Motocykl poleca:

YAMAHA XT 1200 Z Super Ténéré: Super enduro

Poleć ten artykuł:

Jest następczynią legendarnej Super Ténéry z 1989 r., która zasłynęła aż ośmioma zwycięstwami w Dakarze. Czy XT 1200 Z rocznik 2010 podołałby temu wyzwaniu?  

YAMAHA XT 1200 Z SUPER TÉNÉRÉ (2012) Zobacz całą galerię

Wygląda bardzo masywnie i ciężko. Rzeczywiście, masa 267 kg (z paliwem) nie bardzo pasuje do terenowej jazdy. Choć z drugiej strony, poczucie wielkiej masy znika zaraz po starcie: Super Ténéré prowadzi się całkiem lekko i szybko – prędkość 210 km/h to nie ściema. W nowym silniku zastosowano dwa wałki wyrównoważające, więc wibracje są niewielkie. Dalej: układy elektroniczne – ABS i TCS (to drugie to system kontroli trakcji) – działają całkiem poprawnie. Do tego Super Ténéré nie należy do żłopaczy – średnie spalanie 5 l/100 km jest zupełnie przyzwoite.

Parę mankamentów

Niestety, przez pierwsze 4 lata obecności Super Ténéry na rynku wyszło parę mankamentów. Najpierw zajmijmy się chorobami wieku dziecięcego. Po pierwsze, podstawa centralnego kufra okazała się zbyt delikatna. Wymieniono ją w ramach akcji przywoławczej już w 2010 roku. Po drugie, w niektórych sztukach stwierdzono utrudniony rozruch na zimno. Nie było w związku z tym akcji przywoławczej, niemniej fabryka pod- jęła badania problemu. Przyczyn może być kilka, m.in. odkładanie się nagarów z paliwa lub nadmiernego zużycia oleju silnikowego. Jeśli stwierdzisz utrudniony rozruch, serwis w najgorszym przypadku wymieni w ramach gwarancji komplet tłoków z pierścieniami na zmodyfi kowane. Ale Yamaha zastrzega się, że ta akcja nie jest obligatoryjna.

Po trzecie, w niektórych egzemplarzach pojawiał się hałas z napinacza rozrządu podczas zimnego rozruchu. Nie zdecydowano się przeprowadzić w związku z tym akcji przywoławczej. Jeśli podczas odpalania zimnego silnika pojawia się hałas, który następnie zanika – Yamaha wymienia napinacz na inny, nowej konstrukcji. Usuwanie także tej usterki nie jest dla Yamahy obligatoryjne.

Później wyszły inne fuszerki. Czasami spod bocznego dekla silnika pojawia się wyciek z powodu jego (dekla) pęknięcia w okolicy śruby. Chodzi o najniższą śrubę prawej pokrywy (tuż poniżej wlewu oleju z charakterystyczną wypustką odlewu). Później dekiel został w tym miejscu wzmocniony. Jeśli wystąpi wyciek, wtedy wymiana następuje w ramach gwarancji.

Kolejny mankament – ale tu już została ogłoszona akcja przywoławcza. Chodzi o wiązkę elektryczną zasilania przednich reflektorów. Może dojść do przegrzania się złączek lub samoczynnego rozłączenia się kostek łączących reflektor i wtedy żarówki przestają świecić. W tej sprawie Yamaha wezwała do warsztatów właścicieli Super Ténér z określonego zakresu numerów VIN. Akcja dotyczy wyłącznie pierwszej wersji sprzęta.

Tagi: testy | motocykle używane | Super Tenere | YAMAHA XT 1200 Z SUPER TÉNÉRÉ

Oceń artykuł:

4.5

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij