Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.6

Test opon do turystycznych enduro

Jak turystyczne enduro, to musi wyglądać rasowo. Zakładasz więc kostkowane opony. Tylko co się stanie kiedy na asfalcie mocno odkręcisz gaz? Szukamy opon, które dadzą radę i na asfalcie, i poza nim.

Test opon do turystycznych enduro.

Na początek urodzinowe życzenia: Continentale TKC 80 mają już 30 lat! Stówki co prawda nie życzymy, niemniej wielkie dzięki za te wszystkie kilometry podczas wypraw! To chyba najbardziej znane opony do turystycznych enduro. Ciekawe, ile razy TKC, naciągnięte na GS-y czy inne XT-ki, okrążyły Ziemię przez te 30 lat? Co ciekawe te gumy odkryli dla siebie także customowcy - bobbery i inne oldskulowe wydumki bardzo często mają TKC 80. Do tradycji podchodzimy z szacunkiem, ale do testu wzięliśmy opony w najnowszej specyfikacji „H”.
Najważniejsze pytanie brzmi: czy istnieje idealny zestaw opon dla dużych turystycznych enduro? Czy któryś jest idealny dla najpopularniejszego w tej chwili turystycznego enduro – BMW R 1200 GS? Jak chyba żadne inne opony, właśnie TKC 80 towarzyszyły rozwojowi serii GS-ów. Logiczne jest więc, że nie mogło ich zabraknąć w tym porównaniu.
30 lat oczywiście nie pozostało bez śladu na TKC 80. Ich wygląd zmienił się niewiele, natomiast przez lata doskonalono mieszanki, z których są produkowane. Od 2005 r. TKC 80 powstają w Shin Hung w Korei Płd. – w fabryce opon Shinko.
Poczciwym TKC 80 przyszło zmierzyć się z poważną konkurencją. Do testu dołączyły bowiem Micheliny Pilot Road 4 w wersji Trail. Tak jak wersje standardowa i GT, Road 4 Traile korzystają z technologii multicompound. Oznacza to, że opona składa się z trzech mieszanek: w celu zapewnienia większej trwałości środek bieżnika jest najtwardszy (wolniejsze zużycie), a na bokach bardziej miękka mieszanka ma za zadanie zapewnić szybsze rozgrzanie opon i lepszą przyczepność w złożeniach.
Wizualnie Traile są podobne do Roadów 4 – w Michelinach zrezygnowano z mocnego off-roadowego wyglądu. Czyli zupełnie inaczej niż w TKC 80. Nie tylko wygląd świadczy o tym, że są to pony stworzone przede wszystkim z myślą o nawijaniu kilometrów po asfaltach. Gdzieś między tymi dwoma modelami znajdują się Dunlopy Trailsmart, które w sezonie 2015 są nowością. Choć są to zdecydowanie opony na asfalt, w wyglądzie nie brakuje im off-roadowego sznytu. Ich start jak najbardziej można uznać za udany: w drugiej części naszego testu opon (patrz: „Motocykl” 8/2015) Dunlopy zajęły drugą pozycję, zaraz za również nowymi Pirelli Scorpion Trail II.
Dlaczego do tego porównania nie wzięliśmy zwycięzcy II części testu, czyli Pirelek? Od Metzelera, który należy do koncernu Pirelli, koniecznie chcieliśmy wziąć do tego porównania Karoo 3. To model spokrewniony ze znanymi oponami do enduro Tourance Next, tyle że mający na bieżniku znacznie grubsze kostki. Dla wielu posiadaczy GS-ów jest to tajna broń do jazdy w terenie, chociaż także na asfalcie dobrze daje sobie radę. Karoo 3 – równie dobre na asfalt i w teren – teoretycznie stanowią złoty środek. Czy na felgach GS-a to potwierdzą?
Do rywalizacji stają Continentale TKC 80, on- i off-roadowe Metzelery Karoo 3, typowe dla turystycznych enduro Dunlopy Trailsmart oraz czysto szosowe Micheliny Road 4 Trail. Jak to bywa w takich zawodach, mamy też zawodnika z dziką kartą. Od 2014 roku Continental oferuje TKC 70. Inaczej niż w osiemdziesiątkach z dużymi kostkami bieżnika, zbudowanych diagonalnie, siedemdziesiątki są produkowane w Niemczech i są oponami radialnymi. Pod względem konstrukcyjnym TKC 70 bazują raczej na profilu enduro Trail Attack 2, widać tu też pokrewieństwo z TKC 80. TKC 70 także mają specyfikację M+S, co oznacza, że są zaplanowane również jako gumy na zimę.
TKC 70 mają wyższy indeks prędkości niż TKC 80 (Q = 160 km/h). Indeks V oznacza, że na TKC 70 można lecieć aż 240 km/h. Te opony nie mają wprawdzie tak grubych kostek bieżnika, jak TKC 80, ale charakterystyczny klockowy wzór przemawia za możliwościami off-roadowymi. Jednocześnie mieszanka przypominająca technologię multicompound, z odpornym na ścieranie środkiem i przyczepnymi barkami, ma wycisnąć optimum z jazdy po asfalcie.
Czy znaleźliśmy opony idealne? Trudno powiedzieć. Wszystko zależy bowiem od tego, czego potrzebujesz właśnie ty.Jeśli jeździsz tylko asfaltami, najlepiej poczujesz się na Dunlopach Trailsmartach, choć i Pilot Roady 4 Trail nie najgorzej radzą sobie na szosie. Jeśli wybierasz tylko teren, wciąż najlepsze będą nieśmiertelne TKC 80. Gdzieś pośrodku między tymi „światami” TKC 70. Nieco gorzej poradziły sobie opony, które w założeniu miały być najbardziej uniwersalne, czyli Karoo 3.

Opony do turystycznych enduro na drogach i autostradach

Duże turystyczne enduro są najczęściej fabrycznie wyposażone w jeden z testowanych w „Motocyklu” 8/2015 kompletów opon o lekko terenowym bieżniku. Najpóźniej podczas pierwszej wymiany nasuwa się pytanie: bardziej off-roadowy, czy może jednak drogowy bieżnik? Większość turystycznych enduro jeździ po asfaltowych drogach. Jeśli z utwardzonej drogi zjeżdżasz rzadko, od razu sięgnij po w 100% turystyczne kapcie szosowe w typowym dla sprzętów enduro rozmiarze – 110/80 i 150/70, które znajdziesz w ofercie prawie wszystkich producentów. Na przykład Michelin proponuje turystyczne Pilot Roady 4 w trzech wersjach: zwykłej, wzmocnionej (Gran Turismo) albo jako Trail.
Jeśli postawisz na kapcie bardziej do jazdy off-roadowej, nie zapominaj, że zapłacisz za to gorszą przydatnością do jazdy szosowej i na autostradzie. Na kostkowych oponach, takich jak Continentale TKC 80, czy bieżniku 50/50 (szosa/teren) Metzelera, na pewno odczujesz spory spadek komfortu. Opony będą bardziej hałasowały, sprzęt w nie obuty straci na stabilności i pewności prowadzenia podczas szybszej jazdy w zakrętach. Dużo gorzej poradzą sobie też z wyhamowaniem motocykla. Pomiar drogi hamowania ze 100 km/h w idealnych warunkach nie pozostawia wątpliwości: mimo pomocy ze strony ABS-u, GS na gumach TKC 80 albo Karoo 3 uzyskał bardzo długie drogi hamowania.

 

zachowanie
na asfalcie
(nowe opony) 
maks. liczba
punktów 
Continental
TKC 70
Continental
TKC 80
Dunlop
Trailsmart 
Metzeler
Karoo 3 
Michelin Pilot
Road 4 Trail 
 Poręczność  30  28  26  27  25  26
 Precyzja prowadzenia  30  23  10  26  12  27
 Stabilność w zakrętach  20  14  5  18  8  19
 Przyczepność w złożeniu  10  9  6  9  7  9
 Przyczepność podczas przyspieszania  10  9  6  9  7  9
 Stabilność podczas jazdy na wprost*  10  6  3  7  5  10
 Zachowanie podczas jazdy z pasażerem  20  14  6  17  8  17
 Zachowanie w zakresie granicznym  10  8  3  9  5  8
 Moment prostujący  10  8  6  8  6  7
 Suma  150  119  71  130  83  132
 Miejsce    3.  5.  2.  4.  1.

 

WNIOSEK
Taki wynik mógłby być spokojnie ustalony podczas rozmowy. Ale ten test jednoznacznie wskazuje, jak bardzo opony z grubymi kostkami różnią się od bardziej nastawionych na szosę. Nie ma co robić sobie złudzeń co do zachowania w zakresie granicznym. Tutaj wyniki Continentali TKC 80 i Metzelerów Karoo 3 są bardziej niż skromne, a naciągnięte na mocne turystyczne enduro wymagają od ciebie sporych umiejętności. Zaskakująco pozytywnie wypadły nowo wprowadzone Continentale TKC 70, które – mimo mało delikatnego bieżnika – stanowią pomost do opon szosowych.

Zachowanie w terenie

 

Gdyby zapytać 10 motocyklistów, co jest dla nich najważniejsze w off-roadzie, zapewne uzyskalibyśmy co najmniej 11 odpowiedzi. Dla jednego będzie to śmiganie szutrówkami przez pola, dla innego wjazd na piaszczysto-błotnisty poligon. A gdyby tak połączyć oba ekstremalne przypadki w jedno testowe okrążenie? Można, tyle że również to nie prowadzi do celu. Bo z jednej strony po szutrach możesz pojechać na normalnych oponach, tyle że wolniej, z drugiej duże turystyczne enduro, takie jak R 1200 GS, nie jest sprzętem w ciężki teren. Nie wierzysz? Nawet w niezbyt trudnym terenie zawieszenia GS-a często dochodziły do granic możliwości.
Postawiliśmy na złoty środek: przetestowaliśmy off-roadowe zdolności pięciu zestawów opon na piaszczystych i gliniastych drogach prowadzących przez lasy i łąki oraz na torze motocrossowym. Pierwsza próba: pomiar przyspieszeń (przy okazji trzymanie toru jazdy) na gliniastym podjeździe. TKC 80 nie zostawiły cienia wątpliwości, kto jest najlepszy. TKC 70 i Metzelery Karoo 3 wypadły wyraźnie gorzej. Starsze gumy pokazały im miejsce w szeregu. Ciekawy jest wynik na dwóch ostatnich miejscach. Patrząc na bieżnik, można by przypuszczać, że Trailsmarty Dunlopa będą lepiej trzymać tor jazdy niż Micheliny Pilot Road 4 Trail, z bardziej drogowym bieżnikiem. W rzeczywistości było na odwrót: beemka na Michelinach była o ułamek sekundy szybsza niż na Dunlopach.
Druga konkurencja przeprowadzona na tym samym odcinku: hamowanie na maksa podczas zjazdu. Największym zaskoczeniem był w niej wynik Dunlopów, które zostawiły w pobitym polu mające bieżniki o wyraźniejszej rzeźbie Metzelery i Continentale. Bardzo szybko natomiast zapchały się bieżniki Michelinów. Następstwem była o około 5 metrów dłuższa droga hamowania obutej w nie beemki niż w przypadku Continentali TKC 80.
Trzeci etap na piaszczysto-gliniastym torze o długości około 300 m: przyspieszanie, hamowanie, winkle. Chodziło o ocenę przyczepności w złożeniu i zachowanie w zakresie granicznym. I pod tym względem najlepiej wypadły Continentale TKC 80. 


jazda w terenie
maks. liczba
punktów 
Continental
TKC 70
Continental
TKC 80
Dunlop
Trailsmart 
Metzeler
Karoo 3 
Michelin Pilot
Road 4 Trail 
Przyczepność podczas przyspieszania  20  14  17  10  16  8
Przyczepność podczas hamowania  10  7  9  7  8  5
Przyczepność w zakrętach  10  6  9  5  8  3
Zakres graniczny  10  6  9  5  8   3
Przyspieszenie od 25 do 60 km/h (s)   2,6  2,2  3,4  2,4  3,3
Czas okrążenia w terenie (s)   98,2  93,1  104,3  94,7  105,0
Droga hamowania w terenie (m)    30,1  29,8  32,2  29,8  35,2
Maksymalna prędkość w terenie    76,9 81  75  79,6  72
 Suma  50  33 44  27  40  19
 Miejsce    3.  1.  4.  2.  5.
 Lepsza przyczepność podczas przyspieszania oraz hamowania, dobry feedback na zakrętach. W terenie jadący na kapciach TKC 80 duży GS wyraźnie zostawił w tyle Pilot Roady 4 Trail. Ale uwaga: gdy tylko pogorszyły się warunki (wilgoć, błoto), kostkowe bieżniki Continentali bardzo szybko wymiękły.

WNIOSEK
Nie wystarczy popatrzeć na rzeźbę bieżników, żeby wydać opinię o oponach. Przynajmniej nie zawsze. Mimo upływu aż 30 lat, Continentale TKC 80 ciągle nadają się do off-roadowego rock’n’rolla i pod tym względem golą młodszą konkurencję. Niewielka strata punktowa Metzelerów Karoo 3 dobrze o nich świadczy. Trzecie miejsce nowego dzieła Continentala – TKC 70 – to też nie powód do wstydu. Ich przydatność do off-roadu jest niezła. Co dziwne, przeznaczone do turystycznych enduro nowe Trailsmarty Dunlopa w terenie szybko doszły do granic swoich możliwości. Zgodnie z oczekiwaniami, Micheliny Pilot Road 4, mimo mocno nacinanego bieżnika, zdecydowanie bardziej nadają się na asfalt.

Opony do turystycznych enduro na mokrej nawierzchni

Ocena zachowania podczas jazdy w deszczu to stała pozycja w każdym naszym teście opon. Jest to przecież jeden z elementów decydujących o bezpieczeństwie. A przecież nawet jeśli latasz na bike’u najczęściej w słoneczną pogodę, zawsze niespodziewanie może cię dopaść oberwanie chmury. Dobrze, jeśli w takiej sytuacji, jadąc po mokrym asfalcie, możesz polegać na oponach.
Rozpatrując rzecz teoretycznie, głębokie rowki opon z grubymi kostkami będą dobrze odprowadzały wodę, dzięki czemu zyskają przewagę w deszczu. Zaklasyfikowanie kapci TKC 70 jako opon zimowych z oznaczeniem M+S mogłoby być sygnałem dobrego zachowania na śliskich (w tym mokrych) nawierzchniach. Czyli w teorii opony z głęboką rzeźbą bieżnika powinny w deszczu zdystansować konkurencję. W rzeczywistości wyglądało to inaczej.
Zadanie polegało na wyhamowaniu do zera dużego GS-a jadącego po mokrym asfalcie z prędkością 100 km/h. Szacunek wzbudza wynik Dunlopów – 55,9 m. Natomiast pomiary dotyczące Karoo 3 i TKC 80 mogą przerazić. W miejscu gdzie na Dunlopach duży GS już stał - na Karoo3 i TKC 80 miał na budziku grubo ponad 40 km/h! To przepaść między dobrymi, a złymi oponami na mokrym.

zachowanie
na mokrym
maks. liczba
punktów 
Continental
TKC 70
Continental
TKC 80
Dunlop
Trailsmart 
Metzeler
Karoo 3 
Michelin Pilot
Road 4 Trail 
 Poręczność  10  9  7 9  7  10
 Precyzja prowadzenia  20  17  12  18  13  19
 Przyczepność w złożeniu  20  19  10  19 12  20
 Przyczepność podczas przyspieszania  20  19  9  19 10  20
Zakres graniczny  20  19  7  19  9 19
Opóźnienie podczas hamowania  10  9  5  8  5  9
Droga hamowania ze 100 km/h (m)    57,6  70,1  55,9  68,9  56,7
Prędkość na odc. pomiarowym (km/h)    69,5  58,5  69,9 65,0  73,3
Czasy okrążeń (min)   1.06,79  1.16,39  1.06,43 1.12,53 1.03,98
 Suma  100  92  50  92  56  97
 Miejsce    2.  5.  2.  4.  1.
Pomiary na polewanym wodą odcinku toru wykazały, że Continentale TKC 80 bardzo szybko wyczerpują rezerwy przyczepności. 

WNIOSEK
Na mokrej nawierzchni od rzeźby bieżnika bardziej liczy się mieszanka, z której wykonano opony. Bieżnik jest sprawą drugorzędną. Pod tym względem wiele typów opon Michelina góruje nad wyrobami konkurencji. Fakt, że Pilot Road 4 są świetne na deszcz, był sprawą znaną. Dołączyła do nich wersja Trail, która zapracowała na najlepszą ocenę pod względem zachowania na mokrym. Remis na drugim miejscu wziął się stąd, że Dunlopy Trailsmart wypadły lepiej od TKC 70 podczas hamowania (były lepsze od nawet Michelinów!), a TKC 70 udowodniły, że grube kostki także mogą uzyskać dobre wyniki, jeśli chodzi o zachowanie w czasie jazdy na granicy uślizgu.

 


Continental

TKC 70
Continental
TKC 80
Importer: Koło Serwis, tel. 42 649 22 92, www.conti-bike.pl Importer: Koło Serwis, tel. 42 649 22 92, www.conti-bike.pl
Cena (jesień 2015): przód 403 zł, tył 1533 zł* Cena (jesień 2015): przód 420 zł, tył 560 zł
Masa: przód 5,0 kg, tył 7,6 kg Masa: przód 4,6 kg, tył 6,6 kg
Kraj produkcji: Niemcy Kraj produkcji: Korea Południowa

Ocena
Droga/autostrada (119 pkt, miejsce 3). Rzut oka na bieżnik wyjaśnia wszystko – TKC 70 to opony nie tylko na szosę. Dzięki rezerwom przyczepności te na pół off-roadowe gumy nie szkodzą poręczności sprzęta, który dzięki temu da radę podczas szybszej jazdy szosowej po winklach. Niestety, taka charakterystyka oznacza pogorszenie stabilności bike’a w złożeniach. W zamian dzięki temu TKC 70 szybko uzyskują temperaturę pracy. Jeśli chodzi o feedback, gumy mogą podobać się dzięki szerokiemu zakresowi granicznemu.
Ocena
Droga/autostrada (71 pkt, miejsce 5). Te legendarne kapcie turystyczne wymiękają podczas sportowej jazdy po asfalcie. Żeby to stwierdzić, wystarczy umiarkowana prędkość: beemka R 1200 GS traciła na stabilności i spokoju podwozia. Ostrzejsze odkręcenie gazu powodowało, że koło GS-a bardzo szybko zaczynało się ślizgać. Ich indeks prędkości 160 km/h powodował, że i odcinki autostradowe nie sprawiały radości – wężykowanie, skuteczność hamowania bardziej niż skromna.
Na mokrym (92 pkt, miejsce 2). Bieżnik – mimo dużych kostek – szybko osiąga temperaturę pracy i może pochwalić się dobrym feedbackiem. Na zraszanym wodą odcinku toru i podczas testu skuteczności hamowania mocno deptały po piętach lepiej przystosowanym do jazdy po szosie gumom Dunlopa i Michelina. Na mokrym (50 pkt, miejsce 5). Z powodu grubych kostek TKC 80 ma niewielką powierzchnię styku z asfaltem. Efekt: dużo uślizgów, bardzo długa droga hamowania, niebezpieczeństwo uślizgu już przy niewielkich złożeniach.

W terenie (33 pkt, miejsce 3). Bieżnik z szerokimi rowkami dobrze wgryza się w luźne podłoże, tocząc wyrównaną walkę ze znacznie grubszymi kostkami TKC 80 i Karoo 3. W terenie (44 pkt, miejsce 1). No i wszystko jasne! Luźne nawierzchnie to coś w sam raz dla TKC 80. Jednak zachowaj ostrożność na mokrych łąkach i w błocie!
WNIOSEK: Pod względem stabilności TKC 70 prezentują się gorzej niż Trailsmarty i Pilot Roady 4 Trail. Są natomiast świetną mieszanką dobrych właściwości szosowych i terenowych. 
WNIOSEK: Nie do pobicia w off-roadzie,  natomiast na asfalcie (suchym czy mokrym) nie mają żadnych szans z nowoczesną konkurencją. Mimo to ich legenda wciąż jest żywa.
NASZA OCENA: miejsce 3, 244 pkt NASZA OCENA: miejsce 5, 165 pkt
 
Dunlop
Trailsmart

Metzeler
Karoo 3
Importer: Good Year Dunlop Tyres Polska,
22 571 59 00, www.dunlop.pl
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, www.metzelermoto.pl

Cena (jesień 2015): przód 506 zł, tył 595 zł** Cena (jesień 2015): przód 295 zł, tył 393 zł*

Masa: przód 5,2 kg, tył 7,6 kg Masa: przód 5,2 kg, tył 6,8 kg

Kraj produkcji: Francja Kraj produkcji: Brazylia
Ocena
Droga/autostrada (130 pkt, miejsce 2). Coś w sam raz dla szosowego pomykania dużym GS-em. W porównaniu do Pilot Roadów 4 Trail wypadły ciut gorzej pod względem stabilności w zakrętach i podczas jazdy na wprost, ale to tylko czepialstwo. Na Dunlopach bowiem jedzie się poręcznie i neutralnie, ale też trzeba je pochwalić za perfekcyjny feedback i szeroki zakres graniczny, nawet gdy warunki nie są idealne. Generalnie pozytywne wrażenie ogólne zakłóca jedynie niewielka skłonność do shimmy podczas jazdy na wprost i w winklach.
Ocena
Droga/autostrada (83 pkt, miejsce 4). Dzięki szerszym kostkom bieżnika, Karoo 3 uzyskały lekką przewagę na szosie nad TKC 80, chociaż w dalszym ciągu do przyjemnej jazdy bardzo im daleko. W porównaniu do bardziej przeznaczonych na szosę konkurentów (Trailsmarty i Roady 4 Trail) już w lekkim złożeniu stabilność wyraźnie słabnie, a z powodu szerokich i biegnących wzdłużnie bez przesunięcia rowków bieżnika w większych złożeniach pojawia się uczucie chwiejności. Hamowanie na suchym asfalcie mocno daje w kość bieżnikowi, podczas jazdy autostradą (indeks prędkości 170 km/h, specyfikacja M + S) uginanie się gum pogarsza stabilność jazdy na wprost.
Na mokrym (92 pkt, miejsce 2). Dzięki lepszej trakcji duży GS na Roadach 4 Trail może w deszczu lekko odjechać obutemu w Trailsmarty. Dunlopy odpowiadają na to lepszym hamowaniem, dzięki czemu zero na prędkościomierzu pokazuje się o metr szybciej. Dzięki rezerwom przyczepności i przewidywalnemu zachowaniu w zakresie granicznym na mokrej nawierzchni wzbudza sporo zaufania. Na mokrym (56 pkt, miejsce 4). Większa powierzchnia przylegania do podłoża niż w TKC 80 daje Metzelerom lekką przewagę, ale – ogólnie biorąc – Karoo 3 w deszczu nie wypadły lepiej. Powód: słaba przyczepność podczas przyspieszania i bardzo złe wartości hamowania!

W terenie (27 pkt, miejsce 4). Na szutrach Trailsmarty wykorzystują geny enduro, ale już w lekkim terenie za szybko osiągają granice swoich możliwości. W terenie (40 pkt, miejsce 2). Na luźnych nawierzchniach Karoo 3 dzielnie walczyły z TKC 80, niemniej we wszystkich kategoriach (przyspieszanie, hamowanie, stabilność) były gorsze.
WNIOSEK: Naciągnięte na duże turystyczne enduro świetnie dają sobie radę z mocą i masą sprzętów. Można śmiało powiedzieć, że stanowią najlepszy wybór do codziennej eksploatacji dużego GS-a.
WNIOSEK: Ni to pies, ni wydra. Grubokostkowe Metzelery jakoś nie mogą się określić. W terenie lepsze były tylko TKC 80, na szosie Karoo 3 są za słabe.
NASZA OCENA: miejsce 1, 249 pkt  NASZA OCENA: miejsce 4, 179 pkt

Michelin Pilot Road 4 Trail
Importer: Olek Motocykle, tel. 33 497 95 50, www.olekmotocykle.pl
Cena (jesień 2015): przód 546 zł, tył 649 zł**
Masa: przód 5,2 kg, tył 6,4 kg
Kraj produkcji: Hiszpania
Ocena
Droga/autostrada (132 pkt, miejsce 1). Wersja enduro typowo szosowych opon Road 4 trzyma w tej kategorii konkurentów w szachu. Traile zapewniły dużemu GS-owi dużą stabilność. Dało się to zauważyć szczególnie podczas dynamicznej jazdy po zakrętach, kiedy to Micheliny lekko zostawiły w tyle Dunlopy Trailsmarty. Lepsze rezerwy przyczepności Roady 4 Trail pokazały także podczas testu hamowania. Obuty w Micheliny GS zatrzymał się trochę szybciej niż maszyna na Dunlopach. Cieszy stabilność na autostradzie, nawet z pasażerem i bagażem. Jedynie pod względem poręczności Trailsmarty uzyskały lekką przewagę.
Na mokrym (97 pkt, miejsce 1). Największy potencjał Micheliny pokazały na mokrych drogach. Inaczej niż spokrewnione z nimi Anakee III, opisane w drugiej części naszego testu opon, Pilot Roady 4 Trail uzyskały najlepsze wyniki pod względem przyczepności.
W terenie (19 pkt, miejsce 5). Lekkie trasy szutrowe? Można po nich jeździć na niemal wszystkich oponach, także na tychkapciach Michelina. Ale w terenie rowki bieżnika szybko się zatykają. Jedziesz wtedy jak po lodzie.
WNIOSEK: Pilot Road 4 w wersji Trail to gumy do jazdy po szosie. Zapomnij o nich, jeśli planujesz wypady w lekki teren, o trudniejszym nie mówiąc.
NASZA OCENA: miejsce 2, 248 pkt

* – ceny ze sklep_opon.com; ** – ceny ze sklep.olekmotocykle.pl

 


punktacja
końcowa

szosa/autostrada  test
na mokrym
jazda
w terenie
 SUMA 
 Miejsce 
 Dunlop Trailsmart

 130  92  27 249 1. 
 Michelin Pilot Road 4 Trail

 132  97  19  248  2.
 Continental TKC 70

 119  92  33  244  3.
 Metzeler Karoo 3

 83  56  40  179  4.
 Continental TKC 80

 71  50  44  165  5.

PODSUMOWANIE
Jeśli nie wyobrażasz sobie życia bez jazdy po szutrach czy w terenie, na pewno nie przejdziesz obojętnie obok TKC 80 czy Karoo 3. Jeśli natomiast częściej śmigasz po asfalcie, postaw na Trailsmarty albo Pilot Roady 4 Trail.
Jest też złoty środek: TKC 70. Te opony to bliski ideału kompromis między on- i off-roadem. Środkowe miejsce tych gum w tabeli nie jest przypadkowe.

TAK TESTOWALIŚMY

Motocyklem testowym była beemka R 1200 GS z 2013 r. Zachowanie na szosie i autostradzie testowaliśmy w Jagsttal w okolicach Heilbronn. Znajduje się tam także tor off-roadowy, z którego skorzystaliśmy. Test przyczepności na mokrym odbył się na torze Michelina niedaleko Salon-de-Provence (Francja).

Poręczność…
…to wymagana siła potrzebna do wprowadzenia maszyny w złożenie albo utrzymania jej na torze jazdy. Ocenialiśmy ją na wolnych i szybkich naprzemiennych zakrętach.

Przyczepność podczas przyspieszania…*
…dotyczy przenoszenia mocy na różnego rodzaju winklach. Była testowana na mokrej i suchej nawierzchni.

Precyzja prowadzenia…*
…była testowana w ciasnych zakrętach, pokonywanych z różnymi prędkościami. Chodzi w niej o to, czy motocykl trzyma się linii, czy trzeba ją korygować.

Zachowanie w zakresie granicznym…*
…czyli możliwość zapanowania nad motocyklem, gdy opony dochodzą do granic przyczepności; testowana na mokrym i na suchym.

Stabilność w zakrętach…
…czyli zachowanie motocykla w naprze-
miennych zakrętach i na nierównościach. Określana podczas jazdy solo i z pasażerem oraz w głębokich złożeniach podczas przyspieszania.
Przyczepność w złożeniu…*
…była oceniana podczas jazdy w maksymalnym złożeniu na mokrym i suchym asfalcie. Test – jak zwykle – przeprowadziliśmy na drodze zamkniętej dla ruchu.

Stabilność podczas jazdy na wprost…
…sprawdzaliśmy podczas jazdy z maksymalną prędkością. W tym kryterium chodzi o utrzymywanie toru jazdy.

Moment prostujący…
…oznacza siłę, z jaką motocykl dąży do pionu podczas hamowania w złożeniu. Ta reakcja musi być neutralizowana przez nacisk na połówkę kierownicy wewnętrzną w zakręcie.

Ciśnienie powietrza podczas testu:
2,2 bara przód, 2,5 bara tył

* kryteria oznaczone gwiazdką w przybliżeniu dotyczą motocykli o charakterystyce podwozia podobnej do Yamahy FJR 1300 A

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole: