Motocykl poleca:

Retro bike'i: wielkie porównanie, slow must go on!

Poleć ten artykuł:

Na szczęście nie brak maszyn, które - mimo że nie zwijają asfaltu -dostarczają mnóstwa wspaniałych emocji. Oto pięć motocykli w naszym teście.

Fabrycznie nowy retro bike: żeberka na cylindrach czynią z CB 1100 szczególną maszynę. Zobacz całą galerię

1985 z Chłodzenie: postawiono na olej i powietrze. Japończycy twierdzili, że chłodzenie cieczą oznaczałoby zbyt dużą masę. z Przyrządy osadzono w piance. Obrotomierz wyskalowano od 3000 obr/min. Silnik rozwijał moc maksymalną dopiero przy 11 000 obr/min. z Rzędową jednostkę napędową zasilają cztery gaźniki z płaskimi przepustnicami – klasycznymi dla wyścigów motocyklowych. Niewielki Harley trafił w gusta klientów i świetnie się sprzedaje. Od premiery w 2010 roku Forty-Eight zapracował na miano hitu. Co stanowi o jego sile? Piękna sylwetka, wyluzowana pozycja jeźdźca oraz generowane przez widlaka pozytywne wibracje. 1. Niezły czad: lusterka, choć przymocowane od dołu kierownicy, zapewniają całkiem przyzwoitą widoczność. 2. Hard Candy Custom to specjalne lakierowanie H-D. To na zdjęciu nosi nazwę Coloma Gold Flake. Jak często bywa, trzeba za nie zapłacić ekstra. 3. Trochę nowoczesności, trochę klasyki: stylowe aluminiowe piasty kół, stalowe szprychy, szeroki kapeć w bobberowym stylu. Czasem marzenia się spełniają: klasyczna Honda CB 1100 wreszcie trafiła do Europy. Chłodzony powietrzem retro bike został po raz pierwszy zaprezentowany w 2007 roku na Tokyo Motor Show. Ten wówczas pojazd jeszcze studyjny wywołał niezłe zamieszanie i niekłamany zachwyt. Wkrótce potem CB 1100 trafi ł do seryjnej produkcji. Był to śmiały krok Hondy, bo fi rma jest przecież kojarzona raczej z zaawansowaną techniką niż ze spoglądaniem w przeszłość. Udowodniła jednak, że i z tym nie najgorzej daje sobie radę: CB 1100 szybko zawojował japoński rynek i w 2010 roku został tam najlepiej sprzedającym się motocyklem o pojemności powyżej 400 cm3.

Czy ten sukces da się powtórzyć w Europie? Zważywszy na ostrą konkurencję, niewątpliwie będzie to bardzo trudne. Tak czy inaczej zdecydowaliśmy się porównać Hondę CB 1100 z czterema maszynami o podobnym charakterze: H-D Sportster Forty-Eight to ascetyczny bobber ze skromnymi skokami zawieszeń i maleńkim zbiornikiem paliwa; Kawasaki W 800 to ikona japońskich retro bike’ów, a jego sercem jest twin z rozrządem napędzanym przez wałek królewski; Moto Guzzi V7 Racer to maszyna, która dzięki wspaniale wykonanym detalom może stanowić ozdobę każdego bulwaru, garażu i salonu motocyklowego; korzenie Triumpha Scramblera sięgają czasów fi lmu „Wielka ucieczka” i niezapomnianego Steve’a McQuinna.

Sprzęty, które lubią kopniaka

OK, napatrzyliśmy się do syta, pora odpalić silnik. Mimo klasycznego wyglądu, żadnej z maszyn testowych nie odpala się kopniakiem. W sumie szkoda, bo na Facebooku dzięki takiemu drobiazgowi zapewne można by zrobić prawdziwą furorę. Wszystkie sprzęty odpalają po naciśnięciu guzika, przy czym w przypadku Triumpha i Kawasaki miałem mieszane uczucia, bo gdy rozrusznik zakręcił wałem, ja ciągle nie wiedziałem, czy silnik już zaskoczył. Gang? Minimalny. Wibracje? Słabe. Rzędowa czwórka Hondy, a ściślej jej wydech 4 w 1, mruczy bardziej rasowo.

To jednak nic w porównaniu z włoskim i amerykańskim widlakiem. Obie V-dwójki grzmią, wibrują i parskają donośnie z podwójnych wydechów. Duży plus dla tych maszyn.

Wsiadamy. W przypadku Hondy zaskoczenia nie ma. Już od dawna dewiza tej firmy to: „Najpierw człowiek, potem maszyna”. Siodło jest wygodne i osadzone na wysokości zaledwie 785 mm, szeroka kierownica ma właściwą krzywiznę, podnóżki zaś są dokładnie tam, gdzie jeździec najprawdopodobniej sam by je przykręcił. W sumie to logiczne podejście – przecież ty tu rządzisz. Pod tym względem CB 1100 to zdecydowany faworyt w stawce.

Tagi: KAWASAKI | W 800 | MOTO GUZZI | V7 RACER | TRIUMPH | SCRAMBLER | HARLEY-DAVIDSON | SPORTSTER FORTY-EIGHT | HONDA | CB 1100 | retro motocykle | retro bike

Oceń artykuł:

2.3

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij