Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
2.6

Test kasków: 3 w 1

Kaski wielofunkcyjne łączą cechy jeta, integrala i orzecha. Czy to przyszłość kasków motocyklowych? A może, jak twierdzą niektórzy, jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego?

Test kasków motocyklowych Test na zrywanie z głowy polegał na stwierdzeniu, czy kask nie spadł ze sztucznej głowy i nie przekręcił się na niej o więcej niż 30°.

Na udział w naszym teście zdecydowało się tylko siedmiu producentów. Miało być ich – według nas – więcej choćby dlatego, że nigdy jeszcze nie testowaliśmy kasków tego typu. Być może wzięło się to stąd, że mieliśmy kłopoty z ich nazwaniem. Modułowe? Systemowe? Wielofunkcyjne? A może hybrydowe? Ostatecznie za najlepszą uznaliśmy nazwę kaski wielofunkcyjne.

Wstydliwi producenci
Mimo że patent na garnek trzy w jednym, tzn. oferujący zalety jeta, integrala i orzeszka, jest stosunkowo młody, w ten temat weszło już kilku dużych producentów. Na początku roku Nolan pokazał N44. Kaski wielofunkcyjne są też w ofercie X-Lite’a, Grexa, Airoha, Caberga, a także dużych niemieckich firm – Polo i Louisa. Jest tego tyle, że spokojnie zebrałoby się około 15 garnków podpadających pod hasło „all-in-one”. Niestety, nie wszyscy producenci zdecydowali się na udział w teście. Szkoda...

Czy kask „all-in-one” z wpiętą szczęką jest ciągle jeszcze jetem, czy już integralem?

Nie ulega wątpliwości, że kaski typu jet nie zapewniają takiego poziomu bezpieczeństwa, jak integrale, które podczas upadku dzięki szczęce lepiej chronią przed obrażeniami twarzy. Dlatego kaski z pełnym wizjerem i szczęką były bardziej torturowane na stanowisku pomiarowym podczas prób odporności na uderzenia (patrz ramka pt. „Między młotem a kowadłem”), jety natomiast były badane jedynie pod kątem odporności na uderzenia z boku. Oba typy kasków musiały przejść identyczny test na zrywanie, bo ma to takie samo znaczenie zarówno wtedy, gdy masz na głowie jeta, jak i integrala.

Wróćmy do ochrony szczęki: w przypadku kasków integralnych najlepsze wartości opóźnienia oscylują obecnie w okolicach 60 g. Wartości opóźnień od 150 g są uznawane jako krytyczne. We wszystkich kaskach wielofunkcyjnych biorących udział w tym teście stwierdziliśmy wartości znacznie powyżej 160 g. Co to oznacza? To, że daleko im do poziomu bezpieczeństwa integrali (podkreślmy – jeśli chodzi o ochronę szczęki). Ale przecież chodzi także o to, by nie przejechać twarzą po asfalcie – nietrudno wyobrazić sobie skutki takiego zdarzenia.

W rzeczywistości już niewielkie prędkości mogą spowodować u bikera poważne obrażenia, którym porządna część szczękowa mogłaby zapobiec. Ale co to znaczy „porządna część szczękowa”? Przetestowanie tego elementu dało pewność, że osłona szczęki jest w stanie uchronić przed jeszcze większymi obrażeniami niż gdyby jej nie było.

W przypadku garnka Nexo wartości tłumienia energii uderzeń nie były dużo gorsze niż poziom niektórych kasków certyfikowanych zgodnie z normą ECE kasków P/J (homologacja na integrala i jeta). Biorąc pod uwagę bezpieczeństwo, mimo że można szczękę wymontować, powinieneś cały czas mieć ją zamontowaną w kasku. Czy kask „all-in-one” z zamocowaną szczęką jest ciągle jeszcze jetem, czy już integralem? Jak go traktować i co w takim razie wybrać? Bezpieczeństwo dzięki domontowaniu szczęki, czy więcej powietrza, czyli wersję bezszczękową? Tyle wątpliwości…

Shoei i Arai wiedzą swoje
Mimo to prawie wszyscy producenci kasków oferują jety. Nawet Shoei i bardziej konserwatywny Arai. Na razie obie te firmy nie zdecydowały się na zaoferowanie bikerom kasków wielofunkcyjnych. Według nich wielofunkcyjne to nic innego, jak jety z wpinaną dodatkowo szczęką. Wydaje się, że więcej tu marketingu niż innowacji. Na szczęście w naszym teście są godne pochwały wyjątki: Givi już od kilku lat przedstawia coraz to nowe modele, produkty grupy Nolan trzeba pochwalić za dobre parametry, które uzyskano dzięki regularnym testom laboratoryjnym i ukierunkowanemu w konkretnym celu rozwojowi produktów. Caberg także nie chowa głowy w piasek.

Dla kogo najbardziej są kaski wielofunkcyjne? Na pewno zaakceptują je ci, którzy wybierają się na południe Europy. Gdy w ponad 30-stopniowym upale przyjdzie ci przeciskać się przez zakorkowane ulice, zamarzysz, żeby do kasku dotarło trochę więcej powietrza. Oprócz tego kask ze zdjętą szczęką zmieści się w schowku skutera lub do kufra. Kaski wielofunkcyjne powinny wzbudzić zainteresowanie także wśród fanów chromu.

Na razie nie ma szału
To tylko dwa z argumentów przemawiających za kaskami wielofunkcyjnymi. Szkoda więc, że godnych polecenia modeli na razie jest tak niewiele. Miejmy nadzieję, że już niedługo, bo możliwość wyboru, w jakim kasku chcesz akurat jechać: w jecie czy integralu, to niezły bajer i całkiem przydatna funkcja.

 

Tak testowaliśmy
Spokój dyńki
Najważniejsze zadanie kasku to maksymalna ochrona głowy jeźdźca. Co się na to składa?

Jeśli chcemy zbadać bezpieczeństwo pasywne, oczywiście najlepiej to zrobić w wyposażonym w odpowiednie urządzenia laboratorium. A co z bezpieczeństwem aktywnym? Wtedy najlepiej wyruszyć w drogę. Dlatego na południe Francji wzięliśmy do testowania siedem garnków, by sprawdzić ich możliwości na prowansalskich szosach i drogach szybkiego ruchu.

Czy podczas jazdy nie przeszkadzają punktowe uciski, czy powietrze nie hula gdzieś nieprzyjemnie, a może pole widzenia jest ograniczone lub pasek uciska brodę? Trasa prowadziła przez miejscowości oraz naszpikowane
winklami wjazdy na przełęcze, co umożliwiło stwierdzenie różnic akustycznych i aerodynamicznych. Podczas podróży szybko wykrystalizowały się mocne i słabe strony dotyczące komfortu.

W drodze powrotnej, jadąc niemieckimi autostradami na naked bike’ach, badaliśmy zachowanie kasków przy dużych prędkościach. Niejako przy okazji sprawdziliśmy skuteczność wentylacji i łatwość jej obsługi. W redakcji kilku kolegów, mających głowy o różnej wielkości i różnym kształcie, sprawdzało dopasowanie. Nie zapomnieliśmy rzucić okiem na wykonanie i wyposażenie.

CABERG HYPER X MOD
CENA: od 919 zł (z grafiką 949 zł)
ROZMIARY: XS do XL
MASA: 1450 ±50 g/1540 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
KOLORY: czarny mat, czarny, biały, dwie wersje grafiki
SKORUPA: tworzywo termoplastyczne
ZAPIĘCIE: microlock
KRAJ PRODUKCJI: Włochy; znak kontrolny ECE:E 3 (Włochy)
WYPOSAŻENIE: blenda przeciwsłoneczna, wyjmowana wyściółka, przygotowanie pod Bluetootha.
PLUSY plus
Dobrze siedzi na głowie nawet jeśli śmigasz 180 km/h i podczas przekręcania głowy, ogólnie aerodynamika jest w porządku; także jako jet nadaje się do podróży, a to dzięki długiemu wizjerowi (dobra ochrona przed złą pogodą),
cichy podczas jazdy po szosie; precyzyjne, siedmiostopniowe położenie wizjera; część szczękowa zakładana i zdejmowana stosunkowo łatwo;
jako integral oferuje duże pole widzenia; dobry wynik podczas testu na zrywanie z głowy.
MINUSY minus
Wentylacja czoła i górnej części głowy ledwo wyczuwalna; niektórzy jeźdźcy będą narzekać, że blenda przeciwsłoneczna uderza o nos, trudno dostępna regulacja wentylacji z tyłu kasku; odległość części szczękowej od brody bardzo niewielka, podczas testu tłumienia uderzeń doszło do przebicia części szczękowej; mechanizm wizjera zacina się i trzeba przy nim majstrować; niektóre elementy trzeszczą.

GIVI HPS X.01
CENA: od 799 zł
ROZMIARY: XS do XL
MASA: 1490 ±50 g/1590 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
KOLORY: czarny, biały, trzy wersje grafiki
SKORUPA: tworzywo termoplastyczne
ZAPIĘCIE: microlock
KRAJ PRODUKCJI: Włochy; znak kontrolny ECE: E 3 (Włochy)
WYPOSAŻENIE: blenda przeciwsłoneczna, wyjmowana wyściółka, defl ektor, wymienna część szczękowa (mocniejsza wentylacja), osłony części szczękowej.
PLUSY plus
Dobra, skierowana miejscowo wentylacja; dwie części szczękowe – na sezon letni i zimowy (różne wentylacje); wykonanie i wykończenie na dobrym poziomie; jako kask integralny bardzo cichy nawet przy prędkościach autostradowych, duże pole widzenia; dobrze umiejscowiony pasek; blenda przeciwsłoneczna nieco ciemna, ale bardzo efektywna.
MINUSY minus
Trudno go dopasować, uwiera na czole i z tyłu głowy, niektórzy testerzy nie mogli go założyć z zapiętą częścią szczękową – jest zbyt wąski; problematyczne zamknięcie części szczękowej, jest to możliwe tylko przy zdjętym kasku; blenda przeciwsłoneczna opuszcza się opornie; czterostopniowe pozycjonowanie wizjera nie pracuje.

NEXO MULTI JET
CENA: 425 zł (gdy 1 euro = 4,25 zł)
ROZMIARY: XS do XL
MASA: 1300 ±50 g/1440 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
KOLORY: czarny
SKORUPA: tworzywo termoplastyczne
ZAPIĘCIE: microlock
KRAJ PRODUKCJI: Chiny; znak kontrolny ECE: E 9 (Hiszpania)
WYPOSAŻENIE: blenda przeciwsłoneczna, wyjmowana wyściółka
PLUSY plus
Dopasowanie w porządku, wyściółka przyjemna w dotyku; najlżejszy kask wśród testowanych (z osłoną szczęki i wizjerem); dobrze umiejscowiony
pasek; prosty montaż części szczękowej.
MINUSY minus
Bardzo głośny, szumy słychać już od 60 km/h, wkurza przy normalnej prędkości, na autostradzie hałas trudny do wytrzymania; słaba aerodynamika: od 150 km/h widok zamazuje się z powodu wibracji; brak kontroli wentylacji, pęd powietrza wpada zewsząd, zbyt przewiewny,
przy temperaturach poniżej +15° głowa szybko się wychładza; wizjer zachodzi parą szybko i na dużej powierzchni, mechanizm wizjera to tania robota; blenda przeciwsłoneczna za blisko nosa (niektórych może uderzać); odległość części szczękowej od szczęki jeźdźca zdecydowanie za mała; umiarkowane wartości tłumienia uderzeń, niewielki poziom bezpieczeństwa przy uderzeniu w szczękę; średnie wykonanie

NOLAN N44
CENA: 1319 zł (z grafi ką i w odblaskowych kolorach 1450 zł)
ROZMIARY: XXS do 3XL
MASA: 1550 ±50 g/1630 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
KOLORY: szary, szary mat, czarny mat, czarny, srebrny, czerwony, biały, żółty odblaskowy i pomarańczowy odblaskowy
SKORUPA: tworzywo termoplastyczne
ZAPIĘCIE: microlock
KRAJ PRODUKCJI: Włochy; znak kontrolny ECE: E 3 (Włochy)
WYPOSAŻENIE: blenda przeciwsłoneczna, daszek przeciwsłoneczny, osłony mechanizmu wizjera, wyjmowana wyściółka, deflektor, przygotowanie
pod Bluetootha oraz pod pinlocka.
PLUSY plus
Świetny mechanizm wizjera; łatwe zdejmowanie i zakładanie części szczękowej; dobre dopasowanie, przyjazna dla skóry, przewiewna wyściółka;
najlepsze wartości tłumienia uderzeń w teście, dobra ochrona przed zerwaniem z głowy; skuteczny deflektor, akustyka i aerodynamika dobre do prędkości 130 km/h; olbrzymie pole widzenia wywołuje wrażenie jazdy w kasku integralnym; funkcjonalna, optymalnie przyciemniona blenda
przeciwsłoneczna; duży wybór rozmiarów.
MINUSY minus
W wersji jet bardzo nisko długa szyba ma tylko cztery pozycje. Otwarta do połowy (pozycje dwa i trzy) wibruje podczas jazdy i zakłóca widzenie; pasek uciska, spora masa.

PROBIKER MULTI-JET
CENA: od 490 zł
ROZMIARY: XS do XL
MASA: 1580 ±50 g/1530 g (dane producenta/zważony rozmiar L)
KOLORY: czarny mat, grafi ka (czarny/antracyt)
SKORUPA: tworzywo termoplastyczne
ZAPIĘCIE: microlock
KRAJ PRODUKCJI: Tajwan; znak kontrolny ECE: E 13 (Luksemburg)
WYPOSAŻENIE: blenda przeciwsłoneczna, wyjmowana wyściółka, przygotowanie pod pinlocka
PLUSY plus
Pasek w odpowiednim miejscu i nie uciska, łatwe w obsłudze microlock; dopasowanie w porządku; mechanizm mocowania szczęki prosty i funkcjonalny; wartości tłumienia uderzeń na przyzwoitym poziomie, test na zrywanie z głowy zaliczony na luzie.
MINUSY minus
Zbyt przewiewny na dłuższe trasy – w temperaturach poniżej +20° istnieje niebezpieczeństwo wychłodzenia, brak ukierunkowanej wentylacji; dość głośny, nie nadaje się do jazdy z prędkościami powyżej 130 km/h; skromna aerodynamika w wersji ze szczęką (prawie nie czuć różnicy w porównaniu z jetem); wykonanie i wyposażenie na odpowiednim do ceny niskim poziomie;
słaba blenda przeciwsłoneczna klekocze i ma słaby mechanizm.

SCORPION EXO-300 AIR
CENA: od 949 zł
ROZMIARY: XS do XL
MASA: 1500 ±50 g/1620 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
KOLORY: szary, czarny mat, srebrny, czarny, żółty odblaskowy, czerwony odblaskowy, biały, dziewięć grafik
SKORUPA: tworzywo termoplastyczne
ZAPIĘCIE: microlock
KRAJ PRODUKCJI: Korea; znak kontrolny ECE: E 11 (Wielka Brytania)
WYPOSAŻENIE: blenda przeciwsłoneczna, wyjmowana wyściółka, deflektor, pompowane cheekpady
PLUSY plus
Dobre dopasowanie, pasek w odpowiednim miejscu; także w trakcie jazdy prosta obsługa wizjera i blendy przeciwsłonecznej; guziki od wentylacji łatwo dostępne.
MINUSY minus
Wentylacja wizjera (lakierowany element wykonany z plastiku), gdy jest otwarty, bardzo ogranicza pole widzenia; przy 80 km/h w wersji integralnej bez przerwy panuje przeciąg, w wersji jet przeciąg powoduje niewielką przydatność do podróży; stosunkowo głośny już przy prędkościach przelotowych; blenda przeciwsłoneczna z denerwującym odcieniem szarego, po krótkim użyciu mechanizm mocowania szczęki uległ awarii; duży ciężar; złe wartości w teście na zrywanie z głowy.

X-LITE X-402 GT
CENA: 1900 zł (z grafi ką od 2199 zł)
ROZMIARY: XS do XXL
MASA: 1580 ±50 g/1630 g (dane producenta/zważony rozmiar M)
KOLORY: czarny mat, czarny, srebrny, biały, trzy wersje grafik
SKORUPA: duroplast
ZAPIĘCIE: DD
KRAJ PRODUKCJI: Włochy; znak kontrolny ECE: E 3 (Włochy)
WYPOSAŻENIE: blenda przeciwsłoneczna, wyjmowana wyściółka, defl ektor, pinlock, przygotowanie pod Bluetootha
PLUSY plus
Przy prędkościach autostradowych wciąż dobra akustyka, aerodynamika na poziomie turystycznych kasków integralnych; najlepsze dopasowanie
wśród wszystkich kasków z testu, w pełni nadający się dla okularników, wysoki komfort, dobrze wyważony; sześciostopniowa regulacja otwarcia wizjera; część szczękowa dająca się łatwo (de)montować; zapięcie DD oraz pasek
z miękkim i nieuwierającym obszyciem.
MINUSY minus
Zaledwie przeciętny w teście na zrywanie z głowy i pod względem tłumienia uderzeń, w przypadku uderzenia w część szczękową stosunkowo duża część energii przenika do wewnątrz; w wersji jet krawędź wizjera powoduje wkurzający hałas wywołany pędem wiatru; duża masa.


* – 5 czerwonych gwiazdek (100-85 pkt) = bardzo dobry; 4 gwiazdki (84-70 pkt) = dobry; 3 gwiazdki (69-55 pkt) = dostateczny; 2 gwiazdki (54-40 pkt) = ostatecznie; 1 gwiazdka (39-0 pkt) = nie!

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij