Motocykl poleca:

Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17

Poleć ten artykuł:

Wystarczą trzy dni, żeby na śmierć zajechać komplet gum. Na dystansie 4000 km testujemy sześć zestawów opon turystycznych. Rozmiary? Oczywiście te najpopularniejsze: 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17.

Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17 z sezonu 2015. Zobacz całą galerię

Dziewięćdziesiątką! Na naszych drogach obowiązuje ograniczenie do 90 km/h! Cholera, macie jakiś problem, żeby to zrozumieć?! – korsykański gliniarz wyżywa się nad naszą ekipą. Chyba nawet Arnold Schwarzenegger nie wywołałby wrażenia większej grozy. W poczuciu winy pokornie spuszczamy wzrok, byle tylko nie dostać cholernie wysokiego mandatu. Obok radiowozu stoi sześć Yamah FJR 1300, na których w tym roku testujemy opony. Na szczęście po dłuższej dyskusji spore przekroczenie uchodzi nam na sucho. Gest policjanta jest zrozumiały w wielu krajach: tylko uważajcie, mamy was na oku.
Nasze problemy z prędkością wzięły się stąd, że Yamaha FJR 1300 A bardziej nadaje się do szybkiego nawijania kilometrów na autostradzie niż do jeżdżenia po krętych winklach. Uwierz, że kombinacja tak mocnego i ciężkiego motocykla z przyczepnym asfaltem potrafi mocno sponiewierać gumy. Nasze dłonie i stopy ani na sekundę nie pozostają w bezruchu. Ostre przyspieszanie na wyjściu z winkli, zmiana biegu na wyższy, hamowanie, redukcja, ponowne wejście w następny winkiel. I tak od rana do wieczora. W duchu słyszę tylko, jak gumy błagają o litość. Podczas tego testu słowo „zmiłuj” zostało wymazane z naszego słownika.
Czyżby niektóre koncerny wiedziały, że z ich produktami jest coś nie tak i z tego powodu ociągały się z poinformowaniem nas, które opony wezmą udział w teście? Coś w tym musiało być, bo w przypadku niektórych marek nasza oferta spotkała się z szybką odmową. Uzasadnienie było banalne: nie mamy odpowiednich gum do FJR-y 1300. Tak tłumaczyły się Continental i Dunlop. Bzdura! Przecież nasze Yamahy to klasyczne maszyny turystyczne, mające dość popularne rozmiary opon 120/70 i 180/55 o średnicy 17 cali. Trudno wymyślić bardziej idiotyczne usprawiedliwienie. Po naszym ponownym pytaniu od Continentala dostaliśmy inną niepoważną odpowiedź: mamy wprawdzie specjalne opony Grand Turismo, ale Road Attacki 2 GT bazują na sprawdzonej od lat mieszance gum, natomiast następcy – Road Attacki 2 Evo z oznaczeniem C, świadczącym o podwyższonej stabilności, nie będą dostępne w chwili testu. Dunlop pozwolił nam użyć Roadsmartów 1, ponieważ Roadsmarty 2 z powodu problemów z shimmy nie były godne polecenia dla Yamahy FJR.

Trasa na Korsykę idealnie nadaje się do tego, by z dokładnością aparatu rentgenowskiego prześwietlić problem stabilności. My wybraliśmy autostradę A81 na południe od Stuttgartu, na której panuje niewielki ruch, a gładziutka asfaltowa nawierzchnia zapewnia idealne warunki do testu. FJR-y, obładowane bagażami i obciążone pasażerem, jedna po drugiej ruszały w drogę, tak byśmy mogli ocenić stopień i nasilenie tego zjawiska przy dużych prędkościach. Wniosek z pierwszego przejazdu był zaskakujący: zastrzeżeń brak. Nawet gdy na budziku pojawiła się prędkość  245 km/h, wszystkie Yamahy prowadziły się stabilnie.
Wątpliwości Dunlopa okazały się zupełnie niezrozumiałe. Co więcej, nasz wniosek był wręcz odwrotny. Skoro Roadsmarty 2 zachowywały się niemal idealnie, to czy rzeczywiście Roadsmarty 1 jeszcze lepiej dają sobie radę z tym problemem? Nie wierzę. Ten sam test powtórzyliśmy na zakończenie wyprawy na Korsykę, kiedy przebieg 3900 km zmienił właściwości każdej gumy. Dlatego kategorię „Stabilność” na razie potraktujmy jako nierozstrzygniętą.

Tagi: Test opon sportowo-turystycznych 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17 | opony motocyklowe | Yamaha FJR 1300 | Bridgestone | Bridgestone T 30 Evo | Continental | Continental Road Attack 2 GT | Dunlop | Dunlop Roadsmart 2 | Metzeler | Metzeler Roadtec Z8 Interact | Michelin | Michelin Pilot Road 4 GT | Pirelli | Pirelli Angel GT | Korsyka

Oceń artykuł:

3.3

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij