Motocykl poleca:

YAMAHA FZS 1000 Fazer: Sportowe serce

Poleć ten artykuł:

To sprawdzona recepta: wstaw lekko ucywilizowany silnik od superbike’a w inne podwozie i wychodzi naked o sportowym charakterze. Takie są duże Fazery.

 YAMAHA FZS 1000 Fazer Zobacz całą galerię

Duży naked Yamahy miał – według założeń firmy – wypełnić lukę między ekstremalną R-jedynką i ciężkim XJR-em 1300, wykazując jednocześnie bardziej sportowy charakter od Diversiona i TDM-a. Wyszło to znakomicie, nic więc dziwnego, że motocykl od razu zyskał rzeszę miłośników.

FZS 1000 Fazer cieszy się opinią sprzęta niezawodnego, niemniej znane są na przykład przypadki zniszczenia kół zębatych drugiego biegu. Podobne uszkodzenie występowało zresztą w R-jedynce, od której Fazer ma silnik. Mechanicy twierdzą, że uszkodzenie skrzyni było efektem złego jej traktowania, np. zapinania dwójki bez sprzęgła podczas jazdy na tylnym kole. Warto więc działanie skrzyni sprawdzić podczas jazdy próbnej. Kłopoty z zapinaniem dwójki = dyskwalifikacja sztuki.

W motocyklach, które długo stały, mogą się zdarzyć niewielkie wycieki płynu chłodzącego. Pompę cieczy chłodzącej umieszczono na jednym wałku z pompą oleju. Oba elementy oddzielono simmmeringami, od których pod silnik wyprowadzono wężyk. Czasami – szczególnie po dłuższym postoju – zdarza się, że uszczelniacze przepuszczą trochę chłodziwa. W zdecydowanej większości przypadków wystarczy odpalić i rozgrzać silnik, żeby ten objaw zniknął. Natomiast jeśli wyciek jest na tyle duży, że mokra jest miska, oznacza to większą sprawę.

Tak czy siak, sprawdź silnik pod kątem wycieku na zimno, przy czym nie stresuj się niewielką plamą pod motocyklem, a następnie powtórz sprawdzanie na rozgrzanym silniku. Jeżeli jest mokro, odpuść sobie ten motocykl lub negocjuj cenę. Naprawa nie jest prosta, a więc nie będzie tania.

Kolejnym newralgicznym punktem jest układ zaworowy. Regulacje wykonuje się co 40 000 km, ale ponieważ zawory „siadają”, a jakość usług garażowych grzebaczy nie jest najwyższa, często trzeba je wcześniej regulować.

Jest jeszcze jedna ważna rzecz – pokrywki wałków rozrządu spełniają jednocześnie funkcję ich panewek. Jeśli z kilku silników składa się jeden i mechanik pożyczy głowicę z jednego, a „czapki” z innego silnika, wałki mogą się zatrzeć. Pokrywki są obrabiane razem z głowicą i nie występują jako część zamienna. Należy wymienić wtedy całą głowicę, a nowa kosztuje 8162 zł. Czy ta awaria nastąpiła, można się przekonać niestety tylko przy okazji regulacji zaworów, tzn. po zdjęciu pokrywy.

Podobnie ważny jest temat szklanek zaworowych – jeśli w czasie demontażu rozsypią się, a mechanik później powkłada je w przypadkowe gniazda, całość może nie zadziałać. Są wykonane z bardzo dużą dokładnością, więc ich właściwe dopasowanie jest bardzo istotne.

Tagi: testy | motocykle używane | YAMAHA FZS 1000 Fazer

Oceń artykuł:

3.6

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij