Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.3

Test butów motocyklowych

Jeśli lubisz sportową jazdę, dobre buty to podstawa. Nie ma przy tym znaczenia, czy chodzi o śmiganie po szosie, czy na torze. Sprawdziliśmy, na co stać dziesięć par sportowych kozaczków – zarówno podczas krótkich wypadów, jak i w trakcie dłuższych wyjazdów.

Test butów sportowych

Skórzane buty to w większości sportów, w których były używane, już przeszłość. Weźmy piłkę nożną: Messi, Cristiano Ronaldo, Lewandowski i inne gwiazdy, ale przecież nie tylko gwiazdy, grają w butach z cienkiego plastiku, walącego po oczach jaskrawymi kolorami. Podobnie w innych dyscyplinach. Np. w koszykówce Magic Johnson czy Michael Jordan, legendy NBA, walczyli w masywnych skórzanych Nike’ach, jednak na początku tego wieku w miejsce skóry weszły syntetyki. Największa dziś gwiazda NBA LeBron James biega po boiskach w nutach z siatki silikonowej i pianki.

Bez skóry ani rusz

Jeśli natomiast o buty dla motocyklistów chodzi, w dalszym ciągu jednym z ważniejszych materiałów jest skóra. Dlaczego? To proste: bo jest bardzo odporna na rozdarcia i ścieranie, więc podczas gleby dobrze chroni stopy i piszczele. Oprócz tego skórzane buty stają się z czasem wygodne niemal jak tenisówki i zapewniają precyzyjne ruchy stopami. A jeśli stracisz kontakt z podnóżkami lub – co gorsza – z motocyklem, zapobiegną skręceniu, zwichnięciu stopy i innym kontuzjom, ochronią też przed zranieniem.

Czyli bez skóry ani rusz: dobrze uszyte, mocno siedzące na stopach, wygodne buty, odpowiednie rękawice i kombine zon są niezbędne podczas jazdy, której celem jest wykręcenie jak najlepszego czasu okrążenia, ale która zawsze może się skończyć w żwirze. Stąd powszechność skórzanych butów na wszystkich torach wyścigowych świata.

Sztuczna nie gorsza od naturalnej

A jak to wygląda w tym teście? Tylko jeden producent wystawił do boju sportowe buty wykonane w całości ze skóry. Dlaczego pozostali poszli inną drogą? Powód jest trywialny: zmusiła ich do tego ekonomia. Skóra w ciągu ostatnich lat mocno podrożała, zrozumiałe jest więc, że producenci butów uciekają od niej i od wahań (czytaj: wzrostu) jej ceny. Z tego powodu coraz częściej sięgają po materiały syntetyczne: microfi ber, loricę czy inne współczesne wynalazki o dziwnych nazwach. Starannie unikają przy tym określenia „sztuczna skóra”, bo trąci ono tandetą i kojarzy się z tapicerką starych autobusów miejskich. A przecież każdy chce być dobrze kojarzony, jak najlepiej sprzedać swój produkt i utrzymać dobrą pozycję na rynku.

Bądźmy jednak uczciwi: sztuczna skóra nie jest zła. Mamy tu do czynienia z supercienkimi mikrofazami, wykonanymi najczęściej z poliamidu, którego pojedyncza nitka jest jakieś tysiąc razy cieńsza od włókna jedwabiu. Tkaniny wykonane z takich materiałów tworzą strukturę mikroporów, która powinna być oddychająca. Powierzchnia tak bardzo przypomina naturalną skórę, że nawet fachowcy muszą dwa razy jej się przyjrzeć, by rozpoznać tworzywo sztuczne; w laboratorium zaś sztuczna skóra uzyskuje podobne wyniki odporności na rozdarcie i ścieranie, jak skóra prawdziwa.

A z drugiej strony, źle wygarbowana naturalna skóra, której kiepską jakość ukryto pod grubą warstwą lakieru, ani nie oddycha, ani nie jest specjalnie wytrzymała. Tak więc producenci, którzy chcą produkować sportowe kamasze wysokiej jakości, tnąc przy tym koszty, nie zawsze osiągną swój cel, stosując skórę. W takim przypadku lepsze są materiały syntetyczne. Czy będziesz w stanie stwierdzić, czy masz do czynienia z naturalną skórą, czy z którymś ze współczesnych wynalazków? Na pierwszy rzut oka prawdopodobnie nie. Ale nie stresuj się, bo producenci zadbali, aby sztuczna wyglądem jak najbardziej przypominała skórę naturalną.

Producenci dali radę

Równie ważnymi sprawami, jak materiał wierzchni, są konstrukcja butów i ich dopasowanie. Trudność w przypadku butów sportowych polega na tym, by pogodzić maksymalną stabilność i odporność na skręcanie z elastycznością i zapewnieniem stopie maksymalnej swobody ruchu. Mówimy o czymś, co łączyłoby cechy butów narciarskich z tymi do koszykówki.

Granica między ochroną (bezpieczeństwo pasywne) i komfortem (bezpieczeństwo aktywne) jest, jak widać, dość wąska. Tym bardziej cieszy to, co pokazuje nasz test: że producenci dają sobie radę z tym łamańcem i wypuszczają dobre buty motocyklowe.

ALPINESTARS S-MX 6

IMPORTER: Inter Motors, tel. 801 882 088, www.intermotors.pl
CENA: 1199 zł
ROZMIARY: od 36 do 50
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 32 cm
MASA: 831 g
MATERIAŁ WIERZCHNI: poliamid, poliuretan

plusBoczne szyny z plastiku zapewniają dobrą ochronę przed skręceniem kostki, pięta pewnie siedzi w solidnym napiętku z tworzywa; mocna osłona zapinana na rzepy; wzorcowa elastyczność i swoboda ruchu, długi slider.

minusOchraniacze piszczeli nieco za krótkie; lekkie ślizganie stopy w śródstopiu.

BÜSE GP

IMPORTER: CM Rider, tel. 12 655 42 00, buse.com.pl
CENA: 588 zł
ROZMIARY: od 40 do 46
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 32 cm
MASA: 805 g
MATERIAŁ WIERZCHNI: poliamid, poliuretan

plusWyściółka 3D-Mesh zapewnia dobry przewiew. Świetna przyczepność na podnóżkach. Buty dobrze trzymają piętę i śródstopie. Wystarczająca ilość miejsca dla palców. Bardzo dobre wartości tłumienia uderzeń. Właściwie ulokowane slidery nie utrudniają chodzenia.

minusBardzo ciasne podbicie, punktowo uciskają. Wkładanie wymaga użycia siły. Zbyt masywna wstawka do zmiany biegów.

WNIOSEK: Bardzo wygodne i bez zarzutu pod względem właściwości sportowych. Nie zapomniano też o cechach przydatnych w turystyce.

WNIOSEK: Przed kupnem koniecznie sprawdź, jak leżą. W sumie: solidne buty ze sztucznej skóry, zapewniające dobrą ochronę. Atrakcyjna cena.

NASZA OCENA: 5 NASZA OCENA: 4

DAINESE TR COURSE IN

IMPORTER: Wind-Snow-Moto, tel. 12 41 69 210, www.wsm24.pl
CENA: 1005 zł
ROZMIARY: od 39 do 47
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 29 cm
MASA: 860 g
MATERIAŁ WIERZCHNI: poliamid, poliuretan

plusDuże, dobrze obejmujące kostki ochraniacze; duża sztywność i odporność na skręcanie; dobra elastyczność, mimo że siedzą ciasno; porządne wykonanie. Zapewniają komfort nawet w temperaturach powyżej +20°. Bardzo dobre wartości tłumienia uderzeń.

minusMocny ucisk po zapięciu tylnego zamka. Wkładanie i zdejmowanie wymaga cierpliwości. Nieco za krótkie cholewki.

DAYTONA CARVER

IMPORTER: GRANDys duo, tel. 42 646 55 55, www.grandysduo.com.pl
CENA: 969 zł
ROZMIARY: od 34 do 49
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 29,5 cm
MASA: 680 g
MATERIAŁ WIERZCHNI: skóra bydlęca

plusTrudne do zerwania z nóg; łatwe wkładanie i zdejmowanie, długi, ale łatwy w obsłudze zamek błyskawiczny. Są wąskie, ale bardzo wygodne, świetnie trzymają stopy. Mają przyczepną podeszwę. Wykonane z bardzo dobrej jakości, elastycznej skóry, a przy tym całkiem lekkie.

minusLaboratorium wykazało niewystarczającą ochronę piszczeli. Są też za mało sztywne w obrębie kostki.

WNIOSEK: Materiały tekstylne (dużo ich) nie szkodzą przydatności do sportu. Duże bezpieczeństwo, ale średni komfort. Zamek błyskawiczny z tyłu utrudnia życie.

WNIOSEK: Nienaganne wykonanie, nie do pobicia pod względem wygody. Aż chce się w nie wskoczyć! Natomiast ochrona piszczeli budzi zastrzeżenia.

NASZA OCENA: 4 NASZA OCENA: 4

DIFI BILBAO

IMPORTER: Bemotor, tel. 42 631 10 75, www.bemotor.com.pl
CENA: 625 zł
ROZMIARY: od 37 do 48
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 33,5 cm
MASA: 757 g
MATERIAŁ WIERZCHNI: poliamid, poliuretan

plusStopy mocno siedzą. Buty są bardzo dobrze dopasowane – cholewka wzorcowo przylega do łydki. Dobra ochrona piszczeli, wartości tłumienia uderzeń na dobrym poziomie. Lekkie.

minusBardzo ciasne w okolicach kostki, czasochłonne, trudne wkładanie. Wygoda chodzenia raczej średnia, oprócz tego stopy szybko się w nich wychładzają.

FLM GP

IMPORTER: Polo Motorrad Polska, tel. 531 202 202, www.polo-motorrad.pl
CENA: 849 zł
ROZMIARY: od 40 do 47
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 32 cm
MASA: 827 g
MATERIAŁ WIERZCHNI: poliamid, poliuretan

plusFajnie się w nich chodzi, bo mają przyczepną podeszwę i odpowiednio dużo miejsca w okolicach palców. Dobre wyczucie podczas hamowania i zmiany biegów. Długi zamek błyskawiczny ułatwia wkładanie i zdejmowanie.

minusNieco za luźne w kostce, taka sobie ochrona przed skręceniem stawu skokowego. Słabe trzymanie pięty, stopa ślizga się podczas hamowania. Średnie tłumienie siły uderzeń.

WNIOSEK: Wykonanie i jakość materiału są całkiem w porządku, tak więc zważywszy na cenę, można je śmiało polecić.

WNIOSEK: Braki w dopasowaniu chłodzą sportowe ambicje. Natomiast zero zastrzeżeń podczas wycieczek w sportowo-turystycznym stylu.

NASZA OCENA: 4 NASZA OCENA: 3

GAERNE G-RW

IMPORTERZY: CM Rider, tel. 12 655 42 00, www.rider.com.pl oraz Mieloch Motocykle, www.shop.mieloch.pl
CENA: 664 oraz 630 zł
ROZMIARY: od 40 do 46
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 31 cm
MASA: 892 g
MATERIAŁ WIERZCHNI: poliamid, poliuretan

plusStopy siedzą wygodnie i mocno, cholewki dobrze przylegają. Sztywne w obrębie kostki, zapewniają dobrą ochronę przed skręceniem. Dobrze trzymają się podnóżków.

minusOgraniczona rozmiarówka, bardzo ciasne w palcach, trzeba siły, żeby przesunąć suwak zamka przez podbicie stopy. Gruba guma w miejscu przełączania biegów utrudnia wyczucie dźwigni.

IXS ESTORIL

IMPORTER: Uhma Bike, tel. 22 519 90 40, www.uhma-bike.pl
CENA: 1075 zł
ROZMIARY: od 38 do 47
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 33 cm
MASA: 1021 g
MATERIAŁ WIERZCHNI: poliamid, poliuretan

plusDobre wartości tłumienia siły uderzeń. Porządna ochrona piszczeli, duża stabilność i dobra ochrona przed skręceniem. Cholewki dobrze przylegają.

minusZ powodu za wąskiego noska nie są zbyt wygodne – pojawiają się sprawiające ból uciski. Zapadkowe zapięcia zacinają się i są trudne w obsłudze. Ciężkie.

WNIOSEK: Pod każdym względem te dość ciasne buty wypadły przyzwoicie. Brak prawdziwych bolączek, ale wymagają sprytu i cierpliwości.

WNIOSEK: Niezbyt nam odpowiadały dopasowanie i wygoda. Przed kupnem koniecznie je przymierz. Jeśli chodzi o ochronę, to nie ma się do czego przyczepić.

NASZA OCENA: 4 NASZA OCENA: 4

SIDI COBRA

IMPORTER: Rapid Motocykle, tel. 61 872 07 20, www.rapid-motocykle.pl
CENA: 919 zł
ROZMIARY: od 37 do 50
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 33 cm
MASA: 810 g
MATERIAŁ WIERZCHNI: poliamid, poliuretan

plusDobrze umiejscowione slidery zapewniają dobre wyczucie podczas głębokich złożeń. Dobrze trzymają stopę, odpowiednie trzymanie w kostkach i zabezpieczenie ich przed skręceniem. Lekkie.

minusUsztywnienia w miejscu kontaktu z dźwignią zmiany biegów nieco za twarde. Za długie cholewki i bardzo wąskie noski. Stopy marzną poniżej +15°. Średnie tłumienie siły uderzeń na wysokości piszczeli.

VANUCCI RV4

IMPORTER: Moto-akcesoria.pl, tel. 511 042 359, www.moto-akcesoria.pl
CENA: 879 zł
ROZMIARY: od 38 do 47
WYSOKOŚĆ CHOLEWKI: 35 cm
MASA: 1003 g
MATERIAŁ WIERZCHNI: poliamid, poliuretan

plusDuża swoboda ruchu i elastyczność. Wystarczająco dużo miejsca także na stopę szeroką w palcach. Zapadkowe zapięcia pozwalają mocno docisnąć cholewki. Optymalna ochrona przed zerwaniem z nogi, porządna ochrona piszczeli, dobra stabilność w okolicach kostek. Dobra wentylacja.

minusPodeszwa, zbyt przyczepna do podnóżków, sprawia wrażenie, jakby zahaczała. Stosunkowo ciężkie.

WNIOSEK: Porządnie wykonane buty sportowe z lekkimi brakami w zakresie komfortu. Dobre na letnie wypady na tor i szybkie przeloty na krótkich trasach.

WNIOSEK: Dobrze przylegające i bezpieczne buty, które najlepiej z testowanej dziesiątki łączą cechy przydatne do jazdy sportowej i turystycznej.

NASZA OCENA: 4 NASZA OCENA: 5

TAK TESTOWALIŚMY

na szosie i w laboratorium

Uznaliśmy, że szczególnie ważną sprawą w butach sportowych jest dobra wentylacja podczas upału. Dlatego zrezygnowaliśmy z chroniącej przed deszczem i wiatrem membrany. Wprawdzie podczas jazd testowych, które przeprowadziliśmy wiosną na francuskim Lazurowym Wybrzeżu, upały nam nie dolegały, jednak było na tyle ciepło, że mogliśmy ocenić przewiewność testowanych butów.

Z kolei na odcinkach z winklami różnych typów jeźdźcy testowi oceniali, czy buty nie ześlizgują się z podnóżków, wyczucie podczas zmiany biegów i hamowania oraz wygodę.

Jakość materiałów, wykonanie oraz ochronę przed zerwaniem z nogi sprawdzaliśmy po zejściu z motocykli. Natomiast w laboratorium przeprowadziliśmy pomiary poziomu ochrony piszczeli. Robiliśmy to, uwzględniając normę EN 13634, czyli sprawdzaliśmy, czy materiał – i ewentualne ochraniacze na przodzie cholewki – podczas uderzenia w dwóch punktach (energia: po 10 dżuli) nie przepuszczą do wewnątrz siły większej niż 5 kN.  

 

NA CO ZWRÓCILIŚMY UWAGĘ

łatwo schodzą, nie zacinają się

Te buty, mimo że sportowe, powinny być łatwe we wkładaniu i zdejmowaniu. Zacinające się zapięcia, zamki błyskawiczne, przy których trzeba zanadto dłubać, itp. duperele potrafi ą mocno uprzykrzyć życie. Wkurzyć potrafi też jakość wykonania. Na szczęście dostrzegliśmy też sporo pozytywów.  

plus plus
Alpinestars: szyny z plastiku chronią staw skokowy. Daytona: łatwe do chwycenia zamki błyskawiczne.
plus plus
Difi: przykręcane za pomocą śrub boczne slidery łatwo wymienić. Vanucci: zapięcie microlock to łatwe dopasowanie cholewki do łydki.
minus minus minus
Dainese: zamek z tyłu to dobry pomysł, ale wkładanie jest niełatwe. Gaerne: osłona ścięgna Achillesa – ładna, ale zupełnie niepraktyczna. Ixs: przycisk blokujący zapięcie zapadkowe lubi się zacinać.

 

punktacja końcowa

  wygoda obsługa bezpieczeństwo przewiewność wykonanie SUMA nasza ocena CENA w zł
maks. liczba pkt. 25 5 40 20 10 100    
Alpinestars S-MX 6 23 5 37 16 8 86 5 1199
Daytona Carver 24 5 34 17 9 82 5 969
Difi Bilbao 21 3 27 14 7 80 5 625
Dainese TR Course In 16 2 35 16 8 76 4 1005
Büse GP 16 2 34 14 7 74 4 588
Gaerne G-RW 18 2 35 13 7 72 4 650
Sidi Cobra 16 3 33 12 7 71 4 919
Ixs Estoril 11 2 36 14 7 70 4 1075
FLM GP 18 4 26 14 7 69 3 849

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Jeśli lubisz sportową jazdę, dobre buty to podstawa. Nie ma przy tym znaczenia, czy chodzi o śmiganie po szosie, czy na torze. Sprawdziliśmy, na co stać dziesięć par sportowych kozaczków – zarówno podczas krótkich wypadów, jak i w trakcie dłuższych wyjazdów.
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2014-09-19 10:37:43
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij