Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.7

YAMAHA FZS 1000 Fazer: Sportowe serce

To sprawdzona recepta: wstaw lekko ucywilizowany silnik od superbike’a w inne podwozie i wychodzi naked o sportowym charakterze. Takie są duże Fazery.

 YAMAHA FZS 1000 Fazer

Duży naked Yamahy miał – według założeń firmy – wypełnić lukę między ekstremalną R-jedynką i ciężkim XJR-em 1300, wykazując jednocześnie bardziej sportowy charakter od Diversiona i TDM-a. Wyszło to znakomicie, nic więc dziwnego, że motocykl od razu zyskał rzeszę miłośników.

FZS 1000 Fazer cieszy się opinią sprzęta niezawodnego, niemniej znane są na przykład przypadki zniszczenia kół zębatych drugiego biegu. Podobne uszkodzenie występowało zresztą w R-jedynce, od której Fazer ma silnik. Mechanicy twierdzą, że uszkodzenie skrzyni było efektem złego jej traktowania, np. zapinania dwójki bez sprzęgła podczas jazdy na tylnym kole. Warto więc działanie skrzyni sprawdzić podczas jazdy próbnej. Kłopoty z zapinaniem dwójki = dyskwalifikacja sztuki.

W motocyklach, które długo stały, mogą się zdarzyć niewielkie wycieki płynu chłodzącego. Pompę cieczy chłodzącej umieszczono na jednym wałku z pompą oleju. Oba elementy oddzielono simmmeringami, od których pod silnik wyprowadzono wężyk. Czasami – szczególnie po dłuższym postoju – zdarza się, że uszczelniacze przepuszczą trochę chłodziwa. W zdecydowanej większości przypadków wystarczy odpalić i rozgrzać silnik, żeby ten objaw zniknął. Natomiast jeśli wyciek jest na tyle duży, że mokra jest miska, oznacza to większą sprawę.

Tak czy siak, sprawdź silnik pod kątem wycieku na zimno, przy czym nie stresuj się niewielką plamą pod motocyklem, a następnie powtórz sprawdzanie na rozgrzanym silniku. Jeżeli jest mokro, odpuść sobie ten motocykl lub negocjuj cenę. Naprawa nie jest prosta, a więc nie będzie tania.

Kolejnym newralgicznym punktem jest układ zaworowy. Regulacje wykonuje się co 40 000 km, ale ponieważ zawory „siadają”, a jakość usług garażowych grzebaczy nie jest najwyższa, często trzeba je wcześniej regulować.

Jest jeszcze jedna ważna rzecz – pokrywki wałków rozrządu spełniają jednocześnie funkcję ich panewek. Jeśli z kilku silników składa się jeden i mechanik pożyczy głowicę z jednego, a „czapki” z innego silnika, wałki mogą się zatrzeć. Pokrywki są obrabiane razem z głowicą i nie występują jako część zamienna. Należy wymienić wtedy całą głowicę, a nowa kosztuje 8162 zł. Czy ta awaria nastąpiła, można się przekonać niestety tylko przy okazji regulacji zaworów, tzn. po zdjęciu pokrywy.

Podobnie ważny jest temat szklanek zaworowych – jeśli w czasie demontażu rozsypią się, a mechanik później powkłada je w przypadkowe gniazda, całość może nie zadziałać. Są wykonane z bardzo dużą dokładnością, więc ich właściwe dopasowanie jest bardzo istotne.

Do typowych usterek silników Fazera należy też hałasujące sprzęgło. Powodem jest zużycie jego kosza. Sprawę ratuje wyłącznie wymiana. W podwoziu najczęstszą usterką jest zużycie tulejek przedniego zawieszenia i aluminiowych dolnych goleni. Jego objaw to stukanie przedniego widelca podczas jazdy. Za tą usterką stoi niefachowa obsługa. Przy demontażu i ponownym montażu należy dokręcić oś przedniego koła, gdy jest w prawej goleni całkiem luźna. Później trzeba kilka razy pobujać przednim zawieszeniem, by goleń ułożyła się na osi i dopiero potem dokręcić śruby ustalające łeb osi w goleni. Inne postępowanie (np. zbyt małe poluzowanie śrub w dole goleni i niepobujanie przodem) powoduje zaciśnięcie obu teleskopów do siebie. Wtedy błyskawicznie zużywają się najpierw tulejki, a później aluminiowe golenie. Nowe kosztują 796 zł za sztukę.

W FZS-ie 1000 nie należą do rzadkości wycieki płynu chłodzącego, ale powody są najczęściej prozaiczne, np. przetarcie się węża prowadzącego do zbiorniczka wyrównawczego. Warto więc dokładnie posprawdzać wszystkie połączenia, stan węży przy cybantach itp.

Nasz test długodystansowy na 25 000 km (MOTO CYKL 7/2003) wykazał, że FZS 1000 Fazer jest motocyklem bardzo uniwersalnym. Można przyczepić się do zbyt niskiej szyby i niewygodnej pozycji pasażera (zbyt podkurczone nogi). Jeśli chodzi o zużycie, praktycznie do wymiany były oba kosze sprzęgła – zewnętrzny i wewnętrzny, oraz tarcze sprzęgła. Wytrzymałyby one jeszcze co najwyżej 5000 km. Mocno wybite były również gumy zabieraka tylnego koła.

Po 11 325 km trzeba było wymienić opony, zaś przy 22 720 km znów założyliśmy nową tylną oponę. Zestaw napędowy wytrzymał cały dystans testu (25 142 km), ale to pewnie dlatego, że zawsze pamiętaliśmy o smarowaniu łańcucha. Natomiast klocki hamulcowe nie wymagały wymiany. Fazer zwyciężył w naszym teście porównawczym z 2003 r., pokonując Hondę Hornet 900 i Kawasaki Z 1000. Zadecydowało to, że mocny silnik idealnie przekazywał osiągi na tylne koło przy każdych obrotach oraz najbardziej komfortowo i stabilnie zestrojone podwozie. Yamaha była gorsza od obu konkurentów pod względem zwinności i od Hondy, jeśli chodzi o ekonomię.

Yamaha FZ1/Fazer. W pierwszych rocznikach zdarzały się pęknięcia ramy. Występowały po prawej stronie – na spawie łączącym tylny element ramy (ten, w którym jest zamocowany wahacz) z prawą belką nośną, tuż nad deklem sprzęgłowym silnika. Niektórzy za tę usterkę winią bikerów zbyt często jeżdżących na tylnym kole, ale przyczyną była wada fabryczna. Ramy były wymieniane w ramach gwarancji.

Strzeżonego pan Bóg strzeże, więc dokładnie obejrzyj to miejsce. Pęknięcie zazwyczaj zaczyna się od dołu i w dość szybkim tempie biegnie w górę po spawie. Motocykl z ramą, która zaczyna pękać, należy sobie odpuścić, bo spawanie nic nie da: rama pęknie ponownie. Nówka kosztuje w Yamasze 7240 zł.

Podobnie jak w FZS-ie 1000, tłukące się sprzęgło zdarza się i w FZ1. Także tu winien jest zużyty kosz sprzęgła. Hałasy słychać na wolnych obrotach. Nie ma obawy, kosz nie rozleci się, ale w miarę przebiegu tłuczenie będzie coraz głośniejsze i w końcu nie pozostanie ci nic innego, jak wymiana. Szukaj więc egzemplarza, w którym sprzęgło jest jak najcichsze.

W 2009 r. przeprowadziliśmy test długodystansowy FZ1. Przy przebiegu 10 252 km konieczna była wymiana opon, 4000 km później skończyły się przednie klocki hamulcowe. Kolejna wymiana opon, głównie za sprawą przebicia tylnej, była konieczna po 19 660 km. Podczas testu FZ1 dręczyły drobne, ale upierdliwe drobnostki: odkręciła się i zgubiła śruba od owiewki, luzowały się stelaże kufrów, odkręcały się ich zamki. Mieliśmy też awarię pilota alarmu.

Nasz długodystansowy Fazer miał kufry, w połowie testu dostał pełną owiewkę, wyższą szybę i tylny amortyzator Öhlinsa (to ostatnie wyszło sprzętowi wybitnie na plus). Motocykl nie stracił przez to sportowych genów. Do turystyki kiepska jest pozycja jeźdźca: po 300 km tyłek będzie przypominał o sobie narastającym bólem. Mimo to w naszym teście maszyn przystosowanych do turystyki (MOTOCYKL 5/2008) FZ1 zajął pierwsze miejsce, pokonując Hondę CBF 1000 i Suzuki Bandita 1250 S. To zasługa głównie największej uniwersalności.

Po teście (na zegarze było 25 740 km) Fazer został rozebrany. Zaskoczenie było duże: w silniku wszystko było OK. Wyjątkiem były wałki rozrządu, które nadawały się do wymiany. Na 15 000 km przed regulacją zaworów, którą robi się co 40 000 km! Wyjątek? Praktyka pokazuje, że zdarzają się takie egzemplarze, przy regulacji zaworów warto więc przemierzyć krzywki wałków rozrządu. Po 25 000 km konieczna była wymiana kompletu napędowego.

serwisowe ABC
YAMAHA FZS 1000 FAZER Yamaha FZ1 FAZER
ilość oleju: bez filtra/z filtrem 2,8/3 l przeglądy: co 10 000/ 40 000 km (z regulacją zaworów) koszt przeglądu: (z olejem) 390/1050 zł (z regulacją zaworów) świece/cena: NGK CR9E/33 zł/szt. ciśnienie w gumach (p/t): 2,5/2,7 bara ile kosztują: klocki hamulcowe (p/t) 186 (1 tarcza)/218 zł; filtr oleju 50 zł; filtr powietrza 118 zł; oryginalny zestaw napędowy: 133/1245/212/1590* zł; akcesoryjny zestaw napędowy (zębatki Sunstar, łańcuch DID): 64/440/130/634* zł; wzmocniony łańcuch DID ZVMX: 718 zł ilość oleju: bez filtra/z filtrem 2,9/3,1 l przeglądy: co 10 000/ 40 000 km (z regulacją zaworów) koszt przeglądu: (z olejem) 540/1140 zł (z regulacją zaworów) świece/cena: (szt.) NGK CR9EK/44 zł/szt. ciśnienie w gumach (p/t): 2,5/2,9 bara ile kosztują: klocki hamulcowe (p/t) 181 (1 tarcza)/160 zł; filtr oleju 46 zł; filtr powietrza 104 zł; oryginalny zestaw napędowy: 138/942/177/1257* zł; akcesoryjny zestaw napędowy (zębatka Sunstar, łańcuch DID): 75/450/140/665* zł; wzmocniony łańcuch DID ZVMX: 789 zł  

 

Dane techniczne Yamaha
FZS 1000 Fazer
(2002)
Yamaha
FZ1/Fazer
(2006)
SILNIK
Budowa czterosuw, czterocylindrowy, rzędowy czterosuw, czterocylindrowy, rzędowy
Zasilanie 4 gaźniki Mikuni
BSR37 CV / 37 mm
wtrysk paliwa Mikuni /
45 mm
Śr. cylindra x skok tłoka 74 x 58 mm 77 x 53,6 mm
Pojemność skokowa 998 cm3 998 cm3
Sprzęgło wielotarczowe, mokre wielotarczowe, mokre
Moc maksymalna 143 KM (105 kW)
przy 10 000 obr/min
150 KM (110,3 kW)
przy 11 000 obr/min
Stopień sprężania 11,4:1 11,5:1
Maks. moment obrotowy 108 Nm przy 7500 obr/min 106 Nm przy 8000 obr/min
PODWOZIE
Rama z rur ze stali aluminiowa, grzbietowa
Widelec / śr. goleni teleskopowy / 43 mm upside-down / 43 mm
Śr. tarcz ham. p/t 298/267 mm 320/245 mm
Rozmiary felg p/t 3,50 x 17 / 5,50 x 17 b.d.
Rozmiary opon p/t 120/70 ZR 17 / 180/55 ZR 17 120/70 ZR 17 / 190/50 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1450 mm 1460 mm
Kąt główki ramy 64° 65°
Wyprzedzenie 104 mm 109 mm
Skoki zawieszeń p/t 142/135 mm 130/130 mm
Wysokość kanapy 820 mm 815 mm
Masa z paliwem 231 kg 220 kg
Poj. zbiornika paliwa  21 l 18 l
Przeglądy co 10 000 km 10 000 km
WYNIKI POMIARÓW
Prędkość maksymalna 251 km/h 252 km/h
Przyspiesz. 0-100 km/h 2,9 s 3,6 s
Średnie zużycie paliwa 6,65 l 7,21 l
średnie ceny transakcyjne 
CBR 600 F to motocykl bardzo popularny oraz niezawodny, dlatego i nowsze, i starsze egzemplarze znajdują kupców, nawet jeśli ceny jak na 10-letni motocykl nie są najniższe. Na aukcjach internetowych takie sztuki kosztują do 15 000 zł.
  2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002
Yamaha FZS 1000 Fazer - - - - - - - 13 500 12 000 10 600 9700 8900
Yamaha FZ1-N 36 500 33 000 29 400 25 000 22 700 19 700 16 400 14 000 12 700 - - -
Yamaha FZ1-N ABS 38 600 33 900 30 200 26 500 23 900 21 300 - - - - - -
Yamaha FZ1-S 37 300 34 500 30 800 26 100 23 700 21 100 18 100 - - - - -
Yamaha FZ1-S ABS 39 300 36 800 33 900 30 300 26 300 23 100 19 200 - - - - -
Yamaha FZ1 Fazer - - - - - - - 15 500 12 900 - - -
Notowania dotyczą motocykli niewymagających napraw, będących w ruchu, wyposażonych standardowo, mających przebieg zgodny ze średnim w klasie, z oponami wykazującymi maksimum 50% zużycia. Dane stanowią pogląd firmy Eurotax Glass’s na wartość motocykli.
historia Yamahy Fazer 1000
2001 Rok premiery. Oznaczenie modelu: RN 061. Motocykl ma silnik od R-jedynki z mocą zmniejszoną do 143 KM.
2003 Model RN 066 (poniżej). Nie ma już włącznika świateł, bo świecą się na stałe. Inne zestrojenie przedniego zawieszenia, które przy okazji otrzymuje regulację.
2005 W celu dostosowania do wymagań normy Euro 2 FZS 1000 otrzymuje katalizator. Inaczej zestrojony jest system zaworu exup, co ma poprawić reakcję na gaz przy niskich obrotach. Oznaczenie modelu: RN 141.
2006 FZS 1000 zostaje zastąpiony przez zupełnie nowy model. FZ1 jest nakedem, natomiast FZ1 Fazer otrzymuje górną owiewkę. Motocykle mają aluminiową ramę i silnik od YZF-R1 z 2004 r. z wtryskiem paliwa.
2007 Tylny amortyzator otrzymuje bardziej miękką sprężynę. Zmiany w układzie wtrysku paliwa.
2008 Ukazuje się FZ1 wyposażony w układ ABS. Ma też nieco zmienioną owiewkę. Ma również standardowo dolną owiewkę (pług – zdjęcie poniżej). Jest także dostępna turystyczna wersja FZ1 Fazer GT, którą francuski importer wyposażał w pełną owiewkę i kufry.
2010 Moduł ECU otrzymuje nowe mapy zapłonów. Ma to poprawić reakcję na gaz na średnich i wysokich obrotach.
2011 Kolejne zmiany mapowania ECU, aby poprawić reakcję na gaz na niskich obrotach. Do malowania Midnight Black dochodzi nowe – Lava Red. Wersję FZ1 ABS można kupić m.in. w malowaniu Competition White.
FZS 1000 FAZER FZ1 FAZER
plusmocny silnik plusmocny silnik
plus świetny wygląd plusduża uniwersalność
minusza niska szyba minuspękające ramy w rocznikach ’06 i ‘07
minuszbyt wysoko podnóżki pasażera minuszużywający się kosz sprzęgła

moim zdaniem: Jarek Modrzejewski

Od litrowego japońskiego nakeda oczekuję porządnego kopa w całym zakresie obrotów. FZ1 ma wprawdzie 150 KM, ale żeby wykrzesać je z silnika, trzeba go wysoko kręcić. Na niskich i średnich obrotach osiągi rozczarowują. Sporo jeździłem Fazerem i dobrym pomysłem było dołożenie pełnej owiewki oraz wyższej szyby. Dobrze pamiętam, że dalekich wyjazdów nie uprzyjemniała pozycja za sterami. Pękaty zbiornik paliwa i wysoko umieszczone podnóżki wymuszają szerokie rozłożenie kolan. Po kilkuset kilometrach dolna część pleców przypominała o sobie tępym bólem.   

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij