Motocykl poleca:

Test opon 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17

Poleć ten artykuł:

Egzotyczne, no name, tanie, niskobudżetowe – nieważne, jak określimy te opony. Podobno ich producenci na całej linii idą po taniości. Sprawdziliśmy.

Zobacz całą galerię

Wzeszłym roku w Polsce zarejestrowano 46 252 motocykle, w tym 38 862 używane. Jeśli dodać do tego pięćdziesiątki, pierwszych rejestracji było 108 719. Tylko co szósty motocykl był nówką z salonu. Jednak to nie martwi sprzedawców opon – w końcu im więcej maszyn (także używanych), tym większe zapotrzebowanie na gumy. Pod lupę bierzemy kapcie niemarkowe. Mogłoby się wydawać, że będą dużo tańsze. A tu zaskoczenie: najtańsze Full Bore USA kosztują 590 zł za komplet, a najdroższe Shinko aż 921 zł. Czyli wcale nie jest tanio. W przypadku gum markowych ceny wahały się od 981 zł (Dunlop Roadsmart 2) do 1116 zł (Avon Storm Ultra 3D X-M).

Wg informacji Europoolu, instytucji rejestrującej wielkość sprzedaży opon, rozmiary 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17 stanowią ponad 30% ogólnej liczby kapci sprzedanych w Europie. Mało znani producenci opon, biorący udział w tym teście, mają apetyt na spory kawałek z tego tortu. W tym miejscu nasuwa się pytanie:

kim oni właściwie są?

Full Bore USA należy do amerykańskiej fi rmy Motoman, zajmującej się dystrybucją opon. W 2008 r. zaprezentowała ona przeznaczone na rynek USA radialne opony sportowe (M-1 z naszego testu), następnie zaoferowała gumy dla chopperów, cruiserów i turystyków. Kto w Motomanie odpowiada za projektowanie i produkcję kapci? Dosyć mgliście brzmi informacja, że brali w tym udział japońscy inżynierowie. Na bocznej ściance testowanych opon jest napis, że wyprodukowano je w Korei Płd. Czyli Full Bore pochodzą od Shinko, kolejnego uczestnika naszego testu, i bazują na know-how południowokoreańskiego producenta.

Shinko? A co to jest? W ręce wpadły nam wyjątkowo stare kapcie. Ich profil F/R009RR pochodzi co prawda z 2013 roku, ale model, na którym bazuje, ma już około 20 lat. W 1994 roku Shinko przejęło produkcję japońskich opon motocyklowych Yokohama, łącznie z technologią i narzędziami. Stąd obecność japońskiego know-how, na którą powołuje się Shinko. Firma ta w 1946 r. rozpoczęła w Japonii produkcję opon rowerowych, a dziś należy do południowokoreańskiej grupy Shin Hung, która od 1979 r. produkuje opony motocyklowe. W branży oponiarskiej Shinko zdobyło uznanie za opony diagonalne. Dlatego powierza się mu produkcję opon klasy Premium: część legendarnych Continentali TKC 80 pochodzi z fabryki Shinko w Korei Płd.

Tagi: testy | test opon | 120/70 ZR 17 | 180/55 ZR 17 | opony

Oceń artykuł:

2.7

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij