Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Wielki test butów sportowo-turystycznych z membraną 2015

Wodoodporne buty sportowe muszą chronić stopy przed urazami
i deszczem, ale też nieźle wyglądać. Dziewięć par, które wzięliśmy do testu, chce udowodnić, że takie połączenie jest możliwe.

Ponad rok temu zrobiliśmy test butów sportowych (MOTOCYKL 8/2014: „Koszty szkodzą skórze”). Wzięliśmy wówczas na celownik 10 par, z których większość oceniliśmy jako dobre lub bardzo dobre. Były to buty bezpieczne, komfortowe, przepuszczające powietrze i stosunkowo lekkie – idealne dla motocyklistów ze sportowym zacięciem i lanserów ceniących stylowy wygląd. Faktem jest jednak, że przy wyborze laczków do tamtego testu myśleliśmy bardziej o szybkim okrążaniu toru i pokonywaniu winkli w głębokich złożeniach niż o ochronie przed kaprysami przyrody. A przecież buty sportowe wyposażone w membrany są bardzo popularne i chętnie kupowane. Dlatego teraz postanowiliśmy zająć się właśnie nimi.
Gdyby się dało nie myśleć o cenie, nic nie stoi na przeszkodzie, by w membranę wyposażać wszystkie kamasze. Większość właścicieli maszyn sportowych jeździ bowiem przede wszystkim po zwykłych drogach, więc podczas deszczu uzna ten bajer za coś przydatnego. Oprócz tego nawet kolesie śmigający wyłącznie po torze po zakończeniu długiego wyścigu albo treningu w strugach deszczu woleliby mieć suche kopyta. Dlatego doszliśmy do wniosku, że w tym roku bierzemy na warsztat buty z membranami. Rzut oka na rynek i oto mamy zestaw kandydatów, których producenci i importerzy określają jako wodoodporne buty z membranami, przeznaczone dla motocyklistów dosiadających maszyn sportowych i sportowo-turystycznych.

Gdzie ten sport?!
Gdy już wszystkie buty trafiły w nasze łapki, zaczęliśmy od ich dokładnego obejrzenia. Nieco nas zdziwiło, jakie modele są określane mianem sportowych. Za przykład niech posłużą Dane Torring WP, czyli stosunkowo niedrogie buty wykonane z syntetycznej skóry. Zachodziliśmy w głowę, gdzie się kryją i na czym polegają elementy świadczące o ich przydatności do sportu. Czy chodzi o to, że są stosunkowo lekkie, czy raczej o ich smukłość? Na pierwszy rzut oka widać bowiem, że brak im sliderów. A przecież przy sportowym stylu jazdy to bardzo istotny element wyposażenia. Przecież w złożeniu i na torze, i na zwykłej drodze te wykonane z tworzywa lub z metalu, ulokowane z przodu, z boku, a czasem i z tyłu elementy pomagają w kontrolowanym nawiązaniu kontaktu z asfaltem. Ale niech tam – motocykliści preferujący turystyczny styl jazdy nie próbują na siłę przycierać butami nawierzchni i jedynie podczas ostrzejszej jazdy brzegami butów szlifują asfalt.
Ze sportowym przeznaczeniem trochę minęły się także buty W2, które podczas gleby są w stanie zapewnić jedynie niewielką ochronę. Z kolei masywne, ale i niezgrabne Dainese oferują sporo bezpieczeństwa, ale trudno w nich jeździć, gdy maszyna sportowa ma filigranowe podnóżki i wymusza duże ugięcie nóg w kolanach. Czyżby ich twórcy, myśląc o sportowej jeździe, mieli przed oczami duże, mocarne fun bike’i pokroju BMW S 1000 SX czy Ducati Multistrady, na których da się ostro poszaleć? Na szczęście pozostałe buty lepiej wpisują się w określony przez nas profil i z czystym sumieniem można o nich mówić jako o butach sportowych.

Gore-Tex i inni
Sportowy charakter to jedno, ale w testowanych butach szukaliśmy też odrobiny wszechstronności, a dokładniej – ochrony przed kaprysami pogody. Podczas testu na wodoszczelność było niewiele wpadek – Gore-Tex, Sympatex i reszta dobrze spełniły swój obowiązek, tzn. utrzymały szczelność.
Natomiast gdy temperatura wzrosła, zrobiło się mniej przyjemnie. W letniej spiekocie buty z membraną  wyciskają ze stóp siódme poty (dosłownie!), o wentylacji w butach bez membrany można jedynie pomarzyć.

Zanim chwycisz portfel
Dlatego zanim złapiesz za portfel odpowiedz sobie na kluczowe pytanie: czy sportowe buty z membraną są ci faktycznie potrzebne? Podczas dalszych wypadów typowe buty turystyczne sprawdzą się o wiele lepiej, zaś do ostrej sportowej jazdy membrana jest nie potrzebna – mało kto bowiem zamyka opony w ulewnym deszczu. Wodoodporne sportowo-turystyczne ciżemki – o kilka setek droższe od odpowiedników bez membran – są swego rodzaju kompromisem między butami do sportu i do turystyki. To, że w niektórych przypadkach bardzo udanym, to tylko powód do pochwał.

Alpinestars S-MX 6 GTX

Alpinestars S-MX 6 GTX

 Importer: Inter Motors, www.intermotors.pl
Cena: 1199 zł
Rozmiary: 36 do 50
Wysokość cholewki*: 34 cm
Masa*: 942 g
Membrana: Gore-Tex
plus Łatwe wkładanie i generalnie łatwa obsługa, paski dobrze pokrywają się z rzepami; bardzo dobra ochrona dzięki konstrukcji odpornej na skręcanie, mocno trzymają piętę; wygodne także podczas dłuższego chodzenia; dobre dopasowanie z szerokimi noskami, duże wyczucie podczas hamowania, świetnie trzymają się podnóżków; zaliczony test na wodoszczelność.
minus Za słaba ochrona piszczeli – buty są nieco za niskie; odrobinę za duży luz w śródstopiu.

Wniosek: Mimo niezbyt przyjemnej syntetycznej skóry, są superbezpieczne, leżą bardzo wygodnie i są wodoszczelne. Super! Duża kasa boli, ale coś za coś!

Ocena:plusplusplusplusplus

Büse SBX

Buse SBX

 Importer: CM Rider, www.buse.com.pl
Cena: 670 zł
Rozmiary: 39 do 47
Wysokość cholewki*: 33,5 cm
Masa*: 1081 g
Membrana: Hipora
plus Superprzyczepne na podnóżkach; wysoka stabilność i odporność na skręcanie, mocno przylegają; dobra regulacja zapięciem zapadkowym na cholewce.
minus Bardzo trudne wkładanie, które w zależności od kształtu stopy może stać się męką; wyściółka przesuwa się; ucisk na pięcie; na podbiciu powstaje uciskające zgrubienie; po kilku minutach woda wyciekła z okolic palców; powodują pocenie się.

Wniosek: Oto bezkompromisowe laczki sportowe, którym można wiele zarzucić pod względem obsługi i komfortu. Oprócz tego w teście na wodoszczelność wypadły słabo.

 

 Ocena: plusplusplus

Dainese Carroarmato GTX

Dainese Carroarmato GTX

 Importer: Wind-Snow-Moto, www.wsm24.pl
Cena: 1175 zł
Rozmiary: 41 do 47
Wysokość cholewki*: 38,5 cm
Masa*: 1223 g
Membrana: Gore-Tex
plus Bardzo dobra ochrona dzięki mocnej wyściółce na wysokości piszczeli; bardzo duża odporność podeszwy na skręcanie i wzorcowa stabilność w okolicach stawu skokowego; wyposażenie dobrej jakości.
minus Wrażenie za małej precyzji na dźwigniach; duża masa, komfort zaledwie średni (uciskające miejsca na stopie); po napełnieniu wodą jeden but już po 5 minutach zaczął przeciekać.                                                                                                                                                                                                    

Wniosek: Do jazdy na supersporcie to nie najlepszy pomysł. Natomiast bez wątpienia są to bezpieczne i solidne buty dla jeźdźców dosiadających maszyn sportowo-turystycznych i fun bike’ów.

 Ocena:plusplusplusplus

Dane Torring WP

Dane Torring WP

 Importer: Modeka Polska – Biketrade, www.dane-polska.pl
Cena: ok. 800 zł (na zamówienie)
Rozmiary: 36 do 47
Wysokość cholewki*: 33 cm
Masa*: 844 g
Membrana: b.d.
plus Dobre wyczucie na hamulcu, dobra przyczepność na podnóżkach; niska masa; dwa nisko schodzące zamki błyskawiczne ułatwiają bardzo wygodne wkładanie; zaliczony test na wodoszczelność.
minus Nie najlepiej trzymają stopę, która pływa przy zmianach pozycji, np. na ciasnych winklach, słaby feedback podczas jazdy w sportowym stylu; w sumie są za luźne, słabo trzymają nogę; ocierają podczas chodzenia; stopy mocno się w nich pocą.

Wniosek: Brak sliderów, taka sobie ochrona piszczeli i zbyt miękka konstrukcja. Trochę szybsza jazda turystyczna jest możliwa, natomiast śmiganie po torze wyścigowym to zdecydowanie nie ich świat.

  Ocena: plusplusplus

* – dot. numeru 44; ** – 5 żółtych gwiazdek = bardzo dobry; 4 gwiazdki = dobry; 3 gwiazdki = dostateczny; 2 gwiazdki = ostatecznie; 1 gwiazdka = nie!

Daytona Strive GTX

Daytona Strive GTX

Importer: GRANDus duo, www.grandysduo.com
Cena: 1399 zł (stan na 7/2015)
Rozmiary: 36 do 49
Wysokość cholewki*: 34 cm
Masa*: 1053 g
Membrana: Gore-Tex
plus Wysokiej jakości elastyczna skóra jako materiał zewnętrzny; łatwe wkładanie dzięki skośnie wszytemu zamkowi błyskawicznemu; doskonałe uczucie podczas noszenia; pozwalają na duże wyczucie podczas zmiany biegów i hamowania; ochraniacze kostek leżą dobrze; zaliczony test na wodoszczelność.
minus Zbyt luźno leżą na wysokości stawu skokowego; lekko ocierają piętę podczas chodzenia; stosunkowo słaba ochrona piszczeli.

Wniosek: Najdroższe buty w teście. To jednak dobrze zainwestowane pieniądze, bo doskonale leżą, zapewniają bezpieczeństwo i najlepszą oddychalność oraz gwarantują bardzo przyzwoitą ochronę przed deszczem.

Ocena: plusplusplusplusplus

 Difi Arrow Aerotex

Difi Arrow Aerotex

 Importer: Bemotor, www.bemotor.pl
Cena: 750 zł (stan na 7/2015)
Rozmiary: 37 do 48
Wysokość cholewki*: 35 cm
Masa*: 875 g
Membrana: Aerotex
plus Stabilna konstrukcja buta, ogólnie dobra odporność na skręcanie; łatwe wkładanie i zdejmowanie, dobre dopasowanie z dużą ilością miejsca w noskach, mocne trzymanie stawu skokowego; duży komfort podczas chodzenia; dobrze umiejscowione ochraniacze; zaliczony test na wodoszczelność.
minus Bardzo szeroka cholewka przeszkadza, jeśli podczas noszenia spodnie wyłożysz na buty; trochę niedbałe wykonanie.

Wniosek: Konsekwentnie sportowe buty, oferujące łatwą obsługę i dobrą ochronę. Test na wodoszczelność zaliczony. To dobra oferta!

Ocena: plusplusplusplus

 Sidi Cobra GTX

Sidi Cobra GTX

 Importer: Rapid Motocykle, www.rapid-motocykle.pl
Cena: 1259 zł (stan na 7/2015)
Rozmiary: 37 do 50
Wysokość cholewki*: 33,5 cm
Masa*: 983 g
Membrana: Gore-Tex
plus Wyściółka przyjazna dla skóry; slidery na stopie z przodu obejmują dużą powierzchnię; bardzo mocno przylegają, a mimo to zapewniają swobodę ruchów podczas przesuwania po podnóżkach, zapewniają precyzję dozowania hamowania; zaliczony test na wodoszczelność.
minus Nieco za ciasne w palcach (to buty raczej na bardzo wąskie stopy), natomiast na pięcie i podbiciu nieco za luźne; zamek błyskawiczny i pasek osłaniający lekko skośnie przesunięte względem siebie, nieco utrudnione wkładanie.

Wniosek: Wodoszczelne, oddychające, bezpieczne  i – co najważniejsze – nadające się do sportu. Do tego bardzo dobre wykonanie, przyleganie do nóg i swoboda ruchów. To zachęca do dynamicznej jazdy.

Ocena: plusplusplusplus

 TCX S-Speed WP

TCX S-Speed WP

 Importer: Riccardo Motosport, www.riccardomotosport.pl
Cena: 899 zł (stan na 7/2015)
Rozmiary: 38 do 48
Wysokość cholewki*: 33,5 cm
Masa*: 887 g
Membrana: b.d.
plus Pięta jest pewnie osadzona w twardej skorupie z tworzywa sztucznego, świetna ochrona piszczeli, ochraniacze dobrze pokrywają powierzchnię nogi; mocne zapięcia na rzepy w paskach o dużej powierzchni; niewielka masa.
minus Nieszczelności wyszły już po kilku sekundach po napełnieniu wodą; podeszwa pod palcami nieco za gruba, nie najlepsze wyczucie podczas zmiany biegów; niezbyt dobre dopasowanie, miejscami uciskają.

Wniosek: W tych butach postawiono na sport, czyli na sztywność i bezpieczeństwo. Stąd braki w komforcie, które dają się we znaki podczas podróży. Niezaliczony test na wodoszczelność.

Ocena: plusplusplus

Vanucci RV3 Sympatex

Vanucci RV3 Sympatex

Importer: Moto-Akcesoria, www.moto-akcesoria.pl
Cena: 924 zł
Rozmiary: 38 do 47
Wysokość cholewki*: 34 cm
Masa*: 931 g
Membrana: Sympatex
plus Wysoki komfort, łatwo je włożyć i zdjąć; bardzo dobrze trzymają stopy; dobra wentylacja; porządne wyposażenie; świetna ochrona piszczeli dzięki twardej skorupie o dużej powierzchni; wygodne podczas chodzenia.
minus Strata punktów za wodoszczelność (z jednego buta woda wypłynęła w trzech miejscach); mimo szerokiego noska czuć ucisk w okolicach małego palca; nieco za luźne w okolicy stawu skokowego.

Wniosek: Dobrze wyposażone i bardzo wygodne buty sportowe ze sztucznej skóry za przyzwoitą cenę.

Ocena: plusplusplus

 Alpinestars: paski z rzepami dobrze kryją zamek i tworzą mocne połączenie.

 Büse: utrudnione zapinanie i wciskająca się w zamek wyściółka. Bardzo wkurzające!

 Dainese: bardzo wysoka cholewka niezbyt pasuje do maszyn sportowych.

  Daytona: bardzo sprytny pionowy zamek ułatwia wkładanie i zdejmowanie.

 Sidi: przykręcane slidery dobrze chronią buty i da się je łatwo wymienić.

 Vanucci: mocny ochraniacz wzorowo osłania piszczel.

 
 

Tak testowaliśmy

KATOWANIE BUTÓW

Dwa najważniejsze wymogi, które sprawdzaliśmy w testowanych butach, to bezpieczeństwo i swoboda ruchów stopy. W drugim kryterium chodziło o stwierdzenie, jak zmienia się biegi i hamuje, czy podeszwy nie ślizgają się na podnóżkach i czy da się łatwo zmienić pozycję stóp na nich podczas jazdy po naprzemiennych winklach. Wszystko to sprawdzaliśmy podczas szybkiej jazdy na krętej drodze, w tym na bardzo ciasnych winklach.
Oprócz tego dokładnie sprawdziliśmy i sumiennie oceniliśmy wszystkie elementy mające wpływ na bezpieczeństwo. Krytycznym okiem rzuciliśmy też na wykonanie, zastosowane materiały oraz łatwość wkładania i zdejmowania butów.
Sprawdziliśmy też ich odporność na wodę. W tym celu wszystkie pary testowanych butów – tych, w których wcześniej jeździliśmy – na 10 minut zanurzyliśmy w wodzie. Do kolejnej pary z każdego modelu wlewaliśmy tyle samo wody i sprawdzaliśmy, czy przez 5 godzin zachowają szczelność.

 
PUNKTACJA KOŃCOWA dopasowanie
komfort
łatwość obsługi bezpieczeństwo ochrona przed wodą
wentylacja
wyposażenie
wykonanie
suma nasza ocena cena w zł
maksymalna liczba punktów 30 5 30 25 10 100    
Alpinestars S-MX 6 GTX 25 5 27 23 8 88 plusplusplusplusplus 1199
Daytona Strive GTX 23 5 25 24 9 86 plusplusplusplus 1399
Vanucci RV3 Sympatex 21 4 26 21 8 80 plusplusplusplus 924
Sidi Cobra GTX 21 3 23 24 8 79 plusplusplusplus 1259
Difi Arrow Aerotex 24 4 22 22 6 78 plusplusplus 750
Dainese Carroarmato GTX 15 2 26 21 8 72 plusplusplus 1175
Dane Torring WP 19 4 17 23 6 69 plusplusplus OK. 800
TCX S-Speed WP 20 3 23 18 5 69 plusplusplus 899
Büse SBX 13 1 25 18 6 63 plusplusplus 670

zobacz galerię

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij