Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
2.3

Test opon sportowych i turystyczno-sportowych 2008

Lubiące prędkość, trwałe i przyczepne – takie powinny być użytkowe opony do motocykli sportowych i sportowo-turystycznych. Jakie wnioski wynikają ze sprawdzenia sześciu kompletów opon sportowych i czterech turystyczno-sportowych na suchej i mokrej nawierzchni i przy różnym stylu jazdy.

Co można powiedzieć o motocyklu, którego moc rzuca na kolana, ale z powodu braku odpowiednich opon nie jest w stanie zrobić z niej użytku? Niewiele dobrego. Cóż bowiem jest w stanie zrobić Cristiano Ronaldo, gdy wybiegnie na boisko na bosaka? Kto postawi na niewłaściwe ogumienie, może być pewien, że sprzęt na bank zawiedzie na którymś z zakrętów albo wyłoży się na mokrej nawierzchni.



Ale czy dziś produkuje się jeszcze złe opony? Odpowiedź na to przynosi nasz test sześciu kompletów opon do motocykli sportowych o rozmiarach 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17 oraz czterech zestawów z segmentu turystyczno-sportowego. Spośród tych drugich wybraliśmy do testu Metzelery Roadtec Z6, Micheliny Pilot Roady 2 2CT, Bridgestone’y BT 021 i Dunlopy Roadsmarty. Naszym zamiarem było, oprócz porównania jakości, uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy i na ile opony turystyczno-sportowe różnią się jeszcze od sportowych.
OPONY SPORTOWE 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17
 
 
BRIDGESTONE
CONTINENTAL DUNLOP
BT 016
SPORT ATTACK QUALIFIER RR
Typ
przód BT 016 „F”, tył BT 016 „R”
Masa
przód 4,1 kg, tył 6,5 kg
Kraj produkcji: Japonia
Importer: Bridgestone Sales Polska
Warszawa, ul. Postępu 18
tel. 022 606 18 20
www.bridgestone.pl
Ceny
przód 680 zł tył 912 zł
Typ
przód Sport Attack, tył Sport Attack
Masa
przód 4,1 kg, tył 6,4 kg
Kraj produkcji: Niemcy Importer: Koło-Serwis
Łódź, ul. Przybyszewskiego 327
tel. 042 64 92 292
www.conti-bike.pl
Ceny
przód 475 zł tył 680 zł
Typ
przód Qualifier RR, tył Qualifier RR
Masa
przód 4,3 kg, tył 5,9 kg
Kraj produkcji: Francja Importer: Goodyear Dunlop Tires Polska
Warszawa, Al. Jerozolimskie 212A
tel. 022 571 59 00 http://www.dunlop-tires.com/dunlop_plpl
Ceny
przód 659 zł tył 927 zł
TEST NA SUCHYM
miejsce 3 (173 punkty)
TEST NA SUCHYM
miejsce 2 (174 punkty)
TEST NA SUCHYM
miejsce 6 (173 punkty)
BT 016 to na suchej nawierzchni bardzo poręczne opony, które już po kilku metrach zapewniają dobre sprzężenie zwrotne. Do tego dochodzi dobre tłumienie własne przy przejeżdżaniu nierówności lub uszkodzeń nawierzchni. Przy hamowaniu w pochyleniu stwierdzono słaby moment podnoszący. Dopiero ostre tempo na torze powoduje lekkie uślizgi.
 W teście szosowym Sport Attacki okazały się mniej poręczne niż Micheliny Pilot Power czy Bridgestone’y BT 016. Co oznacza np. kłopoty w razie konieczności zacieśnienia zakrętu. Za to w całym zakresie pochylenia zachowują się bardzo neutralnie. Pochwały za sprzężenie zwrotne i bardzo duże rezerwy przyczepności. Przy hamowaniu w pochyleniu powstaje słaby moment podnoszący. Na pierwszych metrach Qualifiery chcą dużym łukiem pokonywać zakręty. Dopiero po kilku okrążeniach na torze zaimponowały przyczepnością i stabilnością w zakrętach. Podczas jazdy szosowej nie są tak neutralne, jak konkurenci. Podobnie jak oni, tak i Dunlopy Qualifiery RR lekkim momentem podnoszącym reagują na hamowanie w pochyleniu.
TEST NA MOKRYM
miejsce 5 (67 punktów)

TEST NA MOKRYM
miejsce 3 (76 punktów)
TEST NA MOKRYM
miejsce 6 (49 punktów)
Na mokrej nawierzchni BT 016 lepsze od BT 014. Mimo to ciągle nie można ich polecić do jazdy w czasie deszczu. A to dlatego, że przyczepność słabnie trochę za szybko. Pocieszający jest fakt, że BT 016 uwolniono od wady BT 014, która polegała na nagłym uślizgu obu kół. BT 016 wyraźniej zapowiadają uślizg.
Wspomniana wyżej świetna przyczepność nie ginie na mokrej nawierzchni, czyli deszcz im niestraszny. Dzięki przedniej gumie możliwa jest jazda nie tylko precyzyjna, ale i po bardzo ciasnym torze. Do tego dochodzi dokładne wchodzenie w zakręty. We wszystkich kryteriach sprawdzianu na mokrej nawierzchni Sport Attacki depczą po piętach Michelinom Pilot Power i Pirelli Diablo Rosso. Qualifiery nie lubią jazdy w deszczu. Na mokrej nawierzchni tył ciągle wpadał w uślizgi. Na szczęście przyczepność przedniego koła była bez zarzutu. Niespokojne zachowanie w wąskim zakresie granicznym utrzymywało się na całej trasie testu. Na mokrym Dunlop nie przekonuje.
BT 016 to opony szosowe, które dobrze prezentują się także podczas prób torowych. Wyraźny postęp w porównaniu z BT 014 pod względem precyzji prowadzenia, sprzężenia zwrotnego, poręczności i przyczepności.
Sport Attacki to bardzo dobre opony szosowe, które – dzięki neutralności i sprzężeniu zwrotnemu – nadają się do zastosowań wyścigowych. Dobrze spisują się także na mokrym. Pewne słabości wykazują pod względem poręczności. Do jazdy szosowej Qualifiery RR nadają się tak sobie. Szkodzą im niedostatki precyzji prowadzenia i stabilności w zakrętach. Ostra jazda na torze pozwala Qualifierom pokazać rywalom plecy.
MOTOCYKL

W SUMIE  miejsce 5 (240 punktów)

MOTOCYKL

W SUMIE  miejsce 3 (250 punktów)

MOTOCYKL

W SUMIE  miejsce 6 (209 punktów)

Spośród opon do motocykli sportowych do testu wzięliśmy Bridgestone’y BT 016 – których premiera miała miejsce przed sezonem 2008 – oraz Pirelli Diablo Rosso. Zamiast Dunlopów Qualifierów, które w sezonie 2007 nie rzuciły na kolana, zdecydowaliśmy się na Qualifiery RR. Micheliny Pilot Powery wystąpiły w wersji 2CT. W przeciwieństwie do wersji standardowej (Pilot Road 2), wykonano ją z mieszanek miękkich na bokach i twardszych, odporniejszych na zużycie na środku bieżnika. Metzelery Sportec M3 i Continentale Sport Attack uzupełniły listę startową.

OPONY SPORTOWE 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17

zwycięzca testu
   
METZELER
MICHELIN
PIRELLI
SPORTEC M3
PILOT POWER 2CT
DIABLO ROSSO
Typ
przód Sportec M3, tył Sportec M3
Masa
przód 4,3 kg, tył 6,2 kg Kraj produkcji: Niemcy Importer: Pirelli Polska Warszawa, ul. Ostrobramska 75 tel. 022 517 10 00 www.pirelli.pl
Ceny
przód 663 zł tył 867 zł
Typ
przód Pilot Power 2CT, tył Pilot Power 2CT
Masa
przód 4,2 kg, tył 5,9 kg
Kraj produkcji: Hiszpania
Importer: Polonia Cup Tarnowskie Góry, ul. Łowiecka 121
tel. 032 719 22 12 www.poloniacup.com.pl Ceny
przód 699 zł tył 959 zł
Typ
przód Diablo Rosso, tył Diablo Rosso
Masa
przód 4,3 kg, tył 6,2 kg
Kraj produkcji: Niemcy Importer: Pirelli Polska Warszawa, ul. Ostrobramska 75
tel. 022 517 10 00 www.pirelli.pl
Ceny
przód 689 zł tył 910 zł  
TEST NA SUCHYM
miejsce 1 (177 punkty)
TEST NA SUCHYM
miejsce 5 (168 punkty)
TEST NA SUCHYM
miejsce 4 (171 punkty)
Kto chce amatorskich opon na tor, będzie zadowolony. Gumy imponują ostrą jak brzytwa precyzją prowadzenia i nadzwyczaj dobrą stabilnością w łukach. Podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętu trzymają motocykl na kursie. Przy jeździe szosowej zwracają uwagę ich trochę słabsze sprzężenie zwrotne i trochę gorsza poręczność niż Pilotów Power 2CT i BT 016. Przy hamowaniu w pochyleniu zauważalny jest słaby moment podnoszący.
 Szosa jest ich żywiołem. Wystarczy parę metrów, aby zaczęły zapewniać bardzo dobre sprzężenie zwrotne i wykazywać dobre tłumienie własne na nierównościach. Ostrzejsza jazda szkodzi ich stabilności, po kilku okrążeniach toru wyraźnie zmniejszyła się ich przyczepność. Dobre było natomiast zachowanie w czasie hamowania w pochyleniu. Na tle pozostałych Micheliny Pilot Power 2 CT wykazują najsłabszy moment prostujący. Umiarkowane prędkości powodowały, że początkowo wydawały się trochę nieporęczne. Oprócz tego za słabo tłumiły przejeżdżane nierówności. Także sprzężenie zwrotne nie zachwyciło. Czerwonym Diabłom wyraźnie sprzyjały wyższe prędkości. Wyszły prawie na remis ze Sportecami M3. Moment podnoszący przy hamowaniu w pochyleniu był wyraźny.
TEST NA MOKRYM
miejsce 3 (76 punktów)
TEST NA MOKRYM
miejsce 1 (84 punktów)
TEST NA MOKRYM
miejsce 2 (79 punktów)
Na mokrej nawierzchni Sportec M3 skapitulowały przed kilkoma konkurentami, nawet tymi, które zostały z tyłu podczas sprawdzianu na suchym. Mimo gorszej przyczepności niż u Michelina & Co. Sportec M3 są bardzo przyczepne, co na torze zapewnia poczucie bezpieczeństwa. Mokra nawierzchnia wymusza jazdę po większym łuku i trudniejsze wchodzenie w zakręty.
Własności prowadzenia na mokrym sama w sobie. Jednoznacznie przekonują o tym wyniki pomiarów, ale też zdecydowanie najlepsze czasy okrążeń. Szerokiemu zakresowi granicznemu i ekstremalnie dobrej przyczepności towarzyszyła doskonała precyzja prowadzenia. Diabeł boi się święconej wody – to wiadomo. Ale Czerwone Diabły gwiżdżą na wodę deszczową, wręcz lubią mokre nawierzchnie. Dobrej przyczepności na mokrym towarzyszył łatwo wyczuwalny zakres graniczny. Na dodatek Diablo Rosso ułatwiają wchodzenie w zakręty i zapewniają nienaganne sprzężenie zwrotne.
Nawet jeżeli M3 pod względem poręczności nie są najlepsze, trzeba je uznać za dobrego partnera na mokrej nawierzchni. W czasie ostrej jazdy rozwijają skrzydła i dominują wśród konkurentów.
Micheliny Pilot Power, dzięki dwuskładnikowej mieszance, są bardzo dobrymi oponami szosowymi, doskonałymi i na suchym, i na mokrym. Ostra jazda po torze oznacza szybkie zużycie, szybsze od konkurentów.
Im szybciej, tym lepiej – oto najkrótszy opis Diablo Rosso. Przy umiarkowanej prędkości są one nieporęczne i nie sprzyjają komfortowi. Podczas ostrej jazdy przekonują stabilnością na zakrętach i dużą przyczepnością.
MOTOCYKL

W SUMIE  miejsce 1 (253 punkty)

MOTOCYKL

W SUMIE  miejsce 2 (252 punkty)

MOTOCYKL

W SUMIE  miejsce 3 (250 punktów)

Aby uzyskać maksymalnie obiektywne wyniki, opony testowaliśmy na obiekcie należącym go firmy Goodyear, leżącym w południowofrancuskim mieście Mireval. Oprócz odcinka do prób na mokrej nawierzchni, który zraszały spryskiwacze, do dyspozycji był tor o długości ponad 3 km, który zapewnił idealne warunki do sprawdzenia opon na suchej nawierzchni. W trakcie badań symulowaliśmy dwie sytuacje – jazdę w normalnych warunkach szosowych i jazdę po torze wyścigowym. Jako motocykl testowy posłużyła Honda CBR 600 RR. Jest ona nie tylko doskonała podczas szybkich wycieczek, ale też nie najgorzej jeździ po torze.

Sprawdziany na torze Mireval wykazały, że opony do sportów mocno różnią się między sobą. Np. Micheliny Pilot Power 2CT w trybie szosowym działały bez zarzutu i wraz z Bridgestone’ami BT 016 wygrały w tej konkurencji. Natomiast w teście wyścigowym całkowicie zawiodły, co zepchnęło je na ostatnie miejsce, wraz z Dunlopami Qualifierami. Zdarzyła się również sytuacja odwrotna: Pirelli Diablo Rosso potrzebowały strzału adrenaliny związanego z wyścigami, aby znaleźć się w czołówce, natomiast przydatność do codziennej eksploatacji wykazały co najwyżej przeciętną.

Kryteria testu
Zachowanie w czasie jazdy szosowej i na torze
Po raz pierwszy pokazaliśmy w tym teście różnice w zachowaniu w zależności od sposobu jazdy. Symulowanie szosowego sposobu jazdy Honda CBR 600 RR poruszała się z umiarkowaną prędkością, odpowiadającą codziennemu użytkowaniu. Tryb sportowy pozwolił ustalić możliwości opon w czasie jazdy po torze.
Poręczność*
Chodziło tu o ocenę siły potrzebnej do wprowadzenia maszyny w pochylenie lub utrzymania jej w tym położeniu. Testowano to na wolno (50-80 km/h) i szybko (100-150 km/h) pokonywanych, naprzemiennych zakrętach.
Precyzja prowadzenia*
Sprawdzaliśmy ją w czasie przejeżdżania z różnymi prędkościami przez serię zakrętów. Pozwoliło to stwierdzić, czy motocykl utrzymuje zadany kurs, czy też trzeba go korygować.
Przyczepność w pochyleniu*
W tym kryterium chodziło o odporność na uślizgi przy maksymalnym pochyleniu na mokrym i suchym asfalcie. Ten sprawdzian przeprowadzono na torze.
Przyczepność podczas przyspieszania*
Podczas przyspieszania na wyjściu z łuku – trzeba dodać. Chodziło tu o określenie skłonności do uślizgów i sposobu przeniesienia napędu na wyjściu z łuków przy różnych prędkościach. I ten sprawdzian przeprowadzono na suchym oraz na mokrym.
Zachowanie w zakresie granicznym*
Świadczy o możliwości opanowania motocykla, gdy opony dochodziły do zakresu granicznego przyczepności na suchej i mokrej nawierzchni.
Moment podnoszący
Hamowanie podczas pokonywania zakrętu powoduje, że motocykl słabiej lub silniej dąży do pionu. Wartość ta zależy od wartości opóźnienia i rzeźby bieżnika. Tę reakcję biker musi wyrównać naciskiem na połówkę kierownicy po wewnętrznej stronie zakrętu.
Stabilność w zakrętach
Chodzi tu o spokój podczas pokonywania zakrętów, serii winkli o naprzemiennych kierunkach oraz na nierównościach jezdni. Oceniono ją na szosie oraz na torze. W tym kryterium chodziło o maksymalne złożenie motocykla, aby stwierdzić, co dzieje się z nim w fazie przyspieszania.
Ciśnienie powietrza w testowych Hondach CBR 600 RR
z przodu 2,5 bara, z tyłu 2,9 bara
* – oznaczone gwiazdką kryteria testu z dużym przybliżeniem dotyczą innych sprzętów o parametrach podwozia podobnych Hondy CBR 600 RR. Gdy gwiazdki brak, trzeba się liczyć z dużymi odstępstwami od przyznanych ocen punktowych.

Opony sportowe są coraz bardziej dopracowane pod względem konstrukcji. Np. Bridgestone’y BT 016 przeznaczone na tył dysponują dziś aż pięcioma strefami wykonanymi z trzech różnych mieszanek; przednie gumy mają trzy strefy. Czy do szybkiej jazdy szosowej bardziej przydadzą się opony sportowe (superprzyczepne, lecz nietrwałe), czy wytrzymalsze turystycznosportowe?

Przyjęliśmy, że Metzelery M3 dysponują wzorcowym zestawem cech opon sportowych. Z tym wzorcem zestawiliśmy cztery najlepsze obecnie opony turystyczno-sportowe. Dzięki identycznym warunkom testu możliwe było porównanie dziesięciu zestawów. Najkrócej rzecz ujmując, żadna opona turystyczno-sportowa ciągle nie ma szans z Metzelerami M3 pod względem przyczepności i stabilności w zakrętach. Nie powinno to dziwić. Jednak opony turystyczno-sportowe wykazują coraz mniej różnic w stosunku do sportowych. Widać to nawet jeśli wziąć pod uwagę opony z zeszłego sezonu.

OPONY TURYSTYCZNO-SPORTOWE 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17
   
BRIDGESTONE
DUNLOP
BT 021
ROADSMART
Typ
przód BT 021 „F”, tył BT 021 „R”
Masa
przód 4,2 kg, tył 6,7 kg
Kraj produkcji: Japonia
Importer: Bridgestone Sales Polska Warszawa, ul. Postępu 18
tel. 022 606 18 20 www.bridgestone.pl
Ceny
przód 658 zł tył 912 zł
Typ
przód Sportmax Roadsmart, tył Sportmax Roadsmart
Masa
przód 4,3 kg, tył 7,7 kg
Kraj produkcji: Francja
Importer: Goodyear Dunlop Tires Polska
Warszawa, Al. Jerozolimskie 212A
tel. 022 571 59 00
http://www.dunlop-tires.com/dunlop_plpl
Ceny
przód 604 zł tył 805 zł
TEST NA SUCHYM
miejsce 3 (139 punkty)
TEST NA SUCHYM
miejsce 1 (154 punkty)
Elastyczne zachowanie, dobra stabilność i doskonała precyzja prowadzenia to największe zalety BT 021. Tylko pod względem przyczepności Dunlopy Roadsmarty były o kilka punktów lepsze. Przekonuje wyważenie Bridgestone’ów. Własności prowadzenia były takie same, niezależnie od tego, czy chodziło o jazdę szosową, czy torową.
Roadsmarty stanowią dowód, że opony turystyczno- sportowe niekoniecznie zmuszają do redukcji o dwa biegi i spokojnej jazdy. Pod względem poręczności, stabilności w zakrętach i precyzji prowadzenia te gumy mają wiele wspólnego z rasowymi oponami sportowymi. Pod niektórymi względami wyprzedzają nawet zwycięzcę testu – Micheliny Pilot Road 2. Obuta w nie Honda CBR 600 RR pozwalała kręcić szybkie rundy w dużym złożeniu.
TEST NA MOKRYM
miejsce 4 (56 punktów)
TEST NA MOKRYM
miejsce 2 (68 punktów)
Na mokrej nawierzchni BT 021 wykazały niedostatki prowadzenia. Dotyczyło to szczególnie przodu. W efekcie zakres graniczny był bardzo wąski, a czas okrążenia wyniósł 1.32,80 min. Oprócz tego Bridgestone’om brakowało przyczepności. Strata do Metzelerów Roadteców, które zajęły 3. miejsce, wyniosła 9 punktów.
Niech sobie pada, Dunlop nie boi się deszczu. W ostatecznym rozrachunku Roadsmarty musiały wprawdzie uznać wyższość Michelinów Pilot Road 2, ale pod względem poręczności i precyzji kierowania niewiele im ustępują. W zachowaniu w zakresie granicznym są nawet trochę lepsze. Jest to dobry nabytek w segmencie turystyczno- -sportowym.
Bridgestone’y BT 021 to gumy do codziennego użytku, które na suchej nawierzchni dorównują konkurencji. Jednak gdy zacznie padać, warto poszukać postoju. Stąd ostatnie miejsce w końcowej punktacji.
Opony godne polecenia na każdą okazję. Wspaniałe na suchej nawierzchni i dobre na mokrej. Dzięki temu nowe Roadsmarty wylądowały na drugiej pozycji, z niewielką stratą do zwycięskich Michelinów.
MOTOCYKL

W SUMIE  miejsce 4 (195 punktów)

MOTOCYKL

W SUMIE  miejsce 2 (222 punkty)

W warunkach przypominających eksploatację szosową, a więc przy temperaturach tylnej gumy poniżej 80O, czasy okrążenia na oponach sportowych kręciły się wokół 1,37 min. Było to o mniej więcej 3 sekundy krócej niż jeździec testowy wykręcił na najszybszej oponie turystyczno-sportowej. Gdy temperatury gumy przekraczały 100O, co występuje np. po otwarciu gazu w opór na wyjściu z zakrętu lub podczas ostrego hamowania w łukach w sportowym stylu, opony o cechach bardziej turystycznych okazały się wyraźnie gorsze. W takich ekstremalnych warunkach, nigdy niewystępujących w normalnej eksploatacji, zestawy turystyczno-sportowe stają się w zakresie granicznym nieprzyjemne, niestabilne i podstępne. Przyczyna – zastosowane w nich mieszanki i elementy karkasów po prostu nie są dostosowane do takich warunków.

OPONY TURYSTYCZNO-SPORTOWE 120/70 ZR 17, 180/55 ZR 17

zwycięzca testu
METZELER
MICHELIN
ROADTEC Z6
PILOT ROAD 2 2CT
Typ
przód Roadtec Z6, tył Roadtec Z6
Masa
przód 4,1 kg, tył 6,7 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Importer: Pirelli Polska Warszawa, ul. Ostrobramska 75 tel. 022 517 10 00 www.pirelli.pl
Ceny
przód 629 zł tył 843 zł
Typ
przód Pilot Road 2 2CT, tył Pilot Road 2 2CT
Masa
przód 4,5 kg, tył 6,2 kg
Kraj produkcji: Hiszpania
Importer: Polonia Cup
Tarnowskie Góry, ul. Łowiecka 121
tel. 032 719 22 12
www.poloniacup.com.pl
Ceny
przód 649 zł tył 879 zł
TEST NA SUCHYM
miejsce 4 (135 punkty)
TEST NA SUCHYM
miejsce 2 (146 punkty)
Nie mów hop, zanim nie przeskoczysz. Na ważącej zaledwie 190 kg Hondzie CBR 600 RR Metzelery nie mogły pokazać wszystkich swoich zalet. Supersporty można winić przede wszystkim za to, że szkodzą poręczności Roadteców. Przy ostrej jeździe lepsze mogłyby być precyzja prowadzenia oraz stabilność w zakrętach. W zakresie granicznym są na tym samym poziomie, co większość konkurentów.   Ten test wykazał wyraźnie, jak bardzo różne może być zachowanie opony w zależności od tego, jaki motocykl je dostał. O ile na niektórych maszynach Micheliny wykazują niedostatki stabilności w zakrętach, o tyle na lekkiej Hondzie CBR 600 RR prezentują się doskonale. Dzięki temu mogą bez problemu zamienić swoją doskonałą poręczność na szybkie pokonywanie zakrętów z dobrą przyczepnością.
TEST NA MOKRYM
miejsce 3 (65 punktów)
TEST NA MOKRYM
miejsce 1 (80 punktów)
Na mokrej szosie tym oponom nie grozi pływanie i w ogóle zachowują się wtedy bez zarzutu. Szczególnie podobało się w Metzelerach, że były przewidywalne, a jeśli przydarzył im się uślizg, nie był mocny. Jednak i na suchej, i na mokrej nawierzchni przeszkadzało trochę oporne wchodzenie w zakręty. Oprócz tego lepsza mogłaby być precyzja prowadzenia.
Micheliny Pilot Road 2 2CT były nie do pobicia na mokrym. Ich przyczepna mieszanka działała nawet lepiej niż w Metzelerach Sportec M3, które uznaliśmy za wzorcowe wśród opon turystyczno-sportowych. 4 punkty przewagi nad drugimi Dunlopami Roadsmartami to niewiele, ale zwycięstwo jest zwycięstwem. Szczególnie wyraźna była przewaga Michelinów pod względem przyczepności w zakrętach.
Trzecie miejsce (za Roadsmartami) to nie wstyd, ale zawsze chce się więcej. Roadteki straciły najwięcej punktów za poręczność. Ich honor ratuje spokój podczas jazdy na mokrym.
Dobre na co dzień, na suchej nawierzchni, perfekcyjne podczas deszczu. Tajemnica tkwi w mieszance.
MOTOCYKL

W SUMIE  miejsce 3 (200 punktów)

MOTOCYKL

W SUMIE  miejsce 1 (226 punktów)

Najważniejszy wniosek z naszego testu jest taki, że najnowsze opony turystyczno- -sportowe z powodzeniem wytrzymują szybką jazdę szosową. Zapewniają przy tym dobrą przyczepność, a dzięki większej trwałości wyraźnie mniej obciążają portfele. Do amatorskiej jazdy wyścigowej należy jednak zawsze postawić na opony sportowe i pamiętać o tym, aby odpowiednio do warunków dobrać ciśnienie powietrza. A jeżeli ktoś chce pościgać się na serio, nie uniknie kupna prawdziwych opon wyścigowych i koców, które pozwolą ruszyć ze startu na gumach o optymalnej temperaturze.

Z punktu widzenia jeźdźca testowego

Oto opinia jeźdźca testowego, którym był Karsten Schwers, na temat stanu rozwoju opon sportowych.

„Dziesięć zestawów opon od sześciu producentów. Kapelusze z głów przed nimi! Naprawdę dobrze odrobili zadania domowe. Wiele mankamentów, które dolegały oponom w poprzednich latach, zostało usuniętych. Różnice w ocenach stają się coraz mniejsze i nie ma między oponami zdecydowanie nieudanego produktu. Czyli motocykliści mają powód do radości, bo nie powinni ani wśród klasycznych opon szosowych, zapewniających pewną jazdę w czasie deszczu, ani wśród tych, które nadają się na tor wyścigowy, trafić na coś, co nazwą szajsem czy jakoś tak” .

Trochę szczegółów
test na suchym

Na torze doświadczalnym firmy Goodyear w południowofrancuskim mieście Mireval można było symulować nie tylko spokojną jazdę szosową. Wyposażona w sportowe opony Honda CBR 600 RR, służąca jako pojazd doświadczalny, mogła być eksploatowana także w celu ustalenia zakresu granicznego na torze. W przypadku opon turystyczno- -sportowych poprzestaliśmy na symulacji sportowej jazdy szosowej. Okazało się, że różnica między tymi dwoma rodzajami ogumienia jest minimalna. Tak np. Metzelery Sportec M3 potrzebowały dla swojego maksymalnego pochylenia 52O na zakręcie omega prędkości 80,0 km/h. Dunlopom Roadsmart brakowało do tego tylko 1O pochylenia i 1,5 km/h prędkości w zakręcie. Po kilku okrążeniach na torze opony turystyczno-sportowe straciły wiele ze swoich cech.

 


test na mokrym

Na specjalnym, mokrym torze Goodyeara wodbyła się najważniejsza część testu. To tam bowiem przeprowadzono ocenę zakresu granicznego opon, który miał istotne znaczenie dla klasyfikacji końcowej. Elektronika zmierzyła wszystko bardzo dokładnie, ale nie mniej ważne były odczucia jeźdźca testowego, który starał się jak najdokładniej wyczuć, kiedy opony dochodziły do granicy przyczepności. Czasy okrążeń z testu na mokrym podaliśmy na dole ramek z ocenami. Dodatkowo podaliśmy prędkość przeciętną na bardzo śliskim odcinku omega (patrz odcinek pomiarowy na planie trasy, z lewej). Widać tam szczególnie wyraźnie, jak przyczepne były poszczególne opony. Najlepsze pod tym względem były Micheliny (Pilot Power i Pilot Road 2, oba wykonane z mieszanki 2CT).



zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Lubiące prędkość, trwałe i przyczepne – takie powinny być użytkowe opony do motocykli sportowych i sportowo-turystycznych. Jakie wnioski wynikają ze sprawdzenia sześciu kompletów opon sportowych i czterech turystyczno-sportowych na suchej i mokrej nawierzchni i przy różnym stylu jazdy.
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2013-07-02 05:02:33
  • avatar
    zgłoś
    Można kupić któryś zestaw testowanych opon? :D
    piotroos89, 2011-07-25 12:21:48