Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.3

Siła wielkich serc

Przedstawiamy pięć maszyn używanych, do napędu których użyto największych montowanych seryjnie do motocykli silników. Aż cztery z nich to dwucylindrowe widlaki.

Motocykle używane z wielkimi silnikami: Honda VTX 1800

Honda VTX 1800

W Europie sprzedawano ją w latach 2001-2007, aż przestała spełniać normę Euro 3. Za to w Stanach była sprzedawana dłużej i właśnie amerykańskie wersje są najczęściej spotykane na rynku polskim. Mechanicy radzą, aby unikać ich, bo najczęściej są „po przejściach” – z prostowanymi po wypadkach ramami lub składane z kilku egzemplarzy. Sprzęty zza oceanu miewają wadę nieznaną w europejskich VTX-ach: uszkodzeniu ulega czujnik sterowania przepustnicy. Wymiana kosztuje ok. 150 zł, ale w Europie jest on sprzedawany z całą listwą wtryskową, co kosztuje aż 3630 zł. W starszych maszynach ukręcają się krzyżaki wału napędowego przy wyjściu z silnika – koszt 7244 zł (cała przekładnia kątowa) plus robocizna 300-400 zł. Przekleństwem mechaników jest regulacja zaworów – dojście do wydechu w tylnym cylindrze to makabra. Za regulację zapłacisz ok. 240 zł.

 

VTX 1800 jest niski, zdarzają się więc uszkodzenia dołu chłodnicy i pompy wody. Dobrze sprawdź, czy nic tam nie cieknie. Honda przyznaje się do następujących akcji serwisowych: pękający uchwyt tablicy rejestracyjnej – rocznik 2002; sprawdzenie połączenia przewodu masy (jeżeli był luźny, silnik niechętnie odpalał) – do rocznika 2003; pękanie sprężyny bocznej podstawki – do roku 2004 włącznie. Poważniejsza akcja serwisowa, ogłoszona w 2009 r., dotyczyła tylko rocznika 2002. Chodziło o możliwość pękania spawu na wahaczu, w którym biegnie wał napędowy. Natomiast silnik jest trwały i niezawodny.

Honda VTX 1800 - dane techniczne:

Silnik : Chłodzony cieczą, V2, czterosuwowy, 3 zawory na cylinder, rozrząd OHC, wałek wyrównoważający, wtrysk paliwa. Średnica cylindra x skok tłoka 101 x 112 mm. Pojemność skokowa 1795 cm3. Moc 107 KM przy 5000 obr/min. Maks. moment obrotowy 163 Nm przy 3000 obr/min.

Podwozie: Rama stalowa. Zawieszenia: przód – widelec upside-down, tył – dwuramienny wahacz ze stali, dwa amortyzatory. Masa (z paliwem) 345 kg. Ładowność 193 kg. Pojemność zbiornika paliwa 17 litrów.

Prędkość maksymalna 194 km/h.

Zużycie paliwa 7,6 l/100 km.

Ceny części zamiennych: klocki hamulcowe p/t 227 zł na 1 tarczę/227 zł; filtr powietrza 221 zł; filtr oleju 50 zł; świece NGK IFR6L11 129 zł

Dane serwisowe: Ilość oleju z filtrem 3,7 l (w zależności od modelu ilość może być inna). Przegląd co 6000 km (wym. oleju co 12 000 km). Luzy zaworowe (zimny silnik): wydech 0,32, ssanie 0,13 mm.

 

ZALETY WADY

+ trwały silnik

+ niezła poręczność

+ dobre wykończenie

- wibracje

- oporna praca skrzyni biegów

- awaryjność amerykańskich wersji

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited

Ultra Limited, topowy model z 2010 r., ma wszystko, co powinien mieć luksusowy krążownik, w tym silnik Evo trzeciej generacji o pojemności 103 cale3, czyli 1690 cm3. I turyści, i ci od codziennych jazd uznają Electrę za trwałą i bezawaryjną.


Czy mają rację? Zaraz po debiucie sprzęta ujawniła się śmieszna wada: w tylnym wahaczu zbierała się woda. Ma on otworek, by się wylewała, ale zasłania go plastikowy ślizgacz pasa napędowego. Naprawa: wystarczy w odpowiednim miejscu wywiercić otwór w ślizgaczu. Dalej – prędzej czy później rozlatują się przeguby na cięgnie łączącym dźwignię biegów ze skrzynią – koszt 121,50 zł (kompletne cięgno). Jeżeli podczas jazdy lekko drga przednie zawieszenie, winne będą mocno zużyte lub pofalowane tarcze hamulcowe (752 zł/szt.). Czasami pomaga wymiana klocków – 637 zł na 2 tarcze.

Poważniejsze sprawy pojawiają się przy przebiegu 60–100 tys. km. Wyciek z miejsca łączenia skrzyni biegów z korpusem silnika i wymiana uszczelki to koszt 750 zł (uszczelka 67 zł). Łożyska przedniego koła – 180 zł/szt. Głośne klekotanie z silnika może oznaczać konieczność wymiany kompensatora na wale korbowym. Jego koszt + wymiana = 2500 zł. Przy wspomnianym przebiegu zaczyna się problem z rozrządem – wymiana łańcuchów i ślizgaczy kosztuje 2300 zł.

Inne awarie nie są częste, więc Electra zasługuje na miano motocykla trwałego.

Harley-Davidson Electra Glide Ultra Limited - dane techniczne

Silnik: Chłodzony powietrzem, V2, czterosuwowy, 2 zawory na cylinder, rozrząd OHV, wtrysk paliwa. Średnica cylindra x skok tłoka 98,4 x 111,1 mm. Pojemność skokowa 1690 cm3. Moc 84 KM  przy 5010 obr/min. Maks. moment obrotowy 136 Nm przy 3500 obr/min.

Podwozie: Rama stalowa. Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, dwuramienny wahacz ze stali, dwa amortyzatory. Masa (z paliwem) 413 kg. Ładowność 204 kg. Pojemność zbiornika paliwa 22,7 l.

Prędkość maksymalna 170 km/h.

Zużycie paliwa 6,5 l/100 km. 

Części zamienne: Klocki hamulcowe p/t 637 zł na 2 tarcze/350 zł; Filtr powietrza 180 zł; Filtr oleju 91 zł; świece H-D 6R12 – 40 zł 2 szt.

Dane serwisowe: ilość oleju z filtrem 3,8 l; przegląd co 8000 km; luzy zaworowe regulowane  hydraulicznie.

Koszt  serwisu: 800 - 1100 zł

 

ZALETY WADY

+ bogate wyposażenie

+ wygodna pozycja

+ komfortowe zawieszenia

- koszt zakupu motocykla

- koszty serwisu

- wibracje

 

Kawasaki VN 2000

Duży VN, nazywany też Vulcanem, był robiony w latach 2004–2010. Podstawowa wersja (były też Classic i Classic LT) powstała tak, że Kawasaki, zanim przystąpiło do projektowania, przeprowadziło w USA ankietę. Badana grupa składała się wyłącznie z mężczyzn, którzy mieli przeciętnie 46 lat, ważyli 93 kg i mierzyli 180 cm wzrostu. Z ich życzeń powstał motocykl o masie 370 kg, z dwucylindrowym V-twinem o pojemności 2053 cm3 i mocy 103 KM.

Mechanicy nazywają go „kowadłem”, bo porównanie dwóch tłoków w cylindrach o ponadlitrowej pojemności do młotów w kuźni jest oczywiste. Na pewno jest to maszyna dla motocyklistów o bardziej pokaźnych gabarytach. Już do podniesienia go z bocznej podstawki trzeba niezłego zamachu, a postawienie do pionu po wywrotce parkingowej bez pomocy graniczy z cudem.

W pierwszym roczniku dopatrywano się wady w skrzyni biegów. Jednak nieliczne uszkodzenia były winą użytkowników. Głośne „klach” przy włączaniu jedynki to rzecz normalna. Oprócz tego ze skrzynią musisz się obchodzić jak w starej ciężarówce – nic szybko, wszystko dokładnie i powoli. Jest to potężny i ciężki kloc, więc w starszych egzemplarzach dokładnie sprawdź to, co najprędzej się zużywa – stan łożysk kół (przednie 86,90 zł/szt., tylne 115 zł/szt.), łożysk w główce ramy (256 zł/szt.) oraz czy tarcze hamulcowe nie są pofałdowane (wtedy wibracje wyczujesz na dźwigni ręcznej i nożnej). Koszt tarcz to przód 1023 zł/szt. i tył 658 zł.

VN 2000 przez wszystkie lata eksploatacji nie wykazał specjalnych wad. I jeszcze jedno – motocykl teoretycznie osiąga aż 203 km/h, ale jazda z prędkościami powyżej 160 km/h jest prawie niemożliwa, bo wiatr urywa głowę.

 

Kawasaki VN 2000 - dane techniczne:

Silnik: chłodzony cieczą, V2, czterosuwowy, 4 zawory na cylinder, rozrząd OHV, wtrysk paliwa. Średnica cylindra x skok tłoka 103 x 123,2 mm. Pojemność skokowa 2053 cm3. Moc 103 KM  przy 4800 obr/min. Maks. moment obrotowy 177 Nm przy 3200 obr/min.

Podwozie: rama stalowa. Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, tył – dwuramienny wahacz ze stali, centralny amortyzator. Masa (z paliwem) 371 kg. Ładowność 185 kg. Pojemność zbiornika paliwa 21 l.

Prędkość maksymalna 203 km/h.

Zużycie paliwa 4,9 l/100 km. 

Ceny części zamiennych: klocki hamulcowe p/t 197 zł na 1 tarczę/185 zł; filtr powietrza 75 zł; filtr oleju 44 zł; świece NGK IZFR6F11 136 zł szt.

Dane serwisowe: ilość oleju z filtrem 5,5 l. Przegląd co 6000 km. Luzy zaworowe regulowane hydraulicznie.

Koszt przeglądu: 300-350 zł.

ZALETY WADY

+ równomierne oddawanie mocy

+ niewielkie zużycie paliwa

+ dobre prowadzenie jak na tę masę

- potężne wibracje

- zbyt wielka masa

- ciężko pracująca skrzynia biegów

Triumph Rocket III

Rocket zadebiutował w 2004 roku. Jego cechą charakterystyczną jest ogromny rzędowy silnik. Trzy ustawione w rzędzie cylindry mają pojemność 2294 cm3. To największy motocyklowy silnik produkowany na masową skalę. Do 2010 r. osiągał 200 Nm i 140 KM, po zmianach przybyło 21 Nm i 8 KM. To istne szaleństwo, a mimo to motocykl jest zaskakująco łagodny. Niemniej, jeśli dłoń uślizgnie ci się na gazie, możesz się zdziwić.

Do prędkości w okolicach 200 km/h ważąca 370 kg maszyna rozpędza się błyskawicznie. Ma przy tym dość umiarkowany (jak na tę pojemność) apetyt na paliwo – przy przelotowej na poziomie 120 km/h spalanie wynosi średnio 6,8 l/100 km. Jeśli chcesz go używać tak jak Kevin Carmichael, zdecydowanie wzrośnie...

Dzięki sporej liczbie wersji masz szansę wybrać coś dla siebie. W 2006 roku pojawił się Classic, w 2008 Touring z węższą tylną oponą (180 zamiast 240 mm), szybą i kuframi, a w 2010 roku Roadster z poprawionymi osiągami, seryjnym ABS-em i inną pozycją za sterami.

Jak do tej pory ogłoszono dwie akcje przywoławcze. Obie dotyczą wersji Touring z 2009 roku. Ze względu na problemy ze stabilnością motocykla wymieniano w nich tylną oponę Bridgestone Exedra G850 na Metzeler ME880 Marathon. A ze względu na możliwość nieprawidłowego wyświetlania zapiętego biegu wymieniano również czujnik zmiany biegów.

Na rynku używanych nie spodziewaj się natłoku ofert, ale posuchy też nie ma. Na dobrze utrzymaną sztukę z 2006 roku przygotuj od 26 do 28 tys. zł. Jeśli marzysz o młodszej wersji Touring (np.z 2008 r.), dołóż jeszcze 10-15 tys. zł.

 

Triumph Rocket III - dane techniczne

Silnik: trzycylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, cztery zawory na cylinder, rozrząd DOHC, wtrysk paliwa, poj. skokowa 2294 cm3, śr. cyl. x skok tłoka 101,6 x 94,3 mm, moc maks. 148 KM przy 5750 obr/min, maks. moment obrotowy 221 Nm przy 2750 obr/min.

Podwozie: rama z rur stalowych, zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 43 mm, tył – 2-ramienny wahacz stalowy, centralny amortyzator, wys. kanapy 750 mm, masa na sucho 367 kg, poj. zbiornika paliwa 24 l.

Prędkość maksymalna 193 km/h,

Przyspieszenie 0-100 km/h         3,5 s

Średnie zużycie paliwa  6,8 l/100 km

Ceny części:

Klocki hamulcowe przód/tył: 570/205 zł, filtr oleju: 60 zł, filtr powietrza: 184,50 zł, świece: 26 zł/szt., uszczelniacze widelca 74 zł/szt., łożysko główki ramy 331 zł komplet.

Dane serwisowe: ilość oleju z filtrem: 5,4 l, przeglądy co 16 000 km, luzy zaworowe na zimnym silniku: ssanie 0,1-0,15 mm; wydech 0,15-0,2 mm.

 

ZALETY WADY

+ silnik to petarda – oszołomi cię osiągami

+ niezła trwałość

+ rozsądne spalanie (jak na pojemność 2,3 l)

- męczące reakcje na zmianę obciążenia

- krótkie przebiegi tylnej opony

- mały prześwit w złożeniu

 

Yamaha  VN 1900 A Midnight Star

Debiutujący w 2006 r. Midnight Star do dziś jest jednym z lepiej prowadzących się cruiserów. Robotę robią w nim udanie zestrojone zawieszenia w połączeniu z aluminiową ramą i wahaczem z tego samego materiału. Najbardziej z tego powodu cierpią podłogi. Do napędu służy zdłubana, chłodzona powietrzem jednostka napędowa pochodząca z Wild Stara 1600. Z pojemności 1854 cm3 wyciśnięto aż 155 Nm przy 2500 obr/min. To oznacza dość krótkie życie tylnego kapcia o szerokości 190 mm. Maksymalna moc 90 KM jest osiągana wyżej, bo przy 4750 obr/min.

Silnik nie miał żadnych chorób wieku dziecięcego, nie ogłoszono również żadnej akcji serwisowej. Przy spokojnej jeździe spalanie potrafi zejść poniżej 6 l/100 km. Jednak gdy zechcesz korzystać z potencjału (licznik nie bez powodu wyskalowano do 220 km/h), to i pijaństwo wzrośnie. Poziom 8 litrów to nie jest wyczyn. Pamiętaj tylko, że zbiornik do ogromnych nie należy – mieści raptem 16 litrów wachy. Do tego wielu życzyłoby sobie sześciobiegowej skrzyni i ostrzejszych hamulców (od 2011 roku są one sprzężone: system UBS – Unified Brake System).

Najtrudniej przyzwyczaić się do stylistyki – stylizowane na lata 30. zegary w konsoli z obrotomierzem miniaturką, chromowane listwy na zbiorniku, specyficzny wydech czy lampa żywcem wzięta z lokomotywy (fakt, że z nocy robi dzień).

Jeśli ci to nie przeszkadza, posłuchaj silnika, sprawdź, czy nie ma śladów po glebie i kupuj. Jeśli marzysz o podróżowaniu, rozważ wersję Stratoliner z ogromną owiewką i kuframi. Midnight Star trzymają cenę – nawet za roczniki z pierwszego roku produkcji trzeba zapłacić niemal 27 000 zł.

 

Yamaha XV 1900 A Midnight Star - dane techniczne

Silnik: chłodzony powietrzem i olejem, V2, rozrząd OHV, 4 zawory na cylinder, smarowanie z suchą miską olejową, wtrysk, poj. 1854 cm3, śr. cylindra x skok tłoka 100 x 118 mm, moc maks. 90 KM przy 4750 obr/min, maks. moment obr. 155 Nm przy 2500 obr/min.

Podwozie: rama kołyskowa z aluminium. Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 46 mm, tył – 2-ramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator. Wysokość kanapy 735 mm, masa 320 kg, poj. zbiornika paliwa/rezerwa 16/2,8 l.

Prędkość maksymalna  190 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h 4,6 s

Średnie zużycie paliwa  5,6 l/100 km

Części zamienne - ceny: klocki hamulcowe przód/tył: 434/108 zł, filtr oleju: 47 zł, filtr powietrza: 122 zł, świece: 70 zł/4 szt., uszczelniacze widelca 126 zł, łożysko główki ramy 365 zł (komplet).

Dane serwisowe: pojemność miski olejowej 4,9 l, przegląd co 10 000 km lub co rok, luzy zaworowe, regulacja co 40 000 km: ssanie 0-0,04 mm, wydech 0-0,04 mm.

ZALETY WADY

+ trwały i mocny silnik

+ zaskakująco dobre prowadzenie

+ wysoka jakość wykonania

- duża masa

- mały prześwit w złożeniu

- taki sobie zasięg

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Te normy spalin wykończą kiedyś motoryzację.

    Rustler, 2015-12-31 16:43:48
  • avatar
    zgłoś
    <p>Przedstawiamy pięć maszyn używanych, do napędu których użyto największych montowanych seryjnie do motocykli silników. Aż cztery z nich to dwucylindrowe widlaki.</p><br /><br /><a href="/testy/Sila-wielkich-serc,9756,1">Zobacz artykuł</a>
    ~Motocykl Online, 2015-12-08 13:19:35