Motocykl poleca:

Test opon do turystycznych enduro

Poleć ten artykuł:

Jak turystyczne enduro, to musi wyglądać rasowo. Zakładasz więc kostkowane opony. Tylko co się stanie kiedy na asfalcie mocno odkręcisz gaz? Szukamy opon, które dadzą radę i na asfalcie, i poza nim.

Test opon do turystycznych enduro. Zobacz całą galerię

Na początek urodzinowe życzenia: Continentale TKC 80 mają już 30 lat! Stówki co prawda nie życzymy, niemniej wielkie dzięki za te wszystkie kilometry podczas wypraw! To chyba najbardziej znane opony do turystycznych enduro. Ciekawe, ile razy TKC, naciągnięte na GS-y czy inne XT-ki, okrążyły Ziemię przez te 30 lat? Co ciekawe te gumy odkryli dla siebie także customowcy - bobbery i inne oldskulowe wydumki bardzo często mają TKC 80. Do tradycji podchodzimy z szacunkiem, ale do testu wzięliśmy opony w najnowszej specyfikacji „H”.
Najważniejsze pytanie brzmi: czy istnieje idealny zestaw opon dla dużych turystycznych enduro? Czy któryś jest idealny dla najpopularniejszego w tej chwili turystycznego enduro – BMW R 1200 GS? Jak chyba żadne inne opony, właśnie TKC 80 towarzyszyły rozwojowi serii GS-ów. Logiczne jest więc, że nie mogło ich zabraknąć w tym porównaniu.
30 lat oczywiście nie pozostało bez śladu na TKC 80. Ich wygląd zmienił się niewiele, natomiast przez lata doskonalono mieszanki, z których są produkowane. Od 2005 r. TKC 80 powstają w Shin Hung w Korei Płd. – w fabryce opon Shinko.
Poczciwym TKC 80 przyszło zmierzyć się z poważną konkurencją. Do testu dołączyły bowiem Micheliny Pilot Road 4 w wersji Trail. Tak jak wersje standardowa i GT, Road 4 Traile korzystają z technologii multicompound. Oznacza to, że opona składa się z trzech mieszanek: w celu zapewnienia większej trwałości środek bieżnika jest najtwardszy (wolniejsze zużycie), a na bokach bardziej miękka mieszanka ma za zadanie zapewnić szybsze rozgrzanie opon i lepszą przyczepność w złożeniach.
Wizualnie Traile są podobne do Roadów 4 – w Michelinach zrezygnowano z mocnego off-roadowego wyglądu. Czyli zupełnie inaczej niż w TKC 80. Nie tylko wygląd świadczy o tym, że są to pony stworzone przede wszystkim z myślą o nawijaniu kilometrów po asfaltach. Gdzieś między tymi dwoma modelami znajdują się Dunlopy Trailsmart, które w sezonie 2015 są nowością. Choć są to zdecydowanie opony na asfalt, w wyglądzie nie brakuje im off-roadowego sznytu. Ich start jak najbardziej można uznać za udany: w drugiej części naszego testu opon (patrz: „Motocykl” 8/2015) Dunlopy zajęły drugą pozycję, zaraz za również nowymi Pirelli Scorpion Trail II.
Dlaczego do tego porównania nie wzięliśmy zwycięzcy II części testu, czyli Pirelek? Od Metzelera, który należy do koncernu Pirelli, koniecznie chcieliśmy wziąć do tego porównania Karoo 3. To model spokrewniony ze znanymi oponami do enduro Tourance Next, tyle że mający na bieżniku znacznie grubsze kostki. Dla wielu posiadaczy GS-ów jest to tajna broń do jazdy w terenie, chociaż także na asfalcie dobrze daje sobie radę. Karoo 3 – równie dobre na asfalt i w teren – teoretycznie stanowią złoty środek. Czy na felgach GS-a to potwierdzą?
Do rywalizacji stają Continentale TKC 80, on- i off-roadowe Metzelery Karoo 3, typowe dla turystycznych enduro Dunlopy Trailsmart oraz czysto szosowe Micheliny Road 4 Trail. Jak to bywa w takich zawodach, mamy też zawodnika z dziką kartą. Od 2014 roku Continental oferuje TKC 70. Inaczej niż w osiemdziesiątkach z dużymi kostkami bieżnika, zbudowanych diagonalnie, siedemdziesiątki są produkowane w Niemczech i są oponami radialnymi. Pod względem konstrukcyjnym TKC 70 bazują raczej na profilu enduro Trail Attack 2, widać tu też pokrewieństwo z TKC 80. TKC 70 także mają specyfikację M+S, co oznacza, że są zaplanowane również jako gumy na zimę.
TKC 70 mają wyższy indeks prędkości niż TKC 80 (Q = 160 km/h). Indeks V oznacza, że na TKC 70 można lecieć aż 240 km/h. Te opony nie mają wprawdzie tak grubych kostek bieżnika, jak TKC 80, ale charakterystyczny klockowy wzór przemawia za możliwościami off-roadowymi. Jednocześnie mieszanka przypominająca technologię multicompound, z odpornym na ścieranie środkiem i przyczepnymi barkami, ma wycisnąć optimum z jazdy po asfalcie.
Czy znaleźliśmy opony idealne? Trudno powiedzieć. Wszystko zależy bowiem od tego, czego potrzebujesz właśnie ty.Jeśli jeździsz tylko asfaltami, najlepiej poczujesz się na Dunlopach Trailsmartach, choć i Pilot Roady 4 Trail nie najgorzej radzą sobie na szosie. Jeśli wybierasz tylko teren, wciąż najlepsze będą nieśmiertelne TKC 80. Gdzieś pośrodku między tymi „światami” TKC 70. Nieco gorzej poradziły sobie opony, które w założeniu miały być najbardziej uniwersalne, czyli Karoo 3.

Tagi: turystyczne enduro | opony motocyklowe | Dunlop | Dunlop Trailsmart | Continental | Continental TKC 70 | Continental TKC 80 | Metzeler | Metzeler Karoo 3 | Michelin | Michelin Pilot Road 4 Trail | BMW | BMW R 1200 GS

Oceń artykuł:

3.6

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij