Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.4

Test 12 kasków szczękowych

Co jest konsekwencją filmu, który odniósł sukces? Kręci się sequel. Oto nasz sequel, czyli kolejny test kasków szczękowych. Tym razem z innymi aktorami w rolach głównych.    

Ciągle jeszcze mamy w uszach biadolenie niektórych producentów kasków: „Nasz nowy model wejdzie na rynek na początku sezonu. Przesuńcie termin testu!”. Albo: „Przygotowujemy coś zupełnie nowego, nie moglibyście zaczekać kilka tygodni?”. Nie, nie mogliśmy. Jeśli test kasków szczękowych (czy jakichkolwiek innych) ma mieć sens, musi się ukazać wiosną. A przecież badanie garnków musi trochę potrwać.

Mamy bowiem swoje procedury i od nich nie odstąpimy. Aby sprawdzić, jak kaski zachowują się podczas jazdy, dwóch ludzi przegoniło Hondę CBR 600 F i Kawasaki Z 1000 po autostradzie i po zwykłych szosach. Temperatury znacznie poniżej 10° oraz przelotne opady deszczu i gradu były tym, co nas ucieszyło, bo tym dokładniej mogliśmy sprawdzić kaski. Oprócz tego próby „na sucho”, takie jak sprawdzanie dopasowania czy łatwość obsługi. Odbyły się one w redakcji. Próby laboratoryjne przeprowadził TUV Rheinland w Kolonii.

 

Koniec kasków w stylu Lorda Vadera
W żadnej innej grupie kasków motocyklowych nie dzieje się w ostatnim czasie tak wiele, jak wśród szczękowców. Sprawa jest o tyle ciekawa, że nie było głośnych zapowiedzi, tzn. kolejne modyfikacje i nowości wchodziły na rynek raczej bez rozgłosu. Być może spotkałeś kogoś, kto zaczął używać szczękowca, mimo że jeszcze niedawno przysięgał, że nie włoży na łeb czegoś, co przypomina hełm Lorda Vadera. Jeśli tak – nie ma w tym przypadku. Bo ludzie coraz większą wagę przywiązują do wygody i bezpieczeństwa. A ponadto w zasadzie nie oferuje się już kasków, które przypominały hełmy zdobywców kosmosu z dawnych filmów SF.

Nowoczesne kaski szczękowe mocno wyglądem przypominają kaski integralne. Dlatego ich sprzedaż rośnie i – wg specjalistów – będzie rosła. Zalety szczękowców doceniają szczególnie ci, którzy jeżdżą przez większość roku czy na okrągło. Tę grupę charakteryzuje brak przywiązania do konkretnej marki. Są ważniejsze dla nich kryteria: żeby kask nie zrujnował budżetu, wyglądał elegancko i oczywiście dobrze siedział na głowie.

Zakres cen 12 testowanych kasków jest szeroki – zawiera się w granicach 388- 2299 zł. Czy wobec tego takie porównanie jest fair? Jasne! Bo przecież podstawowe funkcje zawsze są z grubsza podobne. Wszystkie garnki zostały sprawdzone zgodnie z wymogami normy dotyczącej kasków – ECE-R 22-05.

Jedenaście z nich ma chowaną blendę przeciwsłoneczną. Obowiązkowymi rozwiązaniami stały się wyjmowana wyściółka, którą dzięki temu można prać, obsługa części szczękowej jedną ręką oraz praktyczny zamek zapadkowy (micro lock). Praktyczny, bo można go błyskawicznie dopasować do obwodu szyi. Oto detale dotyczące wyposażenia, przy których producent najdroższego kasku w teście musiał się nieźle napocić: blenda przeciwsłoneczna i coś innego niż zapięcie typu podwójne D do tej pory były elementami wykraczającymi poza możliwości Shoeia. Dynamiczny rozwój kasków szczękowych zmusił japońską firmę do tego, by do w dalszym ciągu oferowanego Multiteca dorzucić podobny model obdarzony większą liczbą turystycznych genów – Neoteca. Ten krok okazał się strzałem w dziesiątkę: Neotec zwyciężył w naszym teście. 

Męczenie kasków w dobrej sprawie
Ale zanim wyłoniliśmy zwycięzcę, wszyscy kandydaci przeszli prawdziwą drogę przez mękę. Jak zwykle nie zabrakło dokładnych obserwacji podczas jazdy. Ponadto wszystkie kaski przeszły drobiazgowe badania w laboratorium. Sprawdziliśmy tam, czy spełniają wymagania normy ECE, ale także poddaliśmy je o wiele trudniejszym próbom. Już w ubiegłym roku dołożyliśmy test sprawdzający odporność na zerwanie kasku z głowy, przeprowadzony z uniesionymi szczękami.

W instrukcjach kasków, które zostały dopuszczone przez normę ECE tylko jako integrale, jest co prawda informacja i ostrzeżenie, że wolno w nich jeździć wyłącznie z opuszczoną szczęką, ale w praktyce nie wszyscy się do tego stosują. Pięć modeli dopuszczonych również jako kaski typu jet mieściło się w wartości granicznej 30°. W przypadku niektórych modeli kąt otwarcia był znacznie większy, ale te nie zostały uwzględnione w punktacji, bo jak zostało   powiedziane: producenci zabraniają jazdy z otwartą szczęką.

 

Zaostrzone kryteria: uderzenie w szczękę
W porównaniu z poprzednimi latami w tym roku zaostrzyliśmy test sprawdzający efektywność tłumienia energii uderzeń w część szczękową: podczas gdy w ubiegłym roku kaski uderzały w kanciaste kowadło pod kątem 90°, teraz oklejony czujnikami kask z modelem głowy w środku walił w goły metal pod kątem 45°. To niewielka, ale dość istotna różnica: części szczękowe nie miały już szans ześlizgnąć się z mniej więcej poziomej płaszczyzny kowadła i tym samym obniżyć wartości działających sił. Teraz w każdym przypadku cios był zadany tak jak trzeba. Wartości przyspieszeń były więc odpowiednio wyższe, co dało taki efekt, że w przypadku niektórych kasków doszło do przebicia, czyli metal (głowa!) uderzał o metal.

Otwarcie szczęki nie jest problemem, o ile podczas wypadku przycisk nie uległ zniszczeniu.

Dla najczęściej mocno już na tym etapie testu pokiereszowanych kandydatów to jeszcze nie był koniec męczarni. Przyszedł bowiem czas na sprawdzenie, czy osoba udzielająca pierwszej pomocy ofierze wypadku będzie w stanie otworzyć szczękę kasku. Dobra wiadomość: ten test zaliczyli niemal wszyscy kandydaci. Niechlubny wyjątek to Caberg, który nie pozwolił nic ze sobą zrobić – szczęka pozostała zamknięta. Do jej otwarcia trzeba by użyć narzędzi, co zawsze niesie ryzyko dodatkowego zaszkodzenia ofierze wypadku. Inny kask najpierw nie chciał ulec, ale wymiękł przed argumentem siły, tzn. po chwyceniu za wewnętrzną część szczęki i silnego szarpnięcia.

Przyglądający się testowi specjalista od badania wypadków drogowych tak skomentował tę część testu: „Odpowiednia konstrukcja kasku podnosi granicę przebicia i ogranicza tę część energii uderzenia, która przenika pod kask. Dzięki temu uzyskamy lepsze tłumienie uderzeń przez część szczękową i ochronę przed obrażeniami dolnej szczęki motocyklistów”. Zwrócił on uwagę na ważny szczegół: w żadnym z testowanych kasków nie było piktogramu „Otwieranie”, dzięki któremu w razie wypadku można by uniknąć straty czasu. Zasugerował też „otwieranie awaryjne”, np. przez odkręcenie części szczękowej w punktach mocowania – ale nie narzędziami, lecz przedmiotami w rodzaju monety czy scyzoryka, tak jak zrobili spece z Lazera.

Dwie rady na wszelki wypadek
Wyniki badań pozwalają sformułować dwie ważne rady. Po pierwsze, rozpoczynaj jazdę dopiero gdy zamkniesz część szczękową i zamek zaskoczył. Ta rada bierze się stąd, że część bikerów opuszcza szczękę dopiero po rozpoczęciu jazdy, a to nieraz było przyczyną wypadku. Po drugie, jeśli producent dopuścił jazdę z otwartą częścią szczękową, namawiamy do zachowania szczególnej ostrożności. A najlepiej niech szczęki zawsze będą zamknięte. Wtedy kask na bank spełni swoje zadanie.   

BMW SYSTEMHELM 6
Cena: od 2200 zł
Rozmiary:  48/49 do 64/65
Masa: 1680 ±50/1676 g (dane producenta/zważony rozmiar L)  
Kolory:  czarny; matowy popiel; srebrny metalik; żółty; dwa zdobienia   
Skorupa: GFK
Zapięcie: zapadkowe
Kraj produkcji: Niemcy; znak kontrolny ECE: E 13 (Luksemburg)   
Dodatkowy wizjer: jasny/przyciemniany, 244/333 zł
Wyposażenie: deflektor na szczęce (zamontowany) plus przedłużenie (dołączone); wizjer z podwójną szybką (jak pinlock); blenda przeciwsłoneczna; wyjmowana wyściółka; pokrowiec 

plus Plusy: Bardzo dobre dopasowanie, wyściółka miła w dotyku; bardzo dobre aerodynamika, wentylacja i suwaki; łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej; wizjer superszczelny, z praktycznym ustawieniem do wietrzenia i skrzydełkami do otwierania po obu stronach; bardzo łatwa jego wymiana; dobra przydatność dla okularników; niski poziom hałasu.    

minus Minusy: Nieco utrudnione wkładanie i zdejmowanie; trochę trudności z odblokowaniem części szczękowej w rękawicach; otwarta szczęka bardzo obciąża głowę; przeciętna odporność na uderzenia (wyjątek: część szczękowa bardzo dobra).   

Wniosek: Dużo zalet praktycznych za wysoką cenę. Inni są lepsi, jeśli chodzi o efektywność tłumienia energii uderzeń (szczególnie bocznych).   

 

 

CABERG DUKE
Cena: 839 zł
Rozmiary: XS do XL
Masa: 1550 ±50/1606 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory:  czarny (nielakierowany); czarny mat; czarny metalik; biały metalik; popielaty metalik; żółty; biały/zdobienie
Skorupa: poliwęglan
Zapięcie: zapadkowe
Kraj produkcji: Włochy; znak kontrolny ECE: E 3 (Włochy)
Dodatkowy wizjer: jasny 120 zł, pinlock 140 zł
Wyposażenie: deflektor na szczęce; pinlock (dołączony); blenda przeciwsłoneczna; wyjmowana wyściółka; pokrowiec na kask; homologacja P/J (integral/jet) 

plus Plusy: Wyśmienite tłumienie energii uderzeń; dopuszczony również jako jet; dobre dopasowanie (wyjątek: część szczękowa); dobry zatrzask wizjera; bardzo łatwa wymiana wizjera; atrakcyjne ceny.

minus Minusy: Ciasno w obrębie szczęki; zdarza się, że pasek uciska krtań; trudna obsługa szczęki; nieskuteczne wietrzenie głowy, brak regulacji wietrzenia części szczękowej; niepraktyczna obsługa wizjera (skrzydełko do otwierania na środku); trudna obsługa blendy przeciwsłonecznej, schowana blenda znajduje się w polu widzenia; wyściółka nowego kasku nieprzyjemnie pachnie; stosunkowo wysoki poziom hałasu.     

Wniosek: Świetne tłumienie energii uderzeń, w przeciwieństwie do cech praktycznych. Radzimy przymierzyć, żeby nie kupić kasku ze zbyt ciasną szczęką.    

 

 

HELD CT-1200
Cena: 1659 zł (na zamówienie)
Rozmiary: XS do XL
Masa: 1350 ± 50/1460 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory:  czarny  
Skorupa: karbon
Zapięcie: zapadkowe
Kraj produkcji: Chiny; znak kontrolny ECE: E 9 (Hiszpania)
Dodatkowy wizjer: na zamówienie
Wyposażenie: deflektor na szczęce; przygotowanie pod pinlocka; blenda przeciwsłoneczna; wyjmowana wyściółka; pokrowiec

plus Plusy: Dobre tłumienie energii uderzeń; porządna aerodynamika, wrażenie lekkości kasku; łatwa obsługa części szczękowej i skuteczne jej wietrzenie; bardzo łatwa wymiana wizjera; prosta obsługa blendy przeciwsłonecznej; stosunkowo duże pole widzenia; dobra przydatność dla okularników; wizjer zamyka się bardzo dobrze.

minus Minusy: Wyściółka (szczególnie na czubku głowy) za cienka; dopasowanie w najlepszym razie dostateczne; nieskuteczne wietrzenie górnej części głowy; w pozycji do wietrzenia zbyt duże otwarcie; dopłata za wizjer pinlocka; wykonanie nieco toporne; wysoki poziom hałasu; wyściółka nowego kasku nieprzyjemnie pachnie.       

Wniosek: Ten lekki kask nieźle wypadł w badaniach laboratoryjnych, a i w praktyce okazał się wytrzymały. Czy jest wart swojej ceny, zależy od dopasowania, które nie wszystkich zachwyci.    

HJC R-PHA MAX
Cena: 1949 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1450/1494 g (dane producenta/ zważony rozmiar L)
Kolory:  czarny, czarny mat, srebrny metalik, antracytowy metalik, biały metalik
Skorupa: aramid/włókno szklane
Zapięcie: zapadkowe
Kraj produkcji: Korea Południowa; znak kontrolny ECE: E 1 (Niemcy)
Dodatkowy wizjer: jasny/light smoke (na zamówienie)/dark smoke (na zamówienie) 196 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza i na szczęce; wizjer pinlock (dołączony); blenda przeciwsłoneczna; wyjmowana wyściółka; pokrowiec

plus Plusy: Wyśmienite dopasowanie, miła wyściółka; mechanizm części szczękowej, wizjera i blendy przeciwsłonecznej solidny i łatwy w obsłudze; bardzo łatwa wymiana wizjera; przydatność dla okularników; dobra aerodynamika; skuteczne i precyzyjnie regulowane wietrzenie; bardzo duże pole widzenia; wizjer zamyka się bardzo dobrze; niski poziom hałasu.

minus Minusy: Stosunkowo ciasna szczęka; wyściółka nowego kasku nieprzyjemnie pachnie; blenda przeciwsłoneczna może dotykać większych nosów; wartości tłumienia uderzeń do poprawy.    

Wniosek: Koreańczycy wyprodukowali szczękowca, który dorównuje kaskom integralnym. Stąd medalowe miejsce R-Pha Maxa.    

 

 

Lazer MONACO
Cena: 1269 zł
Rozmiary: XXS do XXL
Masa: 1450 ±50/1542 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory:  czarny; czarny mat; popielaty; biały; biało-czarny z czerwonym
Skorupa: włókno szklane
Zapięcie: zapadkowe
Kraj produkcji: Chiny; znak kontrolny ECE: E 6 (Belgia)
Dodatkowy wizjer: jasny 106 zł/ przyciemniany, Hi-viz, z antifogiem 143 zł/lustrzany 180 zł, Lumino 409 zł, pinlock 69 zł 
Wyposażenie: : deflektor wydychanego powietrza i na szczęce; ściemniający się pod wpływem światła wizjer Lumino; wizjer pinlock (dołączony); wyjmowana wyściółka; pokrowiec; przygotowany pod Bluetootha; homologacja P/J (integral/jet) 

plus Plusy: Dobre tłumienie energii uderzeń; dopuszczenie również jako jet; stosunkowo duże pole widzenia; łatwa zmiana wizjera.

minus Minusy: Słabe dopasowanie, część szczękowa za krótka; drapiąca wyściółka; nieskuteczne wietrzenie części szczękowej; zła aerodynamika; ulokowany od wewnątrz, trudno dostępny przycisk otwierający część szczękową; zbyt duże otwarcie wizjera w pozycji do wietrzenia; słaba przydatność dla okularników; bardzo wysoki poziom hałasu.  

Wniosek: Fotochromowy wizjer Lumino zamiast blendy przeciwsłonecznej to kwestia gustu. Wartości z pomiarów laboratoryjnych jeszcze ujdą, ale jeźdźcy testowi wystawili niszczącą ocenę.    

 

 

LS2 FF 370 EASY
Cena: 388 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1500 ±50/1596 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory:  czarny; czarny mat; tytanowy
Skorupa: poliwęglan
Zapięcie: zapadkowe
Kraj produkcji: Chiny; znak kontrolny ECE: E 9 (Hiszpania)
Dodatkowy wizjer: jasny/przyciemniany/ lustrzany 50 zł
Wyposażenie: deflektor na szczęce; przygotowanie pod pinlocka; blenda przeciwsłoneczna; wyjmowana wyściółka; pokrowiec; naklejki odblaskowe (dołączone)

plus Plusy: Zadowalające dopasowanie (bardzo zależy od kształtu głowy); niezłe wietrzenie części szczękowej; dobre tłumienie uderzeń; łatwa obsługa części szczękowej; bardzo łatwa wymiana wizjera; prosta obsługa blendy przeciwsłonecznej; stosunkowo duże pole widzenia; dobra przydatność dla okularników.

minus Minusy: Wyściółka trochę drapie; nieskuteczne wietrzenie góry głowy, ciężko działający suwak; duże otwarcie w pozycji do wietrzenia; zaledwie umiarkowana aerodynamika, stosunkowo ciężki; blenda przeciwsłoneczna czasem uderza w nos, nawet schowana stale znajduje się w polu widzenia. 

Wniosek: Za LS2 przemawiają przede wszystkim dobre wartości tłumienia uderzeń i cena. Jeśli dopasowanie jest w porządku, nie będzie to zły zakup.    

NEXO TOURING III CARBON
Cena: 1680 zł (gdy 1 euro = 4,2 zł)
Rozmiary: XXS do XXL
Masa: 1350 ±50/1454 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory:  czarny (włókna węglowe)
Skorupa: karbon
Zapięcie: zapadkowe
Kraj produkcji: Chiny; znak kontrolny ECE: E 9 (Hiszpania)
Dodatkowy wizjer: jasny/przyciemniany 84/105 zł (gdy 1 euro = 4,2 zł)
Wyposażenie: deflektor na szczęce; wizjer pinlock (zamontowany); blenda przeciwsłoneczna; wyjmowana wyściółka; pokrowiec

plus Plusy: Dobre dopasowanie (wyjątek: rozmiar M ma stosunkowo wąską część szczękową); miła w dotyku wyściółka; dobre tłumienie energii uderzeń; porządna aerodynamika, wrażenie lekkości; łatwa obsługa części szczękowej; bardzo łatwa wymiana wizjera; prosta obsługa blendy przeciwsłonecznej; stosunkowo duże pole widzenia; dobra przydatność dla okularników.

minus  Minusy: Nieskuteczne wietrzenie góry głowy, suwak trudno chwycić; wietrzenie części szczękowej ledwo wyczuwalne; ciągły lekki podmuch powietrza na oczy; zbyt duże otwarcie w pozycji do wietrzenia; bardzo wysoki poziom hałasu.    

Wniosek: Topowy model Nexo, wykonany w całości z karbonu, jest bardzo praktyczny i przekonał podczas testów laboratoryjnych.    

 

 

NOLAN N104 N-COM
Cena: 1499 zł
Rozmiary: XXS do XXXL
Masa: 1640-1760/1744 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory:  czarny; grafitowy; srebrny; popielaty; biały; czerwony; czarny mat; popielaty mat; żółty; pomarańczowy; 10 zdobień
Skorupa: leksan (poliwęglan)
Zapięcie: zapadkowe
Kraj produkcji: Włochy; znak kontrolny ECE: E 3 (Włochy)
Dodatkowy wizjer: jasny/przyciemniany/ lustrzany/blue 145/149/200/249 zł
Wyposażenie: deflektor na szczęce; wizjer pinlock (zamontowany); blenda przeciwsłoneczna; wyjmowana wyściółka; pokrowiec; przygotowany pod Bluetootha (N-com); homologacja P/J (integral/jet)

plus Plusy: Porządne dopasowanie, miła w dotyku wyściółka; skuteczne wietrzenie górnej części głowy; dopuszczony również jako jet; dobra aerodynamika; szczelny wizjer z dobrym wietrzeniem; bardzo łatwa wymiana wizjera; prosta obsługa blendy; duże pole widzenia; bardzo dobra przydatność dla okularników.

minus  Minusy: Nieskuteczne wietrzenie części szczękowej, w rękawiczkach suwak praktycznie nie do chwycenia; zdarza się, że pasek uciska krtań; za wysoki poziom hałasu; raczej duży ciężar; niemożliwa obsługa części szczękowej przez pierwszą pomoc.    

 Wniosek: Porządnie wykonany, z niezłym tłumieniem energii uderzeń, ale też nie za tani.    

 

 

SCHUBERTH C3
Cena: 2099 zł
Rozmiary: XS do XXXL
Masa: ok. 1570/1462 g (dane producenta/ zważony rozmiar L)
Kolory:  czarny; czarny mat; biały; czerwony; srebrny metalik; antracytowy metalik; 6 zdobień
Skorupa: włókno szklane
Zapięcie: zapadkowe
Kraj produkcji: Niemcy; znak kontrolny ECE: E 13 (Luksemburg)
Dodatkowy wizjer: jasny (z pinlockiem) 219 zł
Wyposażenie: deflektor na szczęce (zamontowany) plus przedłużenie; wizjer pinlock (dołączony); blenda przeciwsłoneczna; wyjmowana wyściółka; pokrowiec

plus Plusy: Bardzo dobrze siedzi na głowie, miła w dotyku wyściółka; świetna aerodynamika; wzorowe wietrzenie; perfekcyjna obsługa blendy przeciwsłonecznej; bardzo szczelny wizjer ze skrzydełkami do otwierania wietrzenia po obu stronach; bardzo łatwa wymiana wizjera; duże pole widzenia; bardzo dobra przydatność dla okularników; bardzo niski poziom hałasu.

minus Minusy: Otwieranie szczęki w rękawicach nieco utrudnione – trzeba docisnąć, żeby się zatrzasnęła; tłumienie energii uderzeń poniżej przeciętnej (wyjątek: bardzo dobra część szczękowa).     

Wniosek: Świetny, ale już nie stanowi wzoru dla innych szczękowców – widać po nim upływ czasu. Szczególnie w zakresie efektywności tłumienia energii uderzeń możliwości są obecnie większe.    

SCORPION EXO-900 AIR
 
Cena: 1149 zł
Rozmiary: XS do XXXL
Masa: 1850 ±50/1874 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory:  czarny; czarny mat; biały; srebrny; antracyt mat, niebieski mat; czerwony; 3 zdobienia
Skorupa: poliwęglan
Zapięcie: zapadkowe
Kraj produkcji: Chiny; znak kontrolny ECE: E 9 (Hiszpania)
Dodatkowy wizjer: jasny przyciemniany 179 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza i na szczęce plus przedłużenie; wizjer odporny na parowanie; blenda przeciwsłoneczna; wyjmowana wyściółka; wyściółka pompowana na policzkach; daszek do wersji jet; pokrowiec; przygotowany pod Bluetootha; homologacja integral/jet

plus Plusy: Porządne dopasowanie, dobry komfort; dopuszczenie również jako jet; łatwa zmiana wizjera; bardzo dobra przydatność dla okularników; skuteczne wietrzenie z dobrą regulacją; duże pole widzenia.

minus Minusy: Bardzo ciężki; świsty powyżej 100 km/h; obsługa szczęki możliwa tylko przy użyciu siły; wyściółka nowego kasku nieprzyjemnie pachnie; zbędna funkcja pompowania; zbyt duże otwarcie do wietrzenia.    

Wniosek: Mimo że produkowany w Chinach, nie ma nic z chińszczyzny. Przekonuje i w laboratorium, i w testach. Bogate wyposażenie i porządne wykonanie stawiają kropkę nad „i”.    

 

 

SHARK EVOLINE SERIES 3
 
Cena: 1429 zł
Rozmiary: XS do XL
Masa: 1715/1756 g (dane producenta/ zważony rozmiar L)
Kolory:  czarny; srebrny; biały; czarny mat; srebrny mat; tytanowy, 9 zdobień
Skorupa: poliwęglan
Zapięcie: zapadkowe
Kraj produkcji: Tajlandia lub Portugalia; znak kontrolny ECE: E 11 (Wielka Brytania)
Dodatkowy wizjer: jasny/lekko przyciemniany 173/178 zł
Wyposażenie:  wizjer odporny na zaparowanie; blenda przeciwsłoneczna; wyjmowana wyściółka; pokrowiec; przygotowany pod Bluetootha; homologacja integral/jet

plus Plusy: Bardzo dobre tłumienie uderzeń; łatwa wymiana wizjera; łatwa obsługa blendy przeciwsłonecznej; dopuszczenie również jako jet, wtedy dobra aerodynamika; przycisk otwierający część szczękową dobrze oznaczony, prosta obsługa; solidny mechanizm wizjera; praktyczna pozycja do wietrzenia.

minus Minusy: Suwak do wietrzenia nie działa, stały nadmuch na twarz; za małe pole widzenia; zdarza się, że pasek uciska krtań; trudne otwieranie wizjera; blenda przeciwsłoneczna za mała, nawet wsunięta zostaje w polu widzenia; raczej nie nadaje się dla okularników; ciężki; głośny.    

Wniosek: Świetne wartości prób w laboratorium, ale w praktyce nie zawsze przekonuje. Nietypowa koncepcja części szczękowej dzieli opinie na zdecydowanie pozytywne lub negatywne.    

 

 

SHOEI NEOTEC
 
Cena: 2299 zł
Rozmiary: XS do XXL
Masa: 1615-1650/1622 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
Kolory:  czarny; biały; czarny mat; srebrny; czerwony; antracyt metalik
Skorupa: AIM (włókno szklane/wiele warstw włókien szklanych i organicznych)
Zapięcie: zapadkowe
Kraj produkcji: Japonia; znak kontrolny ECE: E 6 (Belgia)
Dodatkowy wizjer: jasny 249 zł
Wyposażenie: deflektor wydychanego powietrza i na szczęce; pinlock; blenda przeciwsłoneczna; wyjmowana wyściółka; pokrowiec

plus Plusy: Świetne dopasowanie, wysoki komfort; mechanizmy części szczękowej, wizjera i blendy przeciwsłonecznej bardzo solidne, przycisk otwierający część szczękową optymalnie oznakowany; bardzo łatwa wymiana wizjera; dobra przydatność dla okularników; wyśmienita aerodynamika, kask bardzo dobrze wyważony; skuteczne i precyzyjnie regulowane wietrzenie; bardzo duże pole widzenia; bardzo niski poziom hałasu.

minus Minusy: Tłumienie energii uderzeń poniżej przeciętnej w tym teście (ale ciągle w normie); pozycja wizjera do wietrzenia nieco za bardzo wysunięta; dźwignia blendy przeciwsłonecznej nieco za mała.    

 Wniosek: Chyba żaden kask nie jest tak dopasowany i tak wygodny. Obsługa, aerodynamika, akustyka, wykonanie – wszystko na najwyższym poziomie. Jedno trzeba poprawić: tłumienie uderzeń.    

Naszym zdaniem
W kaskach szczękowych ciągle wprowadza się usprawnienia, co powoduje, że nie ma w tym segmencie spokoju: dwa nowe szczękowce – Shoei Neotec i HJC R-Pha Max – od razu wspięły się na szczyt listy. Na szczęście starsze, sprawdzone modele – Schuberth C3 i BMW Systemhelm 6 – nie spuściły z tonu i znów uplasowały się w czołówce.

Zwróćcie uwagę, że czołówka – tak jak w poprzednich testach – w kategorii „Bezpieczeństwo” (która była oceniana na podstawie efektywności tłumienia energii uderzeń) uzyskała zaledwie przeciętne wartości. Nie oznacza to wprawdzie, że są mniej bezpieczne, ale ten fakt dowodzi, że w dziedzinie pasywnego bezpieczeństwa można i trzeba jeszcze sporo poprawić.  

 

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Jeśli rozglądasz się za kaskiem szczękowym mamy dla Ciebie coś, co może się przydać. Ponieważ tego typu kaski stają się coraz popularniejsze, postanowiliśmy dokładnie przetestować 12 różnych modeli. Zapraszamy na test!</p><br /><br /><a href="/testy/Test-12-kaskow-szczekowych,8770,1">Zobacz artykuł</a>
    ~Motocykl Online, 2015-02-27 15:33:38
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij