Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.1

Po butach ich poznacie

Nasz cel to sprawdzić, co są warte turystyczne buty z górnej półki. Na cel wzięliśmy osiem par, które robiły, co mogły, by pokazać się z jak najlepszej strony. Oto raport z naszego testu.

Jeśli wsiadasz na motocykl, a zwłaszcza jeśli ruszasz w daleką podróż, warto, abyś zadbał (co oczywiste) nie tylko o maszynę i bagaż, ale też o siebie. Jednym z ważniejszych, choć niestety często lekceważonych elementów motocyklowego ekwipunku są odpowiednie buty. A przecież nieszczelne buty zawsze w razie deszczu lub gdy temperatura jest niesprzyjająca zmienią jazdę w mękę. Nawet najlepszy kombik przeciwdeszczowy, rękawice czy elektrycznie podgrzewana bielizna są w stanie co najwyżej lekko ją złagodzić. Właśnie dlatego opłaca się zainwestować w odpowiednie buty.

Zacznijmy od materiału
bo to jeden z ważniejszych elementów mających wpływ na cenę, ale też na to, jak czuje się stopa. Tanie obuwie turystyczne można kupić za niecałe 200 zł. A ponieważ buty często są do siebie podobne lub na pierwszy rzut oka wręcz identyczne, wielu motocyklistów traktuje kupno porządnych, a co za tym idzie droższych butów jako niepotrzebny wydatek. – Tyle siana za parę butów? Przecież to jakieś nieporozumienie! – pomyślą niektórzy, oglądając w salonie półki z butami.

Strefa porządnych ciżemek
Warto wiedzieć, że powyżej granicy 800 zł rozpoczyna się strefa porządnych ciżemek. Co cieszy, jest w niej stosunkowo duży wybór. Kierując się zasadą 800+ zł, do naszego testu wzięliśmy osiem par butów. Utworzyliśmy dla nich klasę Premium. Oto jej skład:
* Alpinestars Gran Torino GTX
* Daytona Touring Star GTX
* Daytony Travel Star GTX
* Dainese Fulcrum
* Hein Gericke Tiber GTX
* IXS Ultra Evo II
* Reusch Touring Extreme
* Sidi Armada Gore Supertour.
Wszystkie laczki z tej grupy należy pochwalić za jakość, dobór materiałów, dopasowanie i wyposażenie sprzyjające bezpieczeństwu. Krótko: te buty to produkty pierwszej klasy. Oznacza to, że ich jakość nie ma związku z krajem, w którym zostały wyprodukowane.

Nawet na koniec świata
W każdym teście porównawczym chodzi o to, aby ustalić kolejność – to oczywista oczywistość. Tak jest i tym razem. Trzeba jednak podkreślić, że wśród butów w tym teście nie ma produktu, który można uznać za kompletną pomyłkę. Zamykające stawkę buty Hein Gericke tylko ze względu na nie najlepsze dopasowanie nie załapały się na ocenę dobrą, czyli na cztery gwiazdki. Czyli w tych laczkach nie ma powodu obawiać się żadnej podróży, nawet gdybyś wybierał się w okolice kręgu polarnego.

 

Alpinestars Gran Torino GTX

CENA: 1130 zł
ROZMIARY: 36 do 50
MASA (para): 1579 g (rozm. 43)
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 31 cm
KRAJ PRODUKCJI: Chorwacja
MEMBRANA: gore-tex
plus Skuteczna wentylacja nawet gdy jest powyżej +20°C; bardzo dobre wyczucie dźwigni zmiany biegów i pedału hamulca; świetne dopasowanie, pewnie siedzi na nodze, mimo to nie utrudnia chodzenia; łatwe wkładanie i zdejmowanie; solidna skóra, porządne wykonanie; lekkie; świetnie nadają się na wąskie stopy.  
minus Protektory kostek mają dość skromną wyściółkę i są ulokowane nieco za wysoko; niezbyt łatwa do chwycenia patka na rzep; gdy temperatura spada poniżej +10°C zaczyna być chłodno w stopy.

Wniosek: Polubisz je od pierwszego włożenia: bardzo
dobre dopasowanie i świetna poręczność.

Ocena "Motocykla" * * * * *

 

Dainese Fulcrum

CENA:
895 zł
ROZMIARY:
36 do 50
MASA (para):
1582 g (rozm. 43)
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI:
33 cm
KRAJ PRODUKCJI:
Chorwacja
MEMBRANA:
gore-tex
plus
Antypoślizgowa podeszwa, dobrze trzymają się na podnóżkach, przody stóp bardzo dobrze czują dźwignie biegów i hamulca; bardzo wygodne; superłatwe wkładanie i zdejmowanie, zero kłopotów z patką na rzep i zamkami błyskawicznymi; dobre wykonanie, wzbudzająca zaufanie jakość skóry.
minus Cholewki odstają od piszczeli, za duży luz w piętach; za mały komfort podczas chodzenia: dłuższe piesze wędrówki są niemożliwe; nieco za mały protektor kostek.

Wniosek: Oto świetne buty turystyczne z lekką domieszką sportowych genów. Ich jakość przekonuje, dobrze sprawdzają się podczas dynamicznej jazdy. Nieco lepsze dopasowanie i przydatność do chodzenia i byłoby super. Uczciwa cena.

Ocena "Motocykla" * * * *

Daytona Touring Star GTX

CENA: 1682 zł
ROZMIARY: 36 do 49
MASA (para): 1920 g (rozm. 43)
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 28,5 cm
KRAJ PRODUKCJI: Niemcy
MEMBRANA: gore-tex
plus Najwyższa stabilność stopy i wzorowa ochrona przed zerwaniem z nogi w razie gleby, ochraniacze kostek leżą jak ulał i skutecznie chronią; dobre zakończenie części przylegającej do piszczeli, wygodne; wysokiej jakości, elastyczna skóra, metalowe zamki błyskawiczne przetrwają wieczność, rewelacyjna jakość, wyśmienite wykonanie; masa OK; skuteczna wentylacja w dużym zakresie temperatur.
minus Trochę trudności z wkładaniem i zdejmowaniem, zamki błyskawiczne trudno chodzą; nieco zbyt twarde podeszwy.

Wniosek: Świetne! Zapewniają i odpowiednie dopasowanie, i komfort podczas podróży, i najlepszą ochroną przed skutkami upadku. Trochę kosztują, ale ta cena ma swoje uzasadnienie.

Ocena "Motocykla" * * * * *

 

Daytona Travel Star GTX

CENA: 1421 zł
ROZMIARY: 38 do 51
MASA (para): 2223 g (rozm. 43)
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 32 cm
KRAJ PRODUKCJI: Niemcy
MEMBRANA: gore-tex
plus Bardzo wytrzymała, gruba, dobrej jakości skóra bydlęca; bardzo dobre zamki, doskonałe wykonanie; stopy nie marzną także gdy jest poniżej +10°C, dobra wentylacja nawet przy +20°C; buty dobrze leżą na stopach, wysokie bezpieczeństwo.
minus Najcięższe w teście; nie ułatwiają szybkiej zmiany biegów i chodzenia; masz wrażenie, że między stopą a podnóżkiem jest warstwa gąbki (gruba podeszwa); na patce powstaje nieestetyczne zgrubienie; przeciętna poręczność.

Wniosek: Motocykliści nawijający dużo kilometrów uznają je za strzał w dziesiątkę. Testujący zaś mówili o wrażeniu wojskowych kamaszy. Ale czy czołgowi można zarzucać brak lekkości?

Ocena "Motocykla" * * * *

 

Hein Gericke Tiber GTX

CENA:
1075 zł
ROZMIARY: 38 do 47
MASA (para): 1583 g (rozm. 43)
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 29,5 cm
KRAJ PRODUKCJI: Rumunia
MEMBRANA: gore-tex
plus Dobrze trzymają się podnóżków; niewielka masa; protektory z dobrą osłoną kostek; leżą wygodnie; porządna wentylacja.
minus Cholewki dość mocno odstają; ochrona przed zerwaniem z nóg jest wprawdzie OK, ale stabilność stopy już nie: ma sporo luzu, pięta przesuwa się w górę, co powoduje brak pewności podczas zmiany pozycji na podnóżku; skóra załamuje się na szwie wzmocnienia chroniącego przed przetarciem od dźwigni biegów i uciska; mało komfortu podczas chodzenia.

Wniosek: Gore-teksowa membrana, skóra i uczucie lekkości podczas noszenia – za to pochwały. Żółta kartka za dopasowanie i za to, że noga jeźdźca przesuwa się do przodu i do tyłu, jak również w górę i w dół.

Ocena "Motocykla" * * *

 

IXS Ultra Evo II

CENA: 1075 zł
ROZMIARY: 38 do 47
MASA (para): 2114 g (rozm. 43)
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 32 cm
KRAJ PRODUKCJI: Rumunia
MEMBRANA: gore-tex
plus Dobre dopasowanie i komfort stóp; dobre umiejscowienie protektorów kostek w bucie wewnętrznym; dobrze trzymają i zapewniają stopom odpowiednie trzymanie, wzmocniona tworzywem sztucznym tylna część; dobre tłumienie siły uderzeń (gruba wyściółka części chroniącej piszczele); antypoślizgowa podeszwa.
minus Powyżej +20°C nogi się pocą; wkładanie i zdejmowanie zabiera za dużo czasu; spora masa, uczucie ciężkości podczas chodzenia; tekstylny but wewnętrzny sprawia wrażenie tandetnego; przeciętne wyczucie dźwigni biegów.

Wniosek: Dobra ochrona przed skutkami upadku oraz warunkami atmosferycznymi. Natomiast wykonanie mogłoby być lepsze, a duża masa przeszkadza podczas pieszych wycieczek.

Ocena "Motocykla" * * * *

Reusch Touring Extreme

CENA: 1069 zł
ROZMIARY: 41 do 48
MASA (para): 2000 g (rozm. 43)
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 32 cm
KRAJ PRODUKCJI: Rumunia
MEMBRANA: R-tex
plus Dobre, prawidłowo umiejscowione protektory kostek, porządna ochrona przed zerwaniem butów z nóg; dobre spasowanie buta zewnętrznego z wewnętrznym, niemniej to rozwiązanie nie szkodzi poręczności; precyzyjne wykonanie; wystarczająca wentylacja.
minus Co najwyżej przeciętne trzymanie kostek, stabilność poniżej przeciętnej; wzmocnienie w miejscu styku buta z dźwignią zmiany biegów uciska podczas chodzenia; za mały zakres rozmiarów.

Wniosek: Te solidne laczki turystyczne ani nie imponują pod żadnym względem, ani też nie są pod żadnym względem nie do zaakceptowania. Braki w dopasowaniu oznaczają bezwzględny nakaz przymiarki przed kupnem.

Ocena "Motocykla" * * * *

 

Sidi Armada Gore Supertour

CENA: 1299 zł
ROZMIARY: 37 do 48
MASA (para): 2060 g (rozm. 43)
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 32,5 cm
KRAJ PRODUKCJI: Włochy
MEMBRANA: gore-tex
plus Duże ochraniacze z tworzywa sztucznego, dobra ochrona piszczeli, duża stabilność i ochrona przed skręceniem kostki; wysokiej jakości skóra; bardzo dobre wyczucie podczas przełączania biegów, dobrze trzymają się podnóżków; dobra wentylacja także powyżej +20°C.
minus Uciskające miejsca na piętach, uciskające wypustki wzmocnień do zmiany biegów; za szeroka cholewka na piszczelach; przeciętna ochrona przed zerwaniem z nóg; za słabe odblaski; twarda podeszwa utrudnia chodzenie.

Wniosek: Oto najbardziej sportowe wśród testowanych butów turystycznych. Liczne ochraniacze i wysokiej jakości skóra wydają się sprzyjać bezpieczeństwu, choć czasem dzieje się to kosztem komfortu. Najlepiej pasują na wąskie stopy.

Ocena "Motocykla" * * * *

 

Tak testowaliśmy

Męczenie na lądzie i w wodzie
Nasi testerzy nakręcili tyle kilometrów w różnych warunkach drogowych i pogodowych, że mogliśmy ocenić dopasowanie i komfort testowanych butów podczas jazdy.

Dosiadający Triumpha Trophy oraz Hondy NC 700 S jeźdźcy dużo uwagi poświęcili również wyczuciu podnóżków oraz dźwigni hamulca i zmiany biegów. Ostre winkle wymuszają zmiany pozycji, co buty powinny ułatwiać. Dzięki temu szybko stało się jasne, które ciżemki zapewniają dobre, a które kiepskie wyczucie, co z kolei miało wpływ na dynamikę jazdy. Oprócz tego podczas podróży ujawniły się miejsca ucisku.

Sprawdziliśmy też, jak buty radzą sobie podczas pieszych wędrówek, co z kolei dostarczyło informacji o dopasowaniu, wygodzie i komforcie termicznym (temperatura zewnętrzna ok. +20°). Nie zapomnieliśmy o sprawdzeniu, jak membrany radzą sobie z odprowadzaniem wilgoci.

Podczas naszego testu wiele razy wkładaliśmy i zdejmowaliśmy buty, zwracając uwagę na poręczność, po czym przyznaliśmy oceny za dopasowanie. Oprócz tego każda para butów została dokładnie sprawdzona pod względem wykonania, wyposażenia i ochrony (jakość skóry, szwy, klejenia, protektory, zapięcia na rzep i zamki błyskawiczne).

Na koniec buty (a trzeba pamiętać, że wszystkie mają membranę) zostały poddane testowi na wodoodporność. Zadanie stanęło przed nimi niełatwe: do każdego buta wlaliśmy po 1,5 litra wody, która stała tam 90 minut. Następnie buty musiały wytrzymać 10 minut w kąpieli wodnej. Przecieków nie stwierdzono.

Thorsten Dentges

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole: