Motocykl poleca:

Nowe i stare Ducati Multistrada: multistrada ma haka

Poleć ten artykuł:

Skyhook (niebiański, podniebny hak) – tak nazwano pierwsze półaktywne zawieszenia w historii firmy Ducati. Czy jest lepsze niż dotychczas? Porównujemy tegoroczną i zeszłoroczną Multistradę.

Zobacz całą galerię

Ducatiiii! – kelner tak długo przeciągał ostatnią literę, że prawie skończyło mu się powietrze w płucach. Jedno trzeba przyznać Francuzom bez dyskusji: że w ich języku wystarczy odpowiednio zaakcentować słowo, by zmienić nazwę marki w okrzyk pełen zachwytu. Wprawdzie zachwyt kelnera bardziej dotyczył wyglądu maszyn testowych niż innych ich właściwości, jednak trzeba przyznać, że Włosi kolejny raz udowodnili, iż umieją tworzyć piękne motocykle, więc okrzyk był jak najbardziej na miejscu.

Ludzie z Ducati mogą być z siebie dumni. W ciągu trzech ostatnich lat zanotowali trzy sukcesy: przedstawili zmodyfikowanego Monstera, muskularnego Diavela i sportowego Panigale. Wszystkie te sprzęty trafi ły w gusta miłośników marki. Niemniej Multistrada jest jeszcze większym wydarzeniem. Od premiery w 2010 roku bowiem to jedyne w swoim rodzaju podróżne enduro okupuje pierwsze miejsce na liście bestsellerów Ducati.

Pomysł na Multistradę polega na tym, że jest to sprzęt, który idzie własną drogą, a nie naśladuje rywali (np. BMW R 1200 GS), starając się uniknąć ich błędów.

Najprawdopodobniej jednym z ważniejszych czynników tego sukcesu jest to, że w odróżnieniu od konkurentów konstruktorzy z Bolonii nie starali się wzorować na BMW R 1200 GS lub nawiązywać do niego, lecz świadomie podążyli własną drogą. Przyświecał im następujący cel: stworzyć najmocniejsze, najzgrabniejsze i najlżejsze podróżne enduro na rynku. Wypisz, wymaluj taka jest właśnie Multistrada. Na odpowiedź rywali nie trzeba było długo czekać: BMW zaprezentowało chłodzonego cieczą i powietrzem dużego GS-a, KTM zaś wystartował z najnowszym Adventure’em. Może to oznaczać tylko jedno: że wkrótce nastąpi zmasowany

atak na Multistradę

Tyle że włoska firma jest gotowa do jego odparcia. Większa szyba, nowe reflektory, LED-owe światła do jazdy dziennej, zmodernizowany ABS, zmodyfikowany wtrysk paliwa, podwójny zapłon, układ dopalania spalin i nowy design kół – tym zmianom towarzyszy coś jeszcze ważniejszego: półaktywne zawieszenia Skyhook.

Promienie słońca potrafią wprowadzić w błąd, bo nawet tu, w południowej Francji, temperatury w styczniu rzadko przekraczają +10O C. Ani się nie obejrzeliśmy, a wystygła kawa, którą piliśmy na hotelowym tarasie. Trzy duże łyki i filiżanki są puste. Chwilę później ciszę panującą na porośniętym rzadkim lasem zboczu rozrywa donośny ryk dwóch par L-twinów, jak swoje widlaki z cylindrami rozchylonymi pod kątem 90O nazywają Włosi. Z parkingu wytaczają się dwie Multistrady 1200 S Touring: wersja z roku 2012, która w naszym teście stanowi punkt odniesienia, oraz model na sezon 2013. Raczej sztywne zestrojone zawieszenia w cudownie stabilny sposób kreślą tor jazdy, jakby poruszały się w wyrytej w asfalcie koleinie. Potężna moc w środkowej strefie obrotów rozwiewa wątpliwości co do natury tych maszyn. Brutalność z domieszką elegancji – tak można krótko podsumować włoską receptę na sukces. Chyba żaden inny motocykl nie łączy tak dobrze jak Multistrada cech podróżnych enduro i przydatności do długich podróży z charakterem przecinaka.

To z pozoru niewykonalne połączenie mało, że już się sprawdziło, to w dodatku jest teraz jeszcze doskonalsze, a to za sprawą Skyhooka. Ludzie z BMW natychmiast porównają go do swojej dumy – znanego od 2005 r. systemu ESA (Electronic Suspension Adjustment), czyli rozwiązania dającego możliwość dostosowania (wystarczy wcisnąć guzik na kierownicy) charakterystyki zawieszeń do warunków jazdy. Tyle tylko, że guzik zastępuje w beemce śrubokręt i klucz hakowy. Po prostu siłowniki skręcają zawory amortyzatorów oraz regulowane hydraulicznie napięcie wstępne sprężyn do wartości ustalonych dla poszczególnych trybów jazdy. Jest to niezbyt skomplikowane, ale działa zaskakująco dobrze.

Tagi: Ducati | Multistrada | 2012 | 2013

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij