Motocykl poleca:

Używane BMW serii F 650/800: Rodzinka.de

Poleć ten artykuł:

Jednocylindrowy F 650 był najlepiej sprzedającą się beemką. Ale przyszedł czas, by go czymś zastąpić. Dziś seria F składa się z sześciu 2-cylindrowych modeli.  

Używane BMW BMW serii F 650/800 Zobacz całą galerię

BMW F 800 GS jest jednym z lepiej sprzedających się motocykli niemieckiej marki. I on, i F 650 GS – oba z takim samym dwucylindrowym silnikiem – zastąpiły legendarnego jednocylindrowego F 650 GS, produkowanego od 1994 r. F 800 GS to zgrabne enduro, które bardzo dobrze daje sobie radę w terenie, natomiast F 650 GS jest bardziej uniwersalny.

Niestety, ich jakość nie dorównuje niezawodnemu poprzednikowi. Występują w nich dwie poważne usterki. Pierwsza to bardzo szybkie zużywanie się łożysk kół, szczególnie tylnego. Tulejki osi kół są wykonane z aluminium. Pracujące po nich simmeringi bardzo szybko wyrabiają rowki, co w dalszej kolejności powoduje błyskawiczne uszkodzenie uszczelnień. Niechronione odpowiednio łożyska również szybko ulegają zużyciu. Stan łożysk kół należy więc sprawdzić. Aby uchronić się od tej wady, wielu motocyklistów stosuje tulejki dorabiane np. ze stali nierdzewnej.

Druga typowa wada to gnąca się długa śruba górnego mocowania tylnego amortyzatora, co z kolei powoduje gięcie się belki ramy przy mocowaniu. To też trzeba sprawdzić. Jeżeli rama jest jeszcze prosta, ratunkiem będzie dokupienie specjalnej nakładki wzmacniającej punkt mocowania.

Spotyka się również inne upierdliwe usterki. Należy do nich choćby niewłaściwe działanie zespolonych przełączników na kierownicy, które zapychają się brudem. Tu naprawa jest dość prosta – trzeba rozmontować przełączniki i przedmuchać je sprężonym powietrzem. Bywało jednak, że zabrudzone przełączniki całkowicie odmawiały współpracy i czyszczenie nic nie dawało. Konieczna jest wtedy wymiana.

Zdarzały się również zaniki tłumienia w tylnym amortyzatorze, który tracił szczelność i dosłownie sikał olejem. Dość częste jest też blokowanie się pod wpływem brudu wentylatora chłodnicy. Temperatura cieczy chłodzącej wzrasta wtedy gwałtownie, natomiast wiatrak pokręcany ręcznie obraca się wyraźnie ciężej. Ale właśnie takie pokręcenie ręczne powoduje rozruszanie wentylatora i zaczyna on działać normalnie.

Przy ostrej jeździe w terenie z częstym użyciem sprzęgła gwałtownemu zużyciu ulegają jego tarcze, które zaczyna się ślizgać. Tu należy dodać, że sprzęgło w GS-ie jest czułe na właściwy olej. Do wymiany musi być używany wyłącznie olej motocyklowy, bo przeznaczony do samochodu źle współpracuje ze sprzęgłem. Na szczęście wiele z tych usterek występuje jeszcze w okresie gwarancji.

Wszystkie przeglądy i naprawy należy robić w autoryzowanym serwisie. Typowy przegląd co 10 000 km kosztuje przeciętnie ok. 950 zł (jest w tym koszt oleju i jego fi ltra). W praktyce przegląd GS-a może kosztować od 600 do nawet 1200 zł. Jednak warto wykonywać go w ASO, bowiem BMW robi różne akcje serwisowe, podczas których za darmo są wymieniane lub kontrolowane rozmaite elementy, nawet po okresie gwarancji. Autoryzowany serwis po numerze VIN motocykla (do identyfikacji potrzebne jest jego 7 ostatnich znaków) zorientuje się, czy motocykl podlega takiej akcji.

Dla GS-ów były ogłaszane następujące akcje serwisowe:
• Sprawdzenie mocowania przełącznika podpórki bocznej. Dotyczy F 700 GS i F 800 GS wszystkich roczników. W Polsce objęto nią 33 motocykle.
• Sprawdzenie i ewentualna wymiana korka chłodnicy. Dotyczy F 800 GS wyprodukowanych przed 2011 r.
• Sprawdzenie i programowanie komputera wtrysku. Dotyczy F 800 GS wszystkich roczników.
• Zmiana pozycji zamocowania wiązki przedniego czujnika ABS-u. Dotyczy F 800 GS i F 650 GS wszystkich roczników.

GS-y należą do maszyn chętnie i dużo użytkowanych w terenie, a wtedy wymienione usterki występują częściej. Dlatego przed zakupem motocykl należy dokładnie sprawdzić i najlepiej, by zrobił to mechanik w autoryzowanym serwisie.

Wady i zalety
BMW F 650 GS (2008)
plus dobra ergonomia
plus dobre zachowanie na szosie
minus kiepskie własności terenowe
BMW F 800 GS (2008)
plus świetnie nadaje się do podróży
plus dobre własności terenowe
minus duża wysokość kanapy
BMW F 800 S/ST (2007)
plus idealne prowadzenie na drodze
plus dobra ochrona przed wiatrem
minus nieco zbyt duże wibracje na szosie
BMW F 800 R (2009)
plus bogate dodatkowe wyposażenie
plus idealne prowadzenie
minusnieco za krótkie przełożenia
BMW F 800 GT (2012)
plus dobra ochrona przed wiatrem
plus wygodna pozycja
minus za mały zbiornik paliwa

Tagi: używane | BMW | F 800 GS | F800GT | F 800 R

Oceń artykuł:

5.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij