Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.3

Używane turystyki za 15 000 zł: Honda Pan European, Honda NTV 700 Deauville, Triumph Sprint ST, BMW R 1200 RT, Yamaha FJR 1300

Nimi zwiedzisz świat.
Zastanawiasz się, jakim motocyklem najlepiej podróżować po całej Europie? Oto pięć naszych propozycji najlepszych motocykli turystycznych do 15 000 zł.

BMW R1200 RT
W 2005 r. skrót RT przestał się kojarzyć z czymś pośrednim między motocyklem a plastikową mydelniczką à la Fiat Multipla. BMW R 1200 RT to sprzęt komfortowy, całkiem zrywny i przyjazny dla użytkownika, a do tego nieźle wyglądający. Gdy siądziesz za sterami, zaskoczy cię poręcznością – w ogóle nie czuć tu masy (280 kg). Jeśli wcześniej jeździłeś rzędową czwórką, będziesz musiał przyzwyczaić się do charakterystycznego bujania boksera oraz do mieszania w skrzyni częstszego niż np. w FJR-ze (110 vs 144 KM). Tym motocyklem możesz pojechać naprawdę daleko i nie będziesz sponiewierany.
Akcje serwisowe: roczniki do 2011 – wymiana piasty tylnego koła; w 2014 r. wymiana amortyzatorów z systemem ESA. Do tego kontrola lub wymiana pompy paliwa (ciekła), kontrola mocowania przewodów hamulcowych, a w modelach od 2009 r. wymiana zespolonego przełącznika. Wszystko to nadal możesz zrobić. Wystarczy odwiedzić dealera BMW.
Musisz wziąć pod uwagę, że jeśli spalisz sprzęgło (przy właściwym użytkowaniu przebiegi rzędu 100 000 km są normą), trzeba rozebrać pół motocykla. Również serwis do tanich nie należy. Na co dzień upierdliwe są awarie przełączników na kierownicy (bezpłatna wymiana) oraz wskaźnika paliwa (klasyczny pływak zastąpiono tu elektroniczną listwą). Jeśli nie chcesz wydawać kasy na oryginalny tankbag, możesz kupić mocowany na paskach z odpinaną bazą. Przymierz go, bo za szeroki uniemożliwi ci skręcanie.

 

zalety

  •  komfort i dobrze chroniąca szyba
  •  bogate wyposażenie
  •  zaskakująca lekkość prowadzenia

wady

  •  psujące się przełączniki na kierownicy
  •  zawodny wskaźnik paliwa
  •  drogi serwis

serwisowe ABC
BMW R 1200 RT

  •  Części zamienne (ceny detaliczne w roku 2015):

klocki hamulcowe przód/tył: 290/336 zł, filtr oleju: 65 zł, filtr powietrza: 93 zł, świece: 60 zł/szt., łożysko główki ramy 223 zł.

  •  Dane serwisowe:

ilość oleju z filtrem: 4 l, przegląd: co
10 000 km, luzy zaworowe, zimny silnik (ostatni olejak): dolot: 0,13-0,23 mm; wydech: 0,3-0,4 mm.

Silnik 
Chłodzony powietrzem, 2-cylindrowy, bokser, 4 zawory, wtrysk paliwa, 
poj.  1170 cm3, 
śr. cylindra x skok tłoka  101 x 73 mm, 
moc maks.  110 KM przy 7500 obr/min, 
maks. moment obrotowy  115 Nm przy 6000 obr/min.
podwozie 
Rama szczątkowa, silnik jako element nośny, jednoramienny wahacz z aluminium;
zawieszenie  przód telelever, tył paralever, 
masa  282 kg, 
ładowność  212 kg, 
poj. zbiornika paliwa  27 l.
osiągi 
Prędkość maksymalna 245 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,9 s
Średnie zużycie paliwa 4,7 l/100 km


Stylistyka przypominająca samochód. Jak to w BMW – jest praktycznie i czytelnie.   

Pan European

Pan European 1300 wyjechał na drogi w 2002 roku, zastępując wersję 1100. Jego zalety to wysoki komfort i dobra ochrona przed wiatrem, niezawodność i odporność na duże przebiegi, zasięg około 450 km, a także niezłe kopyto, dzięki mocnemu, ustawionemu wzdłużnie piecykowi V4 (126 KM). Do wad zalicza się apetyt na paliwo przy wyższych prędkościach (nawet do 8 litrów, przy spokojniejszej jeździe do 6 l), wysoką masę i wężykowanie (powyżej 180 km/h) we wczesnych modelach. Ten problem został wyeliminowany w 2002 r. za sprawą akcji serwisowej 3B3 (wymiana ciężarków kierownicy i kilku śrub).
Inne akcje serwisowe w tym modelu dotyczyły: zmiany nakrętki osi wahacza w ramie (3BM), słabych połączeń wiązki elektrycznej z masą (sezony 2002 i 2004 – 3BF) i wymiany zaworu proporcjonalnego PCV w układzie hamulcowym (kampania 3CH – lata 2002-2004). Była jeszcze akcja 3F2 dotycząca przewodu tylnego hamulca. W niektórych motocyklach przewód podczas ruchu wahacza ocierał się o śrubę czujnika prędkości, w wyniku czego mogło dojść nawet do jego przetarcia. Dotyczy to tylko modeli z lat 2008 i 2009. Pojawiały się też sztuki z przegrzewającym się silnikiem, ale to niewielki odsetek.
Pan Europa to świetny kompan w dalekie podróże solo, ale i z pasażerem oraz nawet sporym bagażem (kufry mają pojemność po 35 litrów). Wtedy przydadzą się elektrycznie regulowana szyba i bogato wyposażony komputer. Zwykły przegląd kosztuje około 600 zł (wymiana oleju i filtra), regulację zaworów robi się co 24 000 km. Kilkuletnie Pan Europy kosztują w okolicach 20 000 zł, ale trafiają się też sztuki poniżej 15 000 zł. Dobrze trzymają cenę. Uważaj jednak na powypadkowe – mogą przysporzyć sporo kłopotów.

zalety

  • komfort i dobra ochrona przed wiatrem
  • bogate wyposażenie
  • wysoka niezawodność i trwałość

wady

  • sporo pali przy szybkiej jeździe
  • wężykowanie powyżej 180 km/h
  • taka sobie poręczność

serwisowe ABC
HONDA ST 1300 PAN EUROPEAN (2006)

  •  Części zamienne (ceny detaliczne w roku 2015):

klocki hamulcowe p/t: 145/145 zł; filtr oleju: 39 zł; filtr powietrza: 165 zł; świece 16 zł/szt.; tarcze hamulcowe p/t: 865/1010 zł; uszczelniacze widelca
148 zł/komplet; łożysko główki ramy
190 zł/komplet; olej 10W30 270 zł/4 l.

  • Dane serwisowe:

ilość oleju 3,9 l; przeglądy co 6000 km; regulacja zaworów co 24 000 km.

  • Koszt przeglądu: około 600 zł (robocizna) + filtr oleju i olej.

 

Silnik 
Pojemność 1261 cm3, chłodzony cieczą, V4, 4 zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, śr. gardzieli 36 mm, 
śr. cylindra x skok tłoka  78 x 66 mm, 
moc  126 KM (93 kW) przy 8000 obr/min, 
maks moment obr.  125 Nm przy 6000 obr/min.
podwozie 
Rama grzbietowa z aluminium, 
zawieszenia p/t:  teleskop 45 mm / centralny amortyzator, 
rozmiar opon  przód: 120/70/18, tył: 170/60/17, 
ładowność  196 kg, 
masa  281 kg (287 kg z ABS-em), 
zbiornik paliwa  29 l.
osiągi 
Prędkość maks.  225 km/h, 
przyspieszenie 0-100 km/h  3,6 s, 
śr. zużycie paliwa  5,7 l/100 km.

 

Komputer w kokpicie jest świetnie wyposażony, ale słabo widoczny w słońcu.

Honda NTV 700 Deauville

Honda Deauville miała premierę w 1998 roku. Zadebiutowała jako „650” oparta na konstrukcji NTV i Transalpa. Po 4 latach nadszedł czas pierwszego liftingu. Największa i najlepsza zmiana miała miejsce w 2006 r., kiedy to do sprzedaży trafił model NT 700 V. Siedemsetka jest napędzana 65-konną V-dwójką z czterema (a nie trzema) zaworami na cylinder. Jest wyposażona w regulowaną szybę, napęd wałem, seryjne crash pady i montowane na stałe 54-litrowe kufry połączone kanałem do przewożenia dłuższych przedmiotów. Deauville ma opinię niezawodnego i trwałego motocykla, świetnie nadającego się do dalekich i bliskich podróży oraz do jazdy po mieście. Nadaje się też do turystycznej jazdy we dwójkę, choć osiągi wtedy nie powalają.
Wśród mankamentów starszych modeli może pojawić się problem z lakierem (Deauville był produkowany w Hiszpanii w byłej fabryce Montesy i pracownicy nie radzili sobie z nowoczesną lakiernią Hondy). Poszukując Deauville’a, wystrzegaj się jedynie sztuk wyraźnie zajeżdżonych: poobijanych, głośnych lub z podejrzanie niskim przebiegiem.
Większość z tych motocykli odwiedzała serwisy tylko na przegląd (co 6000 km), regulację rozrządu (co 12 000 km) lub na wymiany eksploatacyjne. Jedyna akcja serwisowa, jaka dotyczyły Deauville’a, to dokręcenie przewodu hamulcowego przy tylnej pompie (3D2). Sztukę w dobrym stanie spokojnie znajdziesz do 15 000 zł.

 

zalety

  •  niezniszczalny silnik
  •  niezły komfort
  •  spore kufry z opcją powiększenia do 70 l

wady

  • słabe osiągi silnika
  • 5-biegowa skrzynia
  • mimo dużej pojemności kufrów,nie mieści się w nich kask

serwisowe ABC

  • Części zamienne (ceny detaliczne):

klocki hamulcowe p/t: 185/200 zł; filtr oleju: 39 zł; filtr powietrza: 155 zł; świeca: 49 zł/szt.; tarcze hamulcowe p/t: 535 zł/b.d.; uszczelniacze widelca 210 zł/kpl; łożysko główki ramy 190 zł/kpl; olej 10W30 270 zł/4 l.

  • Dane serwisowe:

ilość oleju: 2,8 l; przeglądy co 6000 km; regulacja zaworów co 12 000 km.

  • Koszt przeglądu: około 600 zł.

 

Silnik 
Pojemność 680 cm3, chłodzony cieczą, V2, 4 zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, śr. gardzieli 36 mm, 
śr. cylindra x skok tłoka  81 x 66 mm, 
moc  65 KM (48 kW) przy 8000 obr/min; 
maks. moment obr.  66 Nm przy 6500 obr/min.
podwozie 
Rama kołyskowa ze stali, 
zawieszenia p/t:  teleskop 41 mm / centralny amortyzator, 
rozmiar opon  przód: 120/70/17, tył: 150/70/17, 
ładowność  197 kg, 
masa  257 kg, 
zbiornik paliwa  19,7 l.
osiągi 
Prędkość maks.  185 km/h; 
przyspieszenie 0-100 km/h  5,4 s, 
śr. zużycie paliwa  4,6 l/100 km

 

Zestaw klasycznych czytelnych zegarów plus niewielki wyświetlacz to więcej niż potrzeba.

Deauville (tutaj 650) ma nieodłączane kufry. Wielu przez to nazywa go lodówką lub... kiblem.

 

Triumph Sprint ST
To jeden z tych sprzętów, które z czystym sumieniem możesz nazwać maszyną sportowo-turystyczną. Pierwszy z rodziny Spintów – 955 ST – pojawił się na rynku w 1999 r. Już wtedy był chwalony za mocny i płynnie oddający moc silnik oraz krytykowany za kiepsko chroniące przed pędem powietrza owiewki.
W 2005 r. pojawił się jego następca, z liczbą 1050 w nazwie. W porównaniu do 955 pozycja za kierownicą zmieniła się nieznacznie i nawet jeśli jesteś wysokim gościem bez problemu złożysz się za nią w sportowym stylu, a ochrona przed wiatrem poprawiła się. Niewygodna pozostała twarda kanapa, która po kilku godzinach jazdy dobitnie przypomni o swoim istnieniu. Duże lusterka to niewątpliwy plus Sprinta, choć podczas szybkiej jazdy obraz w nich jest mocno rozmazany.
Trzycylindrowy silnik o pojemności 1050 cm3 sprawia, że to, co dzieje się za twoimi plecami, szybko traci znaczenie. 125 KM i 104 Nm to w porównaniu do poprzedniego modelu tylko o 5 KM i 4 Nm więcej. Pamiętaj jednak, że od strony technicznej jest to całkiem nowa maszyna. Ma nowe: wał korbowy, głowice cylindrów, tłoki, czasy zaworowe i blok silnika. Większą o 94 cm3 pojemność uzyskano przez zwiększenie skoku tłoka o 6,4 mm.
Bardziej imponujący niż moc maksymalna jest sposób jej oddawania. Maksymalny moment obrotowy pojawia się już przy 5000 obr/min, co sprawia, że niezbyt często będziesz mieszał w skrzyni. Przy 50 km/h na ostatnim biegu po prostu odkręcasz gaz i tyle. Sprzęgło działa precyzyjnie, ale droga dźwigni skrzyni biegów jest dość długa.
Zawieszenia są twardo zestrojone, ale czułe i dają sporo komfortu. Komputer pokładowy jest mocno rozbudowany i informuje o średnich: prędkości, czasie jazdy, przeciętnym i aktualnym zużyciu paliwa oraz o liczbie kilometrów do tankowania. W nowym Sprincie1050 ST ABS był dostępny wyłącznie za sporą dopłatą, więc nie każdy motocykl używany będzie go miał. Umieszczony pod kanapą tłumik to ukłon w stronę przepisów ograniczających hałas, niestety, z miłego dla ucha gangu trzycylindrowca zostało niewiele.
Kupując motocykl używany, musisz sprawdzić, czy maszyna nie jest po poważnym dzwonie. Przebiegi powyżej 50 000 kilometrów nie są niczym nadzwyczajnym, a, co ważniejsze, na stronie UOKiK nie znalazłem informacji o akcjach serwisowych tego modelu.
Najtańsze znalezione w necie maszyny to wydatek ok. 10 000 zł. Najdroższe kosztują zaś 15 000 zł. W tym przypadku musisz się jednak liczyć z przebiegami od ok. 28 000 do 70 000 km. To niemało nawet jak na sprzęt w dobrej kondycji.

 

zalety

  •  elastyczny i dynamiczny silnik
  •  niezła ochrona przed pędem powietrza
  •  zestaw kufrów w wyposażeniu seryjnym  

wady

  •  rozmywający się obraz w lusterkach
  •  długi skok dźwigni zmiany biegów
  •  słaba sieć serwisowa w Polsce

serwisowe ABC
TRIUMPH SPRINT 1050 ST (Z 2008 R.)

  • Części zamienne (ceny detaliczne w 2015 roku):

klocki hamulcowe przód/tył: 570/199 zł, filtr oleju: 60 zł, filtr powietrza: 153 zł, świeca: 64 zł.

  • Dane serwisowe:

ilość oleju z filtrem: 3,5 l, przegląd: co 6000 km, ciśnienie w oponach: 2,5/2,9 bara, luzy zaworowe na zimnym silniku: dolot 0,08-0,12 mm; wydech 0,13-0,17 mm.

Silnik 
Trzycylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, cztery zawory na cylinder, rozrząd DOHC, wtrysk paliwa.
pojemność 1050 cm3
Śr. cyl. x skok tłoka  79 x 71,4 mm. 
Moc maksymalna  125 KM (92 kW) przy 9250 obr/min.
podwozie 
Rama aluminiowa, 
zawieszenie p/t:  widelec teleskopowy, regulowane wstępne napięcie sprężyn/jednoramienny wahacz, centralny amortyzator.
osiągi 
Prędkość maksymalna  260 km/h.
Przyspieszenie 0-100 km/h  3,3 s.
Średnie zużycie paliwa  6,1 l/100 km.

Kokpit Sprinta 1050 ST: specyficzny stylistycznie, za to bardzo czytelny.

Dla wielu motocyklistów ten widok będzie najczęstszy przy spotkaniu z Triumphem.

Yamaha FJR 1300
Turysta doskonały? Yamasze FJR niewiele do tego brakuje. Nie dziwi więc jej ogromna popularność. FJR-a udanie łączy cechy turystyka (komfort, niezłe wyposażenie – od 2006 r. fabrycznie montowane kufry, napęd wałem) z dobrymi osiągami – 144 KM i 134 Nm. A jeśli do tego dodasz liniowy przebieg krzywej mocy, to już poezja. Wkurzać może tylko pięciobiegowa skrzynia (od 2006 r. dłuższe przełożenie).
Całość jest dobrze dopracowana, niemniej ma parę typowych wad. Po pierwsze – głośna praca zaworów, tzw. cykanie (dotyczy modeli od początku produkcji w 2001 r. do sierpnia 2002 r.). Powodem były zbyt szczelne uszczelniacze zaworowe, a rezultatem zużyte prowadnice. Jednak dotyczyło to tylko jeżdżących spokojnie – wysokie kręcenie silnika powodowało lepsze smarowanie (więcej oleju dostawało się do prowadnicy) i problemu nie było. Tak czy siak, zmieniono luz między trzonkiem a prowadnicą oraz materiał, z którego wykonano zawory. Po drugie – TPS, czyli czujnik położenia przepustnicy, lubił odmówić współpracy w modelach wyprodukowanych od początku 2004 do marca 2005 r. Yamaha do dziś wymienia je w ramach akcji przywoławczych. Po trzecie – modele z lat 2006--2009 cierpiały na problemy z przewodem masowym; wymiana w ramach akcji przywoławczej. W 2010 r. przeprojektowano wiązkę i problem został wyeliminowany.
Do 15 000 zł kupisz modele do 2004 r. z przebiegami od ok. 40 do 70 tys. km. Najczęściej są one dopasione przez właścicieli.

zalety

  •  trwały i mocny silnik 
  • komfort i wszechstronność 
  • bogate wyposażenie


wady

  • 5-biegowa skrzynia
  • zbyt niska szyba
  • na krętej drodze czuć masę motocykla

serwisowe ABC
YAMAHA FJR 1300

  • Części zamienne (ceny detaliczne w roku 2015):

klocki hamulcowe przód/tył: 214/152 zł, filtr oleju: 47 zł, filtr powietrza: 217 zł, świece: 156 zł/4 szt.

  • Dane serwisowe:

ilość oleju z filtrem: 4 l, przegląd: co 10 000 km lub co rok, luzy zaworowe, regulacja co 40 000 km: dolot 0,15-0,22 mm, wydech 0,18-0,25 mm.

 

Silnik 
Chłodzony cieczą, 4-cylindrowy, rzędowy, DOHC, 4 zawory na cylinder, smarowanie z mokrą miską olejową, wtrysk paliwa, 
poj. 1298 cm3, 
śr. cylindra x skok tłoka 79 x 66,2 mm, 
moc maks. 144 KM przy 8000 obr/min, 
maks. moment obrotowy 134 Nm przy 7000 obr/min.
podwozie 
Rama grzbietowa z aluminium, 
zawieszenie p/t: widelec teleskopowy, pełna regulacja/2-ramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator, pełna regulacja; 
masa  305 kg, 
ładowność  198 kg, 
poj. zbiornika paliwa  25 l.
osiągi 
Prędkość maksymalna  245 km/h.
Przyspieszenie 0-100 km/h  3,3 s.
Średnie zużycie paliwa  5,3 l/100 km.

Kokpit ci się spodoba – nie będziesz narzekał ani na czytelność, ani na ilość informacji.

Silnik to stary, dobry znajomy – mimo upływu lat daje radę, a przy tym jest praktycznie niezniszczalny.

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Przy rozszerzonych kufrach w NTV 700 Deauville włożenie kasku szczękowego nie stanowi problemu. Przy standardowych tak
    Maro1101, 2017-02-27 19:12:58
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij