Motocykl poleca:

Używane nakedy: Powiew klasyki

Poleć ten artykuł:

Te maszyny zachowują tradycyjny wygląd marki lub stylem nawiązują   do czasów, gdy wszystkie motocykle były nakedami.

Używane nakedy Zobacz całą galerię

Wszystkie cztery motocykle tego odcinka mają co najmniej jedną wspólną cechę: należą do sprzętów niezawodnych i bardzo trwałych. Ich silniki są niewysilone i niekoniecznie są mistrzami wysokiego kręcenia. Stąd ta druga cecha. Wszystkie cztery przynoszą powiew klasyki, ale także świetnie nadają się do codziennych jazd.

BMW R 1150 R to technicznie niezbyt skomplikowana maszyna. Mechanicy tej marki twierdzą, że jak coś się psuje, od razu widać, że jest zepsute. Mówią również o tym, że ich naprawy są proste jak rowerów; różnią się od nich tylko tym, że są droższe. Dlatego przed kupnem sztuki z rynku wtórnego wystarczą typowe oględziny.

Jeżeli przedni amortyzator cieknie, będzie to od razu widać. To samo z tylnym. Szczególną uwagę warto poświęcić przekładni głównej, czyli dyfrowi. Sprawdzisz go, szarpiąc za uniesione lekko nad ziemią tylne koło. Wszelkie luzy świadczą o awarii lub o jej początku. Jeżeli jednak uprzesz się przy jakimś egzemplarzu, nie odpuść wizyty w autoryzowanym serwisie, gdzie mechanik sprawdzi rodzaj awarii lub stwierdzi stopień zużycia dyfra. Bo może być konieczna wymiana albo jednego łożyska, albo obu. Jeżeli motocykl jakiś czas był jeżdżony w takim stanie, powinieneś liczyć się z koniecznością wymiany całej przekładni, a to już trochę kosztuje. Diagnoza mechanika na pewno wpłynie więc na twoją decyzję.

Podczas jazdy próbnej, kręcąc różne obroty i zapinając coraz to inne biegi, przyspieszając oraz hamując silnikiem, stwierdzisz, czy wydechy nie dymią. Jeśli tak, może to świadczyć o zużyciu elementów silnika. Trzeba jednak uczciwie powiedzieć, że szansa na to jest niewielka, bo przebieg 100 000 km to dla tego sprzęta nic takiego. Więcej – znane są pokurierskie egzemplarze z przebiegiem 200 000 km, które mimo to nadal nie piją oleju.

Najmniej trwałym elementem układu napędowego jest sprzęgło, które wytrzymuje 80-100 tys. km, czyli po tym przebiegu może być zużyte. Tak czy inaczej sprawdź, czy się nie ślizga. Podczas jazdy próbnej zwróć też uwagę na przednie zawieszenie Telelever. Jest typu samochodowego, czyli na sworzniach. Jeżeli coś z nim jest nie tak, usłyszysz piski i trzaski.

Skrzynia biegów R 1150 R należy do tych nie do zajechania, czyli wszelkie problemy przy zmianie w górę i w dół potraktuj jako informację, że wcześniej zbyt brutalnie się z nią obchodzono. Ten motocykl potrzebuje systematycznej obsługi serwisowej. Książka serwisowa (motocykl powinien ją mieć bez względu na to, z jakiego kraju pochodzi) powie ci, czy ktoś tego nie zaniedbał. Jeżeli jej nie ma, potraktuj to jako sygnał ostrzegawczy.

BMW R 1150 R nie ma skomplikowanej elektroniki, elektryka zaś nie powinna być źródłem kłopotów.

Historia BMW R 1150 R
2001 Na drogi wyjeżdża R 1150 R, zastępując dotychczasowego R 1100 R. Zmiany w silniku są niewielkie. Nowy model ma 85 KM.
2002 Kilkanaście drobnych zmian w układzie napędowym, m.in. w skrzyni biegów..
2003 Premiera BMW Rockstar. Ma bardziej krzykliwe malowanie, ale mechanicznie jest taki sam, jak R 1150 R.
2005 Ostatni rok produkcji Rockstara.
2006 BMW R 1150 R znika, wchodzi BMW R 1200 R.

Kawasaki W 650 jest ślicznym klasykiem, który – żeby było fajniej – praktycznie się nie psuje. Na polskim rynku spotyka się egzemplarze o przebiegu około 20 000 km. Tylko tyle, bo, jak twierdzi pewien użytkownik, „ludzie więcej na W 650 patrzą niż nim jeżdżą”. Ale silnik spokojnie przejedzie 90 000 km lub więcej. Wygląd W 650 to jego silna strona, przyjrzyj się więc obu wydechom, które lubią korodować. Każdy z nich (tłumik razem z kolankiem, bo to jeden element) kosztuje 2500 zł, więc koszt kompletu może stanowić prawie połowę ceny oglądanego motocykla. Korodować lubią również szprychy, na co warto zwrócić uwagę.

Zespół napędowy, czyli łańcuch i zębatki, wytrzymuje około 30 000 km. Jeśli przebieg wynosi mniej więcej tyle, zobacz, czy nie został już wymieniony. Jeśli nie, za wymianę zapłacisz ty.

Trwałość opon to około 12 000 km. Jeżeli będziesz je wymieniał, polecamy tylko te, które stosuje fabryka, czyli Dunlopy Roadmaster TT100.

Strzały w tłumik lub gaźnik potraktuj jako informację o niezsynchronizowanych gaźnikach. Na szczęście ich regulacja nie jest kosztowna. Jeśli są zsynchronizowane, motocykl będzie palił 5 l/100 km, jeśli nie – spalanie wzrośnie do 6-6,5 l/100 km. W 650 w odróżnieniu od W 800, który był jego następcą, oprócz elektrycznego ma rozrusznik nożny. To fajna sprawa, bo gdy motocykl dłużej stoi nieużywany i paliwo wyparuje z komór pływakowych, kopniak będzie w sam raz. Wystarczy 10-12 kopów i motocykl zapali, a ty nie będziesz katować akumulatora. Co ważne – ceny dobrze utrzymanych egzemplarzy raczej nie spadają poniżej 12 000 zł, niezależnie od wieku.

Historia Kawasaki W 650
1966 Na produkowanym od początku lat 60. japońskim motocyklu Meguro 650 W1 ukazuje się napis Kawasaki, czyli właściciela firmy. 650 W1 jest praktycznie kopią brytyjskiego motocykla BSA A10.
1999 Premiera Kawasaki W 650. Motocykl nawiązuje wyglądem do W1, ale technika jest już całkowicie nowoczesna, choć rozrząd napędza klasyczne rozwiązanie – wałek królewski.
2000 Motocykl trafi a do sprzedaży w USA i Kanadzie.
2006 Ukazuje się wersja W 400, lecz jest sprzedawana tylko w Japonii.
2008 Ostatni rok sprzedaży W 650 w związku z niespełnianiem ogłoszonej nowej normy czystości spalin.
2010 Premiera następcy W 650, czyli W 800, zasilanego wtryskiem paliwa.

Wady i zalety
BMW R 1150 R
plus duża trwałość i niezawodność
plus łatwy serwis
minus kosztowne ewentualne naprawy
KAWASAKI W 650
plus piękny klasyczny wygląd
plus bezawaryjność
minus korodujące niektóre części
minus przeciętne hamulce

Tagi: używane | klasyki | Triumph | Triumph Bonneville | BMW R 1150 R | Kawasaki W 650 | Suzuki GSX 750 Inazuma

Oceń artykuł:

3.3

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij