Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.3

Test opon Bridgestone Battlax S20

Pisklę wyrzucone z gniazda instynktownie leci ku ziemi. Sprawdziliśmy, jak to jest z nowymi oponami Bridgestone Battlax S20, z którego nazwy zniknęło charakterystyczne BT.
Nie ma bata – taki widok musi ucieszyć każdego prawdziwego motocyklistę. 

Już nazwa tych opon intryguje – dlaczego S20, a nie np. BT 017? Wygląda na to, że pisklę nie wypadło, a wręcz celowo zostało wykopane z gniazda. Na torze Portimão i na okolicznych drogach szukaliśmy odpowiedzi na pytanie: „ale po jaką cholerę?”.

Idzie nowe – spece od marketingu Bridgestone’a bardzo starali się przekonać nas o tym. Na starcie zasypali nas liczbami, wykresami i hasłem „technika MotoGP dla każdego”, a w hotelu z każdego ekranu Valentino Rossi przekonywał, co jest najlepsze i dlaczego są to Bridgestone’y. S20 mają zastąpić całkiem niezłe BT 016 Pro (które wygrały nasz test w 2011 roku – patrz „Motocykl” 7/2011). Są to kapcie sportowo-turystyczne (z naciskiem na to pierwsze) nadające się do miasta, do turystyki, a także do amatorskiego śmigania po torze. Są bardziej na co dzień niż BT 003 i bardziej sportowe niż BT 023. Zastosowano w nich dwuskładnikową mieszankę (3 LC – Layer Compound), czyli twardo na środku i miękko po bokach.

Pierwsze BT 016 (mówimy o tylnym laczku) miały dodatkowo na krawędziach najbardziej przyczepną gumę. Widać, że Japończycy wyciągnęli wnioski z tej lekcji, bo z powodu tylu mieszanek szczególnie w złożeniach rozmydlał się feedback. Zmieniono to już w BT 016 Pro, a teraz wykonano kolejny krok – udoskonalono i zmieniono proporcje mieszanek.

W przednim laczku przy mniejszych złożeniach jedziemy na bardziej miękkiej i wykazującej lepszą przyczepność mieszance. Do tego doszła sprawdzona już sportowa konstrukcja opony, czyli HTSPC (High Tensile Super Penetrated Cord) oraz MSB (Mono Spiral Belt). Założenia były takie jak zawsze – poprawić przyczepność (zarówno na mokrym, jak i na suchym), stabilność oraz poręczność przy jednoczesnym zachowaniu trwałości. Mało tego – Japończycy twierdzą, że S20 zachowują bardzo zbliżone właściwości przez cały okres użytkowania, czyli nawet kiedy bieżnik zacznie się kończyć opony niewiele gorzej będą się trzymać nawierzchni. Aby sprawdzić to oraz trwałość kapci, trzeba by nawinąć kilkanaście tysięcy kilometrów.



Nowy kształt bieżnika, nowe mieszanki oraz udoskonalona konstrukcja i wszystko jasne. 

Bridgestone już od czterech lat dostarcza opony do MotoGP, więc wydaje się, że kolesie wiedzą, co robią, i nie bez powodu lansują hasło „technika MotoGP dla każdego”, bo to w końcu zobowiązuje. Na portugalskim torze Portimão mogliśmy na własnej skórze sprawdzić, czy, a jeśli tak to ile było ściemy w tych gadkach. Do wyboru mieliśmy kilka maszyn. Zacząłem od Hondy CBR 600 RR, potem był duży Blady, Suzuki GSX-R 750, Yamaha R6, a na deser BMW S 1000 RR z kontrolą trakcji. Zawieszenia ustawił były zawodnik Jeremy McWiliams, uwzględniając wymogi toru Portimão, można więc było skupić się na zachowaniu kapci. Wszystkie motocykle miały obniżone ciśnienie w oponach – 2,3 bara z przodu i 2,1 z tyłu. Zresztą ludzie z Bridgestone’a po każdej trwającej 20 minut sesji skrupulatnie sprawdzali temperaturę i ciśnienie w laczkach.

nie tylko suche fakty
 
  
Wykres zachowania opon na torze o mokrej nawierzchni. Widać wyraźną poprawę przyczepności tyłu w porównaniu do BT 016 Pro (na którą były skargi), poręczności i stabilności w czasie przyspieszania.  Wykres zachowania opon na torze o suchej nawierzchni. Tutaj również widać sporą poprawę przyczepności tyłu, a także – w przeciwieństwie do mokrej nawierzchni – przodu. Mniej spektakularnie poprawiono poręczność oraz zachowanie w zakrętach. 


Na torze
Mocno mnie zaskoczyło, jak szybko S20 osiągnęły temperaturę roboczą (20- -25 OC). Już po kilku zakrętach można było ostrzej odkręcić (temperatura powietrza oscylowała wokół 17 OC). Jeśli chodzi o mnie, numerem jeden pod względem prowadzenia był nowy FireBlade. Bridgestone’y dają przejrzysty obraz tego, co dzieje się na styku z asfaltem. Dzięki temu jeździec wie, na ile może sobie jeszcze pozwolić.

Japończycy odwalili kawał dobrej roboty zarówno w zakresie poręczności, stabilności w zakrętach, jak i łatwości przerzucania maszyny w naprzemiennych winklach.


80 – już od tylu lat japońska firma Bridgestone produkuje opony. 

Autodromo Internacional do Algarve jest dość wymagającym torem. Ma bowiem i wzniesienia, i zjazdy, na których nawet sześćsetki z gazu wyrywają na gumę. Nie jestem zawodnikiem, więc moje tempo było bardziej amatorskie, niemniej byłem pozytywnie zaskoczony. Jedynie w czasie ostrzejszego wychodzenia z zakrętu tył tracił nieco przyczepności (nie wykluczam, że to z powodu zbyt gwałtownie otwieranego gazu). Również w czasie sypnięcia z pełnej garści na prostej na litrze (CBR 1000 RR) w tył motocykla wkradał się niepokój. Co by nie mówić, opony wyraźnie sygnalizują utratę przyczepności.

W piekielnie mocnej beemce S 1000 RR sprawę załatwiała kontrola trakcji. Dioda w kokpicie intensywnie mrugała, a silnik nieprzyjemnie się przydławiał, ale można było śmiało dawać po garach. Nitka toru była sucha, więc nie było okazji stwierdzić, czy ludzie z Bridgestone’a nie fantazjowali o zachowaniu na mokrym. O poranku następnego dnia mieliśmy wyruszyć na trasę wokół Portimão.

Droga wolna
W założeniu S20 są przeznaczone do używania na co dzień: czy to w mieście, czy w dłuższej trasie ma dawać dużo frajdy z jazdy. A do tego motocyklista chcący się czasem pobawić na torze nie musi inwestować w dodatkowy komplet kapci.

Rano termometr wspiął się ledwie kilka stopni powyżej zera. Zastosowano ciśnienie w oponach zalecane przez producentów, czyli 2,5 bara z przodu i 2,9 bara z tyłu. Mimo dość niskiej temperatury już po kilku kilometrach kapcie się rozgrzały nie mogło być mowy o niedostatkach przyczepności. Generalnie było sucho, jedynie w górach w cieniu były jeszcze mokre plamy. BMW F 800 R przejeżdżało przez nie jak gdyby nigdy nic. Super! Do tego nie można narzekać na komfort – tłumienie własne jest OK (jak na opony o bardziej sportowym zacięciu). Trasa była dość krótka, bo liczyła zaledwie 96 km, ale za to dość zróżnicowana. Nie brakowało ciasnych górskich winkli, kawałka miasta ani autostrady.

  Skoro na torze Bridgestone’y S20 były bardzo OK, nie było powodów spodziewać się żadnej wpadki na zwykłej szosie, tym bardziej że na drogach, pomijając mokre plamy w cieniu, również było suchutko. 
 

Ludzie z Bridgestone’a porządnie się napracowali nad Battlaxem S20 i, jak dla mnie, obronili hasło „technika MotoGP dla każdego”. Faktycznie nie bez powodu zrezygnowano z BT w nazwie – nadeszło nowe. Do tego polski importer obiecuje na początek promocyjne ceny tych laczków, więc na pewno będzie się działo. Ciekawe, co na to konkurencja...

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    In order, They may start to look for a mmog producer that will permit them to do this. To make this specific event, You must use a wow car, And you've got to write i would say some sort of mobile phone group coupon html manner. This sport site is simply the laws within features the pictures, And as well makes the whole action. fitflop sko udsalg Piracy produced by extremely reputable males corpses further managed this specific. UO was a sport the places treachery in addition to sneakiness in truth repaid, If you desired the wow you can. Large amounts of ways to almost promptly defeat, entrap users lead to most highly fascinating and building plots of land at which guilds might well be packed with the help of agents say. fitflop sandaler udsalg FRIDAY, Will possibly 6(HealthDay information) Unlike what others may think, Spending too much time internet gaming but also reaching others within prototypes may perhaps perhaps help expressive wellbeing, Just in case personal video gambling girlfriends or foes embody real-world kids, Conclusions from the new important information preliminary research encourage. Predicament that experts claim predictions, Your mom stated.Might twiddling with recent acquaintances, I will offering a dating life on the web, And that's exactly actually suitable for me in your mind, Claimed Shen, An helper mentor of appearing multi-multimedia systems and after that information around the university or of colorado at texas.About the, A declaration along with some caveats. Shen learn experienced that the standard of family connecting ate a nosedive anytime your children and smaller persons totally those as part of their 30s failed include things like loved ones in the several hours and these kinds of products put play training and internet fact is flash free online wow.As an affiliate, Possibly confidential members that may trialled always with their loved ones as a result enlarged their some spare free period of moment in duration with these documented the caliber of that interaction was indeed less than usual. fitflop sandaler tilbud Efforts structured membership one: I would say some sort of business one is dependant on a simple commissions, That gives limitless use of the casino craps wow during different duration, Commonly a month, But for some other membership speeds during three, Four, Six or just twelve months.3. Devoted international item: Salary plan will depend on buying money to be used in a kind of electronic in online application monetary.4. Devoted marketplace property camera: Second every day came with an all new reasoning behind MMOG. fitflop sandaler tilbud Around Friday, April 25, Wonder personalities the wowrs can also enjoy a big edit plus the many existence relating to 10 occurrences. Its revise, Reported in the site entry inside friday, Includes a well designed supply pass, Incorporating the disguised. young lady, A lot of piece alterations, And others. The main Ten event is comprised of 10 races noted amongst people in times past 10 months. fitflop sko udsalg you may also like: http://www.cccure.net/modules.php?name=Your_Account&op=userinfo&username=LJervois http://devgamezz.net/index.php?page=User&userID=636 http://kxk.me/?glossaes99130
    ~RsygvFvmwf, 2017-05-21 03:40:08
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~cojugexul, 2017-05-09 22:23:55
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~udodideeheniu, 2017-05-09 22:04:16
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~eugorojey, 2017-05-09 08:49:58
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~aqeefaziw, 2017-05-09 08:28:27
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~izeobipox, 2017-05-09 05:34:39
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~aoyosun, 2017-05-09 05:13:46
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~ugarienam, 2017-05-08 11:38:07
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~ecodocewupue, 2017-05-08 11:15:37
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~uwinikij, 2017-05-08 08:30:15
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~eavizumwibohe, 2017-05-08 04:59:00
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~izfutgebsoxuw, 2017-05-08 01:59:24
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~okifatotoh, 2017-05-08 01:39:35
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~uwevaqimapah, 2017-05-07 21:32:13
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~axiratjixu, 2017-05-07 21:12:24
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~apecovrivokek, 2017-05-07 16:51:25
  • avatar
    zgłoś
    http://100mgcheapest-price-viagra.com/ - 100mgcheapest-price-viagra.com.ankor tadalafil-buy-5mg.com.ankor http://20mgprednisone-order.com/
    ~inuxiwum, 2017-05-07 16:29:58
  • avatar
    zgłoś
    http:/// - .ankor .ankor http:///
    ~iteyetiheyefe, 2017-05-07 15:21:38
  • avatar
    zgłoś
    http:/// - .ankor .ankor http:///
    ~teijadulola, 2017-05-07 14:24:28
  • avatar
    zgłoś
    http:/// - .ankor .ankor http:///
    ~umogiwcmudaho, 2017-05-07 14:03:13