Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.1

Test czytelnika: Yamaha Aerox R - skuterowy ścigacz?

W 1997 r. Yamaha zaprezentowała swój sportowy skuter o pojemności 50 cm3 o nazwie Aerox. Od tego czasu nic się w nim nie zmieniło nie licząc małych zmian w mechanice. Skuter jest z 2008r. i ma przebieg troszkę ponad 5000 km. Skuter jest odblokowany.

Sylwetka

Aerox jest w kolorze czarnym, który do niego bardzo pasuje (wg. mnie oczywiście). Patrząc na niego widać ostre kształty, które uświadamiają nas, że ta maszyna ma coś wspólnego ze sportem. Z przodu skutera widoczny jest duży wlot do chłodnicy i lampa w kształcie litery „V”.  Warto wspomnieć, ze plastiki są bardzo dobrze ze sobą spasowane i nie sprawiają wrażenia, że za chwilkę się połamią. Po dłuższych oględzinach moją uwagę przykuło siedzenie. Jest ono krótkie i trochę twarde. Ale największą wadą tego skutera, która jest od razu widoczna jest siedzenie dla pasażera. Jest ono wykonane z bardzo twardej gąbki, wąskie, a pasażer siedzi na wlewie paliwa. Patrząc na zegary widać, że domagają się one obrotomierza. Obrotomierz znajduje się niestety tylko w wersji RR, a to jest zwykła wersja. Rox’ik posiada 2 schowki. Ten pod siedzeniem jest bardzo duży jak na taki mały skuter i oprócz kasku schowamy tam jeszcze parę drobiazgów. Ten drugi znajduje się w tunelu pomiędzy nogami na podłodze. Znajduje się tam także wlew oleju do silnika. Można tam schować narzędzia, ale przy tym skuterze są one raczej nie potrzebne.


Silnik

Aerox posiada bardzo mocny (jak na skuter tej pojemności) silniczek pojemności 50cm3 chłodzony cieczą i zapewnia znakomite osiągi przy najwyższych obrotach. Skuter rusza trochę „ospale”, to za sprawą sprzęgła. Łapie ono już przy około 3500 Obr/min., kiedy to skuter rusza. Później obroty nieco spadają, aby następnie przy około 20 km/h (po pełnym zasprzęgleniu) znów zacząć rosnąć. Wtedy właśnie czuć największe uderzenie mocy. Od 30 km/h skuter wystrzela do przodu i równomiernie przyśpiesza do prędkości maksymalnej. Prędkość maksymalna, jaką udało mi się uzyskać podczas testu to 95 km/h licznikowych na prostej. Skuter zazwyczaj jedzie 90 km/h licznikowych. Ale wiadomo, że w realu ta prędkość jest troszkę niższa.


Osiągi:
V/max: licznikowe 92-95 km/h
przyspieszenie 0-30 km/h:  3,3 sek.
przyspieszenie 0-50 km/h:  5,5-6 sek.
przyspieszenie 0-70 km/h:  11,6 sek.

Aerox jest jednym z najszybszych skuterów klasie 50cm3. Miałem okazję porównać jego osiągi z Aprilią SR (na wtrysku) i okazało się, że Aerox ma nieznacznie lepsze osiągi od SR’ki.


Hamulce

Skoro skuter ma bardzo dobre osiągi (przyspieszenie i v/max) trzeba go jakoś zatrzymać. Więc ludzie z Yamahy wyposażyli Rox’a w dwutłoczkowe zaciski Brembo i dwie tarcze. Hamulce są na tyle dobre, że stoppie staje się dziecinnie proste. Zatrzymanie skutera nie sprawia trudności hamulcem przednim jak i tylnym.

Zawieszenie

Zawieszenie Paioli świetnie nadaje się na asfalty. Do tego trzeba jeszcze dodać 13" oponki o szerokości 130mm(przód) 140mm (tył), które dają jeszcze większy komfort jazdy po asfaltach. Najbardziej lubię zakręty gdyż skuter sam się w nich kładzie i płynnie z nich wychodzi. Ale jeśli chodzi o drogi wiejskie (polne) to jest za twarde. Najgorzej jest, gdy się wpadnie w dużą dziurę. Przez twarde siedzenie bardzo się to odczuwa. Minusem tego twardo zestrojonego zawieszenia jest to, że jeżeli mieszkamy na wsi i są dziurawe drogi to musielibyśmy pod siedzenie podkładać poduszkę żeby nie czuć tylnej części swego ciała.


Trochę jazdy

Gdy odpalimy skuter słyszymy basowy pomruk z tłumika. Mi się on bardzo podoba, bo przypomina odgłosy tłumików sportowych. Skuter odpala bez problemu zarówno jak jest ciepło i zimno. Dobra. Ruszamy... Jedziemy ładną gładką ulicą, skuter na niej zachowuje się wzorowo. Wszystkie zakręty pochłania z łatwością sprawiając frajdę kierowcy. Skręcamy w jakąś polną dróżkę i co chwile słyszymy „łubudu łubudu”. To zawieszenie i siedzenie jest trochę za twarde, ale jeśli spodziewaliśmy się miękkiej kanapy i zawieszenia, w tym skuterze tego nie znajdziemy. W czasie jazdy można też się przyczepić do lusterek. Są trochę małe, ale można i to wybaczyć. Jednak nocą znajdziemy jeszcze jedną wadę skutera. Światła słabo świecą. Patrzę, a tam jedna malutka żaróweczka i dwie takie „postojówki”. Światła słabo świecą, ale da się przeżyć. Skuter to nadrabia osiągami i jazda po ulicach.


Podsumowanie

No i przeszliśmy do oceny skutera. Po teście można stwierdzić, ze nie ma co się dziwić, że wszędzie jest tak dużo Aerox’ów, gdyż ten skuter udowodniu podczas testu, że ma znakomite właściwości jezdne. Ten skuter ma w sobie to „coś”, że sprawia wrażenie niezwykłego skutera. I właśnie taki jest. Mimo kilku wad można powiedzieć, że to skuter na 5.

Plusy:

+ Osiągi
+ Wygląd
+ Niezawodność
+ Świetne hamulce

Minusy:

- Trochę za twarde zawieszenie
- Słabe światła

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    W 1997 r. Yamaha zaprezentowała swój sportowy skuter o pojemności 50 cm3 o nazwie Aerox. Od tego czasu nic się w nim nie zmieniło nie licząc małych zmian w mechanice. Skuter jest z 2008r. i ma przebieg troszkę ponad 5000 km. Skuter jest odblokowany.
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2013-07-02 05:54:51
  • avatar
    zgłoś
    Pierwszy test... Całkiem nieźle...
    miikow, 2009-07-24 16:28:04
  • avatar
    zgłoś
    Jestem jak najbardziej za robieniem i umieszczaniem testów samych użytkowników! Brawo! Świetny pomysł... Tylko przed wysłaniem sprawdzajcie to co napisaliście pod kątem błędów typu: tylnim, tylniej... Nawet Firefox mi to podkreśla jako błąd, więc możliwości sprawdzania jest wiele. Pozdrawiam i czekam na kolejne testy "amatorów"! ;)
    nieprosty, 2009-07-24 16:25:19