Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.6

Test opon do turystycznych enduro

Wprawdzie ABS i kontrola trakcji są mile widziane, jednak najważniejsze podczas jazdy są dobre opony. Testujemy pięć zestawów opon do turystycznych enduro. Oto, co mają do zaoferowania.

Test opon w rozmiarze 110/80 R 19 i 150/70 R 17 do turystycznych enduro

Czy starego, chłodzonego powietrzem BMW R 1200 GS da się ulepszyć w 30 minut? Jasne! Wystarczy założyć mu nowe opony. GS-y mają to szczęście, że sprzedają się jak ciepłe bułeczki, a skoro tak, nie dziwi, że producenci opon nie żałują kasy na badania i testy.
Hasło „przebieg” to czuły punkt tego testu. Nie znajdziesz w nim bowiem informacji o odporności opon na zużycie. Dlaczego? Bo analiza trwałości jest czasochłonna i problematyczna. Aby rzetelnie zmierzyć trwałość trzeba wszystkim oponom zapewnić jak najbardziej porównywalne warunki eksploatacji podczas testu i nawinąć na koła kilka tysięcy kilometrów, pamiętając przy tym, aby jazdy testowe jak najwierniej oddawały motocyklową rzeczywistość. Przejechanie 4000 km (taki przebieg pozwala wyciągnąć wnioski) trochę trwa, a nasza ekipa nie dysponowała taką ilością czasu.
W sezonie 2015 trzy z sześciu topowych marek pokazały całkiem nowe gumy. Niestety, nie udało nam się ich zebrać w jednym miejscu i czasie. Np. japoński Bridgestone tak zaplanował prezentację modelu A40 – następcy podstarzałych Battle Wingów – że na początku testu nie mogliśmy jeszcze mieć tych gum do dyspozycji. Bridgestone’y A40 stanęły więc do walki po jego rozpoczęciu. Ponieważ stało się to, gdy mieliśmy już zebrane wyniki z jazdy po mokrym, więc tylko objeździliśmy je na suchym po autostradach i zwykłych drogach. Mimo że w tych warunkach opony wypadły przyzwoicie (dobra stabilność, neutralność i feedback, ale pod względem poręczności konkurenci górują), nie ujęliśmy ich w klasyfikacji końcowej. Pozostałe testowane zestawy opon były bowiem sprawdzane o wiele intensywniej.

Lista obecności

Pora przedstawić bohaterów naszego testu. Continentale Trail Attack 2 już w kilku naszych testach zwróciły na siebie uwagę cechami sportowymi i żywiołowością. Przednia opona TA2 z oznaczeniem Z, naciągnięta na testowego GS-a, nie stanowi pod tym względem wyjątku. Zapewnia BMW lepsze zachowanie niż przed 2 laty dość sztywno zestrojonemu Tigerowi Explorerowi. O ile komfortowi szkodziło wówczas wyraźne shimmy, o tyle tegoroczny test wykazał, że GS w ogóle nie ma tendencji do trzepotania kierownicą.
Jedynie podczas jazdy na wprost Continentale wykazały pewne słabości. Nagrodą za to jest zachowanie obutego w nie sprzęta na dowolnego rodzaju winklach. Będzie jednak lepiej dla ciebie, jeśli nie zacznie padać deszcz, bo te gumy nie przepadają za mokrymi nawierzchniami.
Ich ostatnie pod tym względem miejsce w tabeli wyników wymaga komentarza. Podczas testu sprzed 2 lat Trail Attacki 2 pokazały, że w deszczu jeździ się na nich wyraźnie lepiej niż na poprzedniej wersji. W tym roku zgubiło je to, że dwóch nowych konkurentów poszło w tej kwestii mocno do przodu. Kto nie idzie do przodu, ten się cofa...
Dunlopy Trailsmart to pierwsi nowicjusze tego porównania. Nie kryję, że nieco nas zaskoczyło, iż Dunlop ostatecznie wycofał ze sprzedaży gumy TR91. W końcu te kapcie, które zadebiutowały w 2011 roku, sprawowały się całkiem nieźle. Na szczęście w Trailsmartach da się wyczuć geny poprzedników: TR91 bardzo przekonująco wypadły na drodze i Trailsmarty z powodzeniem naśladują je pod tym względem. Podobnie jest na mokrej nawierzchni, gdzie zapewniają tak pożądane poczucie pewności.
Główną bolączką trapiącą wycofane TR91 była szybka utrata bieżnika. Na szczęście w Dunlopie zajęto się tym problemem: Trailsmarty wykonano z nowej mieszanki z domieszką krzemionki, mają też inny profil bieżnika. Czy te zabiegi poprawiły trwałość? Z odpowiedzią na to pytanie trzeba zaczekać do przyszłorocznego testu opon.
Zarówno Metzelery Tourance Next, jak i Micheliny Anakee III brały udział naszym teście 2 lata temu. Pokazały wówczas, jak dają sobie radę z dystansem 4000 km. Metzelery nieźle zniosły ten przebieg - prawie im nie ubyło bieżnika. Nagrodą za to było drugie miejsce w klasyfikacji pod względem trwałości. Jeszcze lepiej spisały się Micheliny Anakee III, które w kategorii „odporność na zużycie” zajęły wtedy pierwsze miejsce.

Tamte rezultaty, kiedy w testowe opony był obuty Triumph, można spokojnie skojarzyć z tegorocznymi wynikami uzyskanymi na BMW R 1200 GS. Pokazują one, że Tourance Next wyraźnie dystansują Anakee III. Przeznaczone dla turystycznych enduro gumy Michelina nie oszołamiają bowiem ani na suchej, ani na mokrej drodze. Powodują ociężałość motocykla, a na mokrym nie zapewniają poczucia pewności. Zupełnie inaczej rzeczy się mają z Metzelerami. Ich dużym plusem jest zrównoważony charakter, który docenią motocykliści poruszający się przede wszystkim po asfaltach. Na mokrym także zachowują się nieźle. Do pozytywów można zaliczyć również stabilność podczas szybkiej jazdy na wprost (autostrady). Jeśli połączymy to z wysoką trwałością, zabrzmi to jak kombinacja trudna do pobicia.
W każdym razie nasz kolejny test opon do turystycznych enduro zapowiadał się bardzo interesująco. Pod względem dynamiki bowiem nowiutkie Pirelli Scorpion Trail II bardzo wysoko zawiesiły poprzeczkę. W przypadku beemki R 1200 GS opony te są sposobem na najszybszy tuning. Ociężałość nigdy nie była problemem tego sprzęta, ale po zamianie kapci na Scorpiony Trail II spokojnie można by tak pomyśleć, bo wyposażony w nie sprzęt sprawował się rewelacyjnie. Również na mokrym obuty w Pirelki GS objeżdżał konkurentów jak chciał.

Opony do turystycznych enduro na drogach i autostradach

Jak łatwo zgadnąć, opony, które są standardowo zakładane na koła fabrycznie nowych turystycznych enduro, podążają za wymaganiami kupujących. Oznacza to, że z reguły na felgi nie trafiają już terenowe opony z grubymi kostkami, lecz nie mniej bojowo wyglądające gumy z nieco bardziej topornym bieżnikiem. Tyle, że ten rodzaj opon jest o wiele lepiej niż w przeszłości dostosowany do użytkowania na zwykłych drogach. Pytanie, czy takie opony nadają się jeszcze do jazdy w terenie, wydaje się oczywiste.
W tym numerze skupiliśmy się na przydatności gum do poruszania się normalnymi drogami. Naszym poligonem były urozmaicone drogi w rejonie Würzburga i Heilbronnu – prawdziwy raj dla miłośników winkli, łuków, agrafek, zakrętów, czyli wszystkich rodzajów zawijasów.
Oprócz tego, na przebiegającej niedaleko autostradzie A81 sprawdziliśmy stabilność podczas jazdy z dużymi prędkościami. Świadomość, że wysokie maszyny zazwyczaj dość mocno reagują na wysokie prędkości, podkręcała naszą ciekawość. Wszyscy byliśmy bardzo ciekawi, na których kapciach GS najlepiej zachowa się podczas takiej próby.

zachowanie
na asfalcie
maks. liczba
punktów 
Continental
Trail Attack 2
Dunlop
Trailsmart
Metzeler
Tourance Next 
Michelin
Anakee III
Pirelli Scorpion
Trail II 
 Poręczność  30  28  27  26  25  27
 Precyzja prowadzenia  30  26  26  26  25  27
 Stabilność w zakrętach  20  18  18  18  17  19
 Przyczepność w złożeniu  10  9  9  9  8  9
 Przyczepność podczas przyspieszania  10  9  9  9  8  9
 Stabilność podczas jazdy na wprost z obciążeniem
 10 7 7  8  10  8
 Zachowanie podczas jazdy z pasażerem  20  16  17  17  16  17
 Zachowanie w zakresie granicznym  10  8  9  8  7  9
 Moment prostujący  10  8  8  8  7  8
 Suma  150  129  130  129  123  133
 Miejsce    3.  2.  3.  5.  1.

WNIOSEK
Dzięki punktacji w poszczególnych kategoriach możesz wybrać kapcie zgodne z twoimi preferencjami i stylem jazdy. Jasne, że po pierwsze dwa zestawy możesz sięgać bez wahania. Jeśli natomiast większą wagę przykładasz do zwrotności oraz poręczności, przedkładając je nad stabilność, możesz zastanowić się nad Continentalami Trail Attack 2. Jeśli zaś szukasz zrównoważonej mieszanki wszystkich cech, będziesz zadowolony z Metzelerów Tourance Next.

Opony do turystycznych enduro na mokrej nawierzchni

Trasy pokryte szutrem, kręte drogi wzdłuż wybrzeża czy majestatyczne alpejskie przełęcze – jadąc GS-em, Varadero, V-Stromem czy Super Ténérą myślisz zazwyczaj o takich sprawach, nie zaś o śliskich, zalanych deszczem drogach, pokrytych łatami asfaltu wystającymi ponad jego płaszczyznę. Gdy znajdziesz się na takim odcinku, na pewno przez głowę przelecą ci myśli o zmianie opon. Warto, abyś wtedy przypomniał sobie naszą tabelę z ocenami.
Wyniki z jazd po drogach i autostradach (patrz: ramka na poprzedniej stronie) wykazują, że pierwsze i ostatnie miejsce dzieli raptem 10 punktów na 150 możliwych. To nawet nie 7%. Natomiast z tabeli z wynikami z jazd po mokrym wynika, że różnice są znacznie większe: pierwsze miejsce od piątego dzieli aż 20 pkt  na 100 możliwych. I to mimo że R 1200 GS jest wyposażony w ABS i kontrolę trakcji. Szczególnie wymowne są drogi hamowania. Najlepsze pod tym względem kapcie umożliwiły zatrzymanie testowej beemki po 55,1 m. Obuty w Continentale czy Micheliny GS przejechał jedną-dwie długości samochodu więcej! Nietrudno przewidzieć, czym to się może skończyć.

zachowanie
na mokrym
maks. liczba
punktów 
Continental
Trail Attack 2
Dunlop
Trailsmart
Metzeler
Tourance Next
Michelin
Anakee III
Pirelli Scorpion
Trail II
 Poręczność  10  9  9 9  8  10
 Precyzja prowadzenia  20  17  18  18  16  19
 Przyczepność w złożeniu  20  15  19  19 17  20
 Przyczepność podczas przyspieszania  20  16  19  19 16  20
Zakres graniczny  20 14  19  18  16 20
Opóźnienie podczas hamowania  10  7  8  9  7  9
Droga hamowania ze 100 km/h (m)   63,2 55,9 54,3 61,2 55,1
Prędkość na odc. pomiarowym (km/h)   66,7 69,9 67,4 68,3 73,2
Czasy okrążeń (min)   1.08,84 1.06,43 1.06,46 1.07,75 1.03,02
 Suma  100 78  92  92  80  98
 Miejsce    5.  2.  2.  4.  1.


Zapis z rejestratora danych zapisanych podczas testu przeprowadzonego na torze doświadczalnym Michelina jasno wykazuje przewagę przyczepności opon Pirelli.

wniosek
6 punktów przewagi Pirelek nad Dunlopami i Metzelerami – czyli całkiem niezłymi oponami na deszcz – pokazało im miejsce w szeregu. Pirellli Scorpion Trail 2 na mokrym są po prostu niesamowite, natomiast Continentale i Micheliny to niestety druga liga.


Continental

Trail Attack 2
Dunlop
Trailsmart
Importer: Koło Serwis, tel. 42 649 22 92, www.conti-bike.pl Importer: Good Year Dunlop Tyres Polska, 22 571 59 00, www.dunlop.pl
Cena (lato 2015): przód 470 zł, tył 539 zł (w sklepie www.conti-bike.pl) Cena (lato 2015): przód 506 zł, tył 595 zł (w sklep.olekmotocykle.pl)
Masa: przód 4,9 kg, tył 7,1 kg Masa: przód 5,2 kg, tył 7,6 kg
Kraj produkcji: Niemcy Kraj produkcji: Francja

Ocena
Droga/autostrada (129 pkt, miejsce 3). Gumy Continentala z reguły zapewniają świetne zachowanie na szosie i te opony nie są wyjąt-
kiem. W teście szosowym Trail Attacki 2 zapewniły beemce znacznie lepszą niż konkurenci poręczność, sprzęt imponował neutralnością prowadzenia przez cały zakres złożenia, feedbackiem i rezerwą przyczepności. Moment prostujący podczas hamowania w złożeniu da się zaakceptować, natomiast czułym punktem jest stabilność. Continentale są winne niewielkiej nerwowości motocykla podczas jazdy po autostradzie, zwłaszcza z pełnym obciążeniem. Jest ona wyczuwalna także na szybkich zakrętach.

Ocena
Droga/autostrada (130 pkt, miejsce 2). Dunlopy TR91 były pod tym względem świetne, a Trailsmarty wcale im nie ustępują. Wystarczy, że przejedziesz parę metrów, abyś poczuł, że zapewniają odpowiednie rezerwy przyczepności. W zakrętach podobają się dzięki neutralności i poręczności sprzęta. Bardzo dobra precyzja prowadzenia zachęca do sportowego stylu jazdy. Koła muszą być jednak precyzyjnie wyważone, w przeciwnym razie zarówno podczas jazdy na wprost, jak i na winklach jest niebezpieczeństwo niewielkiego shimmy. Lekka skłonność do wężykowania, która dotknęła w pełni obciążoną beemkę R 1200 GS podczas bardzo szybkiej jazdy na autostradzie, mieści się w granicach tolerancji.


Na mokrym (78 pkt, miejsce 5). Na sztucznie nawadnianym odcinku toru obuta w nie beemka dysponowała poręcznością i precyzją prowadzenia, które zapewniło Trail Attackom czwarte miejsce (przed Michelinami) pod względem zachowania na mokrym. W sumie jednak przeważały minusy: wąski zakres graniczny, niezapowiadane uślizgi, a do tego długa droga hamowania – gdy R 1200 GS na Metzelerach już stał, na Continentalach miał na prędkościomierzu aż 37 km/h! Na mokrym (92 pkt, miejsce 2). Także na mokrej nawierzchni Trailsmarty dorównują TR91. Prędkość w zakrętach i czas okrążenia okazały się tylko odrobinę gorsze od zwycięskich Pirelek Scorpion Trail II, do tego nienaganna skuteczność hamowania ze 100 do 0 km/h. Szeroki zakres graniczny i dobra przyczepność sprawiają, że w deszczu czujesz się na nich pewnie.
WNIOSEK: Oto świetne gumy na szosę. Jednak podczas szybkich przelotów turystycznych są winne braku stabilności, deszcz zabiera sporo z przyczepności, a przez to zaufania. WNIOSEK: Zapewniają świetne właściwości prowadzenia, wykazują sportowe właściwości Trailsmartów, dobrą przyczepność w deszczu.
NASZA OCENA: miejsce 4, 207 pkt NASZA OCENA: miejsce 2, 222 pkt
 
Metzeler
Tourance Next


Michelin
Anakee III
{% image id=185230 align=left x=300 y=0 %}
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, www.metzelermoto.pl Importer: Olek Motocykle, tel. 33 497 95 50, www.olekmotocykle.pl



Cena (lato 2015):
przód 505 zł, tył 626 zł (w sklep.olekmotocykle.pl)

Cena (lato 2015): przód 493 zł, tył 586 zł (w sklep.olekmotocykle.pl)


Masa:
przód 5,1 kg, tył 7,2 kg


Masa:
przód 5,6 kg, tył 6,9 kg

Kraj produkcji: Niemcy Kraj produkcji: Tajlandia
Ocena
Droga/autostrada (129 pkt, miejsce 3). Opony ze słoniem w logo sportowe cechy zostawiają Continentalom, Dunlopom i Pirelli. Metzeler postawił w Tourance Next na wyważony charakter. Neutralnie prowadzą sprzęta przez zakręty, zapewniają świetną precyzję prowadzenia. Nie utrudniają śmigania po autostradzie, i to niezależnie od tego, czy testowy GS pędził solo, z pasażerem, czy z nim i z bagażem. Jednak na mocno pokręconych odcinkach lepsze były i Trail Attacki 2, i Trailsmarty, i Scorpion Trail II.


Ocena
Droga/autostrada (123 pkt, miejsce 5). Nawet jeśli bieżnik sugeruje przydatność do off-roadu, Anakee zwróciły na siebie uwagę głównie dzięki zachowaniu beemki podczas jazdy autostradą. Inną ich mocną stroną jest doskonałe zachowanie podczas jazdy na wprost. GS nawet powyżej 200 km/h trzymał tor jazdy, niezależnie od tego, czy mowa o jeździe solo, czy z pasażerem i bagażem. Są to więc opony głównie dla szybkich maszyn turystycznych. Natomiast poza autostradą, na wąskich drogach, jadąc na maszynie obutej w Anakee III, można się nieco zmęczyć. Wszystko przez utrudnienia we wchodzeniu w winkle. Brak też wyczucia rezerw przyczepności. Tłumienie własne jest gorsze niż u konkurencji, a hamowaniu w złożeniu towarzyszy mocny moment prostujący.
Na mokrym (92 pkt, miejsce 2). W klasyfikacji punktowej Metzelery są na tym samym poziomie, co Dunlopy, chociaż pod względem charakteru widać wyraźne różnice. Dunlopy zapewniają lepsze rezerwy przyczepności w złożeniach, natomiast Metzelery Tourance Next zachwycają przyczepnością na mokrej nawierzchni podczas przyspieszania i hamowania. W sumie oba zestawy wyszły na remis, dzieląc się drugim miejscem. Na mokrym (80 pkt, miejsce 4). W odróżnieniu od innych opon tej marki, Anakee III nie zapewniają doskonałej przyczypności na mokrym, z czego przecież marka Michelin słynie. Rezerwy przyczepności wyczerpały się wcześniej niż u konkurencji. Także podczas hamowania francuskim gumom sporo zabrakło do pierwszej trójki.

WNIOSEK: Jeśli najbardziej zależy ci na neutralności, dużej stabilności i bardzo dobrej przydatności do jazdy w deszczu, możesz śmiało sięgać po Tourance Next. WNIOSEK: Jazda jak po szynach. Jeśli na turystycznym enduro chcesz jeździć drogami w tempie pociągu ekspresowego, będziesz z Michelinów zadowolony. Natomiast gdy pada, unikaj winkli.
NASZA OCENA: miejsce 3, 221 pkt  NASZA OCENA: miejsce 5, 203 pkt

Pirelli Scorpion Trail II
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, www.pirelli.com/tyre/pl
Cena (lato 2015): przód 402 zł, tył 496 zł (w sklepie www.sklepopon.com)
Masa: przód 5,3 kg, tył 7,2 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Ocena
Droga/autostrada (133 pkt, miejsce 1). Świetne gumy dla motocykli klasy dużego GS-a. Zapewniają rewelacyjną precyzję prowadzenia. Stabilność w zakrętach jest na tyle duża, że zachęca do sportowego stylu jazdy. Bardzo dobre jest także wyczucie rezerw przyczepności, dzięki czemu bez większego stresu można było GS-a wprowadzać w bardzo głębokie złożenia. Może i Continentale oferują odrobinę lepszą poręczność sprzęta, jednak podczas jazdy autostradą Pirelli nie dopuszczają do utraty spokoju podczas dzidowania – nieważne, czy solo, czy z pasażerem i bagażem..
Na mokrym (98 pkt, miejsce 1). Zdobycz punktowa Scorpionów Trail II mówi sama za siebie: tylko 2 pkt brakuje do maksymalnej oceny. Byłaby setka, gdyby nie deczko lepsze pod względem efektywności hamowania Tourance Next. Zero zastrzeżeń pod względem przyczepności na mokrym.
WNIOSEK: Świetny debiut! Doskonałe zachowanie zarówno na suchej, jak i na mokrej drodze. Czego chcieć więcej?!
NASZA OCENA: miejsce 1, 231 pkt


PUNKTACJA KOŃCOWA


punktacja
końcowa

szosa/autostrada  test
na mokrym
 SUMA 
 Miejsce 
 Pirelli Scorpion Trail 2

 133  98 231   1. 
 Dunlop Trailsmart
 130  92  222  2.
 Metzeler Tourance Next

 129  92  221  3.
 Continental Trail Attack 2

 129  78  207  4.
 Michelin Anakee III

123  80  203  5.

PODSUMOWANIE
Takich wyników w teście opon już dawno nie było. Zwycięstwo Pirelli Scorpion Trail II, nowych przecież kapci, mocno nas zaskoczyło. Niespodzianka jest tym większa, że ich przewaga była wyraźna. Nieźle wypadł też drugi debiutant sezonu – Dunlopy Trailsmart. Ich przewaga nad Metzelerami Tourance Next – które przed dwoma laty zwyciężyły – jest niewielka.

TAK TESTOWALIŚMY

8 kryteriów
Ponieważ ostatnio najlepiej sprzedają się opony w rozmiarach 110/80 R 19 i 150/70 R 17, do testu wzięliśmy jeżdżącą na gumach w tych rozmiarach starszą, chłodzoną powietrzem wersję BMW
R 1200 GS. Test na mokrym odbywał się na należącym do Michelina torze we francuskim Fontagne. W teście sprawdzliśmy następujące właściwości:

Poręczność…
…to wymagana siła potrzebna do wprowadzenia maszyny w złożenie albo utrzymania jej na torze jazdy. Ocenialiśmy ją na wolnych i szybkich naprzemiennych zakrętach.

Przyczepność podczas przyspieszania…*
…dotyczy przenoszenia mocy na różnego rodzaju winklach. Była testowana na mokrej i suchej nawierzchni.

Precyzja prowadzenia…*
…była testowana w ciasnych zakrętach, pokonywanych z różnymi prędkościami. Chodzi w niej o to, czy motocykl trzyma się linii, czy trzeba ją korygować.

Zachowanie w zakresie granicznym…*
…czyli możliwość zapanowania nad motocyklem, gdy opony dochodzą do granic przyczepności; testowana na mokrym i na suchym.

Stabilność w zakrętach…
…czyli zachowanie motocykla w naprze-
miennych zakrętach i na nierównościach. Określana podczas jazdy solo i z pasażerem oraz w głębokich złożeniach podczas przyspieszania.
Przyczepność w złożeniu…*
…była oceniana podczas jazdy w maksymalnym złożeniu na mokrym i suchym asfalcie. Test – jak zwykle – przeprowadziliśmy na drodze zamkniętej dla ruchu.

Stabilność podczas jazdy na wprost…
…sprawdzaliśmy podczas jazdy z maksymalną prędkością. W tym kryterium chodzi o utrzymywanie toru jazdy.

Moment prostujący…
…oznacza siłę, z jaką motocykl dąży do pionu podczas hamowania w złożeniu. Ta reakcja musi być neutralizowana przez nacisk na połówkę kierownicy wewnętrzną w zakręcie.

Ciśnienie powietrza podczas testu:
2,2 bara przód, 2,5 bara tył

* wyniki w kryteriach oznaczonych gwiazdką dotyczą motocykli o podobnej charakterystyce podwozia jak w BMW R 1200 GS

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij