Motocykl poleca:

Test motocyklowych nawigacji: do celu jak po sznurku

Poleć ten artykuł:

Kochasz jazdę motocyklem, ale nie lubisz marnować czasu na szukanie dojazdu do dróg pełnych winkli i/lub łatwo się gubisz? Podpowiadamy, jaki GPS kupić, żebyś już więcej nie błądził. Tylko od ciebie zależy, czy wydasz na ten komfort kilkaset złociszy.

Zobacz całą galerię

Trzeba przyznać, że od naszego ostatniego dużego testu nawigacji, który wydrukowaliśmy przed trzema laty, zmieniło się bardzo wiele. Najważniejsi producenci – Garmin i TomTom – wypuścili na rynek nowe GPS-y. Przed rokiem Garmin zaprezentował Zumo 340 LM o zupełnie nowym designie, czym różni się od kanciastego poprzednika (seria Zumo 200).

Pierwsze, co rzuca się w oczy, to wyświetlacz o przekątnej aż 4,3 cala. Oprócz tego postawiono na sprawdzone rozwiązania. Jeśli nie miałeś do tej pory problemów z obsługą Garminów, od razu dasz sobie radę z „340”. Menu pozostało czytelne, przejrzyste i, co najważniejsze, można je ogarnąć w parę chwil.

Mapy na życie

Kolejną dość istotną zmianę znajdziesz nie w, lecz na pudełku. Jest nią skrót LM (co znaczy „lifetime maps”). Tzn. do końca życia nawigacji będziesz mógł bezpłatnie zaktualizować mapy. To o tyle ważne, że po pierwsze są one drogie, a po drugie podczas policyjnej kontroli niebiescy mogą – przynajmniej teoretycznie – przyczepić się do pirackiego oprogramowania (jeślibyś takie miał).

Najmłodszy sprzęt, który wzięliśmy do testu, jest dziełem największego konkurenta Garmina, czyli TomToma. Jego GPS, jak na motocyklowy przystało, nazywa się Rider. Jest podobny do poprzednika, tyle że ma teraz większy wyświetlacz (przekątna 4,3 cala; poprzednik o nazwie Urban Rider miał 3,5-calowy ekran dotykowy). Co się zaś tyczy obsługi menu, symboli oraz grafi ki pojawiającej się na ekranie, również TomTom pozostaje wierny prostym rozwiązaniom. Czyli jeśli nie miałeś problemów z obsługą Ridera 1 i (Urban) Ridera 2, bez większego trudu dasz sobie radę z najnowszym TomTomem.

O tym, jak bardzo rynek high-techowej elektroniki ulega presji na obniżkę cen, świadczy to, że TomTom dał Riderowi dożywotnią (dotyczącą tylko jego) aktualizację map. Wgrana mapa pokrywa swoim zasięgiem Europę Środkową, a wartość dodaną stanowią główne połączenia dróg, szczególnie w Europie Wschodniej.

Kupić drogą czy tanią?

W dużych dyskontach znajdziesz nawigacje nawet w cenie poniżej 200 zł. Czym różnią się tanie nawigacje z supermarketu od dużo droższych markowych?

Ochrona przed wodą. Przede wszystkim nawigacje motocyklowe powinny spełniać standard ochrony IPX7. IP to skrót od international protection, co oznacza, że dane urządzenie spełnia pewien poziom ochrony. Jaki? To określają kolejne litery i cyfry. W naszym przypadku X7 oznacza, że nawigacja nie wpuści wody w czasie 30-minutowej kąpieli na głębokości 1 metra. Urządzenia, które zostały zaklasyfikowane do grupy X4 (ochrona przed pryskającą wodą), gorzej nadają się do zamontowania w motocyklach i podczas deszczu mogą ulec uszkodzeniu. Wszystkie odbiorniki w naszym teście zaliczają się do grupy IPX7.

Tracking. Dla wielu zapis przejechanej trasy (tracking) to obowiązkowy element nawigacji. Po powrocie do domu ślad można zgrać do komputera i mieć dokładne informacje, z jaką prędkością jechałeś na poszczególnych odcinkach, gdzie zatrzymałeś się na przerwę czy przekroczyłeś prędkość w mieście, w którym miejscu warto zatrzymać się na przerwę. Nie ma też problemu, żeby taki ślad udostępnić kumplom, wrzucając go do internetu.

Solidne mocowanie. Żeby nie zgubić GPS-a i/lub nie walczyć z obsługą kiwającego się odbiornika, trzeba solidnie przykręcić go do motocykla. Sprawdziliśmy w teście jeden z najlepszych i najpopularniejszych sposobów – RAM Mount. Jeśli szukasz dobrych rozwiązań, przejrzyj katalogi SW Motecha i Touratecha. Najlepiej, jeśli urządzenie będzie montowane w specjalnej stacji dokującej, wyposażonej w gniazdo zasilania.

Tagi: motocyklowe nawigacji | nawigacja do motocykla | nawigacja | gps motocyklowy

Oceń artykuł:

2.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij