Motocykl poleca:

Używana Yamaha FZ1/Fazer

Poleć ten artykuł:

FZ1 zastąpił w 2006 r. nieco już starawego FZS-a 1000. Rychło okazało się, że nową Yamahę można było przystroić w bardzo różne szaty.

yamaha-fz1-fazer-motocykl-uzywany-05.jpg Zobacz całą galerię

Jeśli dokupisz do Fazera fabryczny dół owiewki, wyższą szybę, kufry oraz topcase’a, będziesz miał motocykl sportowo-turystyczny. Pod warunkiem że przyzwyczaisz się do nieco niewygodnej w dłuższych trasach pozycji. Gdy zdecydujesz się na FZ1, czyli wersję naked, masz inne pole do popisu. Zakładając miniaturowe kierunki, akcesoryjny wydech, mniejszą zębatkę zdawczą (16 zębów) i parę kolejnych detali, przeobrazisz go w rasowego streetfightera.

Gdy w 2006 r. Yamaha wypuściła FZ1, motocyklowy świat zareagował dużym zaciekawieniem. Tu nie było żartów – silnik pochodził z R-jedynki ASD 2005 i choć przykastrowano go trochę (niższy stopień sprężania, zmiany w rozrządzie i elektronice), moc wynosiła konkretne 150 KM. Silnik wsadzono do nowoczesnej, odlanej z aluminium ramy, taki był też wahacz. Przód, podobnie jak w R1, był to widelec upside down, ale ze względów ce- Motocykl używany Yamaha FZ1/Fazer nowych znacznie uproszczony. Tłumienie dobicia było w lewej goleni, odbicia zaś – w prawej. Mimo to motocykl prowadził się zupełnie dobrze, mimo że wykazywał lekkie tendencje do shimmy.


FZ1 w postaci gołej ma dużo zestreetfightera.

Konstruktorom Yamahy nie wszystko wyszło idealnie. FZ1 lubi obroty i ostro idzie dopiero od jakichś 7000-7500 obr/ min. A przy tym elastyczność jest zupełnie niezadowalająca. Litrowy silnik powinien jechać od dowolnych obrotów na dowolnym biegu. A tutaj redukcja w niektórych okolicznościach była po prostu koniecznością. By to poprawić, niektórzy montowali zębatkę zdawczą łańcucha o ząb mniejszą (16z), co jest dozwolone przez producenta. Krytykowano też brak ABS-u. Yamaha naprawiła ten błąd rok później, montując to urządzenie do wersji z owiewką, czyli w Fazerze. W 2008 r. ABS otrzymał również naked.

 pod lupą

Wymiana oleju i filtra oleju – to należy zrobić zaraz po kupnie, nawet jeśli poprzedni właściciel twierdzi, że niedawno zostało to zrobione. Olej musi być syntetyczny i bardzo dobrej jakości. Silnik jest na to bardzo czuły.

Jeżeli FZ1 ma amortyzator skrętu – tym lepiej. Jeśli nie, warto go dokupić. Jeśli motocykl ma być użytkowany głównie w mieście, warto wymienić zębatkę zdawczą na o jeden ząb mniejszą (16z). Trzeba upewnić się, że to nie zostało już zrobione. Taki zabieg jest popularny np. w Niemczech, więc wiele motocykli stamtąd zębatkę ma już zmienioną. Najczęściej stosu je się kółko fi rmy Enuma, bo jego jakość odpowiada fabrycznej.

Zawsze po uruchomieniu silnika, zwłaszcza gdy jest zimno, należy odczekać kilka- -kilkanaście sekund, zanim wprowadzi się go na obroty wyższe niż wolne. Przegazówki, co robią niektórzy zaraz po odpaleniu, są w tym motocyklu niedopuszczalne!

Tagi: FZ1 Fazer | używane | Yamaha | motocykl używany

Oceń artykuł:

2.7

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij