Motocykl poleca:

Peugeot Metropolis 400i - Francja Elegancja

Poleć ten artykuł:

Za Peugeotem Satelisem 400 na ulicy mało kto się obejrzy. Francuzi znaleźli na to sposób: dodali jedno koło. Dzięki niemu za Metropolisem 400 obejrzą się prawie wszyscy. +10 do lansu, ale czy oprócz tego ma jakieś zalety?

Zobacz całą galerię

Pod względem wyglądu Francuzi odwalili kawał roboty, nawet jeśli Metropolis do złudzenia przypomina Piaggio MP3. Na francuskim trójkołowcu na bank nawiążesz nowe znajomości. Ciekawostka: 90% nowo poznanych zadało mi pytanie: ale po co trzy koła w skuterze? Politycy na zachód od Odry uznali, że trzy punkty podparcia zapewniają na tyle dużą stabilność, że można nim jeździć na samochodowe prawo jazdy. U nas to nie działa.
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z jednośladami, dzięki trzem kołom poczujesz się pewniej. Umiarkowana szerokość 775 mm (jest węższy niż nasz długodystansowy Kymco Xciting 400 – 820 mm) ułatwi ci życie w miejskiej dżungli. Do tego regulowana szyba oraz dość rozbudowane owiewki, które skutecznie chronią. To i wygodna kanapa zapewnia niezły komfort. Wysocy będą narzekać na zbyt mało miejsca na nogi. Nic w tym dziwnego, bo w przekroku umieszczono pedał hamulca (uruchamia wszystkie trzy tarcze). Musisz go mocno depnąć.
Zintegrowany system hamulcowy nie jest najlepszy: awaryjne hamowanie zaczynasz od wciśnięcia klamki przedniego hebla, potem tył i na koniec pedał. Zarówno skuteczność, jak i dozowalność oraz wyczucie punktu zadziałania mogłyby być lepsze. Zwłaszcza że brak ABS-u.
Nie będziesz narzekał na silnik. Singiel o pojemności 399 cm3 przekazuje na tylne koło moc 37 KM, co w zupełności wystarcza. Licznikowe 160 km/h? Nie ma problemu. Przy tym Metropolis dość oszczędnie obchodzi się z paliwem – w cyklu mieszanym spalił nieco ponad 5 l/100 km. Łagodniejsze obchodzenie się z manetką pozwoli zejść poniżej 5. Fajnym bajerem jest system keyless – wystarczy, że kluczyk masz w kieszeni.
Natomiast schowek nie spodoba ci się, mimo że ma aż 65 l pojemności. Dostaniesz się do niego na dwa sposoby: klasycznie, tzn. podnosząc kanapę, lub otwierając tylną klapę (trochę jak w aucie). Zapomnij o zmieszczeniu dwóch kasków integralnych. Nie do końca przemyślano też system blokowania przodu: żeby na światłach nie podpierać się nogą, prawym kciukiem włączasz blokadę. To działa tylko gdy na zegarze masz mniej niż 5 km/h, co wymaga refleksu i chwili przyzwyczajenia.
Metropolis ma zupełnie inne przednie zawieszenie niż MP3. To nie był dobry pomysł, bo francuski trójkołowiec jest zdecydowanie mniej poręczny. Złożenie go w zakręt wymaga siły, a wyczucie przodu jest co najwyżej takie sobie. Do tego jeśli jedno z kół wpadnie w dziurę, potrafi mocno szarpnąć kierownicą i poszerzyć zakręt. Wtedy bez korekty ani rusz. Na szczęście na Peugeocie trudniej zaliczyć glebę – jeśli przesadzisz w zakręcie, jedyne, co ci grozi, to uślizg tylnego koła.
Elegancja + ekstrawagancja (a tak jest w Metropolisie 400) = duża kasa: francuski trójkołowiec kosztuje aż 38 990 zł. (październik 2015)

zalety

  • porządne wykonanie
  • niezły komfort podczas jazdy
  • mocny silnik
  • czytelne zegary


wady

  • gumowate, trudno dozowalne hamulce
  • taka sobie poręczność
  • nieprzemyślany system blokowania pochylenia przednich kół

 

Dane techniczne Peugeot Metropoilis 400i

SILNIK  
Budowa:  chłodzony cieczą, 1-cylindrowy, 4-suwowy, rozrząd SOHC, 4 zawory na cylinder, zasilany wtryskiem, smarowanie z mokrą miską olejową.
Elektryka akumulator 12 V
Przeniesienie napędu:  sprzęgło automatyczne, odśrodkowe, przekładnia CVT. 
Pojemność skokowa  399 cm3
Moc maksymalna 37,2 KM (27,4 kW) przy 7250 obr/min
Maks. moment obrotowy  38,1 Nm przy 5500 obr/min
   
Podwozie  
Rama  z rur stalowych
Zawieszenia:  przód – wahaczowe, z jednym amortyzatorem, regulacja napięcie wstępne sprężyny, tył – dwa amortyzatory, reg. napięcie wstępne sprężyny.
Hamulce:  przód – dwie tarcze, śr. 200 mm, zaciski jednotłoczkowe, tył – jedna tarcza, śr. 240 mm, jednotłoczkowy zacisk.
Rozmiary opon p/t  2 x 120/70-12 / 140/70-14
WYMIARY I MASY  
Długość  2152 mm
Szerokość  775 mm
Wysokość 1450 mm
Rozstaw osi 1500 mm
Wysokość kanapy 780 mm
Masa własna 256 kg
   
CENA  
   38 990 zł (październik 2015) 
   
Wyposażenie  
Schowek na kask tak
Schowek na drobiazgi tak
Bagażnik nie
Topcase nie 
Szyba tak
Blokada kierownicy tak
Zegarek tak
Licznik przebiegu dziennego tak
Podstawka centr./boczna  tak/tak 

Tagi:

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij