Motocykl poleca:

Porównanie motocykli sześciocylindrowych

Poleć ten artykuł:

Za sześciopak na brzuchu ona na pewno cię doceni, za sześciopak w lodówce wdzięczni będą ci kumple, ale najfajniejszy sześciopak to taki, który ma dwa koła i stoi w garażu. W naszym porównaniu stają Benelli 750 Sei, BMW K 1600 GT, Horex VR6 Roadster, Honda CBX i Gold Wing F6B oraz Kawasaki Z 1300.

Porównanie motocykli sześciocylindrowych Zobacz całą galerię

Sześciocylindrowce zawsze działały na wyobraźnię. Tak jest i tym razem, gdy obok siebie stoi sześć maszyn, z których najstarszą zbudowano niemal 40 lat temu. Nieważne, czy patrzysz na Benelli 750 Sei z 1976 roku, czy na nowiutkiego Horexa VR6 Roadstera – wszystkie testowane sprzęty to coś więcej niż zwykłe motocykle. Umieszczenie sześciu cylindrów w jednym motocyklu i wpojenie takiej konstrukcji dobrych manier – to zadanie zawsze wymaga wysiłku i pomysłowości. Maszyny, na które zaraz wsiądziemy, są tego dowodem. Mamy wśród nich klasyczne rzędówki, silnik w układzie bokser oraz łączącą cechy rzędówki i widlaka jednostkę napędową VR6 ze wspólną dla wszystkich cylindrów głowicą skrywającą trzy wałki rozrządu. Ale po kolei.

Sześć garów Horexa
Na początku 2010 r. gruchnęła wiadomość, że wskrzeszono markę Horex. Ogłoszono wtedy, że nowy motocykl będzie napędzał silnik VR6. Wspomagany przez kompresor sześciopak miał generować ponad 200 KM mocy. Niestety, prace nad sprzętem na tyle się skomplikowały, że pomysł ze sprężarką – na szczęście nie na długo – schowano do szuflady.

Na tle współczesnych sześciocylindrowców Horex sprawia wrażenie bike’a dynamicznego, ale skromnego. Nie kłuje po oczach kanapą i wyposażeniem jak Honda Gold Wing, nie imponuje potężnymi gabarytami i owiewkami jak BMW. Ten roadster to klasyczna forma z nowoczesną techniką. W pełni regulowane podwozie to dzieło WP, a najnowszy ABS – Boscha. Jak na pierwszą serię produkcyjną, sprzęt zasługuje na pochwały. Choćby za koncepcję napędu, którą od konkurencji różni niesamowita zwartość.

W silniku VR6 oba rzędy cylindrów są rozchylone względem siebie pod kątem zaledwie 15°. Aby zmniejszyć szerokość silnika, cylindry ułożono naprzemiennie, a oba ich rzędy są przesunięte względem osi wału korbowego (rozwarcie). Mimo układu V cylindrów, silnik ma tylko jedną, w dolnej części zupełnie płaską głowicę. Takie rozwiązanie jest możliwe dzięki zastosowaniu skośnych denek tłoków.

W efekcie powstał niezwykle wąski silnik, którego szerokość wynosi zaledwie 429 mm (przy 1218 cm3 pojemności). Każdą z niewielkich komór spalania obsługują trzy zawory, których pracą sterują trzy wałki rozrządu. Co ciekawe, środkowy, znajdujący się między rzędami cylindrów, obsługuje zawory dolotowe przedniego i wydechowe tylnego rzędu. Hamownia pokazała, że VR-szóstka wyciska 154 KM mocy, czyli całkiem sporo. Nie bez znaczenia jest i to, że wygląd tej maszyny sprawia wrażenie, jakby była cięższa niż jej 270 kg.

Czas na jazdę. Rozrusznik potrzebuje trochę czasu, by obudzić sześciocylindrowca do życia. Gdy to nastąpi, potężne dudnienie przyprawia o ciarki na plecach. Wciskam ciężko pracującą klamkę sprzęgła, jedynka, gaz i Horex rusza. Już po kilkuset metrach czuję mocne wibracje – ten bike żyje i domaga się wysokich obrotów. Nie daję się długo prosić. Wybieram mapę zapłonu Touring. Piec, twardo reagujący na gaz, już od 2000 obr/min ciągnie mocno, by w okolicach 4500 obr/min dać sobie nieco na wstrzymanie i obudzić się ok. 1000 obr/min wyżej. Jego brzmienie zdaje się sugerować, że szykuje się do ataku. I faktycznie – z dzikim rykiem niczym rakieta wystrzeliwuje w stronę horyzontu, próbując wyrwać ramiona ze stawów jeźdźca. To trwa do 9000 obr/min. O tak! Jazda tym sprzętem jest wspaniała, a jednocześnie taka inna! Mimo 270 kg masy Horex świetnie składa się w winkle, a kiedy przesadzam z prędkością, hamulce reagują niesamowicie skutecznie, przy czym nic nie traci na stabilności. Szacun!

Dane techniczne Horex VR6 Roadster
SILNIK
Budowa chłodzony cieczą, sześciocylindrowy, czterosuwowy, 15° VR, trzy zawory na cylinder, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 34 mm
Śr. cylindra x skok tłoka 68 x 55 mm
Pojemność skokowa 1218 cm3
Stopień sprężania 12,5:1
Moc maksymalna 161 KM (118 kW) przy 8800 obr/min
Maks. moment obrotowy 137 Nm przy 8600 obr/min
PODWOZIE
Rama Rama grzbietowa z aluminium, widelec upside-down
Śr. goleni widelca 48 mm
Hamulce dwie tarcze hamulcowe z przodu, średnica 320 mm, jedna tarcza hamulcowa z tyłu, średnica 264 mm
Rozmiary opon 120/70 ZR 17; 190/55 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1506 mm
Kąt główki ramy 66°
Wyprzedzenie 95 mm
Masa z paliwem 270 kg
Poj. zbiornika paliwa 17/4 l
CENA ok. 92 000 zł (nieoferowany w Polsce)
OSIĄGI
Prędkość maksymalna 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,2 s
Elastyczność  
60-100 km/h 4,3 s
100-140 km/h 4,5 s
140-180 km/h 4,6 s

Tagi: porównanie | VR6 | VR6 Roadster | Horex | Benelli | BMW | Honda | Gold Wing F6B | Kawasaki

Oceń artykuł:

1.5

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij