Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.3

Siła wielkich serc

Przedstawiamy pięć maszyn używanych, do napędu których użyto największych montowanych seryjnie do motocykli silników. Aż cztery z nich to dwucylindrowe widlaki.

Motocykle używane z wielkimi silnikami: Honda VTX 1800

Honda VTX 1800

W Europie sprzedawano ją w latach 2001-2007, aż przestała spełniać normę Euro 3. Za to w Stanach była sprzedawana dłużej i właśnie amerykańskie wersje są najczęściej spotykane na rynku polskim. Mechanicy radzą, aby unikać ich, bo najczęściej są „po przejściach” – z prostowanymi po wypadkach ramami lub składane z kilku egzemplarzy. Sprzęty zza oceanu miewają wadę nieznaną w europejskich VTX-ach: uszkodzeniu ulega czujnik sterowania przepustnicy. Wymiana kosztuje ok. 150 zł, ale w Europie jest on sprzedawany z całą listwą wtryskową, co kosztuje aż 3630 zł. W starszych maszynach ukręcają się krzyżaki wału napędowego przy wyjściu z silnika – koszt 7244 zł (cała przekładnia kątowa) plus robocizna 300-400 zł. Przekleństwem mechaników jest regulacja zaworów – dojście do wydechu w tylnym cylindrze to makabra. Za regulację zapłacisz ok. 240 zł.

Motocykle używane z wielkimi silnikami: Honda VTX 1800 Motocykle używane z wielkimi silnikami: Honda VTX 1800

 

VTX 1800 jest niski, zdarzają się więc uszkodzenia dołu chłodnicy i pompy wody. Dobrze sprawdź, czy nic tam nie cieknie. Honda przyznaje się do następujących akcji serwisowych: pękający uchwyt tablicy rejestracyjnej – rocznik 2002; sprawdzenie połączenia przewodu masy (jeżeli był luźny, silnik niechętnie odpalał) – do rocznika 2003; pękanie sprężyny bocznej podstawki – do roku 2004 włącznie. Poważniejsza akcja serwisowa, ogłoszona w 2009 r., dotyczyła tylko rocznika 2002. Chodziło o możliwość pękania spawu na wahaczu, w którym biegnie wał napędowy. Natomiast silnik jest trwały i niezawodny.

Motocykle używane z wielkimi silnikami: Honda VTX 1800

Honda VTX 1800 - dane techniczne:

Silnik : Chłodzony cieczą, V2, czterosuwowy, 3 zawory na cylinder, rozrząd OHC, wałek wyrównoważający, wtrysk paliwa. Średnica cylindra x skok tłoka 101 x 112 mm. Pojemność skokowa 1795 cm3. Moc 107 KM przy 5000 obr/min. Maks. moment obrotowy 163 Nm przy 3000 obr/min.

Podwozie: Rama stalowa. Zawieszenia: przód – widelec upside-down, tył – dwuramienny wahacz ze stali, dwa amortyzatory. Masa (z paliwem) 345 kg. Ładowność 193 kg. Pojemność zbiornika paliwa 17 litrów.

Prędkość maksymalna 194 km/h.

Zużycie paliwa 7,6 l/100 km.

Ceny części zamiennych: klocki hamulcowe p/t 227 zł na 1 tarczę/227 zł; filtr powietrza 221 zł; filtr oleju 50 zł; świece NGK IFR6L11 129 zł

Dane serwisowe: Ilość oleju z filtrem 3,7 l (w zależności od modelu ilość może być inna). Przegląd co 6000 km (wym. oleju co 12 000 km). Luzy zaworowe (zimny silnik): wydech 0,32, ssanie 0,13 mm.

 Motocykle używane z wielkimi silnikami: Honda VTX 1800

ZALETY WADY

+ trwały silnik

+ niezła poręczność

+ dobre wykończenie

- wibracje

- oporna praca skrzyni biegów

- awaryjność amerykańskich wersji

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited

Ultra Limited, topowy model z 2010 r., ma wszystko, co powinien mieć luksusowy krążownik, w tym silnik Evo trzeciej generacji o pojemności 103 cale3, czyli 1690 cm3. I turyści, i ci od codziennych jazd uznają Electrę za trwałą i bezawaryjną.

Motocykle używane, wielkie silniki, Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited,

Czy mają rację? Zaraz po debiucie sprzęta ujawniła się śmieszna wada: w tylnym wahaczu zbierała się woda. Ma on otworek, by się wylewała, ale zasłania go plastikowy ślizgacz pasa napędowego. Naprawa: wystarczy w odpowiednim miejscu wywiercić otwór w ślizgaczu. Dalej – prędzej czy później rozlatują się przeguby na cięgnie łączącym dźwignię biegów ze skrzynią – koszt 121,50 zł (kompletne cięgno). Jeżeli podczas jazdy lekko drga przednie zawieszenie, winne będą mocno zużyte lub pofalowane tarcze hamulcowe (752 zł/szt.). Czasami pomaga wymiana klocków – 637 zł na 2 tarcze.

Motocykle używane, wielkie silniki, Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited,

Poważniejsze sprawy pojawiają się przy przebiegu 60–100 tys. km. Wyciek z miejsca łączenia skrzyni biegów z korpusem silnika i wymiana uszczelki to koszt 750 zł (uszczelka 67 zł). Łożyska przedniego koła – 180 zł/szt. Głośne klekotanie z silnika może oznaczać konieczność wymiany kompensatora na wale korbowym. Jego koszt + wymiana = 2500 zł. Przy wspomnianym przebiegu zaczyna się problem z rozrządem – wymiana łańcuchów i ślizgaczy kosztuje 2300 zł.

Motocykle używane, wielkie silniki, Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited,

Inne awarie nie są częste, więc Electra zasługuje na miano motocykla trwałego.

Motocykle używane, wielkie silniki, Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited,

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited - dane techniczne

Silnik: Chłodzony powietrzem, V2, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder, rozrząd OHV, wtrysk paliwa. Średnica cylindra x skok tłoka 98,4 x 111,1 mm. Pojemność skokowa 1690 cm3. Moc 84 KM  przy 5010 obr/min. Maks. moment obrotowy 136 Nm przy 3500 obr/min.

Podwozie: Rama stalowa. Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, dwuramienny wahacz ze stali, dwa amortyzatory. Masa (z paliwem) 413 kg. Ładowność 204 kg. Pojemność zbiornika paliwa 22,7 l.

Prędkość maksymalna 170 km/h.

Zużycie paliwa 6,5 l/100 km. 

Części zamienne: Klocki hamulcowe p/t 637 zł na 2 tarcze/350 zł; Filtr powietrza 180 zł; Filtr oleju 91 zł; świece H-D 6R12 – 40 zł 2 szt.

Dane serwisowe: ilość oleju z filtrem 3,8 l; przegląd co 8000 km; luzy zaworowe regulowane  hydraulicznie.

Koszt  serwisu: 800 - 1100 zł

 Motocykle używane, wielkie silniki, Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited,

ZALETY WADY

+ bogate wyposażenie

+ wygodna pozycja

+ komfortowe zawieszenia

- koszt zakupu motocykla

- koszty serwisu

- wibracje

 

Kawasaki VN 2000

Duży VN, nazywany też Vulcanem, był robiony w latach 2004–2010. Podstawowa wersja (były też Classic i Classic LT) powstała tak, że Kawasaki, zanim przystąpiło do projektowania, przeprowadziło w USA ankietę. Badana grupa składała się wyłącznie z mężczyzn, którzy mieli przeciętnie 46 lat, ważyli 93 kg i mierzyli 180 cm wzrostu. Z ich życzeń powstał motocykl o masie 370 kg, z dwucylindrowym V-twinem o pojemności 2053 cm3 i mocy 103 KM.

Motocykle używane, wielkie silniki, Kawasaki VN 2000

Mechanicy nazywają go „kowadłem”, bo porównanie dwóch tłoków w cylindrach o ponadlitrowej pojemności do młotów w kuźni jest oczywiste. Na pewno jest to maszyna dla motocyklistów o bardziej pokaźnych gabarytach. Już do podniesienia go z bocznej podstawki trzeba niezłego zamachu, a postawienie do pionu po wywrotce parkingowej bez pomocy graniczy z cudem.

Motocykle używane, wielkie silniki, Kawasaki VN 2000

W pierwszym roczniku dopatrywano się wady w skrzyni biegów. Jednak nieliczne uszkodzenia były winą użytkowników. Głośne „klach” przy włączaniu jedynki to rzecz normalna. Oprócz tego ze skrzynią musisz się obchodzić jak w starej ciężarówce – nic szybko, wszystko dokładnie i powoli. Jest to potężny i ciężki kloc, więc w starszych egzemplarzach dokładnie sprawdź to, co najprędzej się zużywa – stan łożysk kół (przednie 86,90 zł/szt., tylne 115 zł/szt.), łożysk w główce ramy (256 zł/szt.) oraz czy tarcze hamulcowe nie są pofałdowane (wtedy wibracje wyczujesz na dźwigni ręcznej i nożnej). Koszt tarcz to przód 1023 zł/szt. i tył 658 zł.

Motocykle używane, wielkie silniki, Kawasaki VN 2000

VN 2000 przez wszystkie lata eksploatacji nie wykazał specjalnych wad. I jeszcze jedno – motocykl teoretycznie osiąga aż 203 km/h, ale jazda z prędkościami powyżej 160 km/h jest prawie niemożliwa, bo wiatr urywa głowę.

 Motocykle używane, wielkie silniki, Kawasaki VN 2000

Kawasaki VN 2000 - dane techniczne:

Silnik: chłodzony cieczą, V2, czterosuwowy, 4 zawory na cylinder, rozrząd OHV, wtrysk paliwa. Średnica cylindra x skok tłoka 103 x 123,2 mm. Pojemność skokowa 2053 cm3. Moc 103 KM  przy 4800 obr/min. Maks. moment obrotowy 177 Nm przy 3200 obr/min.

Podwozie: rama stalowa. Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, tył – dwuramienny wahacz ze stali, centralny amortyzator. Masa (z paliwem) 371 kg. Ładowność 185 kg. Pojemność zbiornika paliwa 21 l.

Prędkość maksymalna 203 km/h.

Zużycie paliwa 4,9 l/100 km. 

Ceny części zamiennych: klocki hamulcowe p/t 197 zł na 1 tarczę/185 zł; filtr powietrza 75 zł; filtr oleju 44 zł; świece NGK IZFR6F11 136 zł szt.

Dane serwisowe: ilość oleju z filtrem 5,5 l. Przegląd co 6000 km. Luzy zaworowe regulowane hydraulicznie.

Koszt przeglądu: 300-350 zł.

ZALETY WADY

+ równomierne oddawanie mocy

+ niewielkie zużycie paliwa

+ dobre prowadzenie jak na tę masę

- potężne wibracje

- zbyt wielka masa

- ciężko pracująca skrzynia biegów

Triumph Rocket III

Rocket zadebiutował w 2004 roku. Jego cechą charakterystyczną jest ogromny rzędowy silnik. Trzy ustawione w rzędzie cylindry mają pojemność 2294 cm3. To największy motocyklowy silnik produkowany na masową skalę. Do 2010 r. osiągał 200 Nm i 140 KM, po zmianach przybyło 21 Nm i 8 KM. To istne szaleństwo, a mimo to motocykl jest zaskakująco łagodny. Niemniej, jeśli dłoń uślizgnie ci się na gazie, możesz się zdziwić.

Motocykle używane, wielkie silniki, Triumph Rocket III

Do prędkości w okolicach 200 km/h ważąca 370 kg maszyna rozpędza się błyskawicznie. Ma przy tym dość umiarkowany (jak na tę pojemność) apetyt na paliwo – przy przelotowej na poziomie 120 km/h spalanie wynosi średnio 6,8 l/100 km. Jeśli chcesz go używać tak jak Kevin Carmichael, zdecydowanie wzrośnie...

Motocykle używane, wielkie silniki, Triumph Rocket III

Dzięki sporej liczbie wersji masz szansę wybrać coś dla siebie. W 2006 roku pojawił się Classic, w 2008 Touring z węższą tylną oponą (180 zamiast 240 mm), szybą i kuframi, a w 2010 roku Roadster z poprawionymi osiągami, seryjnym ABS-em i inną pozycją za sterami.

Motocykle używane, wielkie silniki, Triumph Rocket III

Jak do tej pory ogłoszono dwie akcje przywoławcze. Obie dotyczą wersji Touring z 2009 roku. Ze względu na problemy ze stabilnością motocykla wymieniano w nich tylną oponę Bridgestone Exedra G850 na Metzeler ME880 Marathon. A ze względu na możliwość nieprawidłowego wyświetlania zapiętego biegu wymieniano również czujnik zmiany biegów.

Motocykle używane, wielkie silniki, Triumph Rocket III

Na rynku używanych nie spodziewaj się natłoku ofert, ale posuchy też nie ma. Na dobrze utrzymaną sztukę z 2006 roku przygotuj od 26 do 28 tys. zł. Jeśli marzysz o młodszej wersji Touring (np.z 2008 r.), dołóż jeszcze 10-15 tys. zł.

 Motocykle używane, wielkie silniki, Triumph Rocket III

Triumph Rocket III - dane techniczne

Silnik: trzycylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, cztery zawory na cylinder, rozrząd DOHC, wtrysk paliwa, poj. skokowa 2294 cm3, śr. cyl. x skok tłoka 101,6 x 94,3 mm, moc maks. 148 KM przy 5750 obr/min, maks. moment obrotowy 221 Nm przy 2750 obr/min.

Podwozie: rama z rur stalowych, zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 43 mm, tył – 2-ramienny wahacz stalowy, centralny amortyzator, wys. kanapy 750 mm, masa na sucho 367 kg, poj. zbiornika paliwa 24 l.

Prędkość maksymalna 193 km/h,

Przyspieszenie 0-100 km/h         3,5 s

Średnie zużycie paliwa  6,8 l/100 km

Ceny części:

Klocki hamulcowe przód/tył: 570/205 zł, filtr oleju: 60 zł, filtr powietrza: 184,50 zł, świece: 26 zł/szt., uszczelniacze widelca 74 zł/szt., łożysko główki ramy 331 zł komplet.

Dane serwisowe: ilość oleju z filtrem: 5,4 l, przeglądy co 16 000 km, luzy zaworowe na zimnym silniku: ssanie 0,1-0,15 mm; wydech 0,15-0,2 mm.

 Motocykle używane, wielkie silniki, Triumph Rocket III

ZALETY WADY

+ silnik to petarda – oszołomi cię osiągami

+ niezła trwałość

+ rozsądne spalanie (jak na pojemność 2,3 l)

- męczące reakcje na zmianę obciążenia

- krótkie przebiegi tylnej opony

- mały prześwit w złożeniu

 

Yamaha  VN 1900 A Midnight Star

Debiutujący w 2006 r. Midnight Star do dziś jest jednym z lepiej prowadzących się cruiserów. Robotę robią w nim udanie zestrojone zawieszenia w połączeniu z aluminiową ramą i wahaczem z tego samego materiału. Najbardziej z tego powodu cierpią podłogi. Do napędu służy zdłubana, chłodzona powietrzem jednostka napędowa pochodząca z Wild Stara 1600. Z pojemności 1854 cm3 wyciśnięto aż 155 Nm przy 2500 obr/min. To oznacza dość krótkie życie tylnego kapcia o szerokości 190 mm. Maksymalna moc 90 KM jest osiągana wyżej, bo przy 4750 obr/min.

Motocykle używane, wielkie silniki, Yamaha XV1900 A Midnight Star

Silnik nie miał żadnych chorób wieku dziecięcego, nie ogłoszono również żadnej akcji serwisowej. Przy spokojnej jeździe spalanie potrafi zejść poniżej 6 l/100 km. Jednak gdy zechcesz korzystać z potencjału (licznik nie bez powodu wyskalowano do 220 km/h), to i pijaństwo wzrośnie. Poziom 8 litrów to nie jest wyczyn. Pamiętaj tylko, że zbiornik do ogromnych nie należy – mieści raptem 16 litrów wachy. Do tego wielu życzyłoby sobie sześciobiegowej skrzyni i ostrzejszych hamulców (od 2011 roku są one sprzężone: system UBS – Unified Brake System).

Motocykle używane, wielkie silniki, Yamaha XV1900 A Midnight Star

Najtrudniej przyzwyczaić się do stylistyki – stylizowane na lata 30. zegary w konsoli z obrotomierzem miniaturką, chromowane listwy na zbiorniku, specyficzny wydech czy lampa żywcem wzięta z lokomotywy (fakt, że z nocy robi dzień).

Motocykle używane, wielkie silniki, Yamaha XV1900 A Midnight Star

Jeśli ci to nie przeszkadza, posłuchaj silnika, sprawdź, czy nie ma śladów po glebie i kupuj. Jeśli marzysz o podróżowaniu, rozważ wersję Stratoliner z ogromną owiewką i kuframi. Midnight Star trzymają cenę – nawet za roczniki z pierwszego roku produkcji trzeba zapłacić niemal 27 000 zł.

Motocykle używane, wielkie silniki, Yamaha XV1900 A Midnight Star

 

Yamaha XV 1900 A Midnight Star - dane techniczne

Silnik: chłodzony powietrzem i olejem, V2, rozrząd OHV, 4 zawory na cylinder, smarowanie z suchą miską olejową, wtrysk, poj. 1854 cm3, śr. cylindra x skok tłoka 100 x 118 mm, moc maks. 90 KM przy 4750 obr/min, maks. moment obr. 155 Nm przy 2500 obr/min.

Podwozie: rama kołyskowa z aluminium. Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 46 mm, tył – 2-ramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator. Wysokość kanapy 735 mm, masa 320 kg, poj. zbiornika paliwa/rezerwa 16/2,8 l.

Prędkość maksymalna  190 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h 4,6 s

Średnie zużycie paliwa  5,6 l/100 km

Części zamienne - ceny: klocki hamulcowe przód/tył: 434/108 zł, filtr oleju: 47 zł, filtr powietrza: 122 zł, świece: 70 zł/4 szt., uszczelniacze widelca 126 zł, łożysko główki ramy 365 zł (komplet).

Dane serwisowe: pojemność miski olejowej 4,9 l, przegląd co 10 000 km lub co rok, luzy zaworowe, regulacja co 40 000 km: ssanie 0-0,04 mm, wydech 0-0,04 mm.

ZALETY WADY

+ trwały i mocny silnik

+ zaskakująco dobre prowadzenie

+ wysoka jakość wykonania

- duża masa

- mały prześwit w złożeniu

- taki sobie zasięg

zobacz galerię

Zobacz również:
Przez ostatnią dekadę BMW F 800 GS uczciwie zapracowało na miano maszyny kultowej. Jednak mimo że zarówno "800" jak i modele F 650 GS i F 700 GS sprawdziły się w każdych warunkach, nadszedł czas na zmianę warty. Poznajcie nowe modele BMW F 750 GS i F 850 GS.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij