Motocykl poleca:

Porównanie Ducati Panigale 1199 S vs Panigale 1299 S

Poleć ten artykuł:

Najmocniejszy dotychczas seryjny dwucylindrowiec, Ducati 1199 S Panigale, kontra następca – 1299 S Panigale. Czy większy znaczy lepszy?

Porównanie Ducati Panigale 1199 S vs Panigale 1299 S. Zobacz całą galerię

Słychać już grzmoty jak przed burzą, tyle że dochodzą one nie z nieba, lecz z ziemi. Oto nadjeżdżają dwa piekielne bliźniaki. Diabelski duet przelatuje z łoskotem i znika za następnym zakrętem. Dwa przepiękne, krwistoczerwone Dukaty Panigale: 1199 i 1299 – oba w wersjach S. Ducati dłubnęło przy silniku Superquadro: 1299 ma tłoki o średnicy 116 mm, o 4 mm więcej niż w 1199, a skok tłoka wynosi 60,8 mm. Stosunek prawie 2 : 1. Rozwiercona V-dwójka z rozrządem desmodromicznym jest silnikiem krótkoskokowym. Z pojemności 1285 cm3, zamiast jak do tej pory 1198 cm3, wyciska oficjalnie 205 KM zamiast 195 KM (zmierzyliśmy 197 i 191).
Najmocniejszy dotychczas seryjny dwucylindrowiec, Ducati 1199 S Panigale, kontra następca – 1299 S Panigale. Czy większy jest lepszy od mniejszego?


Genialne popołudnie

1199 dudni głucho i głęboko, ale 1299 nieco bardziej basowo – to za sprawą większej o 6 mm średnicy wylotu tłumika. Tak czy siak, dźwięk obu podnosi włosy – nie tylko na głowie – i jest zapowiedzią wspaniałego popołudnia na torze Alcarràs. W 1299 nowe są nie tylko szerokie jak talerz tłoki. Zmieniono też korbowody oraz wał korbowy. Lekko zwiększono też stopień sprężania (12,6 zamiast 12,5:1). Głowice cylindrów wzmocniono, a pokrywy zaworów, sprzęgła oraz miskę olejową w kształcie lejka wykonano z magnezu. Do tego dochodzi nowa elektronika ABS-u i kontroli wheelie (DWC). 1299 S ma lekkie kute felgi Marchesini, LED-owy reflektor i przedni błotnik wykonany z karbonu. Tak jak 1199 S, jest też wyposażony w elektronicznie regulowane zawieszenia Öhlinsa, zamiast tradycyjnych zawieszeń Sachsa w normalnej wersji. W 1299 S nawet amortyzator skrętu Öhlinsa jest regulowany elektronicznie. Zawieszenia w 1299 S mają półaktywne tłumienie, tzw. Smart EC. Test działania na pofałdowanych hiszpańskich drogach przeszły pozytywnie – szybko dostosowują tłumienie do sytuacji. Nowy komputer sterujący Boscha uwzględnia w obliczeniach trzy parametry: przyspieszenie (poprzeczne, wzdłużne i poziome), pochylenie boczne i zbaczanie z trasy.
Masz do wyboru pięć ustawień wstępnych zawieszeń – od bardzo miękkiego do bardzo twardego. Jeśli preferujesz indywidualne ustawienia widelca upside-down NIX30 i zamocowanego z lewej strony amortyzatora TTX możesz, tak jak w 1199 S, ustawić je samodzielnie w zakresie od 0 do 31. Fabryczne ustawienie w 1299 jest na poziomie 12 (w 1199 S na 18 było nieco za twarde). Mimo to amortyzator wersji 1299 S reaguje precyzyjniej i jest bardziej komfortowy. To oznacza, że na 1299 mniej się zmęczysz na zwykłych drogach.

Tagi: Ducati | 1199 Panigale S | Ducati 1299 S Panigale | test porównawcze

Oceń artykuł:

2.8

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij