Motocykl poleca:

Test Piaggio Liberty S

Poleć ten artykuł:

Jak powinien być miejski skuter? Przede wszystkim prosty, tani i niepozorny. Oto i on: przed tobą najnowsza wersja Piaggio Liberty S.

Zobacz całą galerię

Liberty jest produkowany od 18 lat i w tym czasie na drogi całego świata wyjechało prawie 900 000 tych skuterów. Przez te dwie dekady Liberty wydoroślał, choć ciągle jest to prosty skuter miejski na dużych kołach. W nasze ręce trafiło Liberty S – jedna z najtańszych „125” Piaggio.
Sprzęcik wygląda fajnie i co ważniejsze, mimo że jest produkowany w Wietnamie, trudno przyczepić się do jakości. Plastiki są tak dokładnie spasowane, że nie trzeszczą nawet na dziurawych wrocławskich ulicach. Na pokładzie nie znajdziesz skomplikowanej elektroniki, rozbudowanych wyświetlaczy itp. bajerów. Ofiarą tej dbałości o maksymalne uproszczenie rollera padło m.in. gniazdko zapalniczki, bez którego np. nie podładujesz smartfona.
Oszczędności widać również po hamulcach. Jak dla mnie, są one co najwyżej takie sobie, Co prawda z przodu jest hebel tarczowy, niemniej jego skuteczność nie powala, a siła potrzebna do zaciśnięcia klamki jest duża. W tylnym kole rządzi natomiast klasyczny bęben. Nie za mocny, niezbyt precyzyjny i podobnie jak przedni wymagający mocnej ręki.
Mocną stroną jest za to silnik. Ma trzy zawory w głowicy (to niezbyt często sportykane rozwiązanie) i osiąga moc 11 KM. To niby niewiele, mimo to w mieście trudno będzie cię dogonić. To zasługa specyficznego zestrojenia automatycznej przekładni. Skuter całkiem nieźle rozpędza się do 80 km/h, nie dając żadnych szans samochodom startującym spod świateł. Licznikowa setka jest w zasięgu jego możliwości, jednak do jej osiągnięcia będziesz potrzebował długiej, naprawdę długiej prostej. Dla mnie ważniejsze było to, że mimo odkręcania gazu na maksa średnie zużycie paliwa nie przekroczyło 3 litrów, i to bez pomocy irytujących bajerów  typu system start & stop i podobne.
Jeśli ten skuter tak ci się spodobał, że zastanawiasz się, gdzie jest najbliższy salon Piaggio, zwróć uwagę na jedną rzecz. Liberty jest dość małe. Bez problemu zmieszczą się na nim dziewczyny i faceci o wzroście, powiedzmy, do 175 cm. Jeśli masz kilkanaście centymetrów więcej, będziesz narzekał na specyficzną pozycję za sterami – musisz pochylić się do przodu i chwycić wąską kierownicę – oraz na małą ilość miejsca na kolana.
  Do końca roku skuter ma w naszej redakcji przejechać 5000 km. To oznacza jakieś 20 km nawijanych dzień w dzień. Niby niewiele, ale czy Liberty podoła temu wyzwaniu?

Kokpit: skromnie i czytelnie. Na wyświetlaczu zobaczysz jeszcze dwa przebiegi dzienne.

Liberty ma ABS, ale tylko w przednim kole. W tylnym nadal rządzi hamulec bębnowy.

Jet mieści się na styk. Jeśli jeździsz w integralu, będziesz musiał zabierać go ze sobą.

 

Dane techniczne Piaggio Liberty
Silnik
Budowa: chłodzony powietrzem, jednocylindrowy, rozrząd OHC, wałek rozrządu napędzany łańcuchem, trzy zawory na cylinder, wtrysk paliwa, katalizator, przekładnia bezstopniowa.
Elektryka: rozrusznik elektryczny, akumulator 12 V/6 Ah.
Śr. cylindra x skok tłoka 52 x 58,6 mm
Pojemność skokowa 124 cm3
Moc maks. 10,9 KM (8 kW) przy 7500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy10,7 Nm przy 6000 obr/min

Podwozie
Rama    z rur stalowych
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy, tył – jeden amortyzator,  
Hamulce: przód – jedna tarcza, średnica 240 mm, zacisk dwutłoczkowy, tył – hamulec bębnowy, średnica 140 mm, ABS przedniego koła.
Obręcze aluminiowe p/t2,15 x 16 / 2,50 x 14
Rozmiary opon p/t90/80-16 / 100/80-14

Wymiary i masy
Rozstaw osi 1340 mm
Skoki zawieszeń tył/przód    76/75 mm
Wysokość kanapy 790 mm
Masa z paliwem 130 kg
Ładowność 160 kg
Pojemność zbiornika paliwa6 l

Cena 11 400 zł (wiosna 2015)

WYPOSAŻENIE
Schowek na kask              jest
Schowek na drobiazgi       jest
Bagażnik                           jest
Topcase                            nie ma
Szyba                               opcja
Blokada kierownicy          jest
Zegarek                            jest
Licznik przebiegu dziennego         jest
Podstawka centralna/boczna         jest/nie ma

Tagi: Piaggio Liberty | 125

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij