Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ
5


OCEŃ
3.7

YAMAHA XT 1200 Z Super Ténéré: Super enduro

Jest następczynią legendarnej Super Ténéry z 1989 r., która zasłynęła aż ośmioma zwycięstwami w Dakarze. Czy XT 1200 Z rocznik 2010 podołałby temu wyzwaniu?  

YAMAHA XT 1200 Z SUPER TÉNÉRÉ (2012)

Wygląda bardzo masywnie i ciężko. Rzeczywiście, masa 267 kg (z paliwem) nie bardzo pasuje do terenowej jazdy. Choć z drugiej strony, poczucie wielkiej masy znika zaraz po starcie: Super Ténéré prowadzi się całkiem lekko i szybko – prędkość 210 km/h to nie ściema. W nowym silniku zastosowano dwa wałki wyrównoważające, więc wibracje są niewielkie. Dalej: układy elektroniczne – ABS i TCS (to drugie to system kontroli trakcji) – działają całkiem poprawnie. Do tego Super Ténéré nie należy do żłopaczy – średnie spalanie 5 l/100 km jest zupełnie przyzwoite.

Parę mankamentów

Niestety, przez pierwsze 4 lata obecności Super Ténéry na rynku wyszło parę mankamentów. Najpierw zajmijmy się chorobami wieku dziecięcego. Po pierwsze, podstawa centralnego kufra okazała się zbyt delikatna. Wymieniono ją w ramach akcji przywoławczej już w 2010 roku. Po drugie, w niektórych sztukach stwierdzono utrudniony rozruch na zimno. Nie było w związku z tym akcji przywoławczej, niemniej fabryka pod- jęła badania problemu. Przyczyn może być kilka, m.in. odkładanie się nagarów z paliwa lub nadmiernego zużycia oleju silnikowego. Jeśli stwierdzisz utrudniony rozruch, serwis w najgorszym przypadku wymieni w ramach gwarancji komplet tłoków z pierścieniami na zmodyfi kowane. Ale Yamaha zastrzega się, że ta akcja nie jest obligatoryjna.

Po trzecie, w niektórych egzemplarzach pojawiał się hałas z napinacza rozrządu podczas zimnego rozruchu. Nie zdecydowano się przeprowadzić w związku z tym akcji przywoławczej. Jeśli podczas odpalania zimnego silnika pojawia się hałas, który następnie zanika – Yamaha wymienia napinacz na inny, nowej konstrukcji. Usuwanie także tej usterki nie jest dla Yamahy obligatoryjne.

Później wyszły inne fuszerki. Czasami spod bocznego dekla silnika pojawia się wyciek z powodu jego (dekla) pęknięcia w okolicy śruby. Chodzi o najniższą śrubę prawej pokrywy (tuż poniżej wlewu oleju z charakterystyczną wypustką odlewu). Później dekiel został w tym miejscu wzmocniony. Jeśli wystąpi wyciek, wtedy wymiana następuje w ramach gwarancji.

Kolejny mankament – ale tu już została ogłoszona akcja przywoławcza. Chodzi o wiązkę elektryczną zasilania przednich reflektorów. Może dojść do przegrzania się złączek lub samoczynnego rozłączenia się kostek łączących reflektor i wtedy żarówki przestają świecić. W tej sprawie Yamaha wezwała do warsztatów właścicieli Super Ténér z określonego zakresu numerów VIN. Akcja dotyczy wyłącznie pierwszej wersji sprzęta.

Importer pomoże

Jest jeszcze jeden mankament, który można zaliczyć do typowych. Zdarzały się pęknięcia szprych, tyle że wina za to zazwyczaj spada na motocyklistów, którzy zapominali o okresach sprawdzania naciągu.

Jeżeli w Super Ténérze, którą masz zamiar kupić lub już to zrobiłeś, występuje choć jedna z wyżej opisanych usterek, najlepiej poradź się u importera, co z tym robić i czy zostanie to wymienione albo naprawione na gwarancji. E-mail: info@yamaha-motor.pl.

W roku 2014 zaprezentowano nową wersję Super Ténéry, ale niecały rok jej eksploatacji to za krótko, by mówić o typowych wadach.

Co wykazał długi dystans

Super Ténéré, na dystansie 50 127 km, sprawowała się świetnie. Niemniej nie uniknęła jednej z napraw gwarancyjnych, o których wyżej: gdy na liczniku miała 38 794 km wymieniono w niej napinacz łańcucha rozrządu. Przy okazji dostała nowe świece – stare były zupełnie skorodowane. Wcześniej, przy stanie zegara 12 653 km, konieczne okazało się odpowietrzenie układu uruchamiania sprzęgła. Z kolei przy 22 521 km trzeba było zmienić tarcze sprzęgła. Oprócz tego wymienialiśmy tylko opony (przebieg 8125 km – obie, 14 370 km – tylna, 22 367 km – obie, 33 410 km – obie i 47 235 km – obie) oraz klocki hamulcowe (przebieg 22 505 km – tylne i 42 450 km – przednie).

Testowy motocykl uniknął więc większości typowych usterek znanych Yamasze, co można uznać za dowód, że są one rzeczywiście – zgodnie z tym, co mówi firma – sporadyczne.

Po rozebraniu motocykla wyszło parę ciekawostek, jak np. nadkruszona prowadnica zaworowa, zapewne z powodu wady materiałowej, czy obie części popychacza sprzęgła „zespawane” z rozdzielającą je kulką. Jednak praktycznie po dotarciu nieszczelnych zaworów wydechowych można było wszystko zmontować i jeździć dalej.

 

historia Super Ténéry

2010 Rynkowa premiera XT 1200 Z. Nazwa Super Ténéré nawiązuje do poprzednika – XTZ 750 z 1989 r., którego rajdowa wersja XZE 750T i XZE 850T w latach 1991-1998 w rękach Stephane’a Peterhansela i Ediego Orioliego wygrała Rajd Paryż-Dakar. Nowe enduro, określone jako dual sport, ma kod fabryczny 23P i homologacyjny DP01. Dwycylindrowy twin o pojemności 1199 cm3 z wtryskiem paliwa osiąga moc 112 KM przy 7250 obr/min.  2014 Pierwsza poważna zmiana – kod fabryczny modelu 2BS, homologacyjny DP04. Nowe są zegary, bagażnik i wiele innych detali. Dostępna jest wersja z elektronicznie regulowanymi zawieszeniami (jak w FJR-ce). Silnik rozwija o 2 KM więcej, ale przede wszystkim poprawiono jego charakterystykę, szczególnie na średnich obrotach. 

 

serwisowe ABC

Yamaha XT 1200 Z SUPER TÉNÉRÉ (2012)

Ile kosztują*: klocki przód – 200 zł/komplet na jedną tarczę, klocki tył – 107 zł, filtr oleju – 47 zł, filtr powietrza – 123 zł, świece (CPR8EA-9) – 39 zł/szt.

Ilość oleju: z wym. filtra – 3,4 l, bez filtra oleju – 3,1 l.

Przeglądy – co 10 tys. km lub raz w roku.

Regulacja zaworów – co 40 000 km.

Ciśnienie w oponach (0-90 kg) – 225 kPa przód, 250 kPa tył, (90-209 kg) – 225 kPa przód, 290 kPa tył.

Średni koszt przeglądu – po 10, 20 i 30 tys. km – 550 zł, po 40 tys. km – 990 zł, coroczny – 330 zł. 

 

zalety wady
plusŁatwe stawianie na centralnej
podstawce.
plusDobry widok w lusterkach.
plusTrwały i łagodnie reagujący na gaz
silnik.
minusMało trwały tłumik.
minusKłopotliwe dojście do narzędzi.
minusKłopotliwa regulacja szyby.
ŚREDNIE CENY TRANSAKCYJNE
Super Ténéré z pierwszego sezonu produkcji kosztuje sporo ponad połowę ceny nowej z tego roku. Po prostu XT 1200 Z jest w cenie.
  2013 2012 2011 2010
Yamaha XT 1200 Z Super Ténéré 50 000 44 400 39 400 35 200

 

Dane techniczne SUPER
TÉNÉRÉ
(2010)
SILNIK
Budowa czterosuwowy, dwucylindrowy twin
Zasilanie/ śr. gardzieli wtrysk paliwa / 46 mm
Sprzęgło wielotarczowe, mokre
Śr. cylindra x skok tłoka 98 x 79,5 mm
Pojemność skokowa 1199 cm3
Moc maksymalna 110 KM (80,9 kW) przy 7250 obr/min
Stopień sprężania 11:1
Maks. moment obrotowy 114 Nm przy 6000 obr/min
PODWOZIE
Rama grzbietowa, ze stali
Widelec / śr. goleni upside-down / 43 mm
Średnica tarcz ham. p/t 310/282 mm
Systemy wspomagania ABS, TCS
Rozmiary felg p/t b.d.
Rozmiary opon p/t 110/80 R 19 /
/ 150/70 R 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1540 mm
Kąt główki ramy 62°
Wyprzedzenie 125 mm
Skoki zawieszeń p/t 190/190 mm
Masa z paliwem 267 kg
Ładowność 203 kg
Wysokość kanapy 845-870 mm
Poj. zbiornika paliwa/rezerwa 22,6/4,2 l
Przeglądy co 10 000 km
WYNIKI POMIARÓW
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie
0-100 km/h
0-140 km/h
0-200 km/h
3,7 s
6,9 s
22,6 s
Średnie zużycie paliwa 5 l/100 km

Moim zdaniem: Jacek Ociepko 

Twina docenią początkujący – za przyjazną charakterystykę; ci, dla których jest to kolejna maszyna, będą nieco zawiedzeni. Motocykl fajnie się prowadzi, choć przy małych prędkościach wyraźnie czuć jego masę. Yamahę polecam miłośnikom długich podroży, tylko od czasu do czasu zjeżdżających z asfaltu. Wiele dobrego słyszałem o pracy elektronicznie sterowanych zawiasów, niestety nie miałem okazji przejechać się tą wersją. XTZ może być ciekawą ofertą teraz, gdy importer w promocji obniżył cenę o dobre 10 %.  

zobacz galerię

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij