Motocykl poleca:

Test opon sportowych i turystyczno-sportowych 2008

Poleć ten artykuł:

Lubiące prędkość, trwałe i przyczepne – takie powinny być użytkowe opony do motocykli sportowych i sportowo-turystycznych. Jakie wnioski wynikają ze sprawdzenia sześciu kompletów opon sportowych i czterech turystyczno-sportowych na suchej i mokrej nawierzchni i przy różnym stylu jazdy.
Zobacz całą galerię

Co można powiedzieć o motocyklu, którego moc rzuca na kolana, ale z powodu braku odpowiednich opon nie jest w stanie zrobić z niej użytku? Niewiele dobrego. Cóż bowiem jest w stanie zrobić Cristiano Ronaldo, gdy wybiegnie na boisko na bosaka? Kto postawi na niewłaściwe ogumienie, może być pewien, że sprzęt na bank zawiedzie na którymś z zakrętów albo wyłoży się na mokrej nawierzchni.



Ale czy dziś produkuje się jeszcze złe opony? Odpowiedź na to przynosi nasz test sześciu kompletów opon do motocykli sportowych o rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17 oraz czterech zestawów z segmentu turystyczno-sportowego. Spośród tych drugich wybraliśmy do testu Metzelery Roadtec Z6, Micheliny Pilot Roady 2 2CT, Bridgestone’y BT 021 i Dunlopy Roadsmarty. Naszym zamiarem było, oprócz porównania jakości, uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy i na ile opony turystyczno-sportowe różnią się jeszcze od sportowych.
OPONY SPORTOWE 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17
 
 
BRIDGESTONE
CONTINENTAL DUNLOP
BT 016
SPORT ATTACK QUALIFIER RR
Typ
przód BT 016 „F”, tył BT 016 „R”
Masa
przód 4,1 kg, tył 6,5 kg
Kraj produkcji: Japonia
Importer: Bridgestone Sales Polska
Warszawa, ul. Postępu 18
tel. 022 606 18 20
www.bridgestone.pl
Ceny
przód 680 zł tył 912 zł
Typ
przód Sport Attack, tył Sport Attack
Masa
przód 4,1 kg, tył 6,4 kg
Kraj produkcji: Niemcy Importer: Koło-Serwis
Łódź, ul. Przybyszewskiego 327
tel. 042 64 92 292
www.conti-bike.pl
Ceny
przód 475 zł tył 680 zł
Typ
przód Qualifier RR, tył Qualifier RR
Masa
przód 4,3 kg, tył 5,9 kg
Kraj produkcji: Francja Importer: Goodyear Dunlop Tires Polska
Warszawa, Al. Jerozolimskie 212A
tel. 022 571 59 00 http://www.dunlop-tires.com/dunlop_plpl
Ceny
przód 659 zł tył 927 zł
TEST NA SUCHYM
miejsce 3 (173 punkty)
TEST NA SUCHYM
miejsce 2 (174 punkty)
TEST NA SUCHYM
miejsce 6 (173 punkty)
BT 016 to na suchej nawierzchni bardzo poręczne opony, które już po kilku metrach zapewniają dobre sprzężenie zwrotne. Do tego dochodzi dobre tłumienie własne przy przejeżdżaniu nierówności lub uszkodzeń nawierzchni. Przy hamowaniu w pochyleniu stwierdzono słaby moment podnoszący. Dopiero ostre tempo na torze powoduje lekkie uślizgi.
 W teście szosowym Sport Attacki okazały się mniej poręczne niż Micheliny Pilot Power czy Bridgestone’y BT 016. Co oznacza np. kłopoty w razie konieczności zacieśnienia zakrętu. Za to w całym zakresie pochylenia zachowują się bardzo neutralnie. Pochwały za sprzężenie zwrotne i bardzo duże rezerwy przyczepności. Przy hamowaniu w pochyleniu powstaje słaby moment podnoszący. Na pierwszych metrach Qualifiery chcą dużym łukiem pokonywać zakręty. Dopiero po kilku okrążeniach na torze zaimponowały przyczepnością i stabilnością w zakrętach. Podczas jazdy szosowej nie są tak neutralne, jak konkurenci. Podobnie jak oni, tak i Dunlopy Qualifiery RR lekkim momentem podnoszącym reagują na hamowanie w pochyleniu.
TEST NA MOKRYM
miejsce 5 (67 punktów)

TEST NA MOKRYM
miejsce 3 (76 punktów)
TEST NA MOKRYM
miejsce 6 (49 punktów)
Na mokrej nawierzchni BT 016 lepsze od BT 014. Mimo to ciągle nie można ich polecić do jazdy w czasie deszczu. A to dlatego, że przyczepność słabnie trochę za szybko. Pocieszający jest fakt, że BT 016 uwolniono od wady BT 014, która polegała na nagłym uślizgu obu kół. BT 016 wyraźniej zapowiadają uślizg.
Wspomniana wyżej świetna przyczepność nie ginie na mokrej nawierzchni, czyli deszcz im niestraszny. Dzięki przedniej gumie możliwa jest jazda nie tylko precyzyjna, ale i po bardzo ciasnym torze. Do tego dochodzi dokładne wchodzenie w zakręty. We wszystkich kryteriach sprawdzianu na mokrej nawierzchni Sport Attacki depczą po piętach Michelinom Pilot Power i Pirelli Diablo Rosso. Qualifiery nie lubią jazdy w deszczu. Na mokrej nawierzchni tył ciągle wpadał w uślizgi. Na szczęście przyczepność przedniego koła była bez zarzutu. Niespokojne zachowanie w wąskim zakresie granicznym utrzymywało się na całej trasie testu. Na mokrym Dunlop nie przekonuje.
BT 016 to opony szosowe, które dobrze prezentują się także podczas prób torowych. Wyraźny postęp w porównaniu z BT 014 pod względem precyzji prowadzenia, sprzężenia zwrotnego, poręczności i przyczepności.
Sport Attacki to bardzo dobre opony szosowe, które – dzięki neutralności i sprzężeniu zwrotnemu – nadają się do zastosowań wyścigowych. Dobrze spisują się także na mokrym. Pewne słabości wykazują pod względem poręczności. Do jazdy szosowej Qualifiery RR nadają się tak sobie. Szkodzą im niedostatki precyzji prowadzenia i stabilności w zakrętach. Ostra jazda na torze pozwala Qualifierom pokazać rywalom plecy.
MOTOCYKL

W SUMIE  miejsce 5 (240 punktów)

MOTOCYKL

W SUMIE  miejsce 3 (250 punktów)

MOTOCYKL

W SUMIE  miejsce 6 (209 punktów)

Spośród opon do motocykli sportowych do testu wzięliśmy Bridgestone’y BT 016 – których premiera miała miejsce przed sezonem 2008 – oraz Pirelli Diablo Rosso. Zamiast Dunlopów Qualifierów, które w sezonie 2007 nie rzuciły na kolana, zdecydowaliśmy się na Qualifiery RR. Micheliny Pilot Powery wystąpiły w wersji 2CT. W przeciwieństwie do wersji standardowej (Pilot Road 2), wykonano ją z mieszanek miękkich na bokach i twardszych, odporniejszych na zużycie na środku bieżnika. Metzelery Sportec M3 i Continentale Sport Attack uzupełniły listę startową.

OPONY SPORTOWE 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17

zwycięzca testu
   
METZELER
MICHELIN
PIRELLI
SPORTEC M3
PILOT POWER 2CT
DIABLO ROSSO
Typ
przód Sportec M3, tył Sportec M3
Masa
przód 4,3 kg, tył 6,2 kg Kraj produkcji: Niemcy Importer: Pirelli Polska Warszawa, ul. Ostrobramska 75 tel. 022 517 10 00 www.pirelli.pl
Ceny
przód 663 zł tył 867 zł
Typ
przód Pilot Power 2CT, tył Pilot Power 2CT
Masa
przód 4,2 kg, tył 5,9 kg
Kraj produkcji: Hiszpania
Importer: Polonia Cup Tarnowskie Góry, ul. Łowiecka 121
tel. 032 719 22 12 www.poloniacup.com.pl Ceny
przód 699 zł tył 959 zł
Typ
przód Diablo Rosso, tył Diablo Rosso
Masa
przód 4,3 kg, tył 6,2 kg
Kraj produkcji: Niemcy Importer: Pirelli Polska Warszawa, ul. Ostrobramska 75
tel. 022 517 10 00 www.pirelli.pl
Ceny
przód 689 zł tył 910 zł  
TEST NA SUCHYM
miejsce 1 (177 punkty)
TEST NA SUCHYM
miejsce 5 (168 punkty)
TEST NA SUCHYM
miejsce 4 (171 punkty)
Kto chce amatorskich opon na tor, będzie zadowolony. Gumy imponują ostrą jak brzytwa precyzją prowadzenia i nadzwyczaj dobrą stabilnością w łukach. Podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętu trzymają motocykl na kursie. Przy jeździe szosowej zwracają uwagę ich trochę słabsze sprzężenie zwrotne i trochę gorsza poręczność niż Pilotów Power 2CT i BT 016. Przy hamowaniu w pochyleniu zauważalny jest słaby moment podnoszący.
 Szosa jest ich żywiołem. Wystarczy parę metrów, aby zaczęły zapewniać bardzo dobre sprzężenie zwrotne i wykazywać dobre tłumienie własne na nierównościach. Ostrzejsza jazda szkodzi ich stabilności, po kilku okrążeniach toru wyraźnie zmniejszyła się ich przyczepność. Dobre było natomiast zachowanie w czasie hamowania w pochyleniu. Na tle pozostałych Micheliny Pilot Power 2 CT wykazują najsłabszy moment prostujący. Umiarkowane prędkości powodowały, że początkowo wydawały się trochę nieporęczne. Oprócz tego za słabo tłumiły przejeżdżane nierówności. Także sprzężenie zwrotne nie zachwyciło. Czerwonym Diabłom wyraźnie sprzyjały wyższe prędkości. Wyszły prawie na remis ze Sportecami M3. Moment podnoszący przy hamowaniu w pochyleniu był wyraźny.
TEST NA MOKRYM
miejsce 3 (76 punktów)
TEST NA MOKRYM
miejsce 1 (84 punktów)
TEST NA MOKRYM
miejsce 2 (79 punktów)
Na mokrej nawierzchni Sportec M3 skapitulowały przed kilkoma konkurentami, nawet tymi, które zostały z tyłu podczas sprawdzianu na suchym. Mimo gorszej przyczepności niż u Michelina & Co. Sportec M3 są bardzo przyczepne, co na torze zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Mokra nawierzchnia wymusza jazdę po większym łuku i trudniejsze wchodzenie w zakręty.
Własności prowadzenia na mokrym sama w sobie. Jednoznacznie przekonują o tym wyniki pomiarów, ale też zdecydowanie najlepsze czasy okrążeń. Szerokiemu zakresowi granicznemu i ekstremalnie dobrej przyczepności towarzyszyła doskonała precyzja prowadzenia. Diabeł boi się święconej wody – to wiadomo. Ale Czerwone Diabły gwiżdżą na wodę deszczową, wręcz lubią mokre nawierzchnie. Dobrej przyczepności na mokrym towarzyszył łatwo wyczuwalny zakres graniczny. Na dodatek Diablo Rosso ułatwiają wchodzenie w zakręty i zapewniają nienaganne sprzężenie zwrotne.
Nawet jeżeli M3 pod względem poręczności nie są najlepsze, trzeba je uznać za dobrego partnera na mokrej nawierzchni. W czasie ostrej jazdy rozwijają skrzydła i dominują wśród konkurentów.
Micheliny Pilot Power, dzięki dwuskładnikowej mieszance, są bardzo dobrymi oponami szosowymi, doskonałymi i na suchym, i na mokrym. Ostra jazda po torze oznacza szybkie zużycie, szybsze od konkurentów.
Im szybciej, tym lepiej – oto najkrótszy opis Diablo Rosso. Przy umiarkowanej prędkości są one nieporęczne i nie sprzyjają komfortowi. Podczas ostrej jazdy przekonują stabilnością na zakrętach i dużą przyczepnością.
MOTOCYKL

Tagi:

Oceń artykuł:

2.7

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij