartość wyniosła 15 luksów).

Niektóre oceny końcowe obniżyliśmy, a to w przypadku, gdy podczas następujących zaraz potem pomiarach foto- i geometrycznych wystąpiły odchylenia od specyfikacji ECE.

Na co uważać przy wymianie

Wymianę żarówki zacznij od dobrania właściwej mocy. Im żarówka mocniejsza, tym bardziej się nagrzewa, więc za mocna może spalić plastikowe elementy reflektora. Wymontowując spaloną żarówkę nie szarp się z wtyczką. Podczas wkładania nowej staraj się nie dotykać szkiełka palcami, bo tłuste ślady w połączeniu z temperaturą szybko ją wykończą. Podczas montażu nowej dokładnie osadź żarówkę w mocowaniu, potem ją przypnij i dopiero na końcu podłącz kostkę z kablami. Jeżeli tego nie zrobisz, reflektor może źle świecić. Po wymianie sprawdź, czy światła są dobrze ustawione.

  • Podczas montażu staraj się nie dotykać bańki paluchami. Jeżeli dotknąłeś, to przetrzyj żarówkę szmatką bo będziesz ją musiał znowu wymieniać.
  • Jak najdokładniej osadź pierścień w mocowaniu. Pomogą ci w tym odpowiednie wycięcia. Następnie przypnij żarówkę drucianą zapinką.
  • Najpierw montujesz, dopiero potem wpinasz kostkę z kablami. Pamiętaj – nic na siłę!

10 metrów dla bezpieczeństwa

Lukas – ekspert od światła w firmie Lumileds z Aachen – pokazał mi, co potrafi reflektor motocyklowy z dobrą żarówką. Lampa beemki K 1600 GT to do tej pory najwydajniejsze światło motocyklowe, jakie do niego trafiło. Jest niemal tak dobre, jak światła samochodowe!

Inne maszyny to pod tym względem niższa liga. Moc oświetlenia i zasięg reflektorów z żarówkami H7 nawet nie zbliżają się do tych wartości. I to nawet wtedy, gdy mają dwie żarówki – jedną do świateł mijania, drugą, która zaczyna świecić, gdy włączysz drogowe. Dzieje się tak, bo reflektory z żarówkami H7 są zwykle niewielkie, dlatego ich światło rozchodzi się słabiej.

Najgorsze żarówki, jakie zamontowaliśmy podczas naszego testu do reflektora Kawasaki Z 800 nie mogły zaimponować – już powyżej odległości 25 m miernik rzadko pokazywał 20 luksów. No tak, ale mamy tu do czynienia z H7, a nie ze światłem ksenonowym.

Najsłabsza z testowanych żarówek H7 świeciła nocą na odległość 40 m, a najlepsza na ponad 50 m. Czy to duża różnica? Ogromna! Przecież każdy kolejny metr oświetlonej drogi daje więcej czasu na reakcję w razie pojawienia się przeszkody. Weź to pod uwagę, gdy będziesz kupował nową żarówkę.

Podczas fabrycznego montażu producenci zwracają uwagę, by ich motocykle dostawały żarówki o jak najdłuższej żywotności. To zrozumiałe, bo nikt nie chce wysłuchiwać narzekań klientów, że żarówka wyzionęła ducha krótko po zakupie. Najtrwalsze H-siódemki potrafią świecić ponad 1000 godzin. Jeśli więc przyjąć, że średnia prędkość wynosi 50 km/h, wówczas wymiana żarówki odbywałaby się co 50 000 km, czyli raz na kilka lat.

 

 

Ciepło zabija żarówkę

To jednak tylko teoria. W praktyce dużą rolę odgrywają różne obciążenia fizyczne, np. wahania temperatury, wibracje, to, w jakim stanie jest obudowa reflektora, i to, jak mocno nagrzewa się w niej żarówka. Generalna zasada jest taka: im żarówka jaśniej świeci, tym bardziej się nagrzewa, a im bardziej się nagrzewa, tym krócej żyje. Producenci określają żywotność na podstawie wyników testów laboratoryjnych, a sztuką, którą muszą opanować, jest połączenie jak najwyższej mocy oświetleniowej z maksymalną osiągalną żywotnością. Ta łamigłówka należy do cyklu „jak pogodzić wodę z ogniem”.

W celu znalezienia jak najlepszej równowagi między tymi czynnikami czołowi producenci żarówek, tacy jak General Electric (dostawca m.in. Boscha), Osram czy Philips, prowadzą własne badania, mogą więc podać wiarygodne dane dotyczące żywotności swych produktów. Philips na przykład określa żywotność mocno świecącego zwycięzcy naszego testu X-treme Vision na poziomie 450 godzin. Tańsza, za to słabsza wersja o nazwie Vision Moto powinna z kolei świecić przez 100 godzin. Podobnie jest w przypadku Osrama: 550 godzin żarówka standardowa, natomiast jaśniejsza H7 Night Breaker Unlimited – 300 godzin.

Pozorne oszczędności

U producentów tańszych żarówek nie ma szans na takie wyniki. Twoje oszczędności będą tylko pozorne. Jeśli dzięki odpowiedniemu oświetleniu unikniesz wypadku i kosztów z tym związanych, na pewno stwierdzisz, że warto było wydać kilkadziesiąt, a nie kilkanaście złotych na żarówkę. Oprócz tego gdy podczas nocnej jazdy będziesz ledwo widział drogę lub gdy co rusz będziesz musiał zmieniać żarówki, na pewno szybko się z nami zgodzisz.

 

BOSCH PLUS 90

OBI H7

 

Kraj produkcji: Węgry

Cena: 78 zł (podwójne opakowanie)

Pomiary (wartości średnie): zasięg wiązki światła 48 m; natężenie światła w trzech punktach pomiarowych* 7,8/12,3/7,1 luksa; odchylenia: brak (foto- oraz geometria)

 

Kraj produkcji: Chiny

Cena: 18 zł (podwójne opakowanie)

Pomiary (wartości średnie): zasięg światła 45 m; natężenie światła w trzech punktach pomiarowych* 6,6/10,2/6,3 luksa; odchylenia: brak (fotometria) ew. niewielkie (geometria)

Wniosek: duży zasięg, żarówka działa świetnie. Wysoka jakość, ale i cena. Wniosek: nic nadzwyczajnego. Średnia wartość siły światła, średni zasięg. Natomiast na cenę nie ma co narzekać.

 

Osram

Night Breaker Unlimited

Osram

H7 Orginal

Kraj produkcji: Niemcy

Cena: 67 zł (podwójne opakowanie)

Pomiary (wartości średnie): zasięg wiązki światła 49,5 m; natężenie światła w trzech punktach pomiarowych* 8,2/12,9/7,3 luksa; odchylenia: brak (foto- oraz geometria).

Kraj produkcji: Niemcy

Cena: od 20 zł

Pomiary (wartości średnie): zasięg wiązki światła 45 m; natężenie światła w trzech punktach pomiarowych* 6,9/10,2/6,3 luksa; odchylenia: brak (foto- oraz geometria).

Wniosek: zasięg niemal 50 m, świeci bardzo jasno. To nie najgorsza inwestycja!

Wniosek: niemal wszystkie wartości mieszczą się w średniej z tego porównania, czyli jest nie najgorzej. Podobnie ze stosunkiem ceny do jakości.

Philips

Vision Moto

Philips        

X-treme Vision

Kraj produkcji: Polska

Cena: 20 zł

Pomiary (wartości średnie): zasięg wiązki światła 46,5 m; natężenie światła w trzech punktach pomiarowych* 7,5/12,0/7,5 luksa; odchylenia: brak (foto- oraz geometria)

Kraj produkcji: Polska

Cena: 42 zł

Pomiary (wartości średnie): zasięg wiązki światła 50,5 m; natężenie światła w trzech punktach pomiarowych* 8,3/14,0/8,5 luksa; odchylenia: brak (foto- oraz geometria)

Wniosek: jaśniej świecił tylko zwycięzca testu. Świetna, a przy tym niedroga żarówka.

Wniosek: najwyższe wartości we wszystkich pomiarach, stąd jego zwycięstwo. Tym bardziej warto, że i cena jest przyzwoita.  

Spahn

57162

Unitec

H7

 

Kraj produkcji: Chiny

Cena: od 8 zł

Pomiary (wartości średnie): zasięg światła 44 m; natężenie światła w trzech punktach pomiarowych* 6,4/9,4/5,0 luksa; odchylenia: brak (fotometria), ew. niewielkie (geometria)

 

Kraj produkcji: Chiny

Cena: od 10 zł (podwójne opakowanie)

Pomiary (wartości średnie): zasięg światła 44 m; natężenie światła w trzech punktach pomiarowych* 6,4/10,1/5,5 luksa; odchylenia: brak (fotometria), ew. mocne (geometria)

Wniosek: cena odzwierciedla nie najwyższą jakość. Wyniki pomiarów nie zwalają z nóg.

 Wniosek: Lepsze wartości od droższego produktu tej samej firmy, jednak mocne odchylenia w pomiarze geometrii.

Unitec

Xenon Mega White

 
 

Kraj produkcji: Chiny

Cena: od 12 zł (podwójne opakowanie)

Pomiary (wartości średnie): zasięg światła 41 m; 
natężenie światła w trzech punktach pomiarowych* 
5,8/8,0/4,5 luksa; odchylenia: brak (fotometria), 
ew. minimalne (geometria)

Wniosek: kiepski zasięg, pozostałe wartości ledwie 
przeciętne. Jedyny plus to cena, ale generalnie nie warto.

 

 

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole: