Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.6

Test opon enduro

W jakim pochyleniu możesz pokonywać zakręty na suchym asfalcie? Jak szybko twoja maszyna wpadnie w poślizg na mokrej nawierzchni? Ile bieżnika zostanie po przebyciu tysięcy kilometrów? Które z opon są najlepsze dla dużych podróżnych enduro?

Opony mają naprawdę ciężki żywot. Gdy po dawaniu w palnik na prostej wypadnie nagle ciąć ostro po heblach, a potem przewinąć się przez serię zakrętów, ich temperatura pracy może wzrosnąć o ponad 20O. Nie mniejszym wyzwaniem jest jazda autostradą. Gdyby nie napór powietrza, temperatura gum wzrosłaby powyżej 60O. W czasie postoju na tankowanie może ona wynieść nawet 70O. Na mokrej nawierzchni wzrasta natomiast o zaledwie 10O. Mimo tak trudnych, zupełnie rozbieżnych warunków pracy, niektóre zestawy potrafią zawsze zapewnić odpowiednią przyczepność.




Beemki w sieci

Ale przecież nigdy nie jest tak, żeby nie można było wymyślić czegoś lepszego. W tym roku – aby jeszcze bardziej zmniejszyć szansę powstania błędu – połączyliśmy w sieć komputery motocykli, na których badaliśmy zachowanie opon na suchych i mokrych nawierzchniach. W czasie przeprowadzonego potem testu trwałości bieżnika urządzenia analizowały wyniki pomiarów opon na szosach i autostradach na trasie o łącznej długości 4300 kilometrów.


Zwycięzca testu
AVON
BRIDESTONE
CONTINENTAL
DISTANZIA
BATTLE WING
TRAIL ATTACK
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Distanzia 110/80 R 19
z tyłu Distanzia 150/70 R 17
Maksymalna głębokość bieżnika
z przodu 5,0 mm, z tyłu 7,7 mm
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Battle Wing BW 501 110/80 R 19
z tyłu Battle Wing BW 502 150/70 R 17
IMPORTER Bridgestone Sales Polska Warszawa, ul. Postępu 18 tel. 022 606 18 20 www.bridgestone.pl Maksymalna głębokość bieżnika
przód 4,6 mm, tył 8,3 mm
DANE
Typ opony i wymiar
przód Trail Attack 110/80 R 19 M/C 59V TL
tył Trail Attack 150/70 R 17 M/C 69V TL
IMPORTER Koło-Serwis Łódź, ul. Przybyszewskiego 327 tel. 042 6492-292 www.conti-bike.pl Maksymalna głębokość bieżnika
przód 4,3 mm, tył 8,6 mm
Ocena
Ocena Ocena
TEST NA SUCHYM
144 punkty, miejsce 6
Duże bloki bieżnika szkodzą komfortowi jazdy na wprost. Dobra przyczepność przy przyspieszaniu po wyjściu z zakrętu. Przy dynamicznej jeździe na szosie lekka niestabilność tylnego koła. Motocykl łatwo wchodzi w zakręt, ale podczas jego pokonywania traci stabilność. Niewielki moment podnoszący przy hamowaniu w pochyleniu. Średnie opóźnienie 8,8 m/ /s2 – do zaakceptowania. 43,8 m drogi hamowania ze 100 km/h to najgorszy wynik.
TEST NA SUCHYM
150 punktów, miejsce 4
Battle Wingi przekonują stabilnym zachowaniem przy jeździe na wprost, ale wykazują trochę gorsze sprzężenie zwrotne i mają mniejszy zakres graniczny niż wielu konkurentów. Przy wchodzeniu w zakręt motocykl jest trochę ociężały, co utrudnia precyzyjne prowadzenie. Dobra jest natomiast stabilność w zakrętach. Także przy jeździe z pasażerem niewiele się zmienia. Wartość opóźnienia (9,2 m/s2) to bardzo przyzwoity wynik. Mniej natomiast podobał się nam wyczuwalny moment podnoszący przy hamowaniu w pochyleniu.
TEST NA SUCHYM
171 punktów, miejsce 1
Na suchej nawierzchni Trail Attacki prezentują się wspaniale. Bardzo dobrej stabilności przy jeździe na wprost towarzyszy neutralne i poręczne zachowanie. Także stabilność na zakrętach jest bardzo dobra, zarówno przy jeździe solo, jak i z pasażerem. To samo dotyczy sprzężenia zwrotnego. Na nierównościach Continentale wykazują dobre tłumienie własne, a w pochyleniu – najlepszą przyczepność. Opóźnienie 9,4 m/s2 i 41 m drogi hamowania ze 100 km/h dały Trail Attackom 2. miejsce wraz z Metzelerem. Słaby moment podnoszący przy hamowaniu w pochyleniu.
TEST NA MOKRYM
52 punkty, miejsce 7
Bardzo wąski zakres graniczny. Maszyna obuta w Avony ślizga się bez zapowiedzi oboma kołami. Podczas przyspieszania tylne koło łatwo wpada w poślizg. To samo zjawisko występuje w przypadku jazdy z zamkniętym gazem. Duży minus za hamowanie na mokrej jezdni. Opóźnienie 5,8 m/s2 i droga hamowania 66,5 m ze 100 km/h to wyniki wyraźnie gorsze od pozostałych testowanych opon.
TEST NA MOKRYM
72 punkty, miejsce 4
Przy przyspieszaniu na prostej dość trudno spowodować uślizg tylnego koła. W pochyleniu maszyna zaczyna ślizgać się bez zapowiedzi. Ogólnie biorąc, zakres graniczny przodu mógłby być szerszy. Wartości hamowania (7,0 m/s2 i 55,1 m ze 100 km/h) są przeciętne.
TEST NA MOKRYM
77 punktów, miejsce 3
Przy przyspieszaniu tylne koło trochę zbyt łatwo wpada w uślizg. Na zakrętach traci przyczepność dopiero w bardzo głębokim pochyleniu. Zakres graniczny jest jednak ogólnie bardzo wąski. Skuteczność hamowania (opóźnienie 7,8 m/s2 i 49,5 m drogi hamowania ze 100 km/h) to najlepszy wynik.
ZUŻYCIE
73 punkty, miejsce 3
Z przebiegiem prawie 6600 km na tylnej i 18 300 km na przedniej oponie Distanzia mieści się w środku stawki.
ZUŻYCIE
65 punktów, miejsce 5
7000 km tylnej opony to przyzwoity przebieg. Natomiast 10 800 km przedniej to zdecydowanie za mało.
ZUŻYCIE
81 punktów, miejsce 1
Tył – jak wynika z obliczeń – jest w stanie uzyskać przebieg 8900 km. Przód wytrzymuje prawie 13 000 km. W sumie daje to także pierwsze miejsce.
Ceny: nieoferowana na polskim rynku
Ceny: przód od 473 zł; tył od 642 zł
CENY: przód 425 zł; tył 500 zł
Podsumowanie
Na skutek niespokojnej jazdy na suchej nawierzchni oraz chętnego wpadania w uślizgi na mokrej, Avony Distanzia nie zasłużyły na pochwałę. Lepiej wypadły w teście zużycia. 269 punktów na 400 możliwych oznacza ostatnie, czyli siódme miejsce.
Podsumowanie
Problemem Battle Wingów jest za wąski zakres graniczny, szczególnie na mokrej nawierzchni. Dobrze natomiast prezentuje się stabilność przy jeździe na wprost oraz w zakrętach. Gorsze wyniki testu na zużycie zepchnęły Bridgestone’y na 4. miejsce – na równi z Dunlopami.
Podsumowanie
Jasna sprawa: pierwsze miejsca w teście na sucho i pod względem zużycia dały Trail Attackom zwycięstwo. Na beemce 1200 GS okazały się nie tylko stabilne, neutralne i poręczne, ale też uzyskały duży przebieg. Jedynie na mokrym rezerwy przyczepności mogłyby być jeszcze lepsze.

Wymagania stawiane oponom o wymiarach 110/80 R 19 z przodu i 150/70 R 17 z tyłu w klasie dużych podróżnych enduro są niemałe. Właściciele beemek z serii GS, Hond Varadero 1000 lub Suzuki V-Strom 1000 szukają kapci, które z jednej strony pod pełnym obciążeniem będą jechać autostradą bez wężykowania, z drugiej – wykazywać dobrą przyczepność nawet wtedy, gdy podnóżki ocierają o ziemię, z trzeciej – nie będą traciły właściwości w czasie deszczu. I przy tym wszystkim powinny uzyskiwać duże przebiegi.

Jako sprzęt do testowania posłużyły nam beemki R 1200 GS. Z niewielkimi zastrzeżeniami wyniki naszego testu można przenieść na inne maszyny tej klasy. Gwiazdka oznacza, że można je zastosować do innych motocykli o podobnych parametrach podwozia. W przypadku pozostałych sprzętów obowiązuje zasada, że podstawowe właściwości opon nie zmieniają się wprawdzie diametralnie, lecz trzeba mieć świadomość, że są to wartości przybliżone.

DUNLOP
METZELER
TRAILMAX D 607
TOURANCE EXP
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Trailmax D 607 F
z tyłu Trailmax D 607 G
IMPORTER Good Year Dunlop Tires Polska Warszawa, Al. Jerozolimskie 212A tel. 022 571 59 00
Maksymalna głębokość bieżnika
przód 5,4 mm, tył 7,4 mm
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Tourance EXP
z tyłu Tourance EXP
IMPORTER Pirelli Polska Warszawa, ul. Ostrobramska 75 tel. 022 517 10 00 www.pirelli.pl
Maksymalna głębokość bieżnika

przód 4,6 mm, tył 7,8 mm
Ocena
Ocena
TEST NA SUCHYM
149 punktów, miejsce 5
Podczas przyspieszania na prostej lekki niepokój przedniego koła. Zmiany kierunku wymagają lekkiego nacisku na kierownicę. Gorsza poręczność od Continentali czy Metzelerów. Duża stabilność na zakrętach zarówno w czasie jazdy solo, jak i z pasażerem. Tylne koło nie utrudnia przyspieszania po wyjściu z zakrętów, nawet w duecie. Mała słabość: tłumienie własne przy przejeżdżaniu nierówności. Opóźnienie 8,9 m/s2 i 43,3 m drogi hamowania ze 100 km/h – do zaakceptowania.
TEST NA SUCHYM
152 punkty, miejsce 3
Przy jeździe na wprost Metzelery wykazują trochę więcej nerwowości niż Bridgestone’y, Continentale i Pirelli. Ogólnie bardzo poręczne, tylko w głębokich pochyleniach grożą wywrotką. Nie lubią ostrych przyspieszeń. Bardzo dobre wartości opóźnień – wspólnie z Continentalami drugie miejsce. Oprócz tego dobre sprzężenie zwrotne.
TEST NA MOKRYM
64 punkty, miejsce 6
W złożeniu tylne koło łatwo grozi uślizgiem, podobnie jak podczas dodawania gazu. Z powodu niedostatków przyczepności trzeba jechać szerokimi łukami, aby pochylenie było możliwie małe. Wartości opóźnień (6,7 m/s2) i drogi hamowania ze 100 km/h (57,6 m) – przeciętne.
TEST NA MOKRYM
90 punktów, miejsce 1
Najlepsze do jazdy na mokrym. W czasie testu uzyskiwano na nich najlepsze czasy okrążeń. Bardzo dobra przyczepność w zakrętach i podczas przyspieszania. Nawet przy najgwałtowniejszym otwarciu gazu tył nie chce wpadać w ślizg. EXP jest poręczny i precyzyjny w prowadzeniu, ma szeroki zakres graniczny. Do tego pasują dobre wartości opóźnień, także na mokrej nawierzchni.
ZUŻYCIE
74 punkty, miejsce 2
6300 km tylnego koła to wprawdzie niezbyt wiele, ale Dunlopa trzeba pochwalić za wyjątkowo dużą trwałość przodu (23 000 km).
ZUŻYCIE
57 punktów, miejsce 7
Tylna guma wytrzymuje 6200 km, przednia – 9200 km. Najsłabiej.
Ceny:przód od 537 zł; tył od 659 zł

 Ceny: przód od 513 zł; tył od 633 zł

Podsumowanie
Dunlopy wywalczyły razem z Bridgestone’ami czwarte miejsce. Jest to głównie zasługa bardzo trwałego przodu. Poręczność na suchej i mokrej nawierzchni można nazwać nieco drewnianą. Dobra stabilność w zakrętach.
Podsumowanie
Świetne w deszczu, z bardzo dużymi rezerwami przyczepności i znakomitymi wartościami hamowania. Metzelery podobają się także na suchym. Dopiero bardzo ostry styl jazdy grozi wywrotką. Mimo ostatniego miejsca pod względem zużycia, punktów wystarczyło na 2. lokatę w końcowej klasyfikacji.

Jak najbliżej życia

Dla sprawdzenia własności prowadzenia na suchej i mokrej nawierzchni pojechaliśmy na należący do firmy Goodyear tor doświadczalny Mireval we francuskiej miejscowości Camarque. Idealnie nadaje się on do porównywania różnych zestawów w niezmiennych warunkach drogowych.

Postanowiliśmy, że nie będziemy naszych GS-ów traktować zbyt ostro. Chodziło o to, aby uzyskane wyniki jak najlepiej informowały o zachowaniu opon w codziennej eksploatacji. BMW jeździły więc po nieużywanej już dzisiaj trasie wyścigowej Carland w dwóch dokładnie zdefiniowanych trybach szosowych: umiarkowanym, który oznaczał m.in. łagodne pokonywanie zakrętów, oraz w trybie bardziej sportowym, w którym motocykle składaliśmy pod kątem nawet 45O. Tryb sportowy przypominał zatem szybką jazdę po górskich drogach, co w przypadku GS-ów, Varadero, Tigerów czy V-Stromów nie jest niczym niezwykłym. Żadnej roli w tym teście nie odegrało zachowanie beemek w terenie, gdyż zarówno profil bieżników, jak i mieszanka testowanych opon były dobrane pod asfalty. Owszem, zdarzyły się przejazdy polną drogą lub odcinkiem szutrowym, ale jeśli ktoś poważnie myśli o wyjeździe w teren, powiniem obuć swego osiołka w inne opony – na przykład w Continentale TKC 80.

MICHELIN
PIRELLI
ANAKEE II
SCORPION MT 90
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Anakee II 110/80 R 19
z tyłu Anakee II 150/70 R 17
IMPORTER: Polonia Cup Tarnowskie Góry, ul. Łowiecka 121 tel. 032 719 22 12 www.poloniacup.com.pl
Maksymalna głębokość bieżnika
przód 4,3 mm, tył 7,5 mm
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Scorpion MT 90 S/T 110/80 R 19
z tyłu Scorpion MT 90 S/T 150/70 R 17
IMPORTER Pirelli Polska Warszawa, ul. Ostrobramska 75 tel. 022 517 10 00 www.pirelli.pl
Maksymalna głębokość bieżnika
przód 4,5 mm, tył 6,2 mm
Ocena
Ocena
TEST NA SUCHYM
122 punkty, miejsce 7
Już umiarkowana prędkość wystarczy, aby pojawiła się lekka niestabilność. W zakrętach jest jeszcze gorzej. Do tego dochodzą niepokojące ruchy wynikające z uginania się tylnej opony w czasie przyspieszania na wyjściu z zakrętów. Wprawdzie pod względem poręczności Anakee zachowują się przyzwoicie, jednak przy jeździe z pasażerem brakuje im stabilności. Opóźnienie 9,0 m/s2 i droga hamowania 42,9 m to też brak podstaw do pochwał.
TEST NA SUCHYM
162 punkty, miejsce 2
Dobra stabilność w zakrętach w czasie jazdy solo i prawie taka sama z pasażerem. Sprzężenie zwrotne mogłoby być lepsze. Pod względem lekkości prowadzenia MT 90 nieco odstają od Trail Attacków. Mocną stroną są opóźnienia na suchej nawierzchni, wynoszące 9,6 m/s2 (droga hamowania ze 100 km/h – 40,2 m), oraz bardzo dobra jazda na wprost.
TEST NA MOKRYM
80 punktów, miejsce 2
Szczyt formy Anakee osiągają w deszczu. Dobra przyczepność i poręczność pozwoliły wykręcić drugi czas okrążenia na mokrej nawierzchni. Pochwały za opóźnienie (7,3 m/s2) i drogę hamowania ze100 km/h (52,8 m). Bardzo dobra informacja o przyczepności i stanie nawierzchni.
TEST NA MOKRYM
71 punktów, miejsce 5
Przyczepność w zakrętach i podczas przyspieszania – do zaakceptowania. Dopiero przy bardzo ostrym przyspieszaniu tył idzie w uślizg. W zasadzie zakres graniczny jest do przyjęcia. Wartości opóźnienia (6,8 m/ /s2) i droga hamowania ze 100 km/h (56,7 m) lokują Pirelli w środku stawki.
ZUŻYCIE
73 punkty, miejsce 3
Teoretyczny przebieg (prawie 7300 km tyłu i 14 500 km przodu) zapewniły Anakee miejsce na podium.
ZUŻYCIE
60 punktów, miejsce 6
Wyliczona trwałość teoretyczna na poziomie 5500 km oznacza, że tylna opona ma najgorszą trwałość. 13 000 km teoretycznego przebiegu przedniej opony to wynik znacznie lepszy.
Ceny: nieustalone
Ceny: przód 449 zł; tył 553 zł
Podsumowanie
Wrażenia z testu są niejednoznaczne. Są to bowiem opony świetne na deszcz, ale już na suchej nawierzchni wprawdzie poręczne, to jednak niestabilne. Dobry wynik testu na zużycie. W sumie 6. miejsce.
Podsumowanie
Bardzo dobre wrażenie na suchej nawierzchni, przeciętne wartości na mokrej. Tylna opona za szybko kończy żywot. Pirelli Scorpion oferuje wszystkiego po trochu, ale nie zasługuje na ogólną dobrą ocenę. W sumie zalet wystarczyło na trzecią lokatę, ale nie są to gumy na deszcz i dla pożeraczy kilometrów.

Ważne pytania

Liczymy, że analiza wyników naszego testu pomoże wybrać zestawy opon odpowiadające waszym osobistym upodobaniom i potrzebom. Czy ma to być opona do sportowej jazdy szosowej, w której najważniejsza jest przyczepność? Czy może największy nacisk kładziecie na zachowanie opony w czasie deszczu? A może sprawą dla was najważniejszą jest to, aby gumy wytrzymały liczące kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegi? Oferta rynkowa jest dziś tak bogata, że można znaleźć zarówno gumę oferującą wszystkie cechy po trochu, jak i opony wyspecjalizowane.

Zero ustępstw

W jednym punkcie nigdy nie wolno iść na ustępstwa – efektywność hamowania na suchym i na mokrym zawsze powinna być jak najlepsza. O ile na suchej nawierzchni wszystkich siedem zestawów, które poddaliśmy męczarniom, miało podobne osiągi, o tyle na mokrym wyniki były bardziej zróżnicowane. Różnica długości drogi hamowania ze 100 km/h do zera wyniosła między najlepszym a najgorszym wynikiem aż 17 metrów. Wynik ten uświadamia wpływ mieszanki na właściwości opony.

Tak czy inaczej – zawsze chodzi o to samo: aby opona jak najlepiej wykonywała swoją trudną robotę.

Kryteria testu
Poręczność*
Siła potrzebna do złożenia maszyny lub utrzymania jej na pożądanym torze qazdy. Próbę przeprowadzono na wolnych (50-80 km/h) i szybko pokonywanych (100-150 km/h), naprzemiennych zakrętach.
Precyzja prowadzenia*
Próba polega na przejechaniu z różnymi prędkościami kombinacji zakrętów. Informuje, czy motocykl utrzymuje zadany kurs i jakie siły są potrzebne do jego utrzymania.
Przyczepność w pochyleniu*
Odporność na uślizgi w maksymalnym pochyleniu na mokrej i suchej nawierzchni.
Przyczepność przy przyspieszaniu*
Odporność na uślizgi i przenoszenie siły na zakrętach pokonywanych z różnymi prędkościami. Próba na suchym i na mokrym.
Zachowanie w zakresie granicznym*
Możliwość opanowania opony w zakresie granicznym i jej przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni.
Moment podnoszący
Przy hamowaniu w zakrętach motocykl silniej lub słabiej dąży do pionu, w zależności od opóźnienia i zarysu bieżnika. Tę reakcję jeździec musi wyrównać mniejszym lub większym naciskiem na kierownicę po wewnętrznej zakrętu.
Stabilność w zakrętach
Stabilność jazdy w zakrętach, w naprzemiennych zakrętach i na nierównościach nawierzchni. Była oceniana w różnych trybach (podczas jazdy spokojnej, nieco ostrzejszej i z pasażerem). Test odbywał się w maksymalnym złożeniu i w fazie przyspieszania, w której opony niekiedy są w stanie rozhuśtać motocykl.
Stabilność przy jeździe na wprost
Zachowanie się opony przy maksymalnej prędkości (skłonność do wężykowania).
Zachowanie przy hamowaniu
Ocena opony przy ostrym hamowaniu ze 100 km/h na suchej i mokrej nawierzchni. Dodatkowe parametry tej oceny: długość drogi hamowania i wartość opóźnienia.
Ciśnienie powietrza w testowych BMW
2,2 bara z przodu
2,5 bara z tyłu
* – oznaczone gwiazdką wyniki testu uzyskane na BMW R 1200 GS dotyczą innych sprzętów o podobnych parametrach podwozia. Różnice będą bardzo małe. Gdy gwiazdki brak, trzeba się liczyć z dużymi odstępstwami
Test na zużycie i jego wyniki


Ścieranie

Dla wielu posiadaczy motocykli trwałość, czyli wolne zużywanie się opon, jest argumentem decydującym o zakupie. Dotyczy to szczególnie tych, którzy dużo jeżdżą. Przejechanie kilku tysięcy kilometrów bez uciążliwej i kosztownej zmiany opon ma dla nich najważniejsze znaczenie. Kryterium „zużycie” jest ważnym elementem oceny wszystkich rodzajów opon – crossowych, enduro, skuterowych, turystycznych, a nawet sportowych. Dlatego w jednym z dwóch przeprowadzanych co roku testów badamy, oprócz właściwości na suchej i mokrej nawierzchni, także odporność opon na zużycie. W połowie kwietnia siedmiu jeźdźców testowych przejechało w ciągu tygodnia na identycznych BMW R 1200 GS Adventure, obutych w różne opony, dystans 4300 km. Trasa prowadziła ze Stuttgartu przez Szwajcarię do Włoch. Po dwóch dniach na Sycylii jeździli przez trzy dni po pełnej zakrętów Toskanii, a następnie powrócili przez Szwajcarię do Stuttgartu. Aby wyrównać szanse opon, tzn. zneutralizować wpływ różnej wagi motocyklistów i stylu ich jazdy, zamieniali się oni motocyklami co 50 km. Przynajmniej raz dziennie zespół mierzył wszystkie głębokości bieżników siedmiu zestawów opon. Wyniki podajemy w tabeli poniżej oraz na wykresach. Za najmniejsze zużycie można było zdobyć 100 punktów (30 pkt za przednie koło i 70 pkt za tylne, które szybciej osiąga dopuszczalną w przepisach minimalną głębokość bieżnika 1,6 mm; osiągnięcie tej granicy oznacza konieczność zamontowania nowej opony). Teoretycznie na wiele przednich opon można nawinąć dwa razy dłuższy dystans niż na tylne, ale rozsądniej jest zawsze wymieniać je w zestawach. Własności prowadzenia często zmieniają się bowiem w miarę zużycia. Oprócz tego – co po najlepszej nawet tylnej oponie, skoro przednia straciła już wiele ze swoich cech?

Motocykle
BMW R 1200 GS Adventure, dwucylindrowy bokser, 105 KM (77 kW), 256 kg, 197 km/h, 55 000 zł.
Siedem Adventure’ów przetrwało tygodniowy test na zużycie bez jakichkolwiek usterek. Przeciętnie zużywały 6 l 95-oktanowej benzyny na 100 km. Wszystkie wzięły 0,75 l oleju na 4300 km.

Plusy: elastyczny, mocny silnik, nienaganne, komfortowe podwozie, dzięki zbiornikowi o pojemności 33 l olbrzymi zasięg, duża stabilność i utrzymywanie toru jazdy także na luźnym podłożu.

Minusy: duża masa, zawirowania w obrębie kasku wywołane przez dobrze chroniącą przed wiatrem szybę.



Medale
Zdecydowane zwycięstwo Continentali Trail Attacków. Oprócz dobrego zachowania na suchej nawierzchni, wykazały najwyższą odporność na zużycie. Pod względem zachowania w deszczu nie ma wstydu, choć trzecie miejsce można potraktować jak sygnał ostrzegawczy. Metzeler Tourance EXP wyraźnie przewyższają pod tym względem drugie na liście Micheliny Anakee II, jednak pod względem odporności na zużycie są najgorsze. Ci, którzy jeżdżą co sezon dziesiątki tysięcy kilometrów, docenią Continentale Trail Attacki. Ci, dla których przebieg nie jest aż tak ważny i którym bardziej zależy na wspaniałych oponach na deszczową pogodę, za najlepsze uznają Metzelery Tourance EXP.


Opony mają naprawdę ciężki żywot. Gdy po dawaniu w palnik na prostej wypadnie nagle ciąć ostro po heblach, a potem przewinąć się przez serię zakrętów, ich temperatura pracy może wzrosnąć o ponad 20O. Nie mniejszym wyzwaniem jest jazda autostradą. Gdyby nie napór powietrza, temperatura gum wzrosłaby powyżej 60O. W czasie postoju na tankowanie może ona wynieść nawet 70O. Na mokrej nawierzchni wzrasta natomiast o zaledwie 10O. Mimo tak trudnych, zupełnie rozbieżnych warunków pracy, niektóre zestawy potrafią zawsze zapewnić odpowiednią przyczepność.




Beemki w sieci

Ale przecież nigdy nie jest tak, żeby nie można było wymyślić czegoś lepszego. W tym roku – aby jeszcze bardziej zmniejszyć szansę powstania błędu – połączyliśmy w sieć komputery motocykli, na których badaliśmy zachowanie opon na suchych i mokrych nawierzchniach. W czasie przeprowadzonego potem testu trwałości bieżnika urządzenia analizowały wyniki pomiarów opon na szosach i autostradach na trasie o łącznej długości 4300 kilometrów.


Zwycięzca testu
AVON
BRIDESTONE
CONTINENTAL
DISTANZIA
BATTLE WING
TRAIL ATTACK
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Distanzia 110/80 R 19
z tyłu Distanzia 150/70 R 17
Maksymalna głębokość bieżnika
z przodu 5,0 mm, z tyłu 7,7 mm
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Battle Wing BW 501 110/80 R 19
z tyłu Battle Wing BW 502 150/70 R 17
IMPORTER Bridgestone Sales Polska Warszawa, ul. Postępu 18 tel. 022 606 18 20 www.bridgestone.pl Maksymalna głębokość bieżnika
przód 4,6 mm, tył 8,3 mm
DANE
Typ opony i wymiar
przód Trail Attack 110/80 R 19 M/C 59V TL
tył Trail Attack 150/70 R 17 M/C 69V TL
IMPORTER Koło-Serwis Łódź, ul. Przybyszewskiego 327 tel. 042 6492-292 www.conti-bike.pl Maksymalna głębokość bieżnika
przód 4,3 mm, tył 8,6 mm
Ocena
Ocena Ocena
TEST NA SUCHYM
144 punkty, miejsce 6
Duże bloki bieżnika szkodzą komfortowi jazdy na wprost. Dobra przyczepność przy przyspieszaniu po wyjściu z zakrętu. Przy dynamicznej jeździe na szosie lekka niestabilność tylnego koła. Motocykl łatwo wchodzi w zakręt, ale podczas jego pokonywania traci stabilność. Niewielki moment podnoszący przy hamowaniu w pochyleniu. Średnie opóźnienie 8,8 m/ /s2 – do zaakceptowania. 43,8 m drogi hamowania ze 100 km/h to najgorszy wynik.
TEST NA SUCHYM
150 punktów, miejsce 4
Battle Wingi przekonują stabilnym zachowaniem przy jeździe na wprost, ale wykazują trochę gorsze sprzężenie zwrotne i mają mniejszy zakres graniczny niż wielu konkurentów. Przy wchodzeniu w zakręt motocykl jest trochę ociężały, co utrudnia precyzyjne prowadzenie. Dobra jest natomiast stabilność w zakrętach. Także przy jeździe z pasażerem niewiele się zmienia. Wartość opóźnienia (9,2 m/s2) to bardzo przyzwoity wynik. Mniej natomiast podobał się nam wyczuwalny moment podnoszący przy hamowaniu w pochyleniu.
TEST NA SUCHYM
171 punktów, miejsce 1
Na suchej nawierzchni Trail Attacki prezentują się wspaniale. Bardzo dobrej stabilności przy jeździe na wprost towarzyszy neutralne i poręczne zachowanie. Także stabilność na zakrętach jest bardzo dobra, zarówno przy jeździe solo, jak i z pasażerem. To samo dotyczy sprzężenia zwrotnego. Na nierównościach Continentale wykazują dobre tłumienie własne, a w pochyleniu – najlepszą przyczepność. Opóźnienie 9,4 m/s2 i 41 m drogi hamowania ze 100 km/h dały Trail Attackom 2. miejsce wraz z Metzelerem. Słaby moment podnoszący przy hamowaniu w pochyleniu.
TEST NA MOKRYM
52 punkty, miejsce 7
Bardzo wąski zakres graniczny. Maszyna obuta w Avony ślizga się bez zapowiedzi oboma kołami. Podczas przyspieszania tylne koło łatwo wpada w poślizg. To samo zjawisko występuje w przypadku jazdy z zamkniętym gazem. Duży minus za hamowanie na mokrej jezdni. Opóźnienie 5,8 m/s2 i droga hamowania 66,5 m ze 100 km/h to wyniki wyraźnie gorsze od pozostałych testowanych opon.
TEST NA MOKRYM
72 punkty, miejsce 4
Przy przyspieszaniu na prostej dość trudno spowodować uślizg tylnego koła. W pochyleniu maszyna zaczyna ślizgać się bez zapowiedzi. Ogólnie biorąc, zakres graniczny przodu mógłby być szerszy. Wartości hamowania (7,0 m/s2 i 55,1 m ze 100 km/h) są przeciętne.
TEST NA MOKRYM
77 punktów, miejsce 3
Przy przyspieszaniu tylne koło trochę zbyt łatwo wpada w uślizg. Na zakrętach traci przyczepność dopiero w bardzo głębokim pochyleniu. Zakres graniczny jest jednak ogólnie bardzo wąski. Skuteczność hamowania (opóźnienie 7,8 m/s2 i 49,5 m drogi hamowania ze 100 km/h) to najlepszy wynik.
ZUŻYCIE
73 punkty, miejsce 3
Z przebiegiem prawie 6600 km na tylnej i 18 300 km na przedniej oponie Distanzia mieści się w środku stawki.
ZUŻYCIE
65 punktów, miejsce 5
7000 km tylnej opony to przyzwoity przebieg. Natomiast 10 800 km przedniej to zdecydowanie za mało.
ZUŻYCIE
81 punktów, miejsce 1
Tył – jak wynika z obliczeń – jest w stanie uzyskać przebieg 8900 km. Przód wytrzymuje prawie 13 000 km. W sumie daje to także pierwsze miejsce.
Ceny: nieoferowana na polskim rynku
Ceny: przód od 473 zł; tył od 642 zł
CENY: przód 425 zł; tył 500 zł
Podsumowanie
Na skutek niespokojnej jazdy na suchej nawierzchni oraz chętnego wpadania w uślizgi na mokrej, Avony Distanzia nie zasłużyły na pochwałę. Lepiej wypadły w teście zużycia. 269 punktów na 400 możliwych oznacza ostatnie, czyli siódme miejsce.
Podsumowanie
Problemem Battle Wingów jest za wąski zakres graniczny, szczególnie na mokrej nawierzchni. Dobrze natomiast prezentuje się stabilność przy jeździe na wprost oraz w zakrętach. Gorsze wyniki testu na zużycie zepchnęły Bridgestone’y na 4. miejsce – na równi z Dunlopami.
Podsumowanie
Jasna sprawa: pierwsze miejsca w teście na sucho i pod względem zużycia dały Trail Attackom zwycięstwo. Na beemce 1200 GS okazały się nie tylko stabilne, neutralne i poręczne, ale też uzyskały duży przebieg. Jedynie na mokrym rezerwy przyczepności mogłyby być jeszcze lepsze.

Wymagania stawiane oponom o wymiarach 110/80 R 19 z przodu i 150/70 R 17 z tyłu w klasie dużych podróżnych enduro są niemałe. Właściciele beemek z serii GS, Hond Varadero 1000 lub Suzuki V-Strom 1000 szukają kapci, które z jednej strony pod pełnym obciążeniem będą jechać autostradą bez wężykowania, z drugiej – wykazywać dobrą przyczepność nawet wtedy, gdy podnóżki ocierają o ziemię, z trzeciej – nie będą traciły właściwości w czasie deszczu. I przy tym wszystkim powinny uzyskiwać duże przebiegi.

Jako sprzęt do testowania posłużyły nam beemki R 1200 GS. Z niewielkimi zastrzeżeniami wyniki naszego testu można przenieść na inne maszyny tej klasy. Gwiazdka oznacza, że można je zastosować do innych motocykli o podobnych parametrach podwozia. W przypadku pozostałych sprzętów obowiązuje zasada, że podstawowe właściwości opon nie zmieniają się wprawdzie diametralnie, lecz trzeba mieć świadomość, że są to wartości przybliżone.

DUNLOP
METZELER
TRAILMAX D 607
TOURANCE EXP
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Trailmax D 607 F
z tyłu Trailmax D 607 G
IMPORTER Good Year Dunlop Tires Polska Warszawa, Al. Jerozolimskie 212A tel. 022 571 59 00
Maksymalna głębokość bieżnika
przód 5,4 mm, tył 7,4 mm
DANE
Typ opony i wymiar
z przodu Tourance EXP
z tyłu Tourance EXP
IMPORTER Pirelli Polska Warszawa, ul. Ostrobramska 75 tel. 022 517 10 00 www.pirelli.pl
Maksymalna głębokość bieżnika

przód 4,6 mm, tył 7,8 mm
Ocena
Ocena
TEST NA SUCHYM
149 punktów, miejsce 5
Podczas przyspieszania na prostej lekki niepokój przedniego koła. Zmiany kierunku wymagają lekkiego nacisku na kierownicę. Gorsza poręczność od Continentali czy Metzelerów. Duża stabilność na zakrętach zarówno w czasie jazdy solo, jak i z pasażerem. Tylne koło nie utrudnia przyspieszania po wyjściu z zakrętów, nawet w duecie. Mała słabość: tłumienie własne przy przejeżdżaniu nierówności. Opóźnienie 8,9 m/s2 i 43,3 m drogi hamowania ze 100 km/h – do zaakceptowania.
TEST NA SUCHYM
152 punkty, miejsce 3
Przy jeździe na wprost Metzelery wykazują trochę więcej nerwowości niż Bridgestone’y, Continentale i Pirelli. Ogólnie bardzo poręczne, tylko w głębokich pochyleniach grożą wywrotką. Nie lubią ostrych przyspieszeń. Bardzo dobre wartości opóźnień – wspólnie z Continentalami drugie miejsce. Oprócz tego dobre sprzężenie zwrotne.
TEST NA MOKRYM
64 punkty, miejsce 6
W złożeniu tylne koło łatwo grozi uślizgiem, podobnie jak podczas dodawania gazu. Z powodu niedostatków przyczepności trzeba jechać szerokimi łukami, aby pochylenie było możliwie małe. Wartości opóźnień (6,7 m/s2) i drogi hamowania ze 100 km/h (57,6 m) – przeciętne.
TEST NA MOKRYM
90 punktów, miejsce 1
Najlepsze do jazdy na mokrym. W czasie testu uzyskiwano na nich najlepsze czasy okrążeń. Bardzo dobra przyczepność w zakrętach i podczas przyspieszania. Nawet przy najgwałtowniejszym otwarciu gazu tył nie chce wpadać w ślizg. EXP jest poręczny i precyzyjny w prowadzeniu, ma szeroki zakres graniczny. Do tego pasują dobre wartości opóźnień, także na mokrej nawierzchni.
ZUŻYCIE
74 punkty, miejsce 2
6300 km tylnego koła to wprawdzie niezbyt wiele, ale Dunlopa trzeba pochwalić za wyjątkowo dużą trwałość przodu (23 000 km).
ZUŻYCIE
57 punktów, miejsce 7
Tylna guma wytrzymuje 6200 km, przednia – 9200 km. Najsłabiej.
Ceny:przód od 537 zł; tył od 659 zł

 Ceny: przód od 513 zł; tył od 633 zł

Podsumowanie
Dunlopy wywalczyły razem z Bridgestone’ami czwarte miejsce. Jest to głównie zasługa bardzo trwałego przodu. Poręczność na suchej i mokrej nawierzchni można nazwać nieco drewnianą. Dobra stabilność w zakrętach.
Podsumowanie
Świetne w deszczu, z bardzo dużymi rezerwami przyczepności i znakomitymi wartościami hamowania. Metzelery podobają się także na suchym. Dopiero bardzo ostry styl jazdy grozi wywrotką. Mimo ostatniego miejsca pod względem zużycia, punktów wystarczyło na 2. lokatę w końcowej klasyfikacji.

zobacz galerię

Zobacz również:
Chociaż koncern BMW kojarzony dziś jest głównie z produkcją motocykli i samochodów, to w początkach swej działalności firma zajmowała się produkcją lotniczych silników. 
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij