Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.3

Używany: Yamaha TDM 900

Turystyk? Nie. Sportowiec? Też nie. Supermoto? A skąd! Yamaha TDM to motocykl uniwersalny, pionier tego gatunku. Dlatego trzecia generacja – TDM 900 – wciąż jest łakomym kąskiem na rynku maszyn używanych.

Motocykl używany Yamaha TDM 900

Yamaha TDM od początku kariery, czyli od 1991 roku, była motocyklem niełatwym do zaklasyfikowania. W erze, gdy najważniejsze były osiągi, a największą popularnością cieszyły się motocykle sportowe, pojawił się wynalazek, który nigdzie nie pasował, bo ani nie był superszybki, ani megawygodny. Nie oznacza to jednak, że był to sprzęt nijaki. Zapewniał większy prześwit i mocno wyprostowaną pozycję za kierownicą, był przy tym dość dynamiczny i łatwy w prowadzeniu. Po prostu motocykl uniwersalny. To spowodowało, że przyjął się na rynku.
W 1996 r. przeszedł modernizację, która mocno odświeżyła go nie tylko wizualnie, ale przede wszystkim technicznie. Nowy rzędowy twin o pojemności 850 cm3 miał o 270O przestawioną kolejność zapłonu, co powodowało, że jego praca była dużo bardziej podobna do widlastej dwójki. Dzięki temu miał wyjątkowo przyjazną charakterystykę. Poprawiono też zawieszenia.
Kolejna modernizacja nastąpiła w 2002 roku. Pojawił się TDM 900 z odrobinę większym i mocniejszym (86 KM), zasilanym wtryskiem silnikiem. Zmianom stylistycznym i postawieniu na agresywniejszy wygląd towarzyszyły nowa aluminiowa rama (w miejsce stalowej) i hamulce z Yamahy R1. Nowy był zestaw wskaźników, pogrzebano też w zawieszeniach, czego efektem był nowy amortyzator z pojedynczą sprężyną (wcześniej podwójna).

Zalety i wady

plus elastyczny i przyjazny silnik
plus wygodna pozycja za kierownicą
plus umiarkowane spalanie
minus nieco za miękki przód
minus wyraźna reakcja na zmianę obciążenia
minus słabe światła

1991 Pierwszy rok produkcji Yamahy TDM 850. Wyższe zawieszenia, wyprostowana pozycja za kierownicą, rzędowy dwucylindrowy silnik o mocy 78 KM.

1996 Pierwsza modernizacja. Moc wzrasta z 78 do 80 KM, nowe są owiewki, zegary i zawieszenia. Silnik ma przestawione czasy zapłonu.

2002 Pojawia się trzecia generacja, oznaczona TDM 900. Silnik ma nieco większą pojemność, moc wzrasta do 86 KM. Nowe są aluminiowa rama i zawieszenia. Silnik dostaje wtrysk paliwa. Owiewki lekko poprawiono.

2005 Pojawia się wersja z ABS-em.

2011 Zakończenie produkcji Yamahy TDM 900

Wszędołaz
TDM nie jest wprawdzie typowym turystykiem, niemniej wyprostowana pozycja za kierownicą i dość wygodna kanapa, a także komfortowe zawieszenia pozwalają pokonywać spore dystanse. Umożliwia to też 20-litrowy zbiornik paliwa. W naszym teście długodystansowym TDM przy normalnej jeździe palił około 5 l/100 km. Jeśli zechcesz pojeździć bardziej sportowo, spalanie potrafi podskoczyć o 2-3 litry.
TDM dobrze radzi sobie na winklach. Swój udział ma w tym tylna opona o szerokości ledwie 160 mm. Odrobinę gorzej sprawy mają się ze stabilnością, średnio utrzymywaną przez nieco za miękkie zawieszenia. To właśnie zawieszenia, zwłaszcza widelec, często krytykowali użytkownicy. Na szczęście przedni zawias „900” dysponuje sporym zakresem regulacji (napięcie wstępne sprężyn i tłumienie odbicia), tył zaś – pełną regulacją.
TDM oferuje pasażerowi sporo miejsca i komfortu: kanapa jest wygodna, a dzięki nisko poprowadzonym wydechom podnóżki są na rozsądnej wysokości. Motocykl świetnie spisuje się w mieście. W terenie nieco gorzej: poradzi sobie z jazdą po szutrach, ale to maksimum, na co możesz sobie na nim pozwolić. To nie jest enduro. 17-calowe koła to potwierdzają.
Trudny Do zaMęczenia
TDM ma opinię maszynki niemal bezawaryjnej. Jedyna akcja serwisowa, która jej dotyczyła, wiązała się z wadliwym TPS-em (czujnik położenia przepustnicy), który miały egzemplarze z lat 2004 i 2005. Oprócz tego motocykl był wrażliwy na poziom oleju w silniku. Za niski mógł skończyć się zatarciem panewek. Odnotowano też jednostkowe problemy z cewkami zapłonowymi (motocykl palił na jeden cylinder).

Motocykl używany Yamaha TDM 900 Motocykl używany Yamaha TDM 900
 Nagar na tłokach to kwestia jakości paliwa. Poza tym stan cylindrów i pierścieni po 25 000 km był bez zarzutu.  Zębatka po 25 000 km – spokojnie wytrzymałaby jeszcze przez 5000 km. Później konieczna byłaby wymiana.
Motocykl używany Yamaha TDM 900 Motocykl używany Yamaha TDM 900
Kosz, tarcze i przekładki sprzęgła przetrwały 25 000 km niemal w fabrycznym stanie.
 Motocykl używany Yamaha TDM 900 Wałki rozrządu mieściły się w fabrycznych tolerancjach. Zero śladów zużycia.
Motocykl używany Yamaha TDM 900 Motocykl używany Yamaha TDM 900
Dość twardo pracująca skrzynia nie wykazywała po 25 000 km żadnych śladów zużycia. Na cylindrach widać jeszcze ślady honowania. Stan prawie fabryczny.
Motocykl używany Yamaha TDM 900
Luz zaworowy reguluje się w TDM-ie za pomocą płytek co 40 000 km. Po 25 000 km naszego testu długodystansowego nie było potrzeby, ale trafiają się sztuki, które wymagają regulacji częściej niż co 40 000 km.

Mimo że producent zaleca regulację zaworów co 40 000 km, warto spoglądać na nie częściej, bowiem może się okazać, że regulacji wymagają już nawet po 25 000 km (zwłaszcza ssące).
Te drobiazgi są na tyle nieistotne, że silnik TDM-y można uznać za długowieczny, a przebiegi powyżej 100 000 km to żaden wyczyn. Po przejechaniu 25 000 km w naszym teście długodystansowym takie elementy silnika, jak pierścienie, wałki rozrządu, zawory, sprzęgło czy skrzynia biegów mieściły się w normach fabrycznych. Jedyne, co wykazywało pewne zużycie, to tarcze hamulcowe (klocki były już po wymianie) i zestaw napędowy, który jeździł w TDM-ie od nowości. To oznacza, że jeśli właściciel TDM-ki regularnie ją serwisuje, nie powinien mieć żadnych innych zmartwień.
Kwestia wymiany klocków hamulcowych i pewnego zużycia tarcz jest oczywista – świetna skuteczność hamulców ma swoją cenę. Układ hamulcowy pochodzący z Yamahy R1 był naprawdę mocną stroną TDM-ki. Ostre hamulce nieco stępił ABS, który jest montowany od 2005 roku. System ten był dobry, ale nie perfekcyjny. Sporo oferowanych na rynku wtórnym „900” ma ABS.

Motocykl używany Yamaha TDM 900

Ogólnie mówiąc, TDM ma niewiele wad. Tą, o której trzeba wspomnieć, jest dość twarda reakcja na gaz. Narzekali na nią użytkownicy wszystkich generacji TDM-ek. Szarpnięcie przy odkręceniu manetki wkurzało zwłaszcza w ciasnych winklach.
Bohater z odzysku
Mimo że w salonach w naszym kraju TDM-ka nie cieszyła się wielkim wzięciem, polscy motocykliści w końcu ją docenili. Dlatego dziś po drogach pomyka sporo tych sprzętów, zwłaszcza ostatnich dwóch generacji, a oferta używanych jest całkiem spora. Ceny są na poziomie 20-25 tys. zł za najświeższe 3–4-letnie sztuki, przez 10–12 tys. zł za 10-latki i poniżej 10 000 zł za sprzęty drugiej i trzeciej generacji. Zarówno silnik, jak i zawieszenia TDM-y mają już na karku sporo lat, ale można to uznać za zaletę – nie kupujesz kota w worku. Oferta części jest bogata, więc nie ma problemu z ewentualnymi zamiennikami czy z częściami eksploatacyjnymi.
Za naturalnego następcę Yamahy TDM można uznać MT-09 Tracera. Ten bike, który na rynek trafił w ubiegłym roku, ma podobny charakter do starej, dobrej TDM-y.

Dane techniczne:

SILNIK  
Budowa: chłodzony cieczą, rzędowy, dwucylindrowy, czterosuwowy, 5 zaworów na cylinder, rozrząd DOHC, smarowanie z suchą miską olejową, wtrysk paliwa.
Przeniesienie napędu: wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, łańcuch O-ring.
Średn. cylindra x skok tłoka 92 x 67,5 mm
Pojemność skokowa 897 cm3
Stopień sprężania 10,4:1
Moc maks. 86 KM (63 kW) przy 7500 obr/min
Maks. mom. obr. 89 Nm przy 6000 obr/min
   
PODWOZIE  
Rama grzbietowa z aluminium 
Zawieszenia: przód – widelec teleskopowy średnica goleni 43 mm, regulacja napięcia wstępnego sprężyn i tłumienia odbicia, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator z pełną regulacją. 
Hamulce: przód – dwie tarcze, śr. 298 mm, zaciski dwutłoczkowe, tył – jedna tarcza, śr. 245 mm, zacisk jednotłoczkowy, ABS w opcji. 
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 160/60 ZR 17
   
WYMIARY I MASY  
Rozstaw osi 1485 mm
Ładowność 201 kg
Skoki zawieszeń p/t 150/130 mm
Wysokość kanapy 825 mm
Masa (z płynami) 223 kg
Pojemność zbiornika paliwa 20 l
   
OSIĄGI  
Średnie zużycie paliwa ok. 5 l/100 km
Prędkość maksymalna 210 km/h

Naszym zdaniem:

Jacek OciepkoTDM 900 to motocykl niedoceniany, który – oprócz legendarnej trwałości – nie wyróżniał się niczym szczególnym. Nie był typowym turystykiem, bo jego owiewki tak sobie chronią przed pędem powietrza. Turystyczne enduro? Zdecydowanie nie! 150 i 130 mm skoku zawieszeń to o wiele za mało na wjechanie w teren. Kupując ten motocykl zwróć uwagę na kanapę. Choć wygląda na megawygodną, potrafi przyprawić o ból tyłka na długich dystansach. Za miękki widelec da się utwardzić, zmieniając olej, a na centralną podstawkę musisz wydać furę kasy.



zobacz galerię

Zobacz również:
Mimo, że jest najmłodszy i najmniejszy, BMW G 310 GS nie ustępuje większym braciom. To bowiem nie tylko uniwersalna maszyna do codziennej jazdy ale i pełnoprawny motocykl turystyczny
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij