Motocykl poleca:

Test opon enduro

Poleć ten artykuł:

W jakim pochyleniu możesz pokonywać zakręty na suchym asfalcie? Jak szybko twoja maszyna wpadnie w poślizg na mokrej nawierzchni? Ile bieżnika zostanie po przebyciu tysięcy kilometrów? Które z opon są najlepsze dla dużych podróżnych enduro?
Zobacz całą galerię

Opony mają naprawdę ciężki żywot. Gdy po dawaniu w palnik na prostej wypadnie nagle ciąć ostro po heblach, a potem przewinąć się przez serię zakrętów, ich temperatura pracy może wzrosnąć o ponad 20O. Nie mniejszym wyzwaniem jest jazda autostradą. Gdyby nie napór powietrza, temperatura gum wzrosłaby powyżej 60O. W czasie postoju na tankowanie może ona wynieść nawet 70O. Na mokrej nawierzchni wzrasta natomiast o zaledwie 10O. Mimo tak trudnych, zupełnie rozbieżnych warunków pracy, niektóre zestawy potrafią zawsze zapewnić odpowiednią przyczepność.




Beemki w sieci

Ale przecież nigdy nie jest tak, żeby nie można było wymyślić czegoś lepszego. W tym roku – aby jeszcze bardziej zmniejszyć szansę powstania błędu – połączyliśmy w sieć komputery motocykli, na których badaliśmy zachowanie opon na suchych i mokrych nawierzchniach. W czasie przeprowadzonego potem testu trwałości bieżnika urządzenia analizowały wyniki pomiarów opon na szosach i autostradach na trasie o łącznej długości 4300 kilometrów.


Zwycięzca testu
AVON
BRIDESTONE
CONTINENTAL
DISTANZIA
BATTLE WING
TRAIL ATTACK
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Distanzia 110/80 R 19
z tyłu Distanzia 150/70 R 17
Maksymalna głębokość bieżnika
z przodu 5,0 mm, z tyłu 7,7 mm
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Battle Wing BW 501 110/80 R 19
z tyłu Battle Wing BW 502 150/70 R 17
IMPORTER Bridgestone Sales Polska Warszawa, ul. Postępu 18 tel. 022 606 18 20 www.bridgestone.pl Maksymalna głębokość bieżnika
przód 4,6 mm, tył 8,3 mm
DANE
Typ opony i wymiar
przód Trail Attack 110/80 R 19 M/C 59V TL
tył Trail Attack 150/70 R 17 M/C 69V TL
IMPORTER Koło-Serwis Łódź, ul. Przybyszewskiego 327 tel. 042 6492-292 www.conti-bike.pl Maksymalna głębokość bieżnika
przód 4,3 mm, tył 8,6 mm
Ocena
Ocena Ocena
TEST NA SUCHYM
144 punkty, miejsce 6
Duże bloki bieżnika szkodzą komfortowi jazdy na wprost. Dobra przyczepność przy przyspieszaniu po wyjściu z zakrętu. Przy dynamicznej jeździe na szosie lekka niestabilność tylnego koła. Motocykl łatwo wchodzi w zakręt, ale podczas jego pokonywania traci stabilność. Niewielki moment podnoszący przy hamowaniu w pochyleniu. Średnie opóźnienie 8,8 m/ /s2 – do zaakceptowania. 43,8 m drogi hamowania ze 100 km/h to najgorszy wynik.
TEST NA SUCHYM
150 punktów, miejsce 4
Battle Wingi przekonują stabilnym zachowaniem przy jeździe na wprost, ale wykazują trochę gorsze sprzężenie zwrotne i mają mniejszy zakres graniczny niż wielu konkurentów. Przy wchodzeniu w zakręt motocykl jest trochę ociężały, co utrudnia precyzyjne prowadzenie. Dobra jest natomiast stabilność w zakrętach. Także przy jeździe z pasażerem niewiele się zmienia. Wartość opóźnienia (9,2 m/s2) to bardzo przyzwoity wynik. Mniej natomiast podobał się nam wyczuwalny moment podnoszący przy hamowaniu w pochyleniu.
TEST NA SUCHYM
171 punktów, miejsce 1
Na suchej nawierzchni Trail Attacki prezentują się wspaniale. Bardzo dobrej stabilności przy jeździe na wprost towarzyszy neutralne i poręczne zachowanie. Także stabilność na zakrętach jest bardzo dobra, zarówno przy jeździe solo, jak i z pasażerem. To samo dotyczy sprzężenia zwrotnego. Na nierównościach Continentale wykazują dobre tłumienie własne, a w pochyleniu – najlepszą przyczepność. Opóźnienie 9,4 m/s2 i 41 m drogi hamowania ze 100 km/h dały Trail Attackom 2. miejsce wraz z Metzelerem. Słaby moment podnoszący przy hamowaniu w pochyleniu.
TEST NA MOKRYM
52 punkty, miejsce 7
Bardzo wąski zakres graniczny. Maszyna obuta w Avony ślizga się bez zapowiedzi oboma kołami. Podczas przyspieszania tylne koło łatwo wpada w poślizg. To samo zjawisko występuje w przypadku jazdy z zamkniętym gazem. Duży minus za hamowanie na mokrej jezdni. Opóźnienie 5,8 m/s2 i droga hamowania 66,5 m ze 100 km/h to wyniki wyraźnie gorsze od pozostałych testowanych opon.
TEST NA MOKRYM
72 punkty, miejsce 4
Przy przyspieszaniu na prostej dość trudno spowodować uślizg tylnego koła. W pochyleniu maszyna zaczyna ślizgać się bez zapowiedzi. Ogólnie biorąc, zakres graniczny przodu mógłby być szerszy. Wartości hamowania (7,0 m/s2 i 55,1 m ze 100 km/h) są przeciętne.
TEST NA MOKRYM
77 punktów, miejsce 3
Przy przyspieszaniu tylne koło trochę zbyt łatwo wpada w uślizg. Na zakrętach traci przyczepność dopiero w bardzo głębokim pochyleniu. Zakres graniczny jest jednak ogólnie bardzo wąski. Skuteczność hamowania (opóźnienie 7,8 m/s2 i 49,5 m drogi hamowania ze 100 km/h) to najlepszy wynik.
ZUŻYCIE
73 punkty, miejsce 3
Z przebiegiem prawie 6600 km na tylnej i 18 300 km na przedniej oponie Distanzia mieści się w środku stawki.
ZUŻYCIE
65 punktów, miejsce 5
7000 km tylnej opony to przyzwoity przebieg. Natomiast 10 800 km przedniej to zdecydowanie za mało.
ZUŻYCIE
81 punktów, miejsce 1
Tył – jak wynika z obliczeń – jest w stanie uzyskać przebieg 8900 km. Przód wytrzymuje prawie 13 000 km. W sumie daje to także pierwsze miejsce.
Ceny: nieoferowana na polskim rynku
Ceny: przód od 473 zł; tył od 642 zł
CENY: przód 425 zł; tył 500 zł
Podsumowanie
Na skutek niespokojnej jazdy na suchej nawierzchni oraz chętnego wpadania w uślizgi na mokrej, Avony Distanzia nie zasłużyły na pochwałę. Lepiej wypadły w teście zużycia. 269 punktów na 400 możliwych oznacza ostatnie, czyli siódme miejsce.
Podsumowanie
Problemem Battle Wingów jest za wąski zakres graniczny, szczególnie na mokrej nawierzchni. Dobrze natomiast prezentuje się stabilność przy jeździe na wprost oraz w zakrętach. Gorsze wyniki testu na zużycie zepchnęły Bridgestone’y na 4. miejsce – na równi z Dunlopami.
Podsumowanie
Jasna sprawa: pierwsze miejsca w teście na sucho i pod względem zużycia dały Trail Attackom zwycięstwo. Na beemce 1200 GS okazały się nie tylko stabilne, neutralne i poręczne, ale też uzyskały duży przebieg. Jedynie na mokrym rezerwy przyczepności mogłyby być jeszcze lepsze.

Wymagania stawiane oponom o wymiarach 110/80 R 19 z przodu i 150/70 R 17 z tyłu w klasie dużych podróżnych enduro są niemałe. Właściciele beemek z serii GS, Hond Varadero 1000 lub Suzuki V-Strom 1000 szukają kapci, które z jednej strony pod pełnym obciążeniem będą jechać autostradą bez wężykowania, z drugiej – wykazywać dobrą przyczepność nawet wtedy, gdy podnóżki ocierają o ziemię, z trzeciej – nie będą traciły właściwości w czasie deszczu. I przy tym wszystkim powinny uzyskiwać duże przebiegi.

Jako sprzęt do testowania posłużyły nam beemki R 1200 GS. Z niewielkimi zastrzeżeniami wyniki naszego testu można przenieść na inne maszyny tej klasy. Gwiazdka oznacza, że można je zastosować do innych motocykli o podobnych parametrach podwozia. W przypadku pozostałych sprzętów obowiązuje zasada, że podstawowe właściwości opon nie zmieniają się wprawdzie diametralnie, lecz trzeba mieć świadomość, że są to wartości przybliżone.

DUNLOP
METZELER
TRAILMAX D 607
TOURANCE EXP
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Trailmax D 607 F
z tyłu Trailmax D 607 G
IMPORTER Good Year Dunlop Tires Polska Warszawa, Al. Jerozolimskie 212A tel. 022 571 59 00
Maksymalna głębokość bieżnika
przód 5,4 mm, tył 7,4 mm
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Tourance EXP
z tyłu Tourance EXP
IMPORTER Pirelli Polska Warszawa, ul. Ostrobramska 75 tel. 022 517 10 00 www.pirelli.pl
Maksymalna głębokość bieżnika

przód 4,6 mm, tył 7,8 mm
Ocena
Ocena
TEST NA SUCHYM
149 punktów, miejsce 5
Podczas przyspieszania na prostej lekki niepokój przedniego koła. Zmiany kierunku wymagają lekkiego nacisku na kierownicę. Gorsza poręczność od Continentali czy Metzelerów. Duża stabilność na zakrętach zarówno w czasie jazdy solo, jak i z pasażerem. Tylne koło nie utrudnia przyspieszania po wyjściu z zakrętów, nawet w duecie. Mała słabość: tłumienie własne przy przejeżdżaniu nierówności. Opóźnienie 8,9 m/s2 i 43,3 m drogi hamowania ze 100 km/h – do zaakceptowania.
TEST NA SUCHYM
152 punkty, miejsce 3
Przy jeździe na wprost Metzelery wykazują trochę więcej nerwowości niż Bridgestone’y, Continentale i Pirelli. Ogólnie bardzo poręczne, tylko w głębokich pochyleniach grożą wywrotką. Nie lubią ostrych przyspieszeń. Bardzo dobre wartości opóźnień – wspólnie z Continentalami drugie miejsce. Oprócz tego dobre sprzężenie zwrotne.
TEST NA MOKRYM
64 punkty, miejsce 6
W złożeniu tylne koło łatwo grozi uślizgiem, podobnie jak podczas dodawania gazu. Z powodu niedostatków przyczepności trzeba jechać szerokimi łukami, aby pochylenie było możliwie małe. Wartości opóźnień (6,7 m/s2) i drogi hamowania ze 100 km/h (57,6 m) – przeciętne.
TEST NA MOKRYM
90 punktów, miejsce 1
Najlepsze do jazdy na mokrym. W czasie testu uzyskiwano na nich najlepsze czasy okrążeń. Bardzo dobra przyczepność w zakrętach i podczas przyspieszania. Nawet przy najgwałtowniejszym otwarciu gazu tył nie chce wpadać w ślizg. EXP jest poręczny i precyzyjny w prowadzeniu, ma szeroki zakres graniczny. Do tego pasują dobre wartości opóźnień, także na mokrej nawierzchni.
ZUŻYCIE
74 punkty, miejsce 2
6300 km tylnego koła to wprawdzie niezbyt wiele, ale Dunlopa trzeba pochwalić za wyjątkowo dużą trwałość przodu (23 000 km).
ZUŻYCIE
57 punktów, miejsce 7
Tylna guma wytrzymuje 6200 km, przednia – 9200 km. Najsłabiej.
Ceny:przód od 537 zł; tył od 659 zł

 Ceny: przód od 513 zł; tył od 633 zł

Podsumowanie
Dunlopy wywalczyły razem z Bridgestone’ami czwarte miejsce. Jest to głównie zasługa bardzo trwałego przodu. Poręczność na suchej i mokrej nawierzchni można nazwać nieco drewnianą. Dobra stabilność w zakrętach.
Podsumowanie
Świetne w deszczu, z bardzo dużymi rezerwami przyczepności i znakomitymi wartościami hamowania. Metzelery podobają się także na suchym. Dopiero bardzo ostry styl jazdy grozi wywrotką. Mimo ostatniego miejsca pod względem zużycia, punktów wystarczyło na 2. lokatę w końcowej klasyfikacji.

Tagi:

Oceń artykuł:

4.3

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij