Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.7

Używana Honda NC 700: Poczciwa do bólu

Szukasz używanego motocykla wygodnego i niezbyt wymagającego? Weź pod uwagę Hondę NC 700. Jej silnik jest nie do zajechania, a zakup tego sprzęta na pewno nie wypali ci dziury w kieszeni.   

Honda NC 700 zadebiutowała przed dwoma laty. Najpierw jako naked (wersja S), chwilę później bardziej w stylu adventure wersji X i jako skuter Integra. Jest to motocykl o tyle nietypowy, że charakterystyka pracy silnika w niczym nie przypomina tej znanej z motocykli, a kilka patentów ułatwiających życie motocykliście jest bliższych skuterom.

NC to propozycja dla osób spokojnych i dla początkujących motocyklistów, którzy od osiągów bardziej cenią na maksa uproszczoną obsługę i niewielkie zużycie paliwa. Na rynku maszyn używanych oferty zaczynają się od 15 000 zł z hakiem za wersję NC 700 S bez dwusprzęgłowej skrzyni biegów.

Honda jest praktycznym, niewielkim motocyklem, który najlepiej nadaje się do jazd po mieście, na krótkich dystansach i do weekendowych wypadów. Daleka podróż z pewnością nie jest mocną stroną NC, bo maszynie brakuje ochrony przed wiatrem, chyba że dokupisz akcesoryjną szybę i wygodniejszą kanapę. Duży schowek pod atrapą zbiornika paliwa to świetne rozwiązanie, nawet jeśli z powodu wlewu paliwa, znajdującego się pod kanapą pasażera, tankowanie jest bardziej uciążliwe. Bo gdy nadejdzie czas na dolewkę paliwa podczas dłuższego wyjazdu, ciągłe zdejmowanie rolki założonej na tylną kanapę na maksa to obrzydzi.

Średnie spalanie 3,5 l/100 km i maksymalne 6 l na autostradzie to mocny atut serii NC.

48 KM z 700 cm3 to niepozostawiająca wątpliwości zapowiedź charakteru silnika, w którym więcej uwagi poświęcono wysokiej wartości momentu obrotowego niż mocy i typowej dla silników motocyklowych wysokoobrotowej charakterystyce. Wskaźnik mocy, czyli liczba KM uzyskanych z jednego litra, wynosi mniej niż 70 KM/l, a to jest wartość typowa dla silników samochodowych. Niska jest także maksymalna prędkość obrotowa, wynosząca zaledwie 6750 obr/min. Czyżby silnik NC był wyjęty z samochodu? Tak! W rolę dawcy podzespołów wcielił się czterocylindrowy silnik o pojemności 1,4 litra z Hondy Jazz. Tyle że obcięto mu dwa cylindry. Tłoki, korbowody oraz elementy układu rozrządu to niezmienione części pochodzące z auta. – Spokojnie wytrzymują one przebiegi 300 000 km i więcej – twierdzą specjaliści z Hondy.

Zalety:
plus bezawaryjny i długowieczny silnik
plus niskie koszty eksploatacji
plus zużycie paliwa to ok. 4 l/100 km

Wady:
minus przeciętne osiąg
minus 
słaba osłona przed pędem powietrza

Czy dzięki temu na ten motocykl spłynie łaska długowieczności? Można tak przypuszczać, tym bardziej że po nawinięciu 50 000 km w ramach testu długodystansowego i rozłożeniu silnika na czynniki pierwsze okazało się, iż ich stan nie odbiega od stanu elementów nowych. – Akurat dotarte – ocenili specjaliści z Hondy. Żaden z elementów silnika nie wykazywał śladów zużycia na tyle dużych, by nie pozwoliły złożyć silnika na tych samych podzespołach.

Czy seria NC jest bezawaryjna? Prawie, bo podczas testu długodystansowego jedynie drobiazgi próbowały popsuć dobre wrażenie. Podczas jazdy pojawiały się problemy ze sprzęgłem – jeźdźcy narzekali na jego ciężką pracę i nie najlepsze rozłączanie napędu. Krótko po wprowadzeniu modelu na rynek Honda sama przyznała się do tego, że linka biegnąca za główką ramy ma zbyt małe promienie wygięcia. Dlatego w motocyklu używanym sprawdź, czy linki są poprowadzone w taki sposób, by sprzęgło działało lekko. Teoretycznie powinni zadbać o to dealerzy.

W maszynach z pierwszych serii można się spodziewać problemów z łańcuchem napędowym. Honda wypuszczała modele NC z łańcuchami RK i DID, akcja serwisowa dotyczyła tylko łańcuchów RK. W jej ramach łańcuch powinien być bezpłatnie wymieniony na nowy.

Krzywki o łagodnym kształcie zapewniają równie łagodną pracę silnika. Specjaliści stwierdzili, że po 50 000 km były właściwie dotarte. 
W cylindrach było widać ślady użycia, ale nie zużycia.    Krzywki o łagodnym kształcie zapewniają równie łagodną pracę silnika. Specjaliści stwierdzili, że po 50 000 km były właściwie dotarte. 

Kolejna usterka jest mało znaczącym drobiazgiem, niemniej warto o nim wiedzieć. Zestawy przełączników na kierownicy lubią wyblaknąć. Na szczęście jest na to sposób: sprawę załatwi silikon w sprayu, po którego użyciu kolory wrócą do normy. W długodystansowej Hondzie pękła jeszcze sprężyna włącznika klaksonu, co wzbudziło spore zamieszanie podczas jazdy do serwisu. Na tym kończy się lista dolegliwości serii NC.

Część maszyn była wyposażona w nietypową dwusprzęgłową skrzynię biegów. Nie dotarły do nas informacje o usterkach tego podzespołu. Zanim zdecydujesz się na zakup tej właśnie wersji dobrze się zastanów, bo sposób działania systemu nie każdemu przypadnie do gustu.

Na korzyść NC niewątpliwie przemawia niskie spalanie – 3,5 l/100 km. Temu wynikowi trudno dorównać innym motocyklom. Nawet na autostradach, przy odkręceniu na maksa, nie wyjdzie więcej niż 6,5 l/100 km.

Pora na podsumowanie. Jeśli szukasz motocykla prostego w obsłudze, oszczędnego i bezawaryjnego, seria NC jest właśnie dla ciebie. Moc 48 KM oznacza, że jest to sprzęt m.in. dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2. 

Honda NC 700
Części zamienne (ceny detaliczne):
– klocki hamulcowe przód/tył: 276,75/246 zł
– filtr oleju: 46,74 zł
– filtr powietrza: 184,50 zł
– świece (typ/cena): NGK IFRG6G-11K / 118,99 zł
– zestaw napędowy (zębatki i łańcuch): 1180,80 zł (oryginał), od ok. 480 zł (zamiennik)

 

Dane techniczne Honda NC 700
                         Silnik                                
Budowa chłodzony cieczą, czterosuwowy, dwucylindrowy, rzędowy, wałek wyrównoważający, rozrząd SOHC, cztery zawory na cylinder, dźwigienki zaworowe, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk, średnica gardzieli 36 mm, regulowany katalizator.
Elektryka  akumulator 12 V/11 Ah
Przeniesienie napędu  mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia sześciobiegowa, łańcuch O-ring.   
 Śr. cylindra x skok tłoka  73 x 80 mm
Pojemność skokowa  670 cm3
Moc maks.  48 KM (35 kW) przy 6250 obr/min
Maks. moment obrotowy  60 Nm przy 4750 obr/min
Podwozie  
Rama  grzbietowa, ze stali
Zawieszenia  przód – widelec teleskopowy, śr. goleni 41 mm, tył – dwuramienny wahacz ze stali, bezpośrednio mocowany amortyzator teleskopowy, regulowane napięcie wstępne sprężyny.  
Hamulce  przód – jedna tarcza, śr. 320 mm, trzytłoczkowe zaciski pływające, tył – jedna tarcza, śr. 240 mm, pływający zacisk jednotłoczkowy, zintegrowany układ hamulcowy, ABS. 
Rozmiary opon  120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17
Wymiary i masy  
Rozstaw osi  1540 mm
Kąt główki ramy  63o
Wyprzedzenie  110 mm
Skoki zawieszeń p/t  154/150 mm
Wysokość kanapy  830 mm
Pojemność zbiornika paliwa  14,1 l
Przeglądy  co 12 000 km
Pomiary  
Prędkość maksymalna  160 km/h
Przyspieszenia
0-100 km/h
0-140 km/h
 5,5 s
12 s
Średnie zużycie paliwa 3,5 l/100 km

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    <p>Jeżeli poszukujesz bezawaryjnego, praktycznego i ekonomicznego motocykla z drugiej ręki, nie zapomnij o Hondzie NC 700. To również idealny kandydat na pierwszą maszynę.&nbsp;</p><br /><br /><a href="/testy/Uzywana-Honda-NC-700-Poczciwa-do-bolu,8489,1">Zobacz artykuł</a>
    ~Motocykl Online, 2015-01-05 13:41:20