Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Sprawdzamy używaną Hondę Crosstourer

Ma zadatki na idealny motocykl do turystyki. Crosstourer jest duży i wygodny, ma silnik o sporej pojemności i napęd wałem. Mimo to pod względem popularności nie potrafi prześcignąć ani beemki GS, ani Hondy Africa Twin. Dlaczego?    

Wiosną 2012 roku Honda pokazała motocykl, który miał namieszać wśród turystycznych enduro. W nowym modelu postawiono na silnik V4 o pojemności 1237 cm3, osiągający moc 129 KM. Zastosowano w nim napęd wałem i ramę grzbietową wykonaną z aluminium.

Prawdę mówiąc, wszystkie te podzespoły pochodziły z pokazanej w 2010 roku Hondy VFR 1200 F i zostały tak zestrojone, aby maszyna była godna motocyklowych podróżników. W sprzęcie pojawił się ciekawy bajer: dwusprzęgłowa skrzynia biegów (DCT). Od strony technicznej wygląda to tak, że za przełączanie biegów parzystych odpowiada jedno sprzęgło, a nieparzystych – drugie. Od strony użytkowej oznacza to, że na kierownicy nie znajdziesz klamki sprzęgła, a biegi można zmieniać na trzy sposoby: całkowicie automatycznie, lewą ręką za pomocą dwóch guzików na kierownicy albo stopą (klasyczna dźwignia).

Czy to działa? Tak! Podczas spokojnej jazdy poza miastem automat bardzo dobrze radzi sobie ze zmianą przełożeń. Co więcej, software uczy się twojego zachowania i dopasowuje styl pracy do twoich upodobań. Gdy zmieniasz biegi  za pomocą przełączników na kierownicy, także w ostrych winklach automat zapewnia płynne ich zapinanie. Gorzej jest w mieście. Wtedy automat zmienia biegi w górę niepostrzeżenie, ale też wkurzająco wcześnie. To sprawia, że silnik w najniższym zakresie obrotów delikatnie szarpie. Do tego dochodzą mocne reakcje na zmianę obciążenia oraz wyraźne hałasy podczas redukcji, na przykład podczas toczenia się na dojeździe do czerwonych świateł. W sportowym trybie S momenty zmiany biegów są zaprogramowane przy zdecydowanie wyższych obrotach. Ostremu odkręceniu gazu towarzyszy redukcja od razu o dwa biegi.

W kokpicie nie zobaczysz ani bajeranckiego stylu, ani miliona informacji.  Wersja ze skrzynią DCT ma po prawej stronie kierownicy przełącznik trybów pracy.
   

Gdy kupujesz motocykl z DCT w salonie, musisz dopłacić za niego 4000 zł, a system winduje masę i tak dość ciężkiej maszyny o 10 kg – do 287 kg. Co ciekawe, za naszą zachodnią granicą aż czterech z 10 chętnych na Crosstourera decyduje się właśnie na DCT. Rozglądając się za używaną sztuką z zagranicy, masz duże szanse trafić na taką właśnie wersję. Na szczęście skomplikowany na pozór system jest dobrze dopracowany, a przez to bezawaryjny. Nie było żadnej akcji serwisowej dotyczącej DCT. Choć w koszu rozbudowanego i dużego sprzęgła widać było ślady zużycia spowodowane pracą płytek, po nawinięciu 50 000 km elementy te nie kwalifikowały się do wymiany.

Głowica czysta, a gniazda zaworowe szczelne. Czy może być lepsza rekomendacja dla silnika?     W bieżniach cylindrów nietrudno było stwierdzić wyraźne ślady zużycia.  
   

Po około 15 000 km zaczęliśmy narzekać na pracę sprzęgła, które szarpało. To wkurzające zjawisko pojawiało się zwłaszcza przy gęstym, zimnym oleju (odpalanie na zimno!) i utrudniało zjazdy z krawężnika oraz płynne włączanie się do ruchu. Po rozgrzaniu się silnika zjawisko tajemniczo znikało.

Zanim kupisz używanego Crosstourera, dobrze skalkuluj, czy jest sens brać go bez dodatków. Ceny oryginalnych są bowiem wysokie i czasami lepiej dołożyć nieco kasy już podczas zakupu. Późniejsze doposażenie bike’a wiąże się ze sporymi wydatkami. Zestaw plastikowych kufrów z panelami ze szczotkowanego aluminium kosztuje 8980 zł. Tanie nie są również części zamienne. Na przykład świece kosztują 108 zł za sztukę. Na szczęście na dystansie 50 000 km są potrzebne tylko 4 nowe sztuki. Klocki hamulcowe na tył to wydatek 246 zł, na przód 443 zł za komplet. Filtr powietrza kosztuje 239 zł.

Kupując używanego Crosstourera nie możesz zapomnieć o hałasujących tarczach przedniego hamulca, które w niektórych egzemplarzach wymieniano w ramach gwarancji. Podczas testu zastrajkował hydrauliczny napinacz w amortyzatorze – mechanizm regulujący po prostu zaciął się. Nie jest to coś typowego, ale kupując maszynę używaną warto zajrzeć również tam.

Zanim wydasz wszystkie oszczędności na wymarzonego Crosstourera, dobrze się zastanów, do czego jest ci ten motocykl potrzebny. Już podczas prezentacji Honda zapowiadała, że nie jest to sprzęt na trudny teren. Jeśli nie masz powyżej 180 cm wzrostu, będziesz narzekał na za szeroką i za mocno przesuniętą do przodu kierownicę. Na dodatek Crosstourer jest motocyklem dużym i ciężkim, z wysoko umieszczonym środkiem ciężkości. Z taką górą żelastwa trzeba umieć sobie radzić. Po ruszeniu uczucie ociężałości znika, jednak jazda z prędkościami parkingowymi do łatwych nie należy. Dlatego nie zawsze uda się uniknąć wywrotek. Pokrywa obudowy sprzęgła dość mocno wystaje z prawej strony silnika, jest więc narażona na uszkodzenie podczas upadku. Akcesoryjny gmol Hondy, wykonany z miękkiego aluminium, niewiele tu pomoże.

Zaskakuje mała ładowność Crosstourera. Z kuframi, centralną podstawką, topcase’em i zalanym na full 21,5-litrowym zbiornikiem paliwa maszyna waży 305 kg! Teoretycznie można więc obciążyć sprzęta tylko 174 kilogramami. Z funkcjonalnego punktu widzenia osłona przed pędem powietrza jest słaba, a sytuację tylko trochę poprawia akcesoryjna szyba.       

Zalety:
plus Dynamiczny silnik.
plus Precyzyjne prowadzenie.
plus Dwusprzęgłowa skrzynia DCT.    

Wady: 
minus Zbyt duża masa jak na turystyka.
minus Słaba ochrona przed pędem powietrza.
minus Wysokie zużycie paliwa na autostradach.      

 

Serwisowe ABC 

Części zamienne (ceny detaliczne):
– klocki hamulcowe przód/tył: 443 zł + 246 zł
– filtr oleju: 46 zł
– filtr powietrza: 246 zł
– świece (cena): 108 zł/szt. 
Dane serwisowe:
– ilość oleju z filtrem: 3,2 l
– przegląd okresowy: co 12 000 km
– regulacja zaworów: co 24 000 km
– ciśnienie w oponach: 2,6/2,9 bara
Koszt przeglądu: od 350 do 480 zł + materiały       

 

Średnie ceny transakcyjne
  2014 2013
Crosstourer C-ABS 48 600 41 900
Crosstourer C-ABS DCT 53 000 45 700
Crosstourer ABS (wersja z 2014 r.) 51 600 -
Crosstourer ABS DCT (wersja z 2014 r.) 55 100 -

 


Naszym Zdaniem

Jarek Modrzejewski
Crosstourera pokochasz za silnik, który w całym zakresie obrotów zapewnia emocje (126 Nm) i kulturę pracy. A przy tym dość oszczędnie obchodzi się z paliwem. A znienawidzisz za masę (szczególnie na parkingu) – prawie 280 kg z paliwem to sporo – i przewymiarowanie chyba każdego elementu. Kilka lat temu beemce zarzucano brak fi nezji i toporne (ale działające) detale. Dziwne, ale teraz Honda poszła tą samą drogą. Mimo sporej masy, Crosstourer prowadzi się lekko, ale do ostrzejszej jazdy trzeba utwardzić zawieszenia, szczególnie tył. Podróże po bezdrożach odpuść sobie. Z kolei na asfalty będzie dobrym kompanem: ma wygodną kanapę i oferuje mnóstwo miejsca. Zainwestuj tylko w wyższą szybę.
Dane techniczne Honda Crosstourer
SILNIK
Budowa V4, kąt rozwarcia cylindrów 76O, chłodzony cieczą, cztery zawory na cylinder, rozrząd OHC, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 44 mm.
Elektryka rozrusznik elektr., akum. 12 V/11,2 Ah.
Przeniesienie napędu hydraulicznie sterowane, wielotarczowce sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, napęd tylnego koła wałem.   
Śr. cylindra x skok tłoka 81 x 60 mm
Pojemność skokowa 1237 cm3
Stopień sprężania 12:1
Moc maks. 129 KM (95 kW) przy 7750 obr/min
Maks. mom. obr. 126 Nm przy 6500 obr/min
PODWOZIE
Rama grzbietowa, z aluminium
Zawieszenia przód – widelec upside-down, śr. goleni 43 mm, tył – jednoramienny wahacz aluminiowy, centralny amortyzator. 
Śr. tarcz ham. p/t 310/275 mm, C-ABS
Rozmiary obręczy p/t 2,50 x 19 / 4,00 x 17
Rozmiary opon p/t 110/80 ZR 19 / 150/70 ZR 17
Ogumienie Bridgestone Trial Wing BW 501/502
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1595 mm
Kąt główki ramy 62°
Wyprzedzenie 107 mm
Skoki zawieszeń p/t 145/146 mm
Wysokość kanapy 860 mm
Masa własna 258/268 kg
Ładowność 211 kg
Poj. zbiornika paliwa 21,5 l
Przeglądy co 12 000 km
OSIĄGI
Prędkość maksymalna 209 km/h
Przyspieszenia
0-100 km/h
0-140 km/h
0-200 km/h

4,0 s
6,4 s
15,5 s
Elastyczność
60-100 km/h
100-140 km/h
140-180 km/h

4,3 s
4,8 s
5,9 s
Średnie zużycie paliwa 5,4 l/100 km
Zasięg 398 km

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Honda Crosstourer to duży, mocny i wygodny sprzęt świetnie nadający się do turystyki. Sprawdzamy jak się sprawdza po nawinięciu "kilku" kilometrów.&nbsp;</p><br /><br /><a href="/testy/Sprawdzamy-uzywana-Honde-Crosstourer,9114,1">Zobacz artykuł</a>
    ~Motocykl Online, 2015-04-30 13:05:25
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij