Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ

Test opon turystycznych: 120/70 ZR 17 i 180/55 ZR 17 (cz.2)

Przyczepności nigdy za wiele i dotyczy to zarówno upalnych dni, jak i jesiennych wieczorów. Sprawdziliśmy siedem kompletów uniwersalnych opon w bardzo różnych warunkach.  

Zaryzykujemy i powiemy to: nawet jeśli jesteś doświadczonym motocyklistą, który lubi dalsze wyjazdy, ale też ostrzejsze odkręcanie po winklach, swoją maszynę możesz obuć w dowolny komplet opon z naszego testu. Niemniej zanim dokonasz wyboru musisz sobie odpowiedzieć na bardzo ważne pytanie: jak i do czego najczęściej używam swojego motocykla? Dopiero później wybierz najbardziej pasujące ci kapcie. Każdy motocyklista stawia oponom inne wymagania. Jedni lubią, gdy turystyczne kapcie mają więcej sportowych cech, inni cenią maksymalne bezpieczeństwo nawet w najbardziej niesprzyjających warunkach.

Oczywiście musisz zdawać sobie sprawę, że na drodze nie zawsze świeci słońce, a „bardziej sportowe” musi działać również w czasie rzęsistego deszczu. Z drugiej strony nikt nie chce się wkurzać, gdy w pełni gorącego lata zbyt miękkie opony nie pozwalają w pełni wykorzystać potencjału motocykla. Jak widać, producenci opon mają ostro pod górkę, bo muszą wyczarować jak najbardziej wyważoną mieszankę przeciwstawnych właściwości. I trzeba przyznać, że z roku na rok radzą sobie z tym coraz lepiej. Oczywiście każdy z producentów na co innego położył nacisk: Pirelki są bardziej sportowe, w Continentalach postawiono na poręczność, a w Michelinach na przyczepność na mokrym. To powinno tylko ułatwić ci wybór.

Na ostatnim miejscu uplasowały się Avony Storm 3D X-M. Bardziej sportowo wyprofilowane angielskie gumy kontynuują złą tradycję, którą zapoczątkowały Stormy 2 Ultra: średnia poręczność, niewielkie tłumienie własne, spory moment prostujący podczas hamowania w złożeniu. Także na mokrej nawierzchni nie pokazały niczego szczególnego. Wyraźnie dokuczają im mizerne rezerwy przyczepności; zwłaszcza na tle konkurencji wypadają pod tym względem kiepsko. Dlatego w czasie deszczu będziesz musiał zwolnić i zwiększyć ostrożność na zakrętach. Na mokrej nawierzchni CB 1000 R potrzebował aż o 14% więcej dystansu, żeby się zatrzymać ze 100 km/h, niż w przypadku Michelinów Pilot Road 4. Zalety Avonów nie były w stanie przysłonić wad.

Z drugiej strony Avony w dalszym ciągu osiągają największe przebiegi. Oznaczenie X-M oznacza według producenta jeszcze większą odporność na zużycie. W 2010 roku Stormy 2 Ultra po przejechaniu 4500 km zakończyły test z pozostałym profilem 78,9% z przodu i 70,8% z tyłu (MOTOCYKL 7/2010). Jeśli dużo jeździsz i nie lubisz wydawać kasy, Avony są czymś w sam raz dla ciebie, ale pod warunkiem, że na co dzień zaakceptujesz ich kilka wad.

Avony najbardziej odstawały, ale w środku stawki różnice między poszczególnymi oponami są zdecydowanie mniejsze. Najsłabiej wypadły tutaj (6. miejsce) Metzelery Z8 Interact. Trzeba to uznać za niespodziankę, bo w 2012 roku wygrały nasz test, a w 2013 roku zajęły drugie miejsce (ex aequo z Bridgestone’ami T30). Skąd taki spadek? Odpowiedź jest prosta – w poprzednich latach Metzeler wysyłał do boju Z8 z oznaczeniami M (przód) i O (tył). W tym roku jest tylko M. Różnica polega na konstrukcji – w oponie z oznaczeniem O karkas jest dwuwarstwowy, co powoduje, że nadają się one przede wszystkim do ciężkich motocykli. Specyfikacja M oznacza jednowarstwowy karkas. Oprócz tego Metzeler przypuszczalnie na nowo dobrał mieszankę gumy. Różnice czuć zwłaszcza w czasie ostrzejszej jazdy oraz na mokrym. Ze słabości Metzelerów skorzystały przede wszystkim Bridgestone’y T30 i Dunlopy Road Smart 2.

Debiutujące w zeszłym roku Bridgestone’y T30 są o lata świetlne lepsze od poprzedników – BT 023, które nie sprzyjały poręczności motocykli, wręcz ją pogarszały. Bridgestone poszedł krok dalej i w tym roku zaproponował trzy odmiany T30: oznaczenie T oznacza Tour, czyli turystykę, S to Sport, a R to Race, czyli wyścig. Teraz możesz wybrać, która opcja najbardziej ci odpowiada. Podczas deszczu spodoba ci się szeroki zakres graniczny, nawet jeśli utrata przyczepności nadchodzi odrobinę za wcześnie. W czasie hamowania na mokrym asfalcie ze 100 km/h T30 uzyskały najlepszy wynik – Honda CB 1000 R zatrzymała się po 45 m. Także w idealnych warunkach w gąszczu naprzemiennych zakrętów Bridgestone’y pozytywnie wpłynęły na poręczność maszyny.

Dunlopy Roadsmart 2 zdobyły tyle samo punktów, co Bridgestone’y T30, ale pod względem charakteru są to zupełnie inne opony. Dunlopy bardziej sprzyjają stabilności niż poręczności. Trzeba je dobrze rozgrzać, bo dopiero wtedy pozwalają ostro i bez obaw o zerwanie przyczepności wchodzić w winkle. Na mokrym Roadsmarty 2 wykazywały większe rezerwy przyczepności (dzięki temu uzyskały przewagę nad T30), a podczas hamowania wypadły równie dobrze, co Bridgestone’y.

Czas na podium. Jego najniższy stopień nie jest obsadzony, ponieważ Pirelli i Continentale zajęły ex aequo drugą pozycję. Pirelli Angel GT ukoronowały debiut zwycięstwem w naszym teście w 2013 roku. GT godnie zastąpiły Angele ST – Włosi pokazali jasno i wyraźnie, że sportowe DNA można pogodzić z przydatnością do codziennej eksploatacji. Jeśli stawiasz na sportowy styl jazdy, Angele GT są dla ciebie, tym bardziej że nie boją się deszczu.

Z kolei nowe Continentale Road Attack 2 Evo, mimo takiej samej liczby punktów, są zestrojone wyraźnie ostrzej. Tak jak Road Attacki 2, tak i Evo ucieszą cię przede wszystkim w czasie wymiatania po winklach: łatwość przerzucania maszyny ze złożenia w złożenie i przyczepność – czego chcieć więcej? Continentale poprawiły poręczność i zrobiły spory postęp, jeśli chodzi o  zachowanie na mokrym. Mimo to pod tym wzglę dem nie mogą się równać z Michelinami. Na deszczu nowe Pilot Roady 4 biją rekordy. Mało tego – w czasie ostrzejszej jazdy po suchym wypadły dużo lepiej od poprzednich nerwowych Pilot Roadów 3.

Teraz kolej na twój ruch. Jeśli odpowiedziałeś sobie na pytanie, co najbardziej cenisz w oponach, wybór właściwych kapci będzie formalnością.

Avon
Storm Ultra 3D X-M
Bridgestone
T 30
Brak oficjalnego polskiego importera,
informacje na stronie producenta:
www.avon-tyres.co.uk
Cena: 457/659 zł
Masa: przód 4,4 kg, tył 7,0 kg
Kraj produkcji: Anglia
Importer: Bridgestone Sales Polska,
tel. 22 606 18 20, www.bridgestone.pl
Cena: 432/583 zł
Masa: przód 4,3 kg, tył 6,5 kg
Kraj produkcji: Japonia
Ocena Ocena
Droga/autostrada (124 pkt, miejsce 7). Na suchym za słabe tłumienie własne (mocne uderzenia podczas przejeżdżania przez nierówności). Pod względem poręczności angielskie kapcie nie dotrzymują kroku konkurencji. Kolejny minus: w czasie hamowania w złożeniu wyraźny moment prostujący. Natomiast przyczepność, także podczas ostrego przyspieszania na wyjściu z zakrętów, jest w porządku. Wzorcowa stabilność podczas jazdy na wprost. Zaskoczyło awaryjne hamowanie ze 100 km/h – Avony nie szkodziły stabilności i zapewniły dobre wartości opóźnień.
Na mokrym (64 pkt, miejsce 7). Tylna opona traciła przyczepność nawet przy lekkim dodaniu gazu. Na odcinku pomiarowym CB 1000 R obuty w Stormy zapewniał najgorszą przyczepność w złożeniu. Jazda w zakrętach z powodu wąskiego zakresu granicznego była generalnie balansowaniem na krawędzi. Rezerwy przyczepności były tak małe, że w czasie hamowania ze 100 km/h Honda zatrzymała się dopiero po ponad 50 metrach.
Droga/autostrada (130 pkt, miejsce 4). Nawet jeśli Bridgestone’y zapewniają wyraźnie gorszą poręczność niż Continentale czy Micheliny, trzeba je pochwalić za neutralność, przy czym nie ma znaczenia głębokość złożenia. Podczas hamowania w złożeniu występuje lekki moment prostujący, ale inne opony z tego testu są pod tym względem gorsze. Cieszy dobre wyczucie rezerw przyczepności oraz szybkie osiąganie temperatury roboczej. Dużym plusem jest stabilność podczas jazdy na wprost – co jest szczególnie istotne przy pokonywaniu długich odcinków w turystycznym stylu z pasażerem i przy dużej prędkości.
Na mokrym (84 pkt, miejsce 4). W porównaniu z najlepszymi oponami z tego testu rezerwy przyczepności T30 podczas jazdy w złożeniu na mokrym szybko się wyczerpują. Oprócz tego uślizgi tylnego koła potrafi ą zaskoczyć. Podczas przyspieszania tylny kapeć dość wcześnie zaczyna buksować. Zupełnie inaczej podczas hamowania: Honda ze 100 km/h zatrzymała po 45 m! To najlepszy wynik naszego testu.
Wniosek Wniosek
W idealnych warunkach Stormy 3 jeszcze nadążają za konkurencją, chociaż niczym się nie wyróżniają. Natomiast na mokrej nawierzchni wypadły słabiutko. Oto sprzyjające neutralności opony. Pod żadnym względem nie były wybitne, niemniej zasłużyły na pochwały za hamowanie na mokrym.
miejsce 7. (188 pkt) miejsce 4. (214 pkt)
Continental
Road Attack 2 Evo
Dunlop
Roadsmart 2
Importer: Koło-Serwis, tel. 42 649 22 92,
www.conti-bike.pl
Cena: 444/575 zł
Masa: przód 4,2 kg, tył 6,4 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Importer: Good Year Dunlop Tyres Polska,
tel. 22 571 59 00, www.dunlop.pl
Cena: 399/582 zł
Masa: przód 4,4 kg, tył 7,3 kg
Kraj produkcji: Francja
Ocena Ocena
Droga/autostrada (136 pkt, miejsce 1). Podobnie jak poprzedni model, tak i Road Attacki 2 Evo najwięcej radości sprawiają na krętej i suchej drodze. Nawet w najgłębszych złożeniach motocykl na nich nie tracił na poręczności i neutralności. Obutego w nie bike’a najłatwiej wprowadzić na tor jazdy i utrzymać go na nim. Oprócz tego dzięki dobremu wyczuciu sytuacji na styku opon z asfaltem szybko pojawia się zaufanie w czasie pokonywania dowolnego rodzaju zakrętów. Moment prostujący na hamowaniu w złożeniu jest niewielki. Druga strona medalu wyśmienitej poręczności: przy prędkościach ponad 170 km/h Honda CB 1000 R była bardziej nerwowa niż na innych kapciach.
Na mokrym (84 pkt, miejsce 4). W ubiegłym roku Road Attacki 2 ukończyły ten test na ostatnim miejscu, i to daleko za konkurencją. Dzięki nowej mieszance nowe Road Attacki 2 Evo wypadły na mokrym znacznie lepiej, nawet jeśli ciągle jeszcze odstają od czołówki. Niemniej trzeba te gumy pochwalić za sprzyjanie poręczności i precyzji prowadzenia. Spora poprawa przyczepności oznacza mniej stresu w deszczu.
Droga/autostrada (128 pkt, miejsce 5). Dunlop nie ukrywa sportowych genów, stąd duża stabilność zwłaszcza w zakrętach. Drugą stroną medalu jest potrzeba dość długiej rozgrzewki. Na zimno Roadsmarty 2 nie grzeszą ani poręcznością, ani feedbackiem. Osiągnięcie temperatury pracy zmienia sytuację jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Honda na Roadsmartach 2 bajecznie łatwo pokonywała wtedy zakręty. Podczas hamowania w złożeniu przeszkadza moment prostujący. Zwolennicy ostrzejszego stylu jazdy docenią bardzo dobrą stabilność podczas jazdy na wprost.
Na mokrym (86 pkt, miejsce 3). Świetne rezerwy przyczepności podczas przyspieszania, w złożeniach oraz na hamowaniu. Duża prędkość na odcinku pomiarowym dowodzi bardzo dobrego wyczucia przyczepności w dużym złożeniu. Na mokrej (czyli także zimnej) nawierzchni średnia poręczność nie najlepiej wpływa na precyzję prowadzenia, dlatego korekty toru jazdy podczas deszczu są dość trudne.
Wniosek Wniosek
Poprawę widać od razu. Te gumy świetnie nadają się na pokręcone drogi, przyczyniając się do poprawy poręczności motocykla. No i zdecydowanie lepiej spisują się na mokrym. Dunlop poszedł w stronę sportu, co w sumie oznacza dużą stabilność, ale gorszą poręczność. Przydaje się odpowiednia temperatura.
miejsce 2. (220 pkt) miejsce 4. (214 pkt)
Metzeler
Roadtec Z8 Interact
Michelin
Pilot Road 4
Pirelli
Angel GT
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, -20,
www.metzelermoto.pl
Cena: 423/574 zł
Masa: przód 4,3 kg, tył 6,4 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Specyfikacja: M (przód i tył)
Dystrybutor: Olek Motocykle,
tel. 33 497 95 50, www.olekmotocykle.pl
Cena: 436/602 zł
Masa: przód 4,2 kg, tył 6,2 kg
Kraj produkcji: Hiszpania
Importer: Pirelli Polska, tel. 22 517 10 00, -20,
www.pirelli.com/tyre/pl/pl
Cena: 451/575 zł
Masa: przód 4,2 kg, tył 6,4 kg
Kraj produkcji: Niemcy
Ocena Ocena Ocena
Droga/autostrada (128 pkt, miejsce 5). Oznaczenie M oznacza konstrukcję z jedną warstwą karkasu, przewidzianą dla lżejszych motocykli, takich jak nasza testowa Honda CB 1000 R. Cieszy niezłe wyczucie rezerw przyczepności. Opony zapewniają odpowiednią stabilność w zakrętach, a i przy prędkościach powyżej 170 km/h jazda na wprost nie nastręcza kłopotów. Z8 zapewniają minimalnie lepszą poręczność od Roadsmartów 2, ale to za mało na wyższe miejsce.
Na mokrym (84 pkt, miejsce 4). Wcześniejsze Interacty M/O były tu lepsze: rezerwy przyczepności podczas przyspieszania, jak i w zakrętach są w Z8 niewiele, ale jednak gorsze. Jeśli chodzi o drogę hamowania, Honda na Z8 potrzebowała o całe 2 m więcej niż na Roadsmartach 2.
Droga/autostrada (131 pkt, miejsce 2). Już od pierwszych metrów Pilot Roady 4 zapewniają bardzo dobry feedback i porządne rezerwy przyczepności, nawet gdy są zimne. W miarę jak temperatura gum rośnie, jeszcze mocniej rośnie radość z jazdy. Czwarty etap ewolucji serii Pilot Road zapewnia pewne i neutralne pokonywanie zakrętów. Wyczuwalna na Pilot Roadach 3 lekka wahliwość jest już historią. Pod względem poręczności minimalnie lepsze były Continentale. Typowa dla wielu Michelinów jest lekka nerwowość w czasie hamowania w złożeniu przy wysokich temperaturach opon. Pilot Roady 4 nie są tu wyjątkiem.
Na mokrym (94 pkt, miejsce 1). Zupełnie nic sobie nie robią nawet z bardzo śliskiej nawierzchni. Stąd najlepszy czas okrążenia, największa prędkość na winklu i olbrzymia prędkość na prostej. Co warto podkreślić, odpowiednim rezerwom przyczepności towarzyszy pewna ocena co do rezerw przyczepności. Czyżby prymus na deszczu? Nie do końca: Bridgestone’y i Dunlopy wypadły lepiej podczas testu hamowania.
Droga/autostrada (131 pkt, miejsce 2). Także w turystycznych oponach Pirelli nie jest w stanie (i nie chce) ukryć sportowych genów. Angele GT zupełnie nie boją się winkli pokonywanych z dużą prędkością. Zimne nie zapewniają wprawdzie feedbacku na poziomie Pilot Roadów 4, ale ten obraz na szczęście zmienia się, gdy Angele GT uzyskają temperaturę roboczą. Nawet w głębokich złożeniach doskonale wyczujesz rezerwy przyczepności, ponadto zapewniają imponującą stabilność. Continentale i Micheliny są wprawdzie ciut lepsze pod względem poręczności, za to Pirelki są górą w temacie stabilności. Moment prostujący podczas hamowania w złożeniu jest właściwie pomijalny.
Na mokrym (89 pkt, miejsce 2). Oto dowód, że opony sportowe mogą być dobre także na deszczu. Obuta w Angele GT testowa Honda była minimalnie gorsza niż na Pilot Roadach 4. Dobre wyczucie przyczepności i jej spore rezerwy sprawiają, że Angele GT są bardzo przewidywalne.
Wniosek Wniosek Wniosek
Odmiennie od M/O sprzed lat, Z8 w specyfikacji M niczym się nie wyróżnia. Wprawdzie zapewnia niezłe osiągi, ale konkurencja jest mocna. Oto twój as w rękawie na złą pogodę. Zgodnie z tym, czego oczekiwaliśmy, gumy nie wykazują większych słabości. Mało tego – na krętych drogach w czasie ostrzejszej jazdy wyraźnie się poprawiły. Jeśli szukasz opon turystycznych o mocno sportowym zacięciu, postaw na Angele GT. Dysponujące dużymi rezerwami przyczepności dają radę również w czasie deszczu.
miejsce 6. (212 pkt) miejsce 1. (225 pkt) miejsce 2. (220 pkt)

 

zachowanie na szosie/autostradzie

W przypadku kapci sportowych projektanci mają ciut łatwiejszą robotę: zarówno motocykle, jak i oczekiwania motocyklistów można dość precyzyjnie określić. Dla jednych bikerów ważniejsza będzie przydatność do sportowej jazda po szosie, dla innych dzidowanie po torze.

W przypadku opon bardziej uniwersalnych inżynierowie mają znacznie trudniejsze zadanie. Przede wszystkim ten rodzaj kapci musi pasować do różnych rodzajów motocykli (a co za tym idzie do różnych typów jeźdźców). Takie kapcie mogą wybrać zwolennicy ciężkich turystyków (Yamaha FJR 1300), prędkości (Suzuki Hayabusa) czy ostrych nakedów (Honda CB 1000 R).

Nawiasem mówiąc, ta ostatnia służyła nam jako królik doświadczalny. Pozostaje dylemat – czy większy nacisk położyć na prowadzenie w optymalnych warunkach (sucha, przyczepna nawierzchnia), czy wręcz przeciwnie – na mokrym i śliskim?

Każdy z producentów znalazł trochę inną odpowiedź na to pytanie. Z jednej strony chcesz lekko przerzucać swój motocykl z jednego złożenia w drugie, więc poręczność jest bardzo ważna. Jednak z drugiej strony, gdy jedziesz na wakacje na maksa obładowanym bike’em, chcesz się czuć pewnie, a jednocześnie jechać dość szybko. Sprawdziliśmy wybór każdego z siedmiu producentów.  

zachowanie na szosie/
autostradzie 
(opony nowe)
maks. liczba punktów punktów Avon
Storm 3D X-M
Bridgestone
T 30
Continental
Road Attack 2 Evo
Dunlop
Roadsmart 2
Metzeler
Roadtec Z8 Interact
Michelin
Pilot Road 4
Pirelli
Angel GT 
Poręczność 30 25 26 28 25 25 27 26
Precyzja prowadzenia 30 25 26 27 25 25 26 26
Stabilność w zakrętach 20 16 17 19 17 17 18 17
Stabilność w zakrętach podczas sportowej jazdy 20 16 17 19 18 18 17 18
Przyczepność w złożeniu 10 9 9 9 9 9 9 9
Przyczepność podczas
przyspieszania
10 9 9 9 9 9 9 9
Stabilność podczas jazdy
na wprost
10 9 9 7 9 9 8 9
Zachowanie w zakresie
granicznym
10 8 9 9 9 9 9 9
Moment prostujący 10 7 8 9 7 7 8 8
Suma 150 124 130 136 128 128 131 131
Miejsce   7. 4. 1. 5. 5. 2. 2.
WNIOSEK: Continental zaskoczył. Jego najnowsze dzieło, czyli Road Attack 2 Evo, trzeba pochwalić za to, że ułatwia pokonywanie zakrętów. Chwiejność przy dużej prędkości jest tak niewielka, że łatwo ją wybaczyć. Drugim miejscem podzieliły się Micheliny i Pirelli. Pilot Roady 4 sprzyjają dynamicznej jeździe, ale nie lubią dużego obciążenia. Natomiast Angele GT mają bardziej sportowe ambicje.

 

opony na mokrej nawierzchni

W naszym klimacie pogoda potrafi się błyskawicznie załamać. Nawet latem nie brak deszczowych dni, a początek jesieni i wiosna to już w ogóle jest masakra.

Na szczęście producenci opon doskonale zdają sobie z tego sprawę i bardzo dużo uwagi poświęcają przyczepności na mokrej nawierzchni. Niemniej, mimo że przez ostatnich 10 lat wszyscy udoskonalili opony pod tym względem, efekty nie są identyczne, a różnice między najlepszymi a najgorszymi bardzo duże. Dlatego nawet jeśli opony są dużo lepsze, a ABS i kontrola trakcji dodają pewności siebie podczas hamowania na mokrej nawierzchni, w dalszym ciągu klamką trzeba się posługiwać z wyczuciem: miękko i łagodnie, tak żeby dało się wyczuć, co się dzieje na styku opony z asfaltem i bezbłędnie wyczuć rezerwy przyczepności.

Wszyscy producenci dobrze odrobili zadanie domowe, niemniej gumy z ostatniego miejsca łatwiej zrywają przyczepność i wpadają w poślizg, niż czołówka klasyfikacji.

zachowanie
na mokrym
maks. liczba punktów punktów Avon
Storm 3D X-M
Bridgestone
T 30
Continental
Road Attack 2 Evo
Poręczność 10 8 8 10
Precyzja prowadzenia 20 14 16 17
Przyczepność w zakrętach 20 13 17 16
Przyczepność podczas
przyspieszania
20 11 17 17
Zakres graniczny 20 12 17 16
Opóźnienie podczas
hamowania
10 6 9 8
Droga hamowania
ze 100 km/h (m)
  51,4 45 48
Prędkość na odcinku
pomiarowym (km/h)
  60 65,8 64,5
Czas okrążenia   1:29,2 1:21,5 1:20,8
Suma 100 64 84 84
Miejsce    7. 4.  4.
zachowanie
na mokrym
maks. liczba punktów punktów Dunlop
Roadsmart 2
Metzeler
Roadtec Z8 Interact
Michelin
Pilot Road 4
Pirelli
Angel GT 
Poręczność 10 8 8 9 9
Precyzja prowadzenia 20 16 16 18 17
Przyczepność w zakrętach 20 18 17 20 18
Przyczepność podczas
przyspieszania
20 18 18 20 19
Zakres graniczny 20 17 17 19 18
Opóźnienie podczas
hamowania
10 9 8 8 8
Droga hamowania
ze 100 km/h (m)
  45,4 47,5 46,8 47,3
Prędkość na odcinku
pomiarowym (km/h)
  68,1 66,8 71,7 69,1
Czas okrążenia   1:18,5 1:20,1 1:13,9 1:17,4
Suma 100 86 84 94 89
Miejsce   3. 4. 1. 2.
WNIOSEK: Inaczej niż w przypadku jazdy po suchym, w tej kategorii widać wyraźne różnice między poszczególnymi kapciami. Aż 30 punktów dzieli ostatnie Avony od zwycięskich Michelinów Pilot Road 4. Dla francuskich gum to olbrzymi krok naprzód, dla Avonów natomiast deszcz ciągle jest problemem. Trzeba przyznać, że środek stawki wyraźnie poszedł do przodu – tyle samo punktów zdobyły aż trzy komplety opon: Brigestone’y T30, Continentale Sport Attack 2 Evo oraz Metzelery Roadtec Z8 Interact. Drugie były Pirelki, a trzecie Dunlopy z niewielką stratą do zwycięzcy.

łączna punktacja

punktacja końcowa Autostrada/Szosa 
Szosa SUMA MIEJSCE
maks. liczba punktów 150 100 250  
Michelin Pilot Road 4 131 94 225 1.
Continental Road Attack 2 Evo 136 84 220 2.
Pirelli Angel GT 131 89 220 2.
Bridgestone T 30 130 84 214 4.
Dunlop Roadsmart 2 128 86 214 4.
Metzeler Roadtec Z8 Interact 128 84 212 6.
Avon Storm Ultra 3D X-M 124 64 188 7.
Podsumowanie: Bezapelacyjne zwycięstwo Michelinów. Pilot Roady 4 nie powodują już nerwowości w głębokich złożeniach, a na mokrym ich przewaga była znaczna. Oba ex aequo drugie komplety także są godne polecenia: Continentale świetnie spisują się na zwykłych drogach, a Pirelli przypadną do gustu bardziej sportowo nastawionym motocyklistom.

 

tak testowaliśmy:

W tym roku naszym królikiem doświadczalnym była Honda CB 1000 R.

Precyzja prowadzenia: testowana podczas pokonywania z różnymi prędkościami trudnych zakrętów. Informuje, czy motocykl trzyma się obranej linii, czy też są wymagane korekty.

Stabilność w zakrętach: spokój w naprzemiennych łukach i na nierównościach. Hondę męczyliśmy solo i z pasażerem. 

Precyzja prowadzenia: testowana podczas pokonywania z różnymi prędkościami trudnych zakrętów. Informuje, czy motocykl trzyma się obranej linii, czy też są wymagane korekty.  

Stabilność podczas jazdy na wprost: jazda na maksa po autostradzie. Sprawdzaliśmy, czy motocykl utrzymuje zadany tor jazdy oraz czy nie wykazuje tendencji do wężykowania.

Przyczepność w złożeniu: jazda w maksymalnym złożeniu na mokrym i suchym. Moment prostujący: podczas hamowania w złożeniu motocykl wykazuje silniejszą lub słabszą tendencję do stawania do pionu. Trzeba to neutralizować przez nacisk na połówkę kierownicy od wewnątrz zakrętu.

Przyczepność podczas przyspieszania: jazda w maksymalnym złożeniu i kontrola przenoszenia mocy na szybkich i wolnych winklach. Testowana na mokrym i suchym.

Zachowanie w zakresie granicznym: możliwość wyczucia granicznego zakresu przyczepności na mokrym i na suchym.

Ciśnienie w oponach w czasie testu: 2,5 bara przód, 2,9 bara tył.

 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Kupno nowych opon nie zawsze musi być wyzwaniem. Z naszą pomocą z pewnością uda Ci się wybrać właściwie. Testujemy siedem kompletów uniwersalnych gum turystycznych.
    Zobacz artykuł
    ~Motocykl Online, 2014-11-03 11:20:12