Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.9

Test chemii do czyszczenia łańcuchów

Motocyklistów i raperów łączy to, że muszą od czasu do czasu zadbać o łańcuchy. Tyle że raperom zazwyczaj wystarcza zwykła szmatka, a bikerzy muszą sięgnąć po broń chemiczna. Przetestowaliśmy tuzin sprayów do czyszczenia łańcucha.  

Są tacy motocykliści, i to nawet doświadczeni, którzy w życiu nie mieli do czynienia ze środkiem do czyszczenia łańcuchów. I nie chodzi o właścicieli sprzętów napędzanych wałem lub pasem. Jeśli należysz do tych, którzy wskakują na bike’a jedynie w piękną pogodę, a czyszczenie łańcucha zostawiasz serwisowi, to faktycznie nie masz czym zawracać sobie głowy.

W innym przypadku musisz zdecydować, jakiego środka użyć, by z łańcucha zniknął cały brud – olej, smar i inne zanieczyszczenia, zanim pokryjesz go świeżym smarem. Pamiętaj – im bardziej dbasz o zestaw napędowy, tym dłużej będzie ci on służył (nawet 25 000 km), a to oznacza konkretne oszczędności.

Czym jest środek do czyszczenia łańcucha? Znajomy chemik powiedział krótko: „To benzyna pod ciśnieniem”, po czym bąknął coś o zwykłej, taniej chemii. Zaraz potem dodał, że przy okazji stosowania takich środków chemicznych można zrobić spore zamieszanie. Konkretnie chodziło mu o to, że mogą one uszkodzić lakier, gumę czy polerowane powierzchnie.

Stwierdzenie „benzyna w puszce”, owszem, trafia w sedno sprawy, jednak nie oznacza to, że chodzi o wlaną do puszki wachę z dystrybutora na stacji. Spraye do mycia hamulców składają się w większości z węglowodorów, tak jak benzyna 95. Benzyna ekstrakcyjna – bo o niej tu mowa – znajduje się w puszce pod ciśnieniem. Spraye do mycia łańcuchów najczęściej nie zawierają więcej składników – to niewielki pakiet aktywnych substancji, który nieźle się sprawdza.

To, że przy tak prostej – wydawać by się mogło – recepturze można coś spaprać, pokazują produkty, które pod względem traktowania innych nawierzchni nie wypadają najlepiej. Daje do myślenia sytuacja, gdy po kontakcie ze zmywaczem pasek plastiku z owiewki (ABS) nadaje się tylko do wywalenia. Nieco mniej ostro należy oceniać niewielkie spęcznienia elementów z gumy. Niewielkie znaczy, że w ciągu 24 godzin przybrały na masie od 5 do 10%.

Oczywiście dobry spray to taki, który nie niszczy gumy, plastiku czy lakieru, czyli materiałów, które mogą ucierpieć podczas czyszczenia łańcucha. Są w naszym teście produkty, które na luzie spełniły to wymaganie. Da się? Da się!

Takiego sprayu można też użyć do innych celów, ale uwaga – robisz to na własną odpowiedzialność! Znane są przypadki użycia preparatu jako sprayu ułatwiającego rozruch (samostart), jako pomocy podczas montażu manetek, środka do sprawdzania szczelności kolektora ssącego, środka czyszczącego kosiarkę, odplamiacza oleju, zmywacza ptasich odchodów.

Eksperymentatorzy używają tych produktów także jako agresywnego zmywacza albo podpałki do grilla. Nasza rada: zamiast używania sprayu jako miotacza ognia, wykorzystaj go zgodnie z przeznaczeniem. Większość przetestowanych przez nas środków sprawi, że łańcuch twojego sprzęta będzie wyglądał jak złoto połyskujące na szyi rapera.

Tak testowaliśmy

Testowane zmywacze pochodzą ze sklepów, część kupiliśmy w necie. Fachowej pomocy w teście udzielili nam eksperci Kärchera. W jednym z laboratoriów tej firmy na naszą prośbę przygotowano polakierowane na biało paski blachy pokryte trudno usuwalnym brudem, które poddano działaniu testowanej chemii. Podczas tej próby wszystkie środki wypadły bardzo dobrze.

Test praktyczny – zgodnie z zaleceniami każdego z producentów – przeprowadziliśmy na jednym segmencie mocno zabrudzonego łańcucha (zdjętego z Yamahy MT-09). W trakcie czyszczenia sprawdzaliśmy wydajność, czyli ile zmywacza należy zużyć do takiego zwilżenia łańcucha, aby brud się poddał.

Test na agresywność względem innych materiałów polegał na tym, że każdy zmywacz rozpyliliśmy na zgiętym pasku z ABS-u (w miejscu zgięcia), na pasku z polakierowanego błotnika samochodowego i na pasku z olejoodpornej gumy.

Po 24 godzinach przyszedł czas na ocenę. Plastik i lakier oceniliśmy wizualnie, paski gumy dodatkowo zważyliśmy, aby stwierdzić, czy nie napęczniały. Na koniec testu ocenialiśmy opakowania.

Caramba Motorrad Ketten-Reiniger Castrol Chain Cleaner
Zawartość: 300 ml Zawartość: 400 ml
Cena: 26 zł Cena: 38 zł
Cena za litr (w przeliczeniu): 86,70 zł Cena za litr (w przeliczeniu): 95 zł
Stosowanie (wg etykietki): obficie spryskać, poczekać, aż ocieknie, osuszyć na powietrzu Stosowanie (wg etykietki): tylko ogólnikowe ostrzeżenie o zachowaniu ostrożności, brak informacji o sposobie czyszczenia
Skuteczność: bardzo dobra podczas testu laboratoryjnego; dobra w teście praktycznym, wymagane dwukrotne użycie Skuteczność: bardzo dobra podczas testu laboratoryjnego; dostateczna w teście praktycznym, wymagane dwukrotne użycie
Agresywność: guma, plastik i lakier pozostały nieuszkodzone Agresywność: guma, plastik i lakier pozostały nieuszkodzone
Wydajność: dobra, 98 g na jedno czyszczenie Wydajność: zadowalająca, 124 g na jedno czyszczenie
Wniosek: Gdyby było to możliwe, za skuteczność spray dostałby 4,5 gwiazdki, pod względem poziomu agresywności jest OK, czyli i tu 5 gwiazdek było w zasięgu. Pozostały 4 gwiazdki, a to z powodu nie najlepszej wydajności Wniosek: Castrol wziął się za czyszczenie. To tym lepsza wiadomość, że od początku robi to przyzwoicie. Niemniej trzeba mu wytknąć, że aby porządnie oczyścić łańcuch, trzeba zużyć sporo środka, co kosztuje. Niezrozumiały i denerwujący jest brak informacji na opakowaniu o tym, jak czyścić.
 
   

 

Liqui Moly Motorbike Ketten-Reiniger Michelin Expert Nettoyant Chaîne 
Zawartość: 500 ml Zawartość: 400 ml
Cena: 29,50 zł Cena: ok. 32 zł
Cena za litr (w przeliczeniu): 59 zł Cena za litr (w przeliczeniu): 80 zł
Stosowanie (wg etykietki): dobrze spryskać, zebrać nadmiar, po 10 minutach odparowywania zastosować spray do łańcucha Stosowanie (wg etykietki): tekst wyłącznie po francusku
Skuteczność: bardzo dobra podczas testu laboratoryjnego; dobra w teście praktycznym, wymagane dwukrotne użycie Skuteczność: bardzo dobra podczas testu laboratoryjnego; dobra teście praktycznym, wymagane dwukrotne użycie
Agresywność: guma, plastik i lakier pozostały nieuszkodzone Agresywność: brak uszkodzeń na plastiku i lakierze, lekkie uszkodzenia na gumie
Wydajność: zadowalająca, 119 g na jedno czyszczenie Wydajność: bardzo dobra, 46 g na jedno czyszczenie
Wniosek: Z niewielką pomocą szczotki czyści porządnie, nie powodując uszkodzeń innych materiałów (powierzchni). Wydajność nie oszałamia, dlatego stosunek ceny do jakości nie należy do najlepszych. Ale skrzętne zbieranie punktów dało w efekcie ocenę na 5 gwiazdek. Wniosek: Jeśli chodzi o skuteczność, nie ma poważniejszych powodów do narzekań. Wydajność też jest ponadprzeciętna. Po 24 godzinach guma lekko spęczniała. Wprawdzie nie jest to tragedia, ale punkty trzeba było odjąć.
   

 

 

Motorex Chain Clean Degreaser Muc-Off Heavy Duty Chain Cleaner
Zawartość: 500 ml Zawartość: 400 ml
Cena: 40 zł Cena: 35 zł
Cena za litr (w przeliczeniu): 80 zł Cena za litr (w przeliczeniu): 87,5 zł
Stosowanie (wg etykietki): spryskać, odczekać, w razie konieczności oczyścić szczotką, wytrzeć do sucha Stosowanie (wg etykietki): nanieść na łańcuch, nadmiar wytrzeć suchą szmatką albo zmyć czystą wodą
Skuteczność: bardzo dobra i podczas testu laboratoryjnego, i praktycznego, wymagane dwukrotne użycie Skuteczność: bardzo dobra podczas testu laboratoryjnego; zadowalająca podczas testu praktycznego, wymagane dwukrotne użycie
Agresywność: plastik i lakier pozostały bez uszkodzeń, guma lekko ucierpiała Agresywność: plastik i lakier pozostały nieuszkodzone, guma lekko zniszczona
Wydajność: bardzo dobra, 53 g na jedno czyszczenie Wydajność: dobra, 96 g na jedno czyszczenie
Wniosek: Drugie miejsce pod względem skuteczności, nieźle także podczas testu praktycznego. Wysoka cena spowodowała obniżenie punktacji za stosunek ceny do jakości. Lekkie uszkodzenie gumy nie zaszkodziło dobremu wrażeniu ogólnemu. Wniosek: Z butów nie wyrywa, niemniej jest to produkt na przyzwoitym poziomie. Test praktyczny wykazał ledwie przeciętną skuteczność i to, że nie lubi gumy. Na tle innych testowanych zmywaczy górna półka cenowa.
   

 

Motul Chain Clean Procycle Motorrad Ketten-Reiniger
Zawartość: 400 ml Zawartość: 500 ml
Cena: 34,90 zł Cena: 21 zł
Cena za litr (w przeliczeniu): 87,25 zł Cena za litr (w przeliczeniu): 42 zł
Stosowanie (wg etykietki): spryskać, krótko odczekać, bardzo mocne zabrudzenia wyczyścić miękką szczotką Stosowanie (wg etykietki): spryskać, odczekać około 10 minut, mocno wżarty brud usunąć szczotką lub szmatką, nie stosować wody
Skuteczność: bardzo dobra podczas testu laboratoryjnego; zadowalająca podczas testu praktycznego, wymagane dwukrotne użycie Skuteczność: bardzo dobra podczas testu laboratoryjnego; dobra podczas testu praktycznego, wymagane dwukrotne użycie
Agresywność: nie nadgryzł plastiku i lakieru, guma została lekko uszkodzona Agresywność: guma, plastik i lakier pozostały nieuszkodzone
Wydajność: bardzo dobra, 51 g na jedno czyszczenie Wydajność: zadowalająca, 126 g na jedno czyszczenie
Wniosek: Piątą gwiazdkę odebrał Motulowi test praktyczny, a dokładnie – za słaba skuteczność. Środek lekko, ale na dużej powierzchni uszkodził gumę. Niemniej ogólne wrażenie jest niezłe. Wniosek: Czyści naprawdę dobrze, nie szkodzi gumie, plastikowi ani lakierowi, informacja na etykietce jest precyzyjna, a i kasa nie przeraża. Nasza sugestia – warto kupić – jest logiczną konsekwencją tych zalet. Czy można lepiej? Tak, przydałaby się lepsza wydajność.
   

 

Racing Dynamik Motorrad Ketten-Reiniger S100 Kettenreiniger Kraft-Gel
Zawartość: 400 ml Zawartość: 300 ml
Cena: 38 zł Cena: 39 zł
Cena za litr (w przeliczeniu): 95 zł Cena za litr (w przeliczeniu): 130 zł
Stosowanie (wg etykiety): dobrze spryskać, w razie potrzeby wytrzeć brud szczotką Stosowanie (wg etykiety): spryskać, odczekać 10-15 minut, mocne zabrudzenia wyczyścić szczotką i spłukać silnym strumieniem wody
Skuteczność: bardzo dobra podczas testu laboratoryjnego; dobra podczas testu praktycznego, wymagane dwukrotne użycie Skuteczność: bardzo dobra i podczas testu laboratoryjnego, i praktycznego, wystarczy jednokrotne użycie
Agresywność: brak uszkodzeń plastiku i lakieru, guma została minimalnie uszkodzona Agresywność: plastik i lakier pozostały nieuszkodzone, guma lekko zniszczona
Wydajność: zadowalająca, 139 g na jedno czyszczenie Wydajność: doskonała, 17 g na jedno czyszczenie
Wniosek: Laboratorium wykazało świetną skuteczność sprayu. Marka należąca do Polo przekonała także w teście praktycznym. Uszkodzenie gumy było tak małe, że pomijalne, etykietka jest wzorcowa. Mogłoby być lepiej pod względem wydajności, a co za tym idzie stosunku ceny do jakości. Wniosek: Perfekcyjna skuteczność, niewielki nakład pracy przy czyszczeniu, oprócz tego najdroższy produkt w teście okazał się mistrzem oszczędzania. Łyżką dziegciu w beczce miodu jest minimalne uszkodzenie gumy po 24 godzinach.
   

 

Sonax Motorradkettenreiniger WD-40 Motorbike Kettenreiniger 
Zawartość: 300 ml Zawartość: 400 ml
Cena: ok. 27 zł Cena: 31 zł
Cena za litr (w przeliczeniu): ok. 90 zł Cena za litr (w przeliczeniu): 77,50 zł
Stosowanie (wg etykiety): opisy tylko po włosku i po hiszpańsku Stosowanie (wg etykiety): nanieść środek, oporne zabrudzenia w razie potrzeby potraktować miękką szczotką
Skuteczność: bardzo dobra podczas testu laboratoryjnego; taka sobie podczas testu praktycznego, wymagane dwukrotne użycie Skuteczność: bardzo dobra podczas testu
laboratoryjnego; dobra podczas testu praktycznego, wymagane dwukrotne użycie
Agresywność: brak uszkodzeń plastiku i lakieru, guma lekko uszkodzona Agresywność: brak uszkodzeń plastiku i lakieru, guma lekko uszkodzona
Wydajność: bardzo dobra, 61 g na jedno czyszczenie Wydajność: dostateczna, 151 g na jedno czyszczenie
Wniosek: Test praktyczny wykazał najgorszą skuteczność ze wszystkich sprayów. Drobna wpadka w zakresie agresywności względem innych materiałów (guma). Niezły stosunek ceny do wydajności. Wniosek: Skuteczność jest OK, przyjazność względem innych nawierzchni także. Minimalne nadgryzienie gumy to rzecz mało znacząca. Piąta gwiazdka przepadła za wydajność.
 
   

 

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole: