Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
1.0

Test kombinezonów przeciwdeszczowych: Na słońce i na deszcz

Houston, mamy problem! Odkryłem wodę... W kombinezonie! W kosmicznych warunkach testujemy 10 zestawów tekstylnych kosztujących od 1730 do 3000 zł. 

Żaden producent kombinezonów tekstylnych nie odważy się dziś wypuścić na rynek produktu bez przydatnej w każdą pogodę membrany. Utarło się kojarzyć membrany z Gore-Texem, chociaż producentów korzystających z produktów tej amerykańskiej marki jest naprawdę niewielu. W tym teście zebraliśmy tekstylne zestawy kosztujące od 1730 do 3000 zł. Żaden z nich nie ma Gore-Texu. Jeśli się przy nim upierasz, musisz sporo dopłacić.

Czego motocykliści nie lubią najbardziej? Podwyżek cen paliwa i mokrych gatek po jeździe w deszczu. W teście na wodoodporność kurtki i spodnie musiały wytrzymać ostrzał strumienia wody o ciśnieniu ponad 100 barów. My w tym celu użyliśmy najzwyklejszej myjki wysokociśnieniowej. Poddał się tylko zestaw Germas XTS.

Warto, abyś wiedział, że wstawione do salonu teksy mają fabryczne zabezpieczenie impregnatami. Można to poznać po tym, że po polaniu tkaniny woda na jej powierzchni rozdziela się na drobne kropelki, które nie przenikają do wnętrza tkaniny. Pamiętaj, że z czasem impregnaty tracą swoje właściwości, dzięki czemu przestrzenie między włóknami wypełniają się wodą. Jeśli przeniknie ona głębiej, trafi a na wodoodporną membranę.

Jak dbać o zestawy tekstylne? Co jakiś czas nie bój się wrzucić garnituru do pralki, ale nie zapomnij przedtem wyjąć sztywnych ochraniaczy. Absolutnie nie stosuj środków zmiękczających, które mogą osadzić się na powierzchni tkaniny i zaszkodzić wodoodporności. Nie bój się włączyć dodatkowego płukania. Wszelkie wątpliwości rozwiąże rzut oka na etykietkę z instrukcją prania, wszytą w okolicy karku i pleców. Dowiesz się z niej, czy teksy mogą być suszone w suszarce i czy wolno je wirować. Po praniu warto użyć specjalnych impregnatów w aerozolu (np. Motorex Protex Spray).

W wielu ciuchach motocyklowych membrana jest albo przyklejana do tkaniny (trzywarstwowy laminat), albo wszyta między kurtkę/spodnie a podszewkę (tzw. Z-Liner). W obu przypadkach wentylacja potrafi być taka sobie. W lecie znacznie więcej komfortu gwarantują kombinezony z naszego testu, w których membrana oraz ocieplenie dają się całkowicie wyjąć. Szczególną ostrożność zachowaj podczas zapinania wszelkich zamków. Jeśli nie zrobisz tego starannie, cały misterny plan idzie w... diabły.

 

ALPINESTARS Valparaiso Drystar

Importer: Inter Motors tel. 801 882 088 www.intermotors.pl
Cena: kurtka 1169 zł, spodnie 769 zł, komplet 1938 zł                          Dodatki w teście: ochraniacz pleców Bio-Armor (139 zł)
Rozmiary: S do 4XL
Kolory: czarny, popielaty/niebieski/czerwony, popielaty/czarny
Masa (rozmiar L): 4,7 kg
Materiały: tkanina zewnętrzna z poliestru, podszewka z poliestru/poliamidu
Memebrana: Drystar
Kraj produkcji: Wietnam

plusKurtka i spodnie mocno przylegają, mimo to nie krępują ruchów; odpowiednia długość rękawów i nogawek; spodnie z szerokim pasem efektywnie chronią przed ciągiem powietrza i chłodem; mocna tkanina zewnętrzna nawet przy dużych prędkościach nie trzepocze; miękki kołnierz; łatwa obsługa zatrzasków i zamków błyskawicznych; dobry na zimne dni, bez podpinki i wkładki przyjemny przewiew; wodoodporny   

minusDość trudna regulacja długości

 

 

BÜSE Open Road Evo

Importer: CM Rider; buse.com.pl; tel. 12 655 42 00
Cena: kurtka 990 zł, spodnie 698 zł, komplet 1688 zł                          Dodatki w teście: brak
Rozmiary: męskie 48-62, damskie 36-46, spodnie z dłuższymi i krótszymi nogawkami
Kolory: czarny, popielaty, czarny/pomarańczowy, popielaty/niebieski
Masa (rozmiar 52): 3,9 kg
Materiały: tkanina zewnętrzna z poliamidu, podszewka z poliestru
Memebrana: Humax
Kraj produkcji: Pakistan

plusMiękka tkanina zewnętrzna, przyjemna w dotyku, przypominająca bawełnę; spodnie leżą wygodnie jak klasyczne dżinsy; komfortowy pas z praktyczną regulacją obwodu; przyjemne wykończenie kołnierza z miękką, neoprenową lamówką; wodoodporny  

minusNieco za krótkie rękawy i nogawki; przy dużej prędkości kurtka lekko się nadyma; pas biodrowy bardzo wysoko umieszczony, może nieprzyjemnie uciskać klamerkami w okolicach żeber; ściągacze za wąskie na rękawiczki z długimi mankietami  

WNIOSEK: Elegancko wykonany zestaw turystyczny, dopasowany i wygodny. Świetnie chroni przed chłodem i deszczem.

WNIOSEK: Pochwały za bardzo miękką w dotyku tkaninę, za izolację, wentylację i wodoodporność.

NASZA OCENA: 5
NASZA OCENA: 4

DAINESE Stormer/Teren D-Dry

Importer: Wind-Snow-Moto tel. 12 416 92 10 www.wsm24.pl
Cena: kurtka 1675 zł, spodnie 1255 zł, komplet 2930 zł
Rozmiary: męskie – 44-66
Kolory: czarny, popielaty/niebieski, popielaty/czerwony, czarny/odblaskowy, czarny/oliwkowozielony
Masa (rozmiar 52): 4,7 kg
Materiały: tkanina zewnętrzna z nylonu, podszewka z nylonu
Membrana: D-Dry
Kraj produkcji: Tunezja

plusZestaw nie łopoce podczas jazdy z dużymi prędkościami; jest w 100% wodoodporny; bez membrany charakteryzuje się świetną wentylacją; bardzo dobre wykonanie.

minusKurtka i spodnie wybrzuszają się z powodu dwóch dodatkowych warstw (podszewka, membrana); suwaki są szerokie, ale trudne do uchwycenia; zamki w kurtce i spodniach poprowadzono w dość skomplikowany sposób; rękawy i nogawki mogłyby być dłuższe; gruby kołnierz wyraźnie ogranicza ruchy głową, gdy masz na niej kask.

GERMAS XTS

Importer: Bemotor, www.bemotor.pl, tel. 042 631 10 75
Ceny: kurtka 940 zł, spodnie 790 zł, komplet 1730 zł
Rozmiary: XS-6XL
Kolory: czarny/popielaty
Masa (rozmiar L): 4,6 kg
Materiały: tkanina zewnętrzna z poliestru, podszewka z poliestru
Membrana: Reissa
Kraj produkcji: Pakistan

plusBez membrany bardzo przewiewny; idealny do podróży enduro w gorące dni; spodnie z szerokim, dobrze przylegającym pasem nieźle chronią plecy przed przewianiem.

minusKurtka mocno się nadyma przy większych prędkościach i szybko wpada w mocne trzepotanie; z wpiętą podszewką i membraną mocno ogranicza ruchy; przewiewa w okolicy klatki piersiowej, w teście wodoodporności nieszczelny okazał się przedni zamek; uciskające ochraniacze z przeciętnymi właściwościami tłumienia; rękawy mogłyby być dłuższe.

WNIOSEK: Dainese to dobry wybór i na gorące, i zimne, i deszczowe dni. „Puchate” dopasowanie nie spodoba się każdemu.

WNIOSEK: Najtańszy kombinezon w teście kusi niezłym wykonaniem. Niestety, słabo chroni przed zimnem i deszczem.

NASZA OCENA: 4
NASZA OCENA: 3

FURYGAN Shield

Importer: Booster Motocykle tel. 32 209 52 51 www.booster.com.pl
Ceny: kurtka 1490 zł, spodnie 990 zł, komplet 2480 zł
Rozmiary: S-4XL
Kolory: czarny, piaskowy
Masa (rozmiar L): 5,3 kg
Materiały: tkanina zewnętrzna z poliestru, poliamidu i poliuretanu, podszewka z poliamidu
Membrana: Furygan
Kraj produkcji: Wietnam

plusMocno dopasowany z dobrze leżącymi spodniami; zestaw nie łopoce podczas jazdy z dużymi prędkościami; łatwa i wygodna regulacja obwodu paska; odpowiedni komplet ochraniaczy; bez membrany zapewnia przyjemną wentylację; podpinka chroni przed chłodem; wodoodporny.

minusBardzo luźny kołnierz; ochraniacze lubią się przesuwać; bardzo ciasne ściągacze na nadgarstkach, nie da się ich naciągnąć na grubsze mankiety rękawiczek; zamki w kurtce nie są poprowadzone intuicyjnie, ciężki.

 

GERMOT Safety

Importer: AJS Grupa, www.germotpolska.pl, tel. 32 609 90 88               Ceny: kurtka 1700 zł, spodnie 1300 zł, komplet 3000 zł (wyłącznie na zamówienie)
Rozmiary:
S-4XL
Kolory:
czarny
Masa
(rozmiar L): 6,2 kg
Materiały:
tkanina zewnętrzna z poliamidu, podszewka z poliestru
Membrana: Sympatex
Kraj produkcji:
Pakistan

plusZnakomicie dopasowany, leży prawie jak kombinezon skórzany; spory zestaw ochraniaczy Forcefi elda, w tym bioder i pleców, ochraniacze leżą bardzo dobrze i znakomicie pochłaniają energię; wodoodporny; łatwo dostępne kieszenie; funkcjonalne regulacje; zamek na przodzie chodzi szybko i łatwo.

minusNowe ochraniacze (zwłaszcza na plecach) wydzielają bardzo mocny zapach; ciasne ściągacze nie dają się zapiąć na grubszych mankietach rękawiczek; bardzo ciężki; bez membrany słaba wentylacja; kołnierz może lekko uciskać.

WNIOSEK: W tej klasie cenowej komplet ochraniaczy to duży plus, ale przydałoby się lepsze ich dopasowanie.

WNIOSEK: Za spore pieniądze dostajesz kawał niezłego kombinezonu. Gajerek dobrze leży i nie oszczędzano na ochraniaczach. Drobna wada: nowy brzydko pachnie.

NASZA OCENA: 4
NASZA OCENA: 4

 

 

IXS Montevideo II/Caracas II

Importer: Yamaha Motor Middle Europe tel. 22 519 90 40 www.uhma-bike.pl
Ceny: kurtka 1619 zł, spodnie 1187 zł, komplet 2806 zł
Rozmiary: męskie S-5XL, damskie DS-D3XL
Kolory: czarny/popielaty, czarny/popielaty/czerwony, czarny/popielaty/ niebieski, popielaty/czarny
Masa (rozmiar L): 4,9 kg
Materiały: tkanina zewnętrzna z poliamidu, podszewka z poliestru/ poliamidu
Membrana: Soltotex
Kraj produkcji: Wietnam

plusKurtka i spodnie dobrze dopasowane i nawet przy dużych prędkościach nie zdarza im się trzepot; ochraniacze stawów precyzyjnie osadzone, dzięki regulacji można je unieruchomić; ochraniacz pleców ma bardzo dobre właściwości tłumienia i jest dostępny w standardzie; kołnierz miękko zakończony; wodoodporny; bez membrany świetna wentylacja.

minusRękawy i nogawki mogłyby być dłuższe; kurtka zapina się dość ciężko; część zamków błyskawicznych ma zbyt małe suwaki.

MODEKA Ventura GT

Importer: Modeka Polska tel. www.modeka.pl
Ceny: kurtka1390 zł, spodnie 990 zł, komplet 2380 zł
Rozmiary: XS do 4XL, spodnie z dłuższymi i krótszymi nogawkami
Kolory: czarny/ciemnopopielaty, czarny/jasnopopielaty
Masa (rozmiar L): 5,3 kg
Materiały: tkanina zewnętrzna z poliamidu, podszewka z poliestru    Membrana: Sympatex
Kraj produkcji: Pakistan

plusWyposażony w komplet ochraniaczy łącznie z ochraniaczami bioder i pleców, ochraniacze nie przesuwają się; wysokiej jakości wzmocnienia materiału; niestraszne mu chłodne dni; bez membrany przyjemna wentylacja.

minusKurtka lekko się nadyma, przy szybszej jeździe trzepocze; z podszewką i membraną sprawia wrażenie workowatej, leży sztywno; ochraniacze uciskają w chłodniejsze dni; w rękawicach czasem trudno chwycić suwaki zamków błyskawicznych; woda może przesiąkać przez kołnierz.

WNIOSEK: Miękka tkanina, dobrze dopasowuje się do sylwetki. Dolegają mu tylko drobiazgi. Świetne jako teksy całoroczne.

WNIOSEK: Modeka udowadnia, że za normalną kasę można mieć zestaw ze wszystkimi ochraniaczami. Co się tyczy komfortu, tu i ówdzie można coś jeszcze poprawić.

NASZA OCENA: 5
NASZA OCENA: 4

KTM Pure Adventure

Importer: KTM CEE, www.ktm.com
Ceny: kurtka 1632 zł, spodnie 1244 zł, komplet 2876 zł
Rozmiary: S-3XL, spodnie z dłuższymi i krótszymi nogawkami
Kolory: czarny
Masa (rozmiar L): 4,1 kg
Materiał zewnętrzny: tkanina zewnętrzna z poliamidu/ elastanu, podszewka z poliamidu/poliestru/elastanu
Membrana: b.d.
Kraj produkcji: Wietnam

plusBardzo lekki; podszewka chroni nawet w chłodne dni; bez membrany przyjemna wentylacja, idealnie nadaje się do podróży w stylu enduro; duże kieszenie; zatrzaski w kolorach ułatwiających wpięcie podszewki i membrany; wodoodporny.

minusCzęść ochraniaczy jest zbyt mała, nie zawsze dają się unieruchomić (kolana) i przy niższych temperaturach mogą uciskać; napy można czasem zapiąć dopiero po użyciu większej siły (kołnierz).

 

PHARAO Rallye IV

Importer: Polo Motorrad; www.polo-motorrad.com; tel. 22 375 74 84
Ceny: kurtka 1699 zł, spodnie 1299 zł, komplet 2998 zł
Rozmiary: M do XXL
Kolory: popielaty/czarny, beżowy/czarny
Masa (rozmiar L): 4,7 kg
Materiały: tkanina zewnętrzna z poliamidu, podszewka z poliestru
Membrana: Polo-Tex
Kraj produkcji: Indonezja

plusSpodnie z ciasno przylegającymi ściągaczami nogawek leżą mocno i są bardzo komfortowo dopasowane; dzięki odróżniającym się kolorystycznie zamkom błyskawicznym kurtkę łatwo zapiąć; bez membrany bardzo efektywna wentylacja; wodoodporny.

minusOchraniacze bardzo wrażliwe na temperaturę, tzn. leżą dobrze dopiero gdy jest ciepło; kurtka leży trochę workowato i gdy siedzisz, mocno się wybrzusza; lubi trzepotać przy większych prędkościach; ściągacze za ciasne na grubsze mankiety rękawic.

WNIOSEK: Lekki, luźny krój trzeba po prostu polubić. Pod względem komfortu jest jeszcze to i owo do poprawienia.

WNIOSEK: Spodnie leżą wyśmienicie, kurtce nieco brakuje pod tym względem. Zestaw nie poddaje się ani wiatrowi, ani słońcu, ani też wodzie.

NASZA OCENA: 4 NASZA OCENA: 4

tak testowaliśmy:

walka z żywiołami

Znalezienie miejsca do testu, w którym moglibyśmy poruszać się w różnych warunkach, nie było wcale takie proste.

W poprzednich latach znakomicie sprawdziła się trasa wokół miasta Aubagne we francuskiej Prowansji. W słońcu nawet w lutym temperatura dochodziła tam do +20° C, nawet jeśli reszta Europy narzekała na większe lub mniejsze mrozy. Chłodniej i wietrzniej jest natomiast w pasmach górskich w głębi kraju, na przykład na Col de l’Espigoulier. Do tego droga prowadząca przez przełęcz kusi dużą różnorodnością jakości asfaltu i liczbą winkli. Właśnie w takich sytuacjach najłatwiej poznasz wady i zalety poszczególnych zestawów. Na przykład dowiesz się, że liczne zmiany pozycji jeźdźca powodują przesuwanie się ochraniaczy albo że kołnierz kurtki gniecie w szyję i ogranicza ruchy głową, czy twój tyłek w tekstylnych spodniach ślizga się po kanapie jak po lodowisku.

Początek roku w Prowansji równie dobrze może stać pod znakiem złej pogody. Tym razem, na przekór nam, pogoda była wręcz idealna. Aby przeprowadzić test w odpowiednich warunkach, musieliśmy zasymulować jazdę w deszczu. Dlatego każdy komplet był traktowany przez 5 minut myjką wysokociśnieniową. Ostatni test laboratoryjny to sprawdzenie ochraniaczy na stanowisku kontrolnym Sas-Tec.  

Wyceluj, uspokój oddech i strzel: testowane zestawy musiały wytrzymać pięciominutowy ostrzał z myjki wysokociśnieniowej. Wąskie i kręte drogi zmuszały do ciągłej walki z motocyklem. To właśnie na nich sprawdzaliśmy dopasowanie zestawów.

 

coraz bezpieczniej

Rzut oka na tabelę wystarczy, aby zobaczyć ewolucję kombinezonów.

Normalnie do standardowego wyposażenia należą jedynie ochraniacze barków, łokci i kolan. W testowanych zestawach były również kieszenie na ochraniacze bioder i pleców – dostępne jako opcja. Najczęściej wkłada się do nich wyściółki przypominające ochraniacze, które przy mocniejszym kontakcie z glebą nie pomogą zbyt wiele.

3 z 10 producentów z naszego testu seryjnie wyposaża swoje kombinezony w komplet ochraniaczy. Ten przykład musi znaleźć naśladowców i świadczy, że nie ma co zasłaniać się ceną. Na przykład Modeka: komplet ochraniaczy w zestawie za 2380 zł! Ale to jeszcze nie wszystko: w lipcu 2013 r. weszła w życie nowa wersja normy EN-1621-1 dotyczącej ochraniaczy stawów, która wprowadziła, tak jak w przypadku ochraniaczy pleców (EN- 1621-2), drugi, bardziej rygorystyczny poziom ochrony.   

Maksymalna dopuszczalna siła uderzenia, która może przeniknąć na wewnętrzną stronę protektora, ustaliła na 20 kN. W teście tylko Furygan i Germot były wyposażone w najnowsze ochraniacze (o ich obecności świadczy liczba 2012, oznaczająca rok uchwalenia normy). Niemniej i starsze gajerki, np. Büse, wykazały świetne wartości (wykres u góry z lewej).  

 

punktacja końcowa
  dopasowanie ochrona przed pogodą
bezpieczeństwo wyposażenie/wykonanie SUMA nasza ocena CENA w zł
maks. liczba pkt. 30 30 20 20 100    
Ixs Montevideo II/Caracas II 26 28 16 16 86 5 2806
Alpinestars Valparaiso Drystar 26 28 14 17 85 5 1938
Germot Safety 24 22 20 16 82 4 3000
Modeka Ventura GT 20 22 20 18 80 4 2380
KTM Pure Adventure 24 25 12 18 79 4 2876
Büse Open Road Evo 22 24 12 18 76 4 1688
Furygan Shield 15 26 18 15 74 4 2480
Pharao Rallye IV 20 24 12 16 72 4 2998
Dainese Stormer/Teren D-Dry 15 28 12 15 70 4 2930
Germas XTS 15 12 12 16 55 3 1730

W najważniejszej kategorii, czyli ochronie przed przemoczeniem, tylko jeden z kombinezonów nie dał rady. Dlatego Germas XTS otrzymał zaledwie trzy gwiazdki. Nie pomogła mu niska cena. Za to jest znakomicie wykonany i wyposażony. Jeśli stawiasz na wyprawy w stylu enduro, wskoczysz w gajerek KTM-a, turyści szosowi zdecydują się na kurtkę i spodnie z Büse. Na samej górze listy uplasowały się dwa świetnie zrobione kombinezony, które niezależnie od warunków gwarantowały najwyższy komfort.  

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Houston, mamy problem! Odkryłem wodę... W kombinezonie! W kosmicznych warunkach testujemy 10 zestawów tekstylnych kosztujących od 1730 do 3000 zł.  
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2014-10-20 14:56:09