Motocykl poleca:

Test oleje silnikowe SAE 10W-40

Poleć ten artykuł:

Nadszedł czas wymiany oleju w silniku, a ty nie wiesz który wybrać? Mineralny, a może syntetyczny? Podpowiadamy co tak naprawdę liczy się przy doborze oleju.

Zobacz całą galerię

Sprawa wyboru oleju silnikowego jest dla wielu z nas niemal jak religia. Gdy rozmowa schodzi na rodzaje olejów, niektórzy podchodzą do tematu z misjonarskim wręcz namaszczeniem. Wtedy najczęściej liczy się tylko ta jedna, konkretna marka. No i oczywiście musi to być pełny syntetyk. Opozycję stanowią ci, którzy dadzą się pociąć, że ich sprzęt już dawno osiągnął sześciocyfrowy przebieg na najtańszym oleju samochodowym, kupionym w supermarkecie, więc wydatek rzędu 30 zł za litr to bezsensowna rozrzutność. Zanim wdasz się w filozoficzną dyskusję z olejowym fanatykiem, warto, abyś poznał kilka podstawowych i sprawdzonych informacji dotyczących olejów.

Co to jest właściwie olej? W bardzo dużym skrócie są to zwierzęta, które parę milionów lat temu kopnęły w kalendarz. Chemicy widzą to inaczej. Ropa naftowa składa się prawie wyłącznie z cząsteczek wodoru i węgla. Aby ze związków węglowych powstał olej motocyklowy, ropa naftowa musi zostać w rafinerii poddana procesowi rafinacji, oczyszczeniu i dalszej obróbce.

Zawsze ropa naftowa

Bazą dla olejów silnikowych jest ropa naftowa. Wszystko zależy od tego, co się z nią zrobi. Jeśli mineralna ropa zostanie uszlachetniona, wtedy powstaje tzw. olej hydrokrakowany. Aby zapewnić jak najszersze zastosowanie olejów, koncerny liczą na matkę naturę i jej związki węglowodorowe, ale także tworzą własne związki. Te wyprodukowane „na miarę” substancje nazywają się – ze względu na strukturę molekularną – olejami syntetycznymi. Mieszanina olejów syntetycznych z mineralnymi olejami podstawowymi daje olej półsyntetyczny. Warto wiedzieć, że wszystkie określenia związane z uszlachetnionym olejem (syntetyczny, półsyntetyczny, na bazie syntetycznej itp.) ani nie są unormowane, ani nie dają się unormować, są więc określeniami czysto handlowymi, czyli nie mówią niczego o składzie oleju.

Zadania oleju silnikowego są zawsze takie same: smarować, przenosić siły pomiędzy współpracującymi elementami, chłodzić i uszczelniać. Przy okazji olej aż do następnej wymiany ma „przechowywać” nierozpuszczone pozostałości powstające podczas spalania. Musi także neutralizować kwasy, wchłaniać wodę i chronić przed korozją, nie może pienić się, za szybko zestarzeć (stracić właściwości) i musi zachować odpowiednią lepkość we wszystkich temperaturach.

Tagi: SAE 10W-40 | oleje silnikowe | olej do motocykla | oleje

Oceń artykuł:

2.3

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij