Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.2

Najlepsze motocykle dla kobiet?

Motocykl używany idealny dla dziewczyny? Nie ma sprawy! Oto cztery nasze propozycje, po jednej na każdy rodzaj drogi.

BMW G 650 GS

Zawsze chciałaś zapuścić się gdzieś dalej od asfaltu? Jeśli tak, wybierz jedną z beemek z jednocylindrowym silnikiem o pojemności 650 cm3. Ich historia zaczęła się w 1993 r., gdy silnik z Aprilii Pegaso, produkowany przez Austriaków z Rotaxa, wszczepiono w nową ramę. Tak powstał F 650. Później motocykl nieznacznie modyfikowano i tak powstały F 650 GS Dakar oraz G 650 GS Sertão. Wszystkie te maszyny mają to samo serducho i wspólny cel – zawieźć cię nawet na koniec świata. 

 

 

Docenisz ich relatywnie niewielką masę, niską jak na enduro kanapę i łatwość prowadzenia. Silnik nie jest demonem mocy, mimo to 48 KM w zupełności wystarczy. Wielu krytykuje za miękki amortyzator, szczególnie podczas jazdy z pasażerem, ale dla ciebie raczej nie będzie to problem.

 

Ładna sylwetka, niska kanapa i bezawaryjność - za to dziewczyny polubią G 650 GS. Zegary są ładne i – co ważne – czytelne, może z wyjątkiem specyficznego obrotomierza.

 

Niewiele usterek dręczy ten model, ale jeśli przymierzasz się do kupna motocykla z przebiegiem 50 000 km zwróć uwagę na pracę sprzęgła rozrusznika (bendiksu) podczas odpalania, która ma być cicha, bez stuków, oraz posłuchaj, czy podczas pracy nie hałasuje łańcuch rozrządu. „Majonez” na korku wlewu oleju świadczy raczej o uszkodzonej pompie wody niż uszczelce pod głowicą.
O ile modeli Sertão jest niewiele na rynku, o tyle w starszych F 650 możesz przebierać do woli. Ceny zaczynają się od ok. 7000 zł za modele z końca lat 90.

 Zalety

 Wady

  • bardzo łagodna charakterystyka silnika
  • przeglądy co 10 000 km
  • niskie zużycie paliwa
  •  jedna tarcza hamulcowa, czyli taka sobie skuteczność hamowania
  • zbiornik paliwa ma pojemność tylko 14 l

Dane techniczne

Silnik

Jednocylindrowy, chłodzony cieczą, moc 48 KM (35 kW) przy 6500 obr/min, maks. mom. obr. 60 Nm przy 5000 obr/min, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia pięciobiegowa.
Podwozie
Rama stalowa, przód: widelec teleskopowy, średnica goleni 41 mm, tył: centralny amortyzator, dwuramienny wahacz. Hamulce: z przodu jedna tarcza o średnicy 300 mm, z tyłu jedna tarcza o średnicy 240 mm. Opony p/t 90/90 R 21 / 130/80 R 17. 
Wymiary i masy
Rozstaw osi 1484 mm, skoki zawieszeń 210 mm, wysokość kanapy 860 mm, masa z paliwem 198 kg.

 

 

Honda VT 750 C SHADOW

Hondzie Shadow stuknęły 33 lata, mimo to wersje VT 750 C (cruiser) i VT 750 C2B Black Spirit (bobber) nadal są w ofercie. Obie te maszyny napędza współpracujący z pięciobiegową skrzynią silnik V2 (52°) o pojemności 745 cm³ i poczciwym usposobieniu. Moc 46 KM pozwala rozpędzić ważącą 262 kg maszynę do ok. 150 km/h i umożliwia jazdę z prawkiem A2. Niski środek ciężkości i wąskie opony sprzyjają poręczności, a szeroka kierownica i niska kanapa ułatwiają ogarnięcie maszyny. Pozycja jest komfortowa, siodło już mniej. Jeśli potrzebujesz sprzęta do podróży, rozejrzyj się za sztuką z szybą. Bez niej jazda powyżej setki to męka. Zaletą VT 750 jest umiarkowany apetyt na paliwo – ok. 4,5 l/100 km, ale uważaj, bo brak w nim kontrolki rezerwy.

 

Wersja VT 750 C2B ma inne błotniki, czarny silnik i hamulec bębnowy z tyłu. Prędkościomierz z wyświetlaczem umieszczono na baku, część kontrolek na górnej półce. 

 

Shadow nie ma wprawdzie typowych przypadłości, niemniej przeszedł kilka akcji serwisowych. r Rok 2005: problem z przełącznikami na kierownicy (VT 750 C/CA z lat 2005 i 2006, typ RC50). r Rok 2008: nieszczelny kranik (VT 750 C/CA rocznik 2007, typ RC50). r Rok 2009: wymiana źle poprowadzonego przewodu (+) od akumulatora (VT 750 C/CA roczniki 2008 i 2009, typ RC50, oraz VT 750 C2 roczniki 2007 i 2008, typ RC53). r Rok 2011: wymiana czujników kąta pochylenia (VT 750 C/CA rocznik 2010, typ RC50, VT 750 C2B/C2S roczniki 2010 i 2011, typ RC53, oraz VT 750 CS rocznik 2011, typ RC50). r Rok 2016: rozszerzenie akcji z 2011 r. o zmianę mocowania czujnika na motocyklu oraz więcej roczników objętych tą akcją (VT 750 C/CA, VT 750 C2B/C2S, VT 750 CS z roczników 2010, 2011, 2012, 2013 i 2014, typy RC50 i RC53).
W polskiej sieci dealerskiej sprzedano ok. 780 tych maszyn, więc sprawdzenie, czy maszyna, którą się interesujesz, była nimi objęta, nie powinno być trudne.

 Zalety

 Wady

  • elastyczny i łagodny silnik
  • dobre wyważenie i niski środek ciężkości
  • niskie zużycie paliwa
  • takie sobie hamulce
  • brak kontrolki poziomu paliwa
  • sporo plastików

Dane techniczne

Silnik
V2, rozrząd SOHC, 6-zaworowy, poj. skokowa 745 cm3, moc 46 KM (34 kW) przy 5500 obr/min, maks. mom. obr. 64 Nm przy 3500 obr/min, skrzynia 5-biegowa, napęd wałem.
Podwozie
Podwójna rama kołyskowa ze stali, widelec teleskopowy, śr. goleni 41 mm, wahacz stalowy, dwa amortyzatory z regulowanym napięciem wstępnym sprężyn. Hamulce: przód – jedna tarcza, śr. 296 mm, zacisk 3-tłoczkowy, tył – jedna tarcza, śr. 276 mm, zacisk jednotłoczkowy, C-ABS. Opony p/t 120/90-17 / 160/80-15.
Wymiary i masy 

Skoki zawieszeń p/t 117/90 mm, wysokość kanapy 658 mm, masa 262 kg, pojemność zbiornika paliwa 14,5 l, V maks. 151 km/h.

 

Kawasaki Ninja 250 R

Zaprezentowany w 2008 roku Ninja 250 R zapoczątkował powrót ćwierćlitrowych motocykli sportowych. Ten bike był strzałem Kawasaki w dziesiątkę. Ninja 250 R jest motocyklem nieskomplikowanym technicznie, czyli konstrukcją trwałą, wytrzymałą i niezawodną, a na dodatek z powodzeniem udaje większe motocykle sportowe. To dzięki dość agresywnej (choć dziś nieco nadgryzionej zębem czasu) sylwetce i ciekawemu gangowi zasilanego wtryskiem rzędowego twina, chłodzonego cieczą.

 

Sportowa linia nie zdradza, że mamy do czynienia z „250”. Obroty, prędkość i temperatura – analogowym zegarom zdecydowanie brakuje finezji.

 

Dlaczego mały Ninja nadaje się dla pań? Przede wszystkim jest trwały, ponadto łatwo się go prowadzi i jest ładny, na co wy, kobiety, bacznie zwracacie uwagę. Kanapa ma rozsądną wysokość, klamka sprzęgła chodzi lekko, a nad mocą silnika zapanują nawet mniej wprawne panie. W razie czego z pomocą przyjdą skuteczne hamulce.

 Zalety

 Wady

  • trwały, niezawodny i łagodny silnik
  • niewielkie gabaryty
  • łatwe prowadzenie
  • staroświeckie analogowe zegary
  • nie najlepsze opony IRC Roadwin
  • niezbyt skuteczna owiewka

 

Wśród wad trzeba wymienić tajwańskie opony IRC Roadwin. Postawienie na markowe gumy jest więc jak najbardziej na miejscu. Przez cały czas produkcji sprzęt zaliczył tylko trzy niewielkie wpadki. Dotyczyły one podnóżków, bocznej podstawki i wycieków oleju z silnika (te ostatnie dolegały tylko egzemplarzom z Wielkiej Brytanii). Z drugiej strony trafiają się bike’i z przebiegiem blisko 100 000 km bez żadnych wad. To ciekawostka, bowiem Ninja 250 R był produkowany na Tajwanie, co może usprawiedliwiać nie najwyższy poziom wykonania i oldskulowe analogowe zegary. To motocykl raczej na początek przygody.

Dane techniczne

Silnik

Chłodzony cieczą, 2-cylindrowy, rzędowy, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, zasilanie wtryskiem, skrzynia 6-biegowa, śr. cylindra x skok tłoka 62 x 41,2 mm, poj. skokowa 249 cm3, st. sprężania 11,6:1. Moc maks. 33 KM (24 kW) przy 11 000 obr/min; maks. moment obr. 22 Nm przy 8200 obr/min.
Podwozie
Rama stalowa, zawieszenia przód/tył: widelec teleskopowy, śr. goleni 37 mm / amortyzator Uni-Trak z regulacją napięcia wstępnego sprężyny, hamulce przód/tył: tarcza, śr. 290 mm, 2-tłoczkowy zacisk / tarcza, śr. 220 mm, 2-tłoczkowy zacisk.
Wymiary i masy
Dł./szer./wys. 2085/715/1115 mm; rozstaw osi 1400 mm; prześwit 135 mm; wysokość kanapy 775 mm; masa własna 154 kg; pojemność zbiornika paliwa 17 l; prędkość maksymalna 170 km/h.

 

Suzuki Gladius

Początek historii Gladiusa to rok 2009. Wtedy to zajął on miejsce SV-a 650. Liczne zalety maszyny spowodowały, że zyskała ona grono oddanych zwolenników, mimo iż jej uroda nie zwalała z nóg.

Zacznijmy od silnika. Widlastą dwójkę przejęto od poprzednika, czyli SV-a 650. 72-konna jednostka napędowa jest przyjazna, ma niezłego kopaniezłą dynamikę. Ważący 202 kg motocykl od 0 do 140 km/h rozpędza się w 7,1 sekundy, przyspieszenie na najwyższym biegu z 60 do 100 km/h trwa 4,5, zaś od 100 do 140 km/h 5 sekund. Do tego oszczędnie obchodzi się z paliwem: przy spokojnej jeździe pali ok. 4, a na autostradzie ok. 6,5 l/100 km. Zbiornik mieści 14,5 litra wachy. Zamieszanie wprowadza kontrolka rezerwy – zaczyna błyskać, gdy paliwa masz jeszcze na 80 km.

 

W 2009 roku twórca stylu tego
sprzęta dostał nagrodę Good Design Award.

Brzydkiej jak siedem nieszczęść lampie towarzyszy całkiem ładne centrum dowodzenia.

 

Gdy po 50 000 km rozebraliśmy silnik, jedynym powodem do krytyki były lekko wypalone zawory wydechowe. Moc i dynamika nie spadły, jednak fakt pozostaje faktem. Okazało się też, że niewielki pierścień uszczelniający na kole drugiego biegu oderwał się lub był źle zamontowany, co spowodowało wytarcie wałka zdawczego. Nie słyszeliśmy o tym problemie w innych egzemplarzach. Jeżeli chodzi o akcje serwisowe, to Suzuki tylko raz wzywało Gladiusy. Chodziło o sprawdzenie partii regulatorów napięcia. Gladius to sprzęt dla niewysokich. Kierownica jest wąska, a płaska i skąpo tapicerowana kanapa niezbyt wygodna.

 Zalety

 Wady

  • oszczędny, dynamiczny silnik
  • bezawaryjność
  • płaski zbiornik ułatwia montaż tankbaga
  • wrażliwy na dobór opon
  • niezbyt wygodna kanapa
  • nieprecyzyjna kontrolka rezerwy

 

Zanim kupisz używaną sztukę, zwróć uwagę na opony, bo maszyna jest wrażliwa na tym punkcie. Wystarczy założyć złe gumy i poręczność przechodzi w nerwowość. Nasza sztuka miała Continentale Road Attacki 2 i te były OK. Zawieszenia zestrojono z myślą o komforcie, więc ze sportową jazdą mają niewiele wspólnego. Podobnie hamulce, które, owszem, działają, ale nie imponują precyzją i skutecznością, nawet w wersji z ABS-em.

Dane techniczne

Silnik

V2, rozrząd DOHC, 8-zaworowy, poj. skokowa 645 cm3, moc maks. 72 KM przy 8400 obr/min, maks. mom. obr. 64 Nm przy 6400 obr/min, skrzynia 6-biegowa, napęd łańcuchem.
Podwozie
Rama kratownicowa ze stali, widelec teleskopowy, śr. goleni 41 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn, wahacz stalowy, amortyzator z systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyny. Hamulce: przód – 2 pływające tarcze, śr. 290 mm, zaciski 2-tłoczkowe, tył – jedna tarcza, śr. 240 mm, zacisk jednotłoczkowy. Opony p/t 120/70-17 / 160/60-17.
Wymiary i masy
Skoki zawieszeń p/t 125/130 mm, wysokość kanapy 785 mm, masa z paliwem 202 kg, pojemność zbiornika paliwa 14,5 l, średnie zużycie paliwa 4,4 l/100 km.

 

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij