Motocykl poleca:

Raport z jazdy: Wakan Hundred Roadster

Poleć ten artykuł:

Podzespoły z najwyższej półki, superowy design i doskonałe wykończenie. Jednak do Wakana 100 Roadstera podszedłem z rezerwą, bo przecież nie wszystko złoto, co się świeci.  

Wakan Hundred Roadster Zobacz całą galerię

Mam słabość do nietypowych maszyn, zwłaszcza do dużych dwucylindrowców, których konstruktorzy nie zapomnieli, że motocykl ma przede wszystkim jeździć i nadawać się do użytku codziennego (ergonomia, promień zawracania, obsługa itd.). To, że maszyna cieszy przy tym oko, jest dla mnie miłym, ale nie niezbędnym bonusem.

Wakan jest produkowany w niewielkich seriach. Można robić zakłady o miejsce jego produkcji. Kto wiedziony nazwą marki (Wakan w języku indiańskiego plemienia Siuksów znaczy „święty”), postawi na USA, bo widzi potężnego klona jednostki napędowej Harleya-Davidsona dostarczanego przez amerykańską firmę S&S, albo zasugeruje się pojemnością podaną w calach sześciennych, pomyli się o... szerokość Atlantyku.

Joël Domerque – twórca i budowniczy tego dzieła – mieszka bowiem w prowansalskim mieście Alés (Francja). Jest ono znane m.in. z produkcji trialówek ze znakiem Scorpa. Biznes Domerque’a kręcił się na tyle dobrze, że mógł on zająć się spełnieniem marzenia i skonstruował dwukołowy odpowiednik AC Cobry.

Szok w La Ciotat
W wyglądzie Wakana nie brak elementów mówiących o jego charakterze. Należą do nich dwie elektronicznie sterowane przepustnice, wystające z atrapy zbiornika paliwa, spełniające funkcję airboxu i toczące ostrą, lecz bezskuteczną walkę z szumem zasysanego powietrza.

Jazdy i sesję zdjęciową urządziliśmy na południu Francji, ok. 200 km od miejsca produkcji. Rzadko sesje zdjęciowe – a nasza miała miejsce na promenadzie w mieście La Ciotat – wywołują takie poruszenie, jak ta. Samochody zatrzymywały się na środku ulicy, biegacze przerywali jogging, staruszkowie na chwilę zapominali o swoich sikających gdzie popadnie pieskach, motocykliści zawracali, żeby zamienić parę słów i cyknąć fotkę. Odpowiadaliśmy na wiele pytań, między innymi o pojemność (1647 cm3), moc i moment obrotowy (zmierzone 111 KM i 153 Nm), no i oczywiście o cenę (w Niemczech: 33 320 euro). Informacja, że Wakan pochodzi z Francji, wydłużała ludziom gęby.

Kompromisów tyle co nic
Podczas sesji zdjęciowej było wystarczająco dużo czasu, aby dokładnie zbadać Roadstera. Stwierdziliśmy, że jeśli chodzi o wygląd i wykończenie Joël Domerque niemal w ogóle nie poszedł na jakiekolwiek kompromisy. Tak więc olbrzymi blok silnika S&S ozdabiają liczne frezowane i polerowane dekle, uchwyty i drobne elementy. Pochylony pod niewielkim kątem, w pełni regulowany widelec upside-down firmy Ceriani jest mocowany w filigranowych półkach. Samonośny tył ramy pasuje do koncepcji bike’a, a przy tym służy jako zbiornik mieszczący 14 l paliwa. Odkuwane felgi Marchesini, których powierzchnie obrobiono na frezarce, wykonano z wielką starannością. Niestety, zabrakło jej w projektowaniu kokpitu.

Czas zasiąść za sterami. Początkowa euforia nieco opada, bo kanapa jest twarda jak kamień, ale też powoduje, że biker nie siedzi zbyt pewnie. Przy niskich temperaturach odpalanie zasilanego gaźnikiem Keihin silnika V2 trwa chwilę, jednak gdy już odpali, stawia na nogi pół miasta. Zagadka: jak Wakan otrzymał homologację? Pomijając potworny hałas i fakt, że tylne kolanko wypala dziury w spodniach, Roadster rzeczywiście może wzbudzać pożądanie. Począwszy od samego dołu momentu obrotowego jest aż nadto, zaś w środkowym zakresie jeźdźcowi zostaje zaaplikowany przyjemny masaż wibracjami. Heble należą do gatunku dwupalcowych: przednia tarcza hamulcowa bez problemu potrafi okiełznać ważącego zaledwie 208 kg Roadstera. Zachowanie w zakrętach oraz neutralność są znacznie lepsze niż to, co oferuje Buell XB12. Krótko: czad!

Wakan Roadster jest zabawką, która potrafi dać doprawdy olbrzymią radość. Niestety, przeznaczoną dla mających sporo drobnych w kieszeni. Gdyby nie to, byłby prawdziwym hiciorem.

Dane techniczne Wakan Hundred Roadster
SILNIK
Budowa chłodzony powietrzem, dwucylindrowy, czterosuwowy, V 45°, rozrząd OHV, wałek rozrządu napędzany łańcuchem, dwa zawory na cylinder, smarowanie z suchą miską olejową, gaźnik o śr. gardzieli 41 mm.
Elektryka akumulator 12 V/19 Ah.
Przeniesienie napędu hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło suche, skrzynia 5-biegowa, łańcuch.
Śr. cylindra x skok tłoka 101,6 x 101,6 mm
Pojemność skokowa 1647 cm3
Stopień sprężania 10,3:1
Moc maksymalna 121 KM (89 kW) przy 5750 obr/min
Maks. moment obrotowy 165 Nm przy 4250 obr/min
PODWOZIE
Rama pojedyncza, kołyskowa ze stali.
Zawieszenia przód – widelec teleskopowy, średnica goleni 46 mm, regulowane napięcie wstępne sprężyn, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, bezpośrednio mocowany centralny amortyzator.
Hamulce przód – jedna tarcza, śr. 340 mm, zaciski sześciotłoczkowe, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, zacisk dwutłoczkowy.
Koła kute, z aluminium
Wymiary felg 3,50 x 17; 5,75 x 17
Wymiary opon 120/70 ZR 17; 180/55 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1380 mm
Kąt główki ramy 68°
Wyprzedzenie 85 mm
Skoki zawieszeń p/t 105/70 mm
Wysokość kanapy 790 mm
Masa z paliwem 208 kg
Ładowność 158 kg
Poj. zbiornika paliwa 13 l

Tagi: raport z jazdy | Roadster

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij