Motocykl poleca:

PGO PMX Naked

Poleć ten artykuł:

Nie tylko motocykle można podzielić na kategorie. PGO PMX Naked pretenduje do miana rasowego streetfightera wśród skuterów. Czy zasługuje na to, by dołączyć do wojowniczej rodziny?
Zobacz całą galerię

PMX Naked to nowość tajwańskiego PGO na rok 2008. Już nazwa sugeruje, w jakim celu został stworzony. Przydomek „naked” i wszystko jasne. Owiewka jest na tyle skąpa, że zakrywa tylko elementy konstrukcyjne. To oraz niewielkie gabaryty i niska masa sprawiają, że jadąc, czujemy się jak na hulajnodze z siedzeniem. Agresywna linia i typowo streetowe smaczki z pewnością przypadną do gustu początkującym wojownikom ulicznym. Producent zadbał, aby PMX Naked wyglądał spartańsko i zarazem nietuzinkowo – jak na rasowego streetfightera przystało. Już aluminiowa kierownica z poprzeczką i osprzętem podpowiada, o co tu biega. Frezowane klamki, bajeranckie końcówki kierownicy i cyfrowy, podświetlany na niebiesko zegar nie pozwalają wątpić, że mamy do czynienia z maszynką, która chce się wybić z tłumu. W parze z kierownicą i osprzętem idą dwukolorowe malowanie, lakierowane lusterka, tylna lampa z białym kloszem i diodami LED oraz wypasiony olejowogazowy amortyzator z regulacją napięcia wstępnego sprężyny i zbiorniczkiem wyrównawczym. Co prawda można narzekać na jakość położenia lakieru, ale trzeba przyznać, że wygląd jest mocną stroną tego rollera. Niestety, wygodna, szeroka kierownica sprawia, że w korkach nie jest już tak przyjemnie, a duże, dobrze pokazujące to, co dzieje się za plecami lusterka nie poprawiają sytuacji, a wręcz przeciwnie. Trzeba się deczko namanewrować, by przecisnąć się między stojącymi w korkach samochodami. Nie zmienia to jednak faktu, że miasto jest żywiołem PGO i tu czuje się najlepiej. W miejskich warunkach nie są przecież potrzebne turystyczne owiewki, szyby, kufry i inne ozdóbki w tym stylu, które tylko psułyby linię wojowniczego bzyka.








Przednia tarcza hamulcowa typu Wave, w połączeniu z pływającym zaciskiem o dwóch tłoczkach i z przewodem w stalowym oplocie, pozwala na wykonanie stoppie. Tylny bębenek też nie ma większych problemów ze zblokowaniem koła, co w zestawie z wydajnym przodem daje bardzo dobre opóźnienia. Zawieszenia pracują bez zarzutu – nie zdarzyło mi się, by podczas testu któreś osiągnęło kres swoich możliwości. Sprzyjają temu aluminiowe felgi o średnicy 12 cali i szerokie opony (przód – 120, tył – 130). Dzięki temu nawet po większych dziurach i kocich łbach skuter przelatuje pewnie, trzymając wyznaczony tor jazdy.

Wziąwszy pod uwagę zadziorny wygląd maszynki, tym bardziej szkoda, że dwusuwowy singielek o pojemności 50 cm3 jest jak z innej bajki. Spalanie na poziomie 5 l/100 km to w przypadku pięćdziesiątki kompletna pomyłka. Ponieważ zbiornik paliwa ma ciut większą pojemność, oznacza to konieczność zawarcia trwałej znajomości z obsługą najbliższej stacji benzynowej. Jako się rzekło, PGO pali 5 l, tyle że pod 190-centymetrowym facetem. Pod nastolatkiem serducho Nakeda na pewno okaże się żwawsze i mniej paliwożerne. Byle nie był zbyt wyrośnięty, bo jeśli ma powyżej 180 cm będzie chodził z poobijanymi kolanami.





Na prostej udało mi się wycisnąć z PMX-a 58 km/h, jednak gdy stanąłem w szranki z napotkaną pod światłami Gilerą 50 Runner, musiałem pogodzić się z widokiem oddalającego się rywala. Niewielkie gabaryty i spartański design dały się we znaki ergonomii i uniwersalności tej maszynki. Przekręcenie kluczyka do pozycji blokady kierownicy okazuje się utrudnione przez obudowę kolumny kierownicy. To samo tyczy się otwierania wlewu paliwa – tu kluczyk spotyka się z masywnym uchwytem dla pasażera. Schowek pod kierownicą ograniczono do niewielkiej kieszeni, a pod kanapą zmieści się tylko jet z krótką szybką. O jeździe w dwie osoby najlepiej zapomnieć, bo pasażer ląduje siedzeniem w miejscu, gdzie powinien się trzymać.

Jednak są to detale, którymi uliczny łobuziak raczej się nie przejmie. W końcu to nie skuter turystyczny, lecz streetfighter w wersji mini.


Tagi:

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij