Motocykl poleca:

Test Yamahy MT-09 Tracer: Ostry turystyk

Poleć ten artykuł:

Stary Kontynent oszalał na punkcie Ciemnej Strony Japonii. Ten szał doprowadził do sprzedania około 12 000 egzemplarzy MT-09 w Europie. Nic dziwnego, że Yamaha stworzyła na jego bazie turystyka. Oto Tracer. 

Zobacz całą galerię

Zima w Hiszpanii jest specyficzna: przed porannym startem jazd testowych termometr w kokpicie Tracera pokazywał +2o C. Czyli jak na hiszpańskie standardy było zimno. Pierwszych kilkanaście kilometrów autostradowej dojazdówki pozwoliło docenić goretexowe ciuchy Dane i owiewkę Tracera. Górne partie nóg są na tyle chronione, że nie zdążyłem zmarznąć. Dłonie, o które dbają ładne, ale oszczędne handbary, miały się nie najgorzej, choć palce zdążyły zmarznąć przy dużych prędkościach.

 

Dość mocno wycięta po bokach szyba dobrze chroni tułów przed naporem wiatru. Niestety, przy moim wzroście najniższa jej pozycja kierowała strugę lodowatego powietrza prosto pod kask, mrożąc szyję na amen. Pierwszy mój wniosek był taki: przy najbliższym postoju nie wolno zapomnieć o podniesieniu szyby, która ma 30-milimetrową regulację. Po tym zabiegu było dużo lepiej: strumień szedł ponad kaskiem, tyle że po schowaniu się za owiewką było dość głośno.

Siedzenie Tracera jest bardzo wygodne, a pozycja zdecydowanie turystyczna, mimo że kolana są dość mocno ugięte. Dzięki temu miałem aktywniejszą pozycję, co prowokowało bardziej sportową jazdę. Jeśli wolisz bardziej turystyczny styl, zawsze możesz podnieść siodło z 845 do 860 mm, i to bez użycia narzędzi. Możesz też o 10 mm do przodu lub tyłu przesunąć kierownicę, ale do tego potrzeba już narzędzi. Co ważne, pozycja na Tracerze zupełnie nie męczy – po 250 km czułem się jakbym dopiero na niego wsiadł. To zasługa bardzo wygodnego, większego niż w nakedzie i grubszego o 3 cm obicia kanapy.

Handbary mają styl i świetnie wyglądają. Żeby lepiej chroniły przed wiatrem, mogłyby bardziej zachodzić w dół.  Znane od lat czterotłoczkowe zaciski, do tego ABS. Hamulce są skuteczne i dobrze dozowalne. Czego chcieć więcej? Centralny amortyzator zamontowano niemal poziomo. To sprzyja jego progresywności.    
     

Serce jak dzwon
Serce, czyli silnik, jest przeszczepem z MT-09, tzn. wciąż ma 115 KM. To mocny punkt motocykla: na 6. biegu nawet od 40 km/h sprzęt będzie przyspieszał płynnie, z niewielkimi wibracjami, ale bez szarpania. Skrzynia biegów jest dobrze zestopniowana, a bodaj najbardziej uniwersalnym biegiem jest czwórka. Do tego sprzęt jest szybki – prędkości rzędu 180-200 km/h to dla niego żaden problem.

Choć wystartowałem z włączoną najłagodniejszą mapą B, szybko przełączam się na Standard. Mapa B jest świetna, gdy chcesz spokojnie turlać się lub trzymać stałą prędkość na autostradzie – silnik pracuje gładko jak sumienie byłego ministra Nowaka. Wdzięczni za nią będą początkujący, którzy zdecydują się na Tracera. W trybie Standard reakcje na gaz są bardziej bezpośrednie i energiczne, dając dużo więcej frajdy. Świetna jest też reakcja na polecenia prawego nadgarstka. To, co często jest problemem w systemach ride-by-wire, tutaj działa bez zarzutu. Ponad 87 niutonometrów momentu silnika typu Crossplane gwarantuje świetną zabawę.

 

 

 

Nie daj się zwieść
Tracer to wprawdzie turysta, ale nie daj się zwieść – to wciąż jest MT, czyli Master of Torque (mistrz momentu obrotowego). Spece z Yamahy zeznali, że tryby pracy Tracera zostały wygładzone w stosunku do nakeda, ale jak to mówią: bajera to potęga. Już w Standardzie widzę, że Tracer ma ząbki niewiele mniej ostre niż MT-09. Wystarczy sypnąć z garści na dwóch pierwszych biegach, a przód wyrwie do góry. W najagresywniejszym trybie A jest to jeszcze prostsze, a na wyjściach z zakrętów motocykl wyrywa jakby go diabeł ścigał. Wtedy reakcja na gaz jest nawet za ostra. Świetnie, gdy chcesz poszaleć i się pobawić, gorzej, gdy chodzi ci o turystyczne pomykanie, zwłaszcza z pasażerem. Zabawa zaczyna się już od około 4000 obr/min, przy 6000 jest jeszcze lepiej, i trwa aż do 8500, gdy masz do dyspozycji pełny moment obrotowy.

 

Tagi: Yamaha MT-09 Tracer | raport z jazdy

Oceń artykuł:

3.3

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij