Motocykl poleca:

Test opon turystycznych: 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17 (cz.2)

Poleć ten artykuł:

Przyczepności nigdy za wiele i dotyczy to zarówno upalnych dni, jak i jesiennych wieczorów. Sprawdziliśmy siedem kompletów uniwersalnych opon w bardzo różnych warunkach.  

Zaryzykujemy i powiemy to: nawet jeśli jesteś doświadczonym motocyklistą, który lubi dalsze wyjazdy, ale też ostrzejsze odkręcanie po winklach, swoją maszynę możesz obuć w dowolny komplet opon z naszego testu. Niemniej zanim dokonasz wyboru musisz sobie odpowiedzieć na bardzo ważne pytanie: jak i do czego najczęściej używam swojego motocykla? Dopiero później wybierz najbardziej pasujące ci kapcie. Każdy motocyklista stawia oponom inne wymagania. Jedni lubią, gdy turystyczne kapcie mają więcej sportowych cech, inni cenią maksymalne bezpieczeństwo nawet w najbardziej niesprzyjających warunkach.

Oczywiście musisz zdawać sobie sprawę, że na drodze nie zawsze świeci słońce, a „bardziej sportowe” musi działać również w czasie rzęsistego deszczu. Z drugiej strony nikt nie chce się wkurzać, gdy w pełni gorącego lata zbyt miękkie opony nie pozwalają w pełni wykorzystać potencjału motocykla. Jak widać, producenci opon mają ostro pod górkę, bo muszą wyczarować jak najbardziej wyważoną mieszankę przeciwstawnych właściwości. I trzeba przyznać, że z roku na rok radzą sobie z tym coraz lepiej. Oczywiście każdy z producentów na co innego położył nacisk: Pirelki są bardziej sportowe, w Continentalach postawiono na poręczność, a w Michelinach na przyczepność na mokrym. To powinno tylko ułatwić ci wybór.

Na ostatnim miejscu uplasowały się Avony Storm 3D X-M. Bardziej sportowo wyprofilowane angielskie gumy kontynuują złą tradycję, którą zapoczątkowały Stormy 2 Ultra: średnia poręczność, niewielkie tłumienie własne, spory moment prostujący podczas hamowania w złożeniu. Także na mokrej nawierzchni nie pokazały niczego szczególnego. Wyraźnie dokuczają im mizerne rezerwy przyczepności; zwłaszcza na tle konkurencji wypadają pod tym względem kiepsko. Dlatego w czasie deszczu będziesz musiał zwolnić i zwiększyć ostrożność na zakrętach. Na mokrej nawierzchni CB 1000 R potrzebował aż o 14% więcej dystansu, żeby się zatrzymać ze 100 km/h, niż w przypadku Michelinów Pilot Road 4. Zalety Avonów nie były w stanie przysłonić wad.

Z drugiej strony Avony w dalszym ciągu osiągają największe przebiegi. Oznaczenie X-M oznacza według producenta jeszcze większą odporność na zużycie. W 2010 roku Stormy 2 Ultra po przejechaniu 4500 km zakończyły test z pozostałym profilem 78,9% z przodu i 70,8% z tyłu (MOTOCYKL 7/2010). Jeśli dużo jeździsz i nie lubisz wydawać kasy, Avony są czymś w sam raz dla ciebie, ale pod warunkiem, że na co dzień zaakceptujesz ich kilka wad.

Tagi: testy akcesoriów | opony

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij