Motocykl poleca:

Segway Hat

Poleć ten artykuł:

W USA mieszka facet, który zawsze marzył o niezwykłym pojeździe. Aż skonstruował dwukołowy wehikuł niebędący jednośladem.
Zobacz całą galerię

Choć pomysł wydawał się nie do wykonania, Dave Kamen był twardy. Po wielu próbach powstał Segway HAT. Układ 10 mikroprocesorów i 5 żyroskopów utrzymuje ten pojazd w pozycji pionowej. Elektroniczny układ 100 razy na sekund ę sprawdza stan pojazdu i ewentualnie koryguje jego po- łożenie. Dzięki temu, gdy staniesz na podeście dziwoląga, możesz być pewny, że zachowasz pion.

W jaki sposób porusza się to cudo? W każde z kół wbudowano silnik elektryczny. Oczywiście, kierowca ma możliwość zmiany kierunku każdego koła oddzielnie. W efekcie Segway potrafi zawrócić w miejscu. Energii do napędu tego pojazdu dostarczają dwa hybrydowe akumulatory niklowo- metalowe. Gwarantują one zasięg od 16 do 20 kilometrów. By je naładować, wystarczy podłączyć Segwaya do zwykłego kontaktu. Ponieważ jest to pojazd amerykański, napięcie w gniazdku może wahać się w granicach od 90 do 160 V. Czas potrzebny do odzyskania pełnej sprawności nie przekracza 6 godzin.


   
 Tym się Segwaya „odpala”...  ...a tym zmienia kierunek jazdy.

Bolid skorzystał ze wszystkich zalet miniaturyzacji, jest więc dosyć lekki – waży 32 kg, duża część tej masy stanowią akumulatory i układ żyroskopów. Potrafi jednak podróżować ze sporym obciążeniem – maksymalnie 180 kg. Prowadzenie dziwoląga jest banalnie proste. Właściciel dostaje chip, który umieszcza się w czymś na kształt stacyjki.

Segway sprawia wrażenie pojazdu przeniesionego do realu z gry komputerowej. Producent przewidział w nim możliwość ograniczenia osiągów. Specjalny chip powoduje, że początkujący mogą poruszać się z prędkością do 9,6 km/h i ostrożnie pokonywać zakręty, średnio zaawansowani pojadą do 12,9 km/h, a „profi” – do 20 km/h. Również obsługa Segwaya przypomina grę komputerową. Gdy chcesz przyspieszyć – przechylasz kierownic ę do przodu; zahamować – kierownica do siebie; cofnąć – przechylasz się lekko do tyłu. Kierunek jazdy wybierasz, sterując lewym końcem kierownicy.

David Kamen po raz kolejny udowodnił, że nie warto rezygnować nawet z najdzikszych pomysłów, bo i one mogą przynieść kasę. Segway jest bowiem testowany przez armię amerykańską. Są plany wykorzystywania go jako pojazdu transportowego dla inteligentnych robotów bojowych. Zdaje się, że coraz szybciej nadchodzi moment, kiedy świat filmów George’a Lucasa przestanie być tylko kinową fikcją.


Tagi:

Oceń artykuł:

2.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij