Motocykl poleca:

Test chemii do czyszczenia łańcuchów

Poleć ten artykuł:

Motocyklistów i raperów łączy to, że muszą od czasu do czasu zadbać o łańcuchy. Tyle że raperom zazwyczaj wystarcza zwykła szmatka, a bikerzy muszą sięgnąć po broń chemiczna. Przetestowaliśmy tuzin sprayów do czyszczenia łańcucha.  

Test chemii do czyszczenia łańcuchów tabelka Zobacz całą galerię

Są tacy motocykliści, i to nawet doświadczeni, którzy w życiu nie mieli do czynienia ze środkiem do czyszczenia łańcuchów. I nie chodzi o właścicieli sprzętów napędzanych wałem lub pasem. Jeśli należysz do tych, którzy wskakują na bike’a jedynie w piękną pogodę, a czyszczenie łańcucha zostawiasz serwisowi, to faktycznie nie masz czym zawracać sobie głowy.

W innym przypadku musisz zdecydować, jakiego środka użyć, by z łańcucha zniknął cały brud – olej, smar i inne zanieczyszczenia, zanim pokryjesz go świeżym smarem. Pamiętaj – im bardziej dbasz o zestaw napędowy, tym dłużej będzie ci on służył (nawet 25 000 km), a to oznacza konkretne oszczędności.

Czym jest środek do czyszczenia łańcucha? Znajomy chemik powiedział krótko: „To benzyna pod ciśnieniem”, po czym bąknął coś o zwykłej, taniej chemii. Zaraz potem dodał, że przy okazji stosowania takich środków chemicznych można zrobić spore zamieszanie. Konkretnie chodziło mu o to, że mogą one uszkodzić lakier, gumę czy polerowane powierzchnie.

Stwierdzenie „benzyna w puszce”, owszem, trafia w sedno sprawy, jednak nie oznacza to, że chodzi o wlaną do puszki wachę z dystrybutora na stacji. Spraye do mycia hamulców składają się w większości z węglowodorów, tak jak benzyna 95. Benzyna ekstrakcyjna – bo o niej tu mowa – znajduje się w puszce pod ciśnieniem. Spraye do mycia łańcuchów najczęściej nie zawierają więcej składników – to niewielki pakiet aktywnych substancji, który nieźle się sprawdza.

To, że przy tak prostej – wydawać by się mogło – recepturze można coś spaprać, pokazują produkty, które pod względem traktowania innych nawierzchni nie wypadają najlepiej. Daje do myślenia sytuacja, gdy po kontakcie ze zmywaczem pasek plastiku z owiewki (ABS) nadaje się tylko do wywalenia. Nieco mniej ostro należy oceniać niewielkie spęcznienia elementów z gumy. Niewielkie znaczy, że w ciągu 24 godzin przybrały na masie od 5 do 10%.

Oczywiście dobry spray to taki, który nie niszczy gumy, plastiku czy lakieru, czyli materiałów, które mogą ucierpieć podczas czyszczenia łańcucha. Są w naszym teście produkty, które na luzie spełniły to wymaganie. Da się? Da się!

Takiego sprayu można też użyć do innych celów, ale uwaga – robisz to na własną odpowiedzialność! Znane są przypadki użycia preparatu jako sprayu ułatwiającego rozruch (samostart), jako pomocy podczas montażu manetek, środka do sprawdzania szczelności kolektora ssącego, środka czyszczącego kosiarkę, odplamiacza oleju, zmywacza ptasich odchodów.

Eksperymentatorzy używają tych produktów także jako agresywnego zmywacza albo podpałki do grilla. Nasza rada: zamiast używania sprayu jako miotacza ognia, wykorzystaj go zgodnie z przeznaczeniem. Większość przetestowanych przez nas środków sprawi, że łańcuch twojego sprzęta będzie wyglądał jak złoto połyskujące na szyi rapera.

Tak testowaliśmy

Testowane zmywacze pochodzą ze sklepów, część kupiliśmy w necie. Fachowej pomocy w teście udzielili nam eksperci Kärchera. W jednym z laboratoriów tej firmy na naszą prośbę przygotowano polakierowane na biało paski blachy pokryte trudno usuwalnym brudem, które poddano działaniu testowanej chemii. Podczas tej próby wszystkie środki wypadły bardzo dobrze.

Test praktyczny – zgodnie z zaleceniami każdego z producentów – przeprowadziliśmy na jednym segmencie mocno zabrudzonego łańcucha (zdjętego z Yamahy MT-09). W trakcie czyszczenia sprawdzaliśmy wydajność, czyli ile zmywacza należy zużyć do takiego zwilżenia łańcucha, aby brud się poddał.

Test na agresywność względem innych materiałów polegał na tym, że każdy zmywacz rozpyliliśmy na zgiętym pasku z ABS-u (w miejscu zgięcia), na pasku z polakierowanego błotnika samochodowego i na pasku z olejoodpornej gumy.

Po 24 godzinach przyszedł czas na ocenę. Plastik i lakier oceniliśmy wizualnie, paski gumy dodatkowo zważyliśmy, aby stwierdzić, czy nie napęczniały. Na koniec testu ocenialiśmy opakowania.

Caramba Motorrad Ketten-Reiniger Castrol Chain Cleaner
Zawartość: 300 ml Zawartość: 400 ml
Cena: 26 zł Cena: 38 zł
Cena za litr (w przeliczeniu): 86,70 zł Cena za litr (w przeliczeniu): 95 zł
Stosowanie (wg etykietki): obficie spryskać, poczekać, aż ocieknie, osuszyć na powietrzu Stosowanie (wg etykietki): tylko ogólnikowe ostrzeżenie o zachowaniu ostrożności, brak informacji o sposobie czyszczenia
Skuteczność: bardzo dobra podczas testu laboratoryjnego; dobra w teście praktycznym, wymagane dwukrotne użycie Skuteczność: bardzo dobra podczas testu laboratoryjnego; dostateczna w teście praktycznym, wymagane dwukrotne użycie
Agresywność: guma, plastik i lakier pozostały nieuszkodzone Agresywność: guma, plastik i lakier pozostały nieuszkodzone
Wydajność: dobra, 98 g na jedno czyszczenie Wydajność: zadowalająca, 124 g na jedno czyszczenie
Wniosek: Gdyby było to możliwe, za skuteczność spray dostałby 4,5 gwiazdki, pod względem poziomu agresywności jest OK, czyli i tu 5 gwiazdek było w zasięgu. Pozostały 4 gwiazdki, a to z powodu nie najlepszej wydajności Wniosek: Castrol wziął się za czyszczenie. To tym lepsza wiadomość, że od początku robi to przyzwoicie. Niemniej trzeba mu wytknąć, że aby porządnie oczyścić łańcuch, trzeba zużyć sporo środka, co kosztuje. Niezrozumiały i denerwujący jest brak informacji na opakowaniu o tym, jak czyścić.
 
   

Tagi: testy akcesoriów | czyszczenie | łańcuch

Oceń artykuł:

3.8

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij