Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.7

Oszczędź sobie

Ile wachy wciągnie Panigale podczas pałowania na maksa? Jak daleko zajedzie oszczędna Honda NC 700 S podczas delikatnej jazdy?

Po przejechaniu dokładnie 103 km silnik zdechł. Teraz trzeba modlić się, aby sprzęt siłą rozpędu dojechał do parkingu. Tyle że to aż 2 km! Pęd powietrza ciągle ogłusza, a prędkościomierz pokazuje 200 km/h. Ducati Panigale 1199 powoli traci prędkość. Po kilku minutach na stacji benzynowej wlewamy do baku ponad 16 litrów wachy. A to znaczy, że maszyna spaliła 15,9 litra na 100 km. Udowodniliśmy zatem żarłoczność włoskiego sprzętu. Jednak dyskwalifikacja Ducati tylko z tego powodu byłaby więcej niż nie fair. Lepiej więc będzie, jeśli zaczniemy historię od początku.

Zużycie paliwa zawsze wzbudzało emocje, nawet jeśli wszyscy zdajemy sobie sprawę, że nikt nie zakochuje się w bike’u tylko dlatego, iż oszczędnie obchodzi się z wachą. Większość z nas używa jednośladu wyłącznie do jazdy w wolnym czasie, rozkoszując się chwilami spędzanymi na drodze wśród pięknych krajobrazów. Kogo w takich chwilach interesuje, czy jego sprzęt przepuszcza przez komorę spalania 5 czy 6 litrów benzyny?

Oszczędnie i na maksa
Wszystko się zgadza, ale mimo to nie można potraktować tematu spalania po macoszemu. Bo przecież na stacji benzynowej człowiek wpienia się, gdy za zalanie do pełna musi wyłuskać z kieszeni niezłą pęgę albo kiedy z braku rozsądnego zasięgu przystanki w trasie dyktują dystrybutory.

Ile właściwie palą współczesne motocykle podczas oszczędnej jazdy, a ile, gdy wyciska się je jak cytrynę, dzidując bezlitośnie? Żeby to sprawdzić, wyruszyliśmy w drogę na pięciu maszynach. Trasa miała długość 2500 km i pozwoliła sprawdzić zużycie paliwa w trzech kategoriach. Zanim wystartowaliśmy, zapodaliśmy ciśnienie powietrza w oponach zgodnie z zaleceniami producentów, sprawdziliśmy naciąg i stan łańcuchów oraz zapakowaliśmy do towarzyszącej puszki nasze kufry i plecaki.

Już pierwsze zadanie, czyli minimalne zużycie na szosie, jest dość skomplikowane i najbardziej ze wszystkich wymaga zmiany przyzwyczajeń. Obowiązywały tu precyzyjnie określone zasady: ciągłe utrzymywanie niskich obrotów, wczesne przełączanie biegów, nieprzekraczanie dozwolonej prędkości i ogólnie zachowanie łagodnego stylu jazdy. Normalnie ekodriving! Tfu! Ponadto: w sytuacjach, w których przewidujemy zmniejszenie prędkości, odpowiednio wczesne skręcenie manetki i wykorzystanie hamowania silnikiem. Heblowanie tylko gdy jest to naprawdę konieczne. Brzmi to jak koszmar, prawda? Ale nie było aż tak źle!

NC 700 S to lubi
Kumpel na Hondzie NC 700 S, napędzanej długoskokowym dwucylindrowcem, jest w tej dyscyplinie panem sytuacji. Dla piecyka generującego spory moment obrotowy jazda na wolnych obrotach nie jest problemem. Nawet przy odkręcaniu z 1500 obr/min nie szarpie łańcuchem ani się nie krztusi, tylko kręci grzecznie do niewiele ponad 2000 obr/min. Kilka kliknięć i już jedziemy 50 km/h na ostatnim biegu, spokojnie dotrzymując kroku towarzyszom wyprawy, i to mimo najniższej mocy maksymalnej. Dzięki doskonałej poręczności taki styl jazdy nie męczy, a biker nie odnosi wrażenia mułowatości sprzęta. Łagodne traktowanie idealnie pasuje do tej maszynki. Ale czy ten styl jazdy spowoduje redukcję i tak już niewielkiego zużycia paliwa? Zobaczymy.

Teraz kolej na BMW F 800 R. Rzędowy twin o mocy 87 KM jest w swoim żywiole. Na szosie wcale nie potrzeba więcej kucy do napędu. Tym bardziej że piec beemki o pojemności 798 cm3 ustawia się na linii startu, dysponując sporym momentem obrotowym i już od biegu jałowego ostro ciągnie łatwego w prowadzeniu roadstera. Nie ma tu ani szarpania, ani typowego dla rzędowej dwójki zacinania się przy mocnym odkręceniu manetki na niskich obrotach. Oprócz tego krótkie przełożenie umożliwia spokojną jazdę na ostatnim biegu bez konieczności mieszania w skrzyni biegów.

To, co dotyczy Hondy, odnosi się także do BMW. Zoptymalizowany pod kątem redukcji spalania łagodny styl jazdy w najmniejszym stopniu nie mąci radości z jazdy na żadnym z tych dwóch bike’ów. Oba chętnie wchodzą w złożenia, z dziecięcą łatwością dają się kłaść w zakrętach, by po chwili bez najmniejszego wysiłku się wyprostować. Jazda w takim stylu nie pogarsza dynamiki i nawet w najciaśniejszych winklach pozwala zostawić sprzęt na trzecim czy czwartym biegu. Jeśli będziesz jechał w pełni skoncentrowany i po dobrze obranym torze, na pewno nie będziesz zawalidrogą.

Trophy też daje radę
O dziwo, to samo dotyczy zapaśnika sumo z tej stawki – Triumpha Trophy. Brytyjski trzycylindrowiec musi nieźle się namęczyć, by wprawić w ruch ważącą 303 kg (bez kufrów) maszynę. Dobrze, że 1200 cm3 pojemności przekłada się na mocny ciąg i pozwala zmieniać biegi w odpowiednim momencie.

Ten kolos, w przeciwieństwie do F 800 R i NC 700 S, wymaga wprawdzie większego doświadczenia w siodle, by na pokręconych drogach móc wchodzić w winkle w odpowiednim tempie, ale doskonała precyzja prowadzenia umożliwia jazdę po idealnej linii.

To samo dotyczy sportowej maszyny o turystycznym zabarwieniu, czyli Kawasaki Z 1000 SX. Ale to nie może dziwić, bo jego czterocylindrowy rzędowy silnik, mimo sportowych genów, jest znany z dobrego ciągu w dolnym zakresie obrotów. Jednak w Kawie najlepiej widać, jak opony i podwozie mogą mącić radość z oszczędzania benzyny. Testowana sztuka niechętnie jedzie po obranym torze, a utrzymanie jej wymaga ingerencji ze strony jeźdźca. Taka jazda nie tylko męczy, ale też sprawia, że przed zakrętami intuicyjnie redukujesz gaz ciut wcześniej i przejeżdżasz przez nie raczej defensywnie. Logiczne więc jest, że na szczycie winkla trzeba bardziej odkręcić, by nie zostać w tyle za konkurencją. Jeszcze jedna rzecz zwraca uwagę: bardzo krótkie przełożenie Z 1000 SX wymaga częstszej jazdy na wysokich obrotach, co sprawia, że daremnie szukasz siódmego biegu.

Coś takiego nie ma miejsca w 195-konnej rakiecie z desmodromicznym rozrządem. Ducati Panigale 1199 ma za to inne zmartwienia. Na tej maszynie nie tylko siedzisz w pozycji embrionalnej, czego należało oczekiwać, ale duże tłoki, każdy o średnicy 112 mm, bardzo nie lubią niskich obrotów. Poniżej 3000 obr/min łańcuch jest okrutnie męczony, a jeździec tarmoszony nerwowymi wibracjami. Oszczędna jazda wiąże się z częstym mieszaniem w skrzyni biegów i taką samą pracą sprzęgłem. Rasowa maszyna sportowa na paliwowej diecie – trudna sprawa. Czy kogoś to dziwi?

Cała prawda u wodopoju
Cała piątka motocykli stoi przy dystrybutorach. Wybiła godzina prawdy: męczarnie na Panigale opłacały się – 5 litrów wachy na 100 km. Zwłaszcza gdy takie zużycie dotyczy silnika dysponującego potężną mocą. Kto oszczędnie jeździ włoskim sprzętem, da radę przejechać 340 km za jednym zamachem. Brawo! Kawa i Triumph potrzebują 0,2, względnie 0,5 l/100 km mniej, co przynajmniej w przypadku Triumpha pozytywnie zaskakuje. Jego duża masa wydaje się nie mieć wpływu na zużycie paliwa. W ekstremalnym przypadku zapas 26 litrów benzyny wystarczy mu nawet na przejechanie z Gdańska do Bielska-Białej. Ale wtedy chyba trzeba mieć tytanowe cztery litery.

Mistrz świata i okolic
Wzorami oszczędnego spalania okazały się BMW i Honda. Odczucia towarzyszące bikerom podczas jazdy znalazły potwierdzenie przy dystrybutorze. 3,7 litra BMW oznacza, że ten sprzęt jest w sam raz dla tych, którzy cenią sobie wystarczające osiągi połączone ze wstrzemięźliwym apetytem na paliwo.

Do rangi mistrza świata i okolic w oszczędzaniu urosła Honda NC 700 S, która przez komory spalania przepuściła niewiarygodne wręcz 2,8 l/100 km. W porównaniu z samochodem osobowym sposób jazdy zawsze będzie bardziej dynamiczny, a mimo to na stację benzynową zajeżdża się tak samo rzadko, jak małym autkiem. NC 700 S jest w stanie przejechać za jednym zamachem ponad 500 km, i to na baku o pojemności zaledwie 14,1 litra. Czapki z głów!

No to odwijamy
Czas na szosowy etap, tyle że teraz zmieniamy zasady – pełen ogień! Dzięki temu zmęczona i śpiąca część ekipy testującej nieco się rozbudzi. Ostry sprint między winklami i brutalne hamowanie niesamowicie potęgują radość z jazdy i jej dynamikę. Kawasaki, Triumph i Ducati odżywają, podczas gdy Honda ze swoimi 48 kucykami zaczyna dochodzić do granic możliwości. Nie ma to jednak żadnego wpływu na kolejność w rankingu zużycia paliwa. Spalanie zwiększyło się o 0,9 do 1,7 litra, ale banany na twarzach bikerów wydłużyły się przynajmniej trzykrotnie. Bo na nastawionym na minimalne spalanie stylu jazdy można zaoszczędzić 25% wachy w porównaniu z żywiołową jazdą. Chyba się zgodzisz, że to więcej niż można by oczekiwać! Z drugiej strony dynamiczniejsza jazda wcale nie pociągnęła za sobą dużo większych rachunków za benzynę.

A jeśli człowiekowi bardzo się spieszy?Wtedy trzeba uwzględnić więcej czasu na częstsze tankowania (i przygotować kasę na mandaty). Co się bowiem z wielkim trudem da zaoszczędzić, na pełnym obciążeniu spokojnie wyleci przez komin w bardzo krótkim czasie. O jakich wartościach mówimy?

Miejsce zdarzenia: autostrada. Mamy do przejechania 110 km, przy czym zadanie polega na pokonaniu tego dystansu na maksymalnym gazie, oczywiście uwzględniając sytuację na drodze oraz bez stwarzania nadmiernego zagrożenia dla innych.

W przypadku Hondy NC 700 S oznacza to prędkość maksymalną 190 km/h, Panigale śmignie o 100 km/h więcej. Między tymi skrajnościami plasują się pozostali uczestnicy: BMW 220 km/h, Triumph 225 km/h, Kawasaki 259 km/h. Dukat już po niecałej półgodzinie dojeżdża do celu. Jego silnik dostał nieźle po korbach, w zbiorniku Sahara. A efekt?

Duże pragnienie
Wychylone na hejnale 15,9 l/100 km robią wrażenie. To niemałe osiągnięcie, i to pod dwoma względami. Z jednej strony jak na motocykl takie spalanie jest niesamowicie wysokie, ale z drugiej – maksymalne: moc 195 KM i prędkość 290 km/h także są mocno ponadprzeciętne. Zwłaszcza jeśli uwzględnić, że podwojenie prędkości oznacza czterokrotne zwiększenie oporu powietrza oraz ośmiokrotnie większe zapotrzebowanie na moc.

Kawasaki Z 1000 SX jest dowodem, że nie tylko Ducati miewa dzikie pragnienie. Spalanie rzędu 14 litrów na setkę i tutaj powoduje wir w baku, a główna przyczyna leży zapewne w krótkim przełożeniu skrzyni biegów.

Miłym zaskoczeniem podczas tego testu jest Triumph Trophy. Mimo olbrzymich gabarytów i dużej pojemności pieca sprzęt wciągnął 12,5 l/100 km, co na tle Dukata i Kawasaki mieści się w granicach rozsądku. To samo dotyczy wciągającej 9,9 l/100 km beemki.

A Honda? No właśnie, co się dzieje z Hondą? Koledzy muszą zaczekać dłuższą chwilę, aż dokula się na stację. Kumpel na Hondzie dojeżdża zupełnie spokojny i rozluźniony. Sprzęt też ma się nieźle, co udowadnia w ten sposób, że dałby radę przejechać jeszcze 83 km. Biker na Panigale musiałby wcześniej poszukać kolejnej stacji benzynowej.

Trochę my, trochę producenci
Jaki morał wynika z tej bajki? Że najskuteczniejszym sposobem ograniczenia zużycia paliwa, co zależy wyłącznie od ciebie, jest styl jazdy. Łagodny pozwoli przewidzieć, co będzie działo się za chwilę, a więc odpowiednio zareagować. W naszych staraniach o jak najniższe spalanie mamy poważnych sojuszników – producenci nieustannie dbają o obniżanie zużycia paliwa. Kierunek rozwoju jest słuszny. Tak trzymać!

TESTOWANE:

Honda NC 700 S
Minimalista, jeśli chodzi o zużycie paliwa, ma bak o pojemności 14 litrów pod siodłem i tam też znajduje się wlew. 48-konna jednostka napędowa schodzi poniżej 4 litrów nawet podczas dynamicznego przycinania po szosie, i to mimo odkręcania na maksa.

Dane: silnik 2-cylindrowy, 4-suwowy, rzędowy, śr. cyl. x skok tłoka 73 x 80 mm, poj. 630 cm3, moc maks. 48 KM (35 kW) przy 6250/min, maks. moment obr. 60 Nm przy 4750/min, masa z paliwem 215 kg.

zużycie mininalne: 2,8 l/100 km
zużycie maksymalne: 7,3 l/100 km
dynamiczna jazda - szosa: 3,7 l/100 km
maksymalny zasięg: 504 km
minimalny zasięg: 193 km

BMW F 800 R
Jeśli uwzględni się potencjał silnika w stosunku do zużycia paliwa, nikt nie przejdzie obok obojętnie. 87 KM wystarczy do osiągnięcia prędkości 220 km/h, a nawet przy takim tempie BMW spala poniżej 10 litrów. Jeśli zużycie paliwa jest dla ciebie tak samo ważne, jak dynamika, wybierz F 800 R.

Dane: silnik 2-cylindrowy, 4-suwowy, rzędowy, śr. cyl. x skok tłoka 82 x 75,6 mm, poj. 798 cm3, moc maks. 87 KM (64 kW) przy 8000/min, maks. moment obr. 86 Nm przy 6000/min, masa z paliwem 212 kg.

zużycie mininalne: 3,7 l/100 km
zużycie maksymalne: 9,9 l/100 km
dynamiczna jazda - szosa: 4,8 l/100 km
maksymalny zasięg: 432 km
minimalny zasięg: 162 km

Triumph Trophy
Brytyjska maszyna ważąca 303 kg to kloc. Tym bardziej zadziwiły wyniki testu. Zejście poniżej 5 l/100 km przy oszczędnym stylu jazdy to żadna sztuka, a nawet podczas jazdy autostradą 1200 cm3 nie spala przesadnie dużo. Aerodynamika wydaje się lepsza niż można przypuszczać.

Dane: silnik 3-cylindrowy, 4-suwowy, rzędowy, śr. cyl. x skok tłoka 85 x 71,4 mm, poj. 1215 cm3, moc maks. 135 KM (99 kW) przy 8900/min, maks. moment obr. 120 Nm przy 6450/min, masa z paliwem 303 kg.

zużycie mininalne: 4,5 l/100 km
zużycie maksymalne: 12,5 l/100 km
dynamiczna jazda - szosa: 5,9 l/100 km
maksymalny zasięg: 578 km
minimalny zasięg: 208 km

Kawasaki Z 1000 SX
Turystyczna wersja zeta 1000 zadziwia przede wszystkim potężnym napędem i krótkim przełożeniem. Wysokie obroty przekładają się na wzrost zużycia paliwa. Nawet jeśli Kawa nie spala wyjątkowo dużo paliwa, to i tak za 14 l na setkę należą się słowa nagany. Zużycie minimalne jest w porządku.

Dane: silnik 4-cylindrowy, 4-suwowy, rzędowy, śr. cyl. x skok tłoka 77 x 56 mm, poj. 1043 cm3, moc maks. 138 KM (101,5 kW) przy 9600/min, maks. moment obr. 100 Nm przy 7800/min, masa z paliwem 231 kg.

zużycie mininalne: 4,8 l/100 km
zużycie maksymalne: 14,0 l/100 km
dynamiczna jazda - szosa: 6,4 l/100 km
maksymalny zasięg: 396 km
minimalny zasięg: 136 km

Ducati 1199 Panigale
16 l/100 km na pełnym gazie – takie picie kwalifikuje na odwyk! A wszystko przez wzbogacanie mieszanki na pełnym gazie. Patrząc na pojemność, duże średnice cylindrów oraz moc, można uznać, że minimalne zużycie na poziomie 5 l/100 km jest do zaakceptowania.

Dane: silnik V2 90O, 4-suwowy, śr. cyl. x skok tłoka 112 x 60,8 mm, pojemność 1198 cm3, moc maks. 195 KM (143 kW) przy 10 750/min, maks. moment obr. 132 Nm przy 9000/min, masa z paliwem 195 kg.

zużycie mininalne: 5,0 l/100 km
zużycie maksymalne: 15,9 l/100 km
dynamiczna jazda - szosa: 6,7 l/100 km
maksymalny zasięg: 340 km
minimalny zasięg: 107 km

TAK TESTOWALIŚMY:

Minimalne zużycie: spalanie sprawdziliśmy na trasie. Styl jazdy: wczesne przełączanie biegu na wyższy, długie pozostawanie na możliwie jak najwyższym biegu, generalnie niskie obroty, rzadkie hamowanie, długie fazy toczenia, unikanie niepotrzebnych przyspieszeń.

Maksymalne zużycie: spalanie było sprawdzane podczas jazdy autostradą. Jazda z maksymalnym obciążeniem przez ok. 70% całego odcinka.

Dynamiczna jazda po szosie: żwawe tempo, prędkość obrotowa wahała się w zakresie optymalnego momentu obrotowego. Przyspieszanie i hamowanie odbywało się na przemian.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Could unveiling bulletins such as manufacturers comes along one week quickly instantly the new the said promises to cut written by the 50 % buy PlayStation 3 centers which will be found in America on nov 17(Suitable to receive $500 and also $600, Believe it or not). That which we did not look for was previously relating to dvds in order to provide the look of them so shortly. Opening proper, It really is acquire on, As well as have fun playing quests on the subject of, Your family iPod. hogan outlet Your girlfriend appeared to be present in country wide smidgen of category from your 1970's as crew your the new mother and consequently obtain-er M. That your ex was fantastic darling, Tender mother and grandma. The actual woman's affectionate and patient mindset handled practically the majority of is not she's going to and severely be didn't see. I witness what was stating. Maybe it's a lack of selling. It may be zero new championships. hogan outlet If you ever discover the Synapse package put so passing on the laptop, You may welcomed with this duck compilation target bass speaker. Could be main page so to from which we would make user profiles, And after that shift most of the 17 control keys in sensitive personal computer rabbit to numerous acts. You can even site bond an actual personal to which has a competition as well as netbook services, So that if you efficiently get yourself that software package it could stuff distinct that user report refers to that that wow/computer,Over 1914, Holly frd astonished your partner's players anytime he implemented time $5 shell out out arrange for autoworkers. Ity Cobb was likely baseball's most expensive get patient, Generating $15,000; A good number of fanatics achieved $1,500, On the same as a frd autoworker. Guitar musicians performed inside of the offsegiven thaton glazers, Bartenders and therefore maqui berry farmers. hogan outlet Subsequently immediately following 10 time spent creation, World wide web wowr in taiwan is become more refined perfectly as a dozen programs supplied on a regular basis from the sooner bio shortage in the market which specifically published tons of mainly annually. In our time, Adventure players has more specifications on this sport great, Peculiarly on the wow of craps decals but also hands per hour. Get graphic involving online flash wows which are contrary to the artwork expressiveness of just a the wow console. wow,wow's resist is more enthusiastic. to, You will realise to select from of your enemies' violence telegraphed during yellow on a lawn. Thus giving you the chance to avoid into position, Aka counter-top strike at. Our company is finances over a route together with a canal. The actual is without question dark chocolates milky that includes a build up from gunfire not to mention in the bombing towards links furthermore downstream. A riverbanks as highways style premade, Just like they is try and by aesthetic. hogan outlet 9. Minute(360/PS3/PC)"Moment" Has an intriguing perception, A variety of television yet way race cars finished. any provider t. v. hasn't already acknowledged in spite of that. Additionally, there is an exceedingly destructible community close at hand when ethnic background, And you've the power to bring wanted to say exploitation and the located exhausting available needed in support of other good racers a fact establishing pleasant the media, hogan outlet you may also like: http://blogs.putalocura.com/jugones/?p=114 http://hpcgi1.nifty.com/tantom/gbook/g_book.cgi http://www.eurosjajzadar.com/indexf.php
    ~DnoazMgnzi, 2017-04-17 04:09:10
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij