Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Używane BMW serii F 650/800: Rodzinka.de

Jednocylindrowy F 650 był najlepiej sprzedającą się beemką. Ale przyszedł czas, by go czymś zastąpić. Dziś seria F składa się z sześciu 2-cylindrowych modeli.  

Używane BMW BMW serii F 650/800 BMW F 800 GT

BMW F 800 GS jest jednym z lepiej sprzedających się motocykli niemieckiej marki. I on, i F 650 GS – oba z takim samym dwucylindrowym silnikiem – zastąpiły legendarnego jednocylindrowego F 650 GS, produkowanego od 1994 r. F 800 GS to zgrabne enduro, które bardzo dobrze daje sobie radę w terenie, natomiast F 650 GS jest bardziej uniwersalny.

Niestety, ich jakość nie dorównuje niezawodnemu poprzednikowi. Występują w nich dwie poważne usterki. Pierwsza to bardzo szybkie zużywanie się łożysk kół, szczególnie tylnego. Tulejki osi kół są wykonane z aluminium. Pracujące po nich simmeringi bardzo szybko wyrabiają rowki, co w dalszej kolejności powoduje błyskawiczne uszkodzenie uszczelnień. Niechronione odpowiednio łożyska również szybko ulegają zużyciu. Stan łożysk kół należy więc sprawdzić. Aby uchronić się od tej wady, wielu motocyklistów stosuje tulejki dorabiane np. ze stali nierdzewnej.

Druga typowa wada to gnąca się długa śruba górnego mocowania tylnego amortyzatora, co z kolei powoduje gięcie się belki ramy przy mocowaniu. To też trzeba sprawdzić. Jeżeli rama jest jeszcze prosta, ratunkiem będzie dokupienie specjalnej nakładki wzmacniającej punkt mocowania.

Spotyka się również inne upierdliwe usterki. Należy do nich choćby niewłaściwe działanie zespolonych przełączników na kierownicy, które zapychają się brudem. Tu naprawa jest dość prosta – trzeba rozmontować przełączniki i przedmuchać je sprężonym powietrzem. Bywało jednak, że zabrudzone przełączniki całkowicie odmawiały współpracy i czyszczenie nic nie dawało. Konieczna jest wtedy wymiana.

Zdarzały się również zaniki tłumienia w tylnym amortyzatorze, który tracił szczelność i dosłownie sikał olejem. Dość częste jest też blokowanie się pod wpływem brudu wentylatora chłodnicy. Temperatura cieczy chłodzącej wzrasta wtedy gwałtownie, natomiast wiatrak pokręcany ręcznie obraca się wyraźnie ciężej. Ale właśnie takie pokręcenie ręczne powoduje rozruszanie wentylatora i zaczyna on działać normalnie.

Przy ostrej jeździe w terenie z częstym użyciem sprzęgła gwałtownemu zużyciu ulegają jego tarcze, które zaczyna się ślizgać. Tu należy dodać, że sprzęgło w GS-ie jest czułe na właściwy olej. Do wymiany musi być używany wyłącznie olej motocyklowy, bo przeznaczony do samochodu źle współpracuje ze sprzęgłem. Na szczęście wiele z tych usterek występuje jeszcze w okresie gwarancji.

Wszystkie przeglądy i naprawy należy robić w autoryzowanym serwisie. Typowy przegląd co 10 000 km kosztuje przeciętnie ok. 950 zł (jest w tym koszt oleju i jego fi ltra). W praktyce przegląd GS-a może kosztować od 600 do nawet 1200 zł. Jednak warto wykonywać go w ASO, bowiem BMW robi różne akcje serwisowe, podczas których za darmo są wymieniane lub kontrolowane rozmaite elementy, nawet po okresie gwarancji. Autoryzowany serwis po numerze VIN motocykla (do identyfikacji potrzebne jest jego 7 ostatnich znaków) zorientuje się, czy motocykl podlega takiej akcji.

Dla GS-ów były ogłaszane następujące akcje serwisowe:
• Sprawdzenie mocowania przełącznika podpórki bocznej. Dotyczy F 700 GS i F 800 GS wszystkich roczników. W Polsce objęto nią 33 motocykle.
• Sprawdzenie i ewentualna wymiana korka chłodnicy. Dotyczy F 800 GS wyprodukowanych przed 2011 r.
• Sprawdzenie i programowanie komputera wtrysku. Dotyczy F 800 GS wszystkich roczników.
• Zmiana pozycji zamocowania wiązki przedniego czujnika ABS-u. Dotyczy F 800 GS i F 650 GS wszystkich roczników.

GS-y należą do maszyn chętnie i dużo użytkowanych w terenie, a wtedy wymienione usterki występują częściej. Dlatego przed zakupem motocykl należy dokładnie sprawdzić i najlepiej, by zrobił to mechanik w autoryzowanym serwisie.

Wady i zalety
BMW F 650 GS (2008)
plus dobra ergonomia
plus dobre zachowanie na szosie
minus kiepskie własności terenowe
BMW F 800 GS (2008)
plus świetnie nadaje się do podróży
plus dobre własności terenowe
minus duża wysokość kanapy
BMW F 800 S/ST (2007)
plus idealne prowadzenie na drodze
plus dobra ochrona przed wiatrem
minus nieco zbyt duże wibracje na szosie
BMW F 800 R (2009)
plus bogate dodatkowe wyposażenie
plus idealne prowadzenie
minusnieco za krótkie przełożenia
BMW F 800 GT (2012)
plus dobra ochrona przed wiatrem
plus wygodna pozycja
minus za mały zbiornik paliwa

F 800 S i F 800 ST były pierwszymi beemkami z nowym silnikiem dwucylindrowym. Mają one tylne koło pędzone pasem zębatym i oglądając maszynę tym należy się zająć w pierwszej kolejności. Pas wymienia się co 40 000 km, jeśli więc motocykl ma mniej więcej taki przebieg, warto wiedzieć, czy został już zamontowany nowy (kosztuje aż 1345 zł).

Koniecznie trzeba też obejrzeć oba koła pasowe. Jeśli są uszkodzone, co nie należy do rzadkości, wymiana wyłącznie paska spowoduje jego przyspieszone zużycie. Tylne koło pasowe kosztuje 1534 zł, przednie 1381 zł plus niezbędna podkładka 40 zł. Wymiana kompletu będzie więc kosztować 4300 zł. Czyli jeśli sprzęt ma kosztować powiedzmy 20 000 zł, być może sensowniejsze będzie kupno maszyny o parę lat młodszej.

Do BMW F 800 S i F 800 ST były organizowane następujące akcje serwisowe:
• Sprawdzenie łożysk piasty tylnego koła i ewentualna wymiana. Akcja dotyczy wszystkich roczników i przed zakupem warto właśnie sprawdzić stan łożysk piast, bo są one bardzo kiepskiej jakości. Podczas wymiany mechanicy montują stosowane obecnie w F 800 GT.
• Sprawdzenie i ewentualna wymiana korka chłodnicy dotyczy F 800 S i ST wyprodukowanych przed 2011 rokiem. Podczas wizyty w serwisie okaże się, czy motocykl podlega tej akcji (to zależy od numeru VIN).

F 800 R jest ostrym nakedem. Ponieważ lubią go bikerzy lubiący dawać w palnik, zużycie poszczególnych mechanizmów może być większe. Przede wszystkim podczas jazdy próbnej sprawdź biegi. Kłopoty z ich zmianą to powód do niepokoju. Podczas jazdy ze zmienną prędkością na ciągnącym i hamującym silniku przyjrzyj się, czy z wydechów nie wydobywa się dym. Jeśli tak – masz dowód na przykatowanie motocykla.

F 800 R jest krócej przełożony niż S/ ST, więc raczej nie lubi szybkiej jazdy autostradowej – wibracje są wtedy znaczne. Jeżeli maszyna pochodzi z któregoś z krajów Europy Zachodniej, przyjrzyj się, czy nie ma gdzieś pęknięć od wibracji (np. mocowanie chłodnicy czy miniowiewki).

F 800 R był objęty tylko jedną akcją serwisową. Chodziło w niej o sprawdzenie wielofunkcyjnych przełączników na kierownicy (które są kiepskiej jakości) i dotyczyła wszystkich roczników.

Twin zastępuje singla
BMW F 650 w różnych wersjach z jednocylindrowym silnikiem od 1994 r. bił rekordy sprzedaży. Ale czas biegnie, więc moc oscylująca około 50 KM przestała wystarczać. Niemiecka firma postanowiła zaoferować coś więcej w serii F. Aby moc była odpowiednia, a konstrukcja rozwojowa, zdecydowano się na dwucylindrowy silnik o pojemności 800 cm3. Początkowo zastanawiano się nad V2. Jednak w końcu z desek konstruktorów zszedł projekt równobieżnie pracującego twina. Dlaczego? Taki silnik ma dźwięk najbardziej przypominający dotychczas stosowanego singla 650 cm3, co było uzasadnione marketingowo.

Twin równobieżny mocno wibruje, nie wyrównoważono go jednak, stosując zwykły wałek. Zastosowano niecodzienne rozwiązanie – dodatkowy poziomy korbowód z umieszczoną na końcu masą wyrównoważającą. To rozwiązanie okazało się najlepsze ze wszystkich dotychczasowych stosowanych w równobieżnych twinach.

Historia BMW serii F
> 2006 Jesienna premiera F 800 S i F 800 ST. Ten szosowy motocykl ma całkowicie nowy, dwucylindrowy silnik o mocy 85 KM przy 8000 obr/min i tylne koło napędzane pasem zębatym. F 800 S ma małe owiewki, F 800 ST natomiast ma pełne plastikowe wdzianko.
> 2008 Na drogi wyjeżdża F 650 GS. Nazwa jest myląca – ma nawiązywać do poprzednika z takim samym oznaczeniem. Natomiast nowy GS jest zaopatrzony w dwucylindrowy silnik o pojemności skokowej 800 cm3 i mocy 71 KM przy 7000 obr/min. Jest to lekko przekonstruowana jednostka napędowa od S/ST. Jednocześnie ukazuje się F 800 GS z takim samym silnikiem, ale z mocą zwiększoną do 85 KM przy 7500 obr/min. W porównaniu do F 650 ma dłuższe skoki zawieszeń i lepiej nadaje się w teren.
> 2009 Premiera kolejnej efki. Jest to ostry szosowy F 800 R. Jego silnik ma 87 KM przy 8000 obr/min. W odróżnieniu od szosowych S/ST, tylne koło jest napędzane tak jak w GS łańcuchem. Silnik jest prawie identyczny jak w S/ST, podobnie jak rama. Skrzynia biegów ma krótsze przełożenia niż S/ST.
> 2010 W salonach jest dostępna limitowana seria F 800 R – replika motocykla mistrza świata w stuncie Chrisa Pfeiff era, który używa właśnie tego motocykla.
> 2012 W grudniu tego roku ma miejsce premiera F 800 GT. Jego silnik pochodzący z S/ST/R ma 90 KM przy 8000 obr/min. Nowe BMW ma aspiracje turystyczne.
> 2013 Rodzina serii F powiększa się o F 800 GS Adventure. Nowy motocykl stworzony do podróży ma nieco większą masę niż F 800 GS (229 kg) i o centymetr wyżej umieszczoną kanapę. Wielki zbiornik paliwa mieści 24 litry benzyny.

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole: