Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.3

Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17

Wystarczą trzy dni, żeby na śmierć zajechać komplet gum. Na dystansie 4000 km testujemy sześć zestawów opon turystycznych. Rozmiary? Oczywiście te najpopularniejsze: 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17.

Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17 z sezonu 2015.

Dziewięćdziesiątką! Na naszych drogach obowiązuje ograniczenie do 90 km/h! Cholera, macie jakiś problem, żeby to zrozumieć?! – korsykański gliniarz wyżywa się nad naszą ekipą. Chyba nawet Arnold Schwarzenegger nie wywołałby wrażenia większej grozy. W poczuciu winy pokornie spuszczamy wzrok, byle tylko nie dostać cholernie wysokiego mandatu. Obok radiowozu stoi sześć Yamah FJR 1300, na których w tym roku testujemy opony. Na szczęście po dłuższej dyskusji spore przekroczenie uchodzi nam na sucho. Gest policjanta jest zrozumiały w wielu krajach: tylko uważajcie, mamy was na oku.
Nasze problemy z prędkością wzięły się stąd, że Yamaha FJR 1300 A bardziej nadaje się do szybkiego nawijania kilometrów na autostradzie niż do jeżdżenia po krętych winklach. Uwierz, że kombinacja tak mocnego i ciężkiego motocykla z przyczepnym asfaltem potrafi mocno sponiewierać gumy. Nasze dłonie i stopy ani na sekundę nie pozostają w bezruchu. Ostre przyspieszanie na wyjściu z winkli, zmiana biegu na wyższy, hamowanie, redukcja, ponowne wejście w następny winkiel. I tak od rana do wieczora. W duchu słyszę tylko, jak gumy błagają o litość. Podczas tego testu słowo „zmiłuj” zostało wymazane z naszego słownika.
Czyżby niektóre koncerny wiedziały, że z ich produktami jest coś nie tak i z tego powodu ociągały się z poinformowaniem nas, które opony wezmą udział w teście? Coś w tym musiało być, bo w przypadku niektórych marek nasza oferta spotkała się z szybką odmową. Uzasadnienie było banalne: nie mamy odpowiednich gum do FJR-y 1300. Tak tłumaczyły się Continental i Dunlop. Bzdura! Przecież nasze Yamahy to klasyczne maszyny turystyczne, mające dość popularne rozmiary opon 120/70 i 180/55 o średnicy 17 cali. Trudno wymyślić bardziej idiotyczne usprawiedliwienie. Po naszym ponownym pytaniu od Continentala dostaliśmy inną niepoważną odpowiedź: mamy wprawdzie specjalne opony Grand Turismo, ale Road Attacki 2 GT bazują na sprawdzonej od lat mieszance gum, natomiast następcy – Road Attacki 2 Evo z oznaczeniem C, świadczącym o podwyższonej stabilności, nie będą dostępne w chwili testu. Dunlop pozwolił nam użyć Roadsmartów 1, ponieważ Roadsmarty 2 z powodu problemów z shimmy nie były godne polecenia dla Yamahy FJR.

Trasa na Korsykę idealnie nadaje się do tego, by z dokładnością aparatu rentgenowskiego prześwietlić problem stabilności. My wybraliśmy autostradę A81 na południe od Stuttgartu, na której panuje niewielki ruch, a gładziutka asfaltowa nawierzchnia zapewnia idealne warunki do testu. FJR-y, obładowane bagażami i obciążone pasażerem, jedna po drugiej ruszały w drogę, tak byśmy mogli ocenić stopień i nasilenie tego zjawiska przy dużych prędkościach. Wniosek z pierwszego przejazdu był zaskakujący: zastrzeżeń brak. Nawet gdy na budziku pojawiła się prędkość  245 km/h, wszystkie Yamahy prowadziły się stabilnie.
Wątpliwości Dunlopa okazały się zupełnie niezrozumiałe. Co więcej, nasz wniosek był wręcz odwrotny. Skoro Roadsmarty 2 zachowywały się niemal idealnie, to czy rzeczywiście Roadsmarty 1 jeszcze lepiej dają sobie radę z tym problemem? Nie wierzę. Ten sam test powtórzyliśmy na zakończenie wyprawy na Korsykę, kiedy przebieg 3900 km zmienił właściwości każdej gumy. Dlatego kategorię „Stabilność” na razie potraktujmy jako nierozstrzygniętą.

Kolejnym kryterium oceny było zachowanie na mokrej nawierzchni. Deszcz nigdy nie pojawia się ot tak, na zamówienie, dlatego w celu zapewnienia laboratoryjnej precyzji jako miejsce testu wybraliśmy specjalnie do tego celu przystosowany tor Michelina niedaleko Salon-sur-Provence.
Jazda po mokrej nawierzchni, sprawdzenie, gdzie leży granica poślizgu, zbadanie przyczepności podczas gwałtownych przyspieszeń i hamowania to dość trudne zadanie. Jeśli bowiem opona uśliźnie się, wtedy trzeba dość odważnie powalczyć z gazem i masą 290 kg, bo tyle waży FJR 1300.

Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17

Nasze zadanie staje się łatwiejsze, jeśli konstruktorzy opon w odpowiedni sposób zaprojektowali zakres graniczny gum. Decydującą regułą jest: niech najpierw puszcza tył, a potem – jeżeli w ogóle – przód. Jeśli sytuacja jest odwrotna, zwykle pozostaje tylko modlitwa. Pod tym względem nie ma czego się przyczepić do żadnego z kompletów. Wszystkie gumy informowały o niebezpieczeństwie uślizgu najpierw tyłu.
Tak jak rok wcześniej Micheliny Road 4, w tym roku wzmocniona wersja GT uzyskała sporą przewagę na mokrym. Na odcinku pomiarowym uzyskała najlepsze wyniki podczas przyspieszania, hamowania oraz jazdy w złożeniu. Dzięki sporemu zakresowi granicznemu Micheliny w każdej sytuacji zapewniają kontrolę nad sprzętem. Dlatego jeśli szukasz opon na deszcz, bierz Micheliny. Koniec, kropka!
Na bardzo wysokich miejscach uplasowały się tu dwa komplety kapci pochodzących z jednego koncernu, czyli Metzelery Z8 InteractPirelli Angel GT, które zajęły ex aequo drugą pozycję. Wprawdzie jeśli spojrzysz na detale i zachowanie, różnią się one od siebie (Z8 lepiej hamuje i przyspiesza, podczas gdy GT zapewnia głębsze złożenia i większą szybkość na winklach). Także te dwa modele można bez wahania polecić tym, którzy przykładają sporą wagę do bezpieczeństwa podczas jazdy na mokrym. Z dużą stratą do czołówki uplasowali się trzej pozostali uczestnicy. Bridgestone’y radzą sobie dość dobrze, ale... granica uślizgu w japońskich gumach pojawiła się bardzo wcześnie. Pod względem przyczepności Dunlopy wykazały podobny poziom, ale w zakrętach obuty w nie bike prowadził się ociężalej niż na T 30 Evo. A co z Continentalami, które tak bardzo bały się konfrontacji? Road Attacki 2 GT nie były w stanie dotrzymać kroku pozostałym kapciom. Na mokrym torze bardzo wczesnymi i gwałtownymi uślizgami pokazały, że niemiecki koncern ma sporo do nadrobienia.

Wpadamy całą ekipą na Korsykę i zaczynamy ulubioną część testu – jazdę po naszpikowanych winklami trasach!

Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17

To właśnie tu Road Attacki 2 GT są koniem pociągowym stawki, a my od razu zapominamy o ich nie najlepszym zachowaniu na mokrym. Na bardzo przyczepnych asfaltach bocznych dróżek Continentale bez kompleksów mogą stanąć do konfrontacji. Obuta w te gumy Yamaha rzuca się z jednego winkla w drugi, zaskakując najwyższą precyzją prowadzenia i fantastyczną przyczepnością w każdej sytuacji. Ciągle musimy sobie przypominać, że jedziemy wielkim i ciężkim bike’em turystycznym, a nie nakedem czy maszyną sportową. Widać to w punktacji, w której Continentale wyraźnie górowały. Także w naszej mocno subiektywnej ocenie wygrały. Czyżby te gumy były w sumie, tzn. przy uwzględnieniu wszystkich zalet i wad, jednak godne polecenia? Hm, trudny przypadek, bowiem im więcej kilometrów nawinęliśmy na koła, tym gorzej wyglądał bieżnik.
Faktem jest, że po 2000 km nawiniętych na drogach Korsyki Continental na przód nadawał się tylko do wymiany. Muszę też przyznać, że w miarę znikania bieżnika trzeba pogodzić się z pojawiającymi się problemami. Wcześniejsza radość z jazdy po winklach została stłumiona z powodu wyraźnego momentu prostującego występującego podczas hamowania w złożeniu. W tym właśnie momencie wybiła godzina chwały Metzelerów Z8 Interact, na których nawierzchnia korsykańskich dróg, przypominająca pilnik, nie zrobiła większego wrażenia. Od samego początku zachwycały neutralnością. Po przejechaniu 3000 km w dalszym ciągu były OK. Dlatego Continentale musiały podzielić się zwycięstwem w drugiej części testu z Metzelerami.
Nad Morzem Śródziemnym akurat zachodziło słońce, kiedy sześć FJR-ek znikało w czeluściach promu należącego do firmy Corsica Ferries. 24 godziny później czerwona ognista kula znowu wisi nad horyzontem. Tym razem jednak nie nad wyspą, ale nad autostradą A81 – ostatnim odcinkiem przed Stuttgartem, z którego wystartowaliśmy. W drodze powrotnej z Korsyki nawinęliśmy kolejne 1000 km.
Pod sam koniec testu najważniejsze stało się pytanie, czy po przejechaniu 4000 km stabilność motocykli testowych się pogorszyła, czy pozostała na wyjściowym poziomie? Postanowiliśmy powtórzyć test z początku wyjazdu i sprawdzić, jak zachowują się załadowane maszyny. Wynik: zużycie opon w dalszym ciągu nie ma tak dużego wpływu na zachowanie, jak się spodziewaliśmy. Nawet mocno zużyte Continentale i Pirelli świetnie dawały sobie radę przy bardzo dużej prędkości. Ale kto będzie tak jechał? Korsyka pokazała nam, że prędkość 90 km/h wystarczy, by czerpać niekończącą się radość z jazdy, tyle, że potrzeba do tego zakrętów.

Test na drodze i na autostradzie

Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17

Enduro, supermoto, lekki naked bike... gdy przypominamy sobie radość z jazdy po usianych winklami korsykańskich drogach, na myśl przychodzą od razu wymienione motocykle, a nie ważąca 290 kg Yamaha.
Zanim dojechaliśmy do portu w Tulonie, nawinęlismy ponad 1000 km po autostradach. Na FJR-ze pokonasz to błyskawicznie, pod warunkiem że opony współgrają z obładowaną maszyną (ty plus 10 kg wyposażenia plus 20 kg bagażu na tylnym siedzeniu).
Tegoroczny test postawił przed gumami zupełnie inne niż dotychczas wymagania. Chodzi na przykład o ocenę wkurzających skłonności do shimmy przy 60 do 80 km/h czy o niebezpieczne wężykowanie przy wysokiej prędkości na autostradzie. Z drugiej strony odpowiednio wzmocnione drugą warstwą karkasu opony mogą zmienić dynamiczną jazdę po winklach, która była jednym z zadań, w denerwującą, ciężką pracę za kierownicą.
Yamaha nie narzuca FJR-owi 1300 konkretnego producenta opon. Oznacza to, że wszystkie kapcie, których rozmiary oraz indeks prędkości odpowiadają danym motocykla, mogą zostać naciągnięte na felgi. Z czego skorzystaliśmy, niezależnie od tego, jakie zastrzeżenia zgłosili nam producenci, zanim wystartowaliśmy na Korsykę.


zachowanie na szosie/autostradzie (nowe opony)
maks. liczba
punktów 
Bridgestone
T 30 Evo
Continental
Road Attack 2 GT
Dunlop
Roadsmart II
Metzeler
Z8 Interact M/O 
Michelin
Pilot Road 4 GT
Pirelli
Angel GT
Poręczność  30  26  27  24  26  26 26
Precyzja prowadzenia  30  25  27  24  26  25 26
Stabilność w zakrętach  20  18  18  17  18  17 18
Przyczepność w złożeniu  10  9  9  9  9   9 9
Przyczepność podczas przyspieszania  10 9 9 9 9 9 9
Stabilność podczas jazdy
na wprost z obciążeniem
 10 9 8  10  9 8 9
Zachowanie podczas jazdy
z pasażerem
 20 18 19 16 18 17 18
Zachowanie w zakresie granicznym  10  9 9  8 9  8 9
Moment prostujący 10 8 9 7 8 8 8
 Suma  150  131 123  124  132  127 132
 Miejsce    4.  1.  6.  2.  5. 2.

WNIOSEK
Rzut oka na punktację pokazuje, że różnice nie były duże. Pierwszą i ostatnią oponę dzieli tylko 11 punktów. Continental świetnie zestroił do jazdy po szosie wersję GT modelu Road Attack 2. Na bardzo przyczepnych, usianych winklami korsykańskich drogach FJR obuty w kapcie Continentala czuł się jak ryba w wodzie. O dostateczną stabilność przy bardzo dużych prędkościach także nie trzeba się martwić.

Ocena zużycia

Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17

Zdajemy sobie sprawę, że tradycyjnie już po przeczytaniu tego testu wielu będzie miało wątpliwości i nie zabraknie niezadowolonych. Zapewne najczęściej zastrzeżenia będą dotyczyły różnicy wrażeń i przebiegów osiąganych na konkretnym komplecie opon. Te zarzuty nie będą bezpodstawne. Otóż w przypadku testu opon nie ma normy co do sposobu pomiaru, który należy zastosować, aby uzyskać wiarygodne (czytaj: porównywalne) dane. W przypadku opon samochodowych producenci mogą sprawdzać zużycie na specjalnym stanowisku. Gdyby opony motocyklowe zostały odpowiednio obciążone, uzyskane wartości byłyby inne od tych na wykresach po prawej.
Dla nas najważniejsze było sprawdzenie wszystkich kompletów w identycznych warunkach. Dlatego ten test to spore wydarzenie logistyczne. Sześć identycznych motocykli, sześciu bikerów jadących przez cały czas razem. Do tego ciągłe zamiany motocykli według określonego schematu, by wyeliminować wpływ nawyków, subiektywizmu ocen. Dzięki temu stworzyliśmy bazę wyników, pozwalającą rzetelnie porównywać wszystkie komplety opon.
Kolejnym istotnym czynnikiem są drogi, na których przeprowadza się test. Jeśli większość kilometrów jest nawijanych na luzie podczas jazdy autostradą, wtedy każda opona bez groźby zbliżenia się do minimalnej dopuszczalnej głębokości bieżnika osiągnie pięciocyfrowe przebiegi. Jeśli jednak jeździsz głównie po drogach pełnych zakrętów, na dodatek o bardzo przyczepnym asfalcie, wtedy niektóre opony będziesz musiał wymienić już po około 2000 km.


Ocena zużycia
maks. liczba
punktów 
Bridgestone
T 30 Evo
Continental
Road Attack 2 GT
Dunlop
Roadsmart II
Metzeler
Z8 Interact M/O 
Michelin
Pilot Road 4 GT
Pirelli
Angel GT
przednie koło  50  38  17  36  40  40 32
tylne koło  50  45  42  46  45  44 46
 Suma  100  83 59  82  85  84 78
 Miejsce    3.  6.  4.  1.  2. 5.

Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17

WNIOSEK
2000 km nawiniętych na autostradzie to dla nowoczesnych opon żaden wyczyn. Zupełnie inaczej mają się sprawy w przypadku 2000 km pokonanych na winklach Korsyki. Najmocniej we znaki dawały się mocne przyhamowania w zakrętach ważącej 290 kg Yamahy. Z tego powodu Continentale długo przed osiągnięciem 2000 km doszły do minimalnej dopuszczalnej głębokości bieżnika (1,6 mm). Natomiast Metzelery, Micheliny, Bridgestone’y i Dunlopy to typowi długodystansowcy.

Test na mokrej nawierzchni

Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17

Dla nowoczesnych opon turystycznych dobre właściwości prowadzenia na mokrym asfalcie to podstawa. Gumy turystyczne stawiają szczególne wymagania przed konstruktorami, ponieważ właśnie wtedy muszą poradzić sobie z bardzo zróżnicowanymi warunkami i temperaturami. Przyczepności nigdy dość. Żeby uzyskać optymalną przyczepność na mokrym, trzeba liczyć się z możliwością pogorszenia innych właściwości. Na przykład odporności na zużycie.
Nie znaczy to jednak, że konstruktorzy są bezradni. Jako cudowny środek stosowany w produkcji nowoczesnych opon sprawdziły się dodatki krzemionki. W mieszance gumy zastępują one sadzę, co zapewnia większą elastyczność opon w niższych temperaturach. I to właśnie krzemionki odgrywają główną rolę podczas jazdy po mokrym. W idealnych warunkach (sucha nawierzchnia latem) gumy rozgrzewają się do temperatury od +40 do +60°, natomiast na mokrej nawierzchni mają temperaturę o połowę niższą.
Kolejnym istotnym czynnikiem w konstrukcji opon jest zakres graniczny: o nadchodzącym uślizgu opony powinny informować w taki sposób, żeby było możliwe zapanowanie nad motocyklem. Najważniejsze jest w tej sprawie to, żeby najpierw uśliznął się tył. Tylko wtedy będziesz miał odpowiednio dużo czasu na reakcję.

test na mokrym
Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17
Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17
Wyniki są jednoznaczne: FJR-a obuta w Micheliny już się zatrzymała, a ta na Continentalach jechała jeszcze z prędkością 35 km/h.

zachowanie
na mokrym
maks. liczba
punktów 
Bridgestone
T 30 Evo
Continental
Road Attack 2 GT
Dunlop
Roadsmart II
Metzeler
Z8 Interact M/O 
Michelin
Pilot Road 4 GT
Pirelli
Angel GT
Poręczność  10  8  9  7  8  8 8
Precyzja prowadzenia  20  16 17  15  17  17 17
Przyczepność w złożeniu  20  16  13  15  17  18 18
Przyczepność podczas przyspieszania  20  15  13  16  18   19 18
Zachowanie w zakresie granicznym  20 17 14 17 18 19 18
Opóźnienie  10 8 7  8  9 10 8
Droga hamowania
ze 100 km/h (m)
  63,2 67,7 64,3 62,2 59,4 64,3
Prędkość na odcinku
pomiarowym (km/h)
   69,6 63,3  65,9 71,8  74,0 73,7
Czasy okrążeń (s)   1:09,71 1:13,59 1:10,52 1:05,61 1:04,17 1:05,32
 Suma  100  80 73  78  87  91 87
 Miejsce    4. 6.  5.  2.  1. 2.

WNIOSEK
W teście na mokrym Micheliny ciągle są nie do pokonania. Metzelery i Pirelli próbują dotrzymać im kroku, ale Bridgestone’y, Dunlopy, a zwłaszcza Continentale zostały wyraźnie w tyle.

Test po 4000 km

Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17

Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, jak przyjemna jest jazda motocyklem po założeniu nowych kapci. Ale przecież nawet najlepsze gumy nie są niezniszczalne. Gdy to nastąpi, ich właściwości zdecydowanie pogarszają się. Jeśli zmienisz opony, mając w głowie ostatnie wrażenia z jazdy na zużytych kapciach, nawet najgorsze gumy uznasz za fenomenalne.
Jako jedyni co roku testujemy i oceniamy opony, gdy są fabrycznie nowe i po przejechaniu 4000 km. Generalne stwierdzenie: w żadnym z kompletów gum testowanych w tym roku nie stwierdziliśmy dramatycznego pogorszenia przyczepności, nawet jeśli głębokość bieżnika zbliżyła się do wartości minimalnej. To samo dotyczy zachowania w zakresie granicznym i stabilności w zakrętach. Także tutaj opony nie miały się czego wstydzić.
W zależności od modelu, przebieg odbił się albo na poręczności, albo na precyzji prowadzenia, albo na stabilności jazdy na wprost czy na momencie prostującym. Pogorszenie tych właściwości przebiegło w każdym modelu z różną intensywnością, dlatego po tym teście doszło do kilku roszad w klasyfikacji ogólnej.


zachowanie na szosie/autostradzie
(po 4000 km)
maks. liczba
punktów 
Bridgestone
T 30 Evo
Continental
Road Attack 2 GT
Dunlop
Roadsmart II
Metzeler
Z8 Interact M/O 
Michelin
Pilot Road 4 GT
Pirelli
Angel GT
Poręczność  30  25  26  23  25  25 25
Precyzja prowadzenia  30  24  25  22  25  23 24
Stabilność w zakrętach  20  18  18  17  18  17 18
Przyczepność w złożeniu  10  9  9  9  9   9 9
Przyczepność podczas przyspieszania  10 9 9 9 9 9 9
Stabilność podczas jazdy
na wprost z obciążeniem
 10 9 8  10  9 8 9
Zachowanie podczas jazdy
z pasażerem
 20 17 17 15 17 16 17
Zachowanie w zakresie granicznym  10  9 9  8 9  8 9
Moment prostujący 10 7 7 6 7 7 7
 Suma  150  127 128  119  128  122 127
 Miejsce    3.  1.  6.  1.  5. 3.

Bridgestone
Battlax T 30 EVO
Continental
Road Attack 2 GT
Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17 z sezpnu 2015: Bridgestone T 30 Evo. Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17 y seyonu 2015: Continental Road Attack 2 GT.
Importer: Bridgestone Sales Polska,
tel. 22 606 18 20, www. bridgestone.pl
Importer: Koło Serwis, tel. 42 649 22 92, www.conti-bike.pl
Cena (jesień 2015): przód 489 zł, tył 652 zł* Cena (jesień 2015): przód 549,99 zł, tył 719 zł**
Masa: przód 4,3 kg, tył 6,7 kg Masa: przód 4,3 kg, tył 7 kg
Kraj produkcji: Japonia
Kraj produkcji:
Niemcy

Ocena
Droga/autostrada (nowe: 131 pkt, miejsce 4; po 4000 km: 127 pkt, miejsce 3). Tak jak poprzednik, T 30 Evo dysponują neutralną charakterystyką, a poprawiła się ich poręczność. Dzięki dobremu feedbackowi szybko nabierzesz do nich zaufania. Podczas jazdy na wprost po autostradzie – nieważne, solo czy z bagażem – docenisz stabilność, jaką zapewniają bike’owi. Dzięki niewielkiemu i równomiernemu zużyciu po 4000 km właściwości niemal się nie zmieniły.


Ocena

Droga/autostrada (nowe: 135 pkt, miejsce 1; po 4000 km: 128 pkt, miejsce 1). Żywiołem tych opon zawsze był suchy asfalt. Dotyczy to także wersji GT, której tylna opona jest pomyślana do motocykli ciężkich, takich jak FJR, dlatego ma drugą warstwę karkasu. Pochwały za ułatwianie wchodzenia w zakręty, zapewnienie precyzji prowadzenia bike’a, dobrą przyczepność w złożeniach i feedback. Szybkie zużycie bieżnika przedniej gumy. Radość z jazdy popsuły delikatne shimmy, lekkie wężykowanie oraz moment prostujący podczas hamowania w złożeniu.


Na mokrym (80 pkt, miejsce 4). Nie są debeściakiem, ale też nie mają wyraźnych słabych stron. Pod względem przyczepności podczas przyspieszania i w złożeniu nie są w stanie dotrzymać kroku czołowej trójce (Michelinom, Metzelerom i Pirelli).

Na mokrym (73 pkt, miejsce 6). Mieszanka, z której ją wykonano, nie wytrzymała tego testu (Road Attacki 2 Evo były lepsze), dlatego będziesz walczył z gwałtownymi uślizgami.


Zużycie (83 pkt, miejsce 3). Po szaleństwie na krętych drogach Korsyki i po długich przebiegach na autostradach obie gumy miały wystarczającą głębokość bieżnika. Zużycie (59 pkt, miejsce 6). Dobra przyczepność kosztuje – w tym przypadku utratę bieżnika. W teście zużycia przedni kapeć był prawie łysy.
WNIOSEK: Oto opony niewyróżniające się niczym szczególnym, niemniej godne polecenia na długie przebiegi. Pod względem dynamiki i zachowania na mokrym to dość dobry wybór. WNIOSEK: Continentale Road Attack 2 GT to znakomity wybór na słoneczne i suche dni. Jednak gdy spadnie deszcz, lepiej odpuść sobie wyścigi.
NASZA OCENA: miejsce 4, 421 pkt NASZA OCENA: miejsce 6, 395 pkt
 
Dunlop
Roadsmart 2

Metzeler
Roadtec Z8 Interact
Importer: Good Year Dunlop Tyres Polska,
22 571 59 00, www.dunlop.pl
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, www.metzelermoto.pl

Cena (jesień 2015): przód 489 zł, tył 693 zł** Cena (jesień 2015): przód 579 zł, tył 779 zł**

Masa: przód 4,4 kg, tył 7,1 kg Masa: przód 4,4 kg, tył 7,2 kg

Kraj produkcji: Francja Kraj produkcji: Niemcy
Ocena
Droga/autostrada (nowe: 124 pkt, miejsce 6; po 4000 km: 119 pkt, miejsce 6). Firma nie zaleca Roadsmartów 2 dla FJR-y. Uzasadnia to możliwością pojawienia się shimmy. Nasze wnioski są wręcz odwrotne: nawet z bagażem i pasażerem Roadsmarty II świetnie poradziły sobie w tej części testu. Ich wady: powodowały ociężałość motocykla, zapewniały mu gorszą poręczność niż gumy rywali i z tego powodu w złożeniu trzeba było ciągłe korygować kurs. Po 4000 km te właściwości nasiliły się.

Ocena
Droga/autostrada (nowe: 132 pkt, miejsce 2; po 4000 km: 128 pkt, miejsce 1). W ostatnich testach chwaliliśmy te opony. Jedynie wersja M/M (test z 2014 roku przeprowadzony na Hondzie CB 1000 R) popsuła ten znakomity obraz. Na ciężkim FJR-ze Metzelery w wersji M/O (tylna opona ma o jeden karkas więcej) wywróciły ubiegłoroczną klasyfikację. Nie mogło być inaczej wobec takiego feedbacku, poręczności i precyzji prowadzenia. Przebieg 4000 km wywindował je o jedną pozycję wyżej.


Na mokrym (78 pkt, miejsce 5). Niby nie są złe na deszcz, niemniej konkurencja pokazuje, że na mokrym potrafi być lepsza. Opony na czas dają znać o końcu rezerw przyczepności, ale utrudnione wchodzenie w zakręty kosztowało parę punktów.

Na mokrym (87 pkt, miejsce 2). Szeroki zakres graniczny zapewnił kontrolę nad motocyklem. Ponadto dobra przyczepność i podczas przyspieszania, i hamowania.

Zużycie (82 pkt, miejsce 4). Miejsce na podium przeszło tuż koło nosa, poziom zużycia był zbliżony do czołowej trójki. W terenie (85 pkt, miejsce 1). To trudne do uwierzenia, ale doskonałe wyniki na suchej i mokrej nawierzchni nie zostały okupione utratą bieżnika! Niewielkie i równomierne zużycie. Brawo!
WNIOSEK: Jeśli lubisz ostro dawać w palnik na autostradach, będziesz z Roadsmartów 2 zadowolony. W naszym teście były jednak kapcie, dzięki którym bike zapewniał więcej radości na zwykłych drogach. WNIOSEK: Mieszanka gwarantuje doskonałe zachowanie bike’a na drodze, do tego świetne prowadzenie w deszczu, a to wszystko przy niewielkim zużyciu. Tak właśnie wygląda zwycięzca.
NASZA OCENA: miejsce 5, 403 pkt  NASZA OCENA: miejsce 1, 432 pkt

Michelin  Pilot Road 4 GT
Pirelli Angel GT
Importer: Olek Motocykle, tel. 33 497 95 50, www.olekmotocykle.pl Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, www.metzelermoto.pl
Cena: przód 546 zł, tył 759 zł*** Cena: przód 573 zł, tył 749 zł***
Masa: przód 4,3 kg, tył 6,5 kg Masa: przód 4,2 kg, tył 7,2 kg
Kraj produkcji: Hiszpania Kraj produkcji: Niemcy
Droga/autostrada (nowe: 127 pkt, miejsce 5; po 4000 km: 122 pkt, miejsce 5). Podczas gdy inni producenci dostosowują opony pod ciężkie sprzęty, dodając drugą warstwę karkasu, Michelin postawił w Pilot Roadach 4 GT na połączenie budowy radialnej z diagonalną. Podczas dynamicznej jazdy po autostradzie funkcjonowało to całkiem dobrze, ale na normalnej drodze zachowanie nie było tak dobrze. Sprzęt obuty w te gumy dopiero w głębokich złożeniach zyskiwał na lekkości. Podczas wchodzenia w zakręty nie unikniesz kontrowania kierownicą i korygowania toru w łukach. Po 4000 km dawało się wyczuć lekkie shimmy.  Droga/autostrada (nowe: 132 pkt, miejsce 2; po 4000 km: 127 pkt, miejsce 3). Nie są to klasyczne opony GT, mimo że tak się nazywają. Są to gumy do ciężkich motocykli turystycznych, dlatego zostały wzmocnione – specyfikacja A oznacza drugą warstwę karkasu z tyłu. Zapewniają lekkie, neutralne wchodzenie w zakręty oraz wysoką precyzję prowadzenia. W miarę nawijania kilometrów wkurza nasilające się zjawisko lekkiego shimmy, głównie podczas hamowania na wejściu w winkle na drogach prowadzących w dół.

Na mokrym (91 pkt, miejsce 1). Najlepsze wartości podczas przyspieszania, hamowania i w zakrętach. Czyli wszystko jasne!

Na mokrym (87 pkt, miejsce 2). Spore rezerwy przyczepności oraz szeroki zakres graniczny sprawiają, że jazda w deszczu nie jest już taka straszna. Angele GT wykazały porównywalny poziom, co Z8 Interacty, ale były lepsze podczas hamowania.

Zużycie (84 pkt, miejsce 2). Niewielkie zużycie przedniej gumy, trochę większe tylnej. W sumie bardzo dobre właściwości długodystansowe. Zużycie (78 pkt, miejsce 5). Tylne kapcie dobrze dawały sobie radę, natomiast przednie porządnie dostały w kość.
WNIOSEK: Mimo drugiej pozycji nie są to gumy do jazdy po lokalnych drogach. Postawią na nie raczej bikerzy jeżdżący w każdych warunkach pogodowych, którzy przykładają wagę także do żywotności gum. WNIOSEK: W sumie drugie miejsce ex aequo z Miche-
linami. To bardzo dobry wybór dla fanów sportowej jazdy, dla których odporność na zużycie jest sprawą drugoplanową.
NASZA OCENA: miejsce 2, 424 pkt NASZA OCENA: miejsce 2, 424 pkt

* - cena pochodzi z portalu oponeo.pl; ** - cena pochodzi ze strony importera conti-bike.pl; *** - cena pochodzi ze strony dystrybutora sklep.olekmotocykle.pl; ceny zostały ustalone 3.06.2015 r.


punktacja
końcowa

szosa/autostrada  cechy po
4000 km
test
na mokrym
zużcyie  SUMA 
 Miejsce 
Metzeler Z8 Interact  132  128  87 85 432 1. 
Michelin
Pilot Road 4 GT
 127  122  91 84  424 2.
Pirelli Angel GT
 132  127  87 78  424 2.
Bridgestone T 30 Evo
 131  127  80 83 421 3.
Dunlop Roadsmart 2 124 119  78 82 403 4.
Continental
Road Attack 2 GT
 135  128  73 59  395 5.

PODSUMOWANIE
Niektóre opony, które podbiły nasze serca, spadły na koniec klasyfikacji. Te, które wydawały się nieco gorsze, na koniec wygrały dzięki subiektywnym odczuciom, ale też dzięki twardym danym. Np. w Metzelerach nie stwierdziliśmy istotnych słabości. Dzięki bardzo dobremu zachowaniu na mokrym Micheliny wspięły się w klasyfikacji końcowej, natomiast Continentale poległy w teście na mokrym.

TAK TESTOWALIŚMY

Motocyklami męczonymi podczas tego testu było sześć Yamah FJR 1300 A. Test na mokrym odbył się na torze Michelina w Fontagne (Salon-sur-Provence/Francja). Jak co roku sprawdzaliśmy następujące właściwości: 

Poręczność…
…to wymagana siła potrzebna do wprowadzenia maszyny w złożenie albo utrzymania jej na torze jazdy. Ocenialiśmy ją na wolnych i szybkich naprzemiennych zakrętach.

Przyczepność podczas przyspieszania…*
…dotyczy przenoszenia mocy na różnego rodzaju winklach. Była testowana na mokrej i suchej nawierzchni.

Precyzja prowadzenia…*
…była testowana w ciasnych zakrętach, pokonywanych z różnymi prędkościami. Chodzi w niej o to, czy motocykl trzyma się linii, czy trzeba ją korygować.

Zachowanie w zakresie granicznym…*
…czyli możliwość zapanowania nad motocyklem, gdy opony dochodzą do granic przyczepności; testowana na mokrym i na suchym.

Stabilność w zakrętach…
…czyli zachowanie motocykla w naprze-
miennych zakrętach i na nierównościach. Określana podczas jazdy solo i z pasażerem oraz w głębokich złożeniach podczas przyspieszania.
Przyczepność w złożeniu…*
…była oceniana podczas jazdy w maksymalnym złożeniu na mokrym i suchym asfalcie. Test – jak zwykle – przeprowadziliśmy na drodze zamkniętej dla ruchu.

Stabilność podczas jazdy na wprost…
…sprawdzaliśmy podczas jazdy z maksymalną prędkością. W tym kryterium chodzi o utrzymywanie toru jazdy.

Moment prostujący…
…oznacza siłę, z jaką motocykl dąży do pionu podczas hamowania w złożeniu. Ta reakcja musi być neutralizowana przez nacisk na połówkę kierownicy wewnętrzną w zakręcie.

Ciśnienie powietrza podczas testu:
2,5 bara przód, 2,9 bara tył

* – kryteria oznaczone gwiazdką w przybliżeniu dotyczą motocykli o charakterystyce podwozia podobnej do Yamahy FJR 1300 A

Zobacz też test opon z 2015 roku do turystycznych enduro: www.motocykl-online.pl/testy/Test-opon-do-turystycznych-enduro

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole: