Motocykl poleca:

YAMAHA XVS 650 A Drag Star Classic, SUZUKI VZ 800 Marauder, HARLEY-DAVIDSON Sportster 883 i HONDA Shadow 600

Poleć ten artykuł:

Ten odcinek będzie o używanych cruiserach i chopperach. Najpierw cztery maszyny klasy średniej za rozsądną kasę.

motocykl-uzywany-harley-davidson-sportster-883-honda-shadow-600-suzuki-vz-800-marauder-yamaha-xvs-650-drag-star-02.jpg Zobacz całą galerię

Honda Shadow 600 to bardzo starannie wykonany motocykl. Jej trwały silnik po przeróbkach pracował w wielu innych sprzętach tej marki. Z typowych wad można wymienić tylko jedną (na szczęście niewielką): awarię regulatora napięcia. Akumulator nie ma wtedy ładowania. Sprawdza się to następująco: po jeździe próbnej – na włączonych światłach i z użyciem kierunków – gasisz motocykl i ponownie go odpalasz. Jeżeli rozrusznik nie kręci silnikiem tak chętnie, jak za pierwszym razem, jest powód do podejrzeń. Wtedy ładowanie należy zmierzyć woltomierzem.


Warto też sprawdzić stan akumulatora. W Shadowce 600 jego kształt ma coś z litery T, dlatego nie da się zastosować innego. Znalezienie nowej oryginalnej baterii, a i jej cena mogą być kłopotliwe.

Yamaha Drag Star 650 na polskim (i nie tylko) rynku konkurowała z Suzuki Marauderem. Drag Stara wybierali ci, dla których cena nie była najważniejsza – jakością wykonania Yamaha biła konkurenta na głowę. Jeżeli sprzęt pochodzi z 1997 r., trzeba przyjrzeć się chromowi na szprychach i felgach. W tym roczniku kładziono go 0,15 zamiast 0,20 mm. Yamaha usunęła tę wadę w następnym roczniku.

historia Sportstera 
1985 Debiut Sportstera 883. 1991 Ukazuje się 883 Hugger: dłuższe amortyzatory i wahacz, sztywniejsze golenie widelca, inny gaźnik. 1993 Napęd paskiem otrzymują wszystkie Sportstery. 1998 Nowe pompy oleju, zmieniona elektryka i zapłon, elektroniczny prędkościomierz. 2000 Nowe zaciski i tarcze hamulcowe, większy zbiornik paliwa. 2002 Premiera XL 883 R. 883 Hugger dostaje niższą kanapę i zmienione zawieszenia. 2003 Sportstery otrzymują logo stulecia firmy. 2004 Debiut rynkowy nowej serii Sportsterów z innymi ramami. q 2006 Zmienione skrzynie biegów i sprzęgło. 2007 Wtrysk paliwa zastępuje gaźniki.  

 

historia Hondy Shadow 600 
1991 Premiera Hondy VT 600 C Shadow. 1992 Zmiany dostosowujące silnik do nowej normy emisji spalin. Moc z 41 KM spada do 39 KM. 1993 Niewielkie zmiany w wyglądzie. Zbiornik zamiast 10 mieści teraz 11 l paliwa. 1997 Zmiany w układzie dolotu powietrza do gaźnika. 1998 Układ dopalania spalin w wydechu. Niewielkie zmiany w silniku. 2003 Ostatni rok produkcji modelu.  

Typową wadą Drag Stara do 2000 roku było pękanie tylnego błotnika w przedniej jego części; później Yamaha zmieniła proces spawania. Należy więc dokładnie obejrzeć błotnik, bo naprawa nie jest prosta. Najpoważniejszy problem, jaki można spotkać, to uszkodzenie łącznika wału napędowego i przekładni głównej, które powodowało uszkodzenie wałka atakującego. Można to wykryć, unosząc tylne koło, kręcąc nim do przodu i do tyłu oraz dokładnie osłuchując dyfer. Jeżeli dochodzą zeń chroboty czy chrupania, trzeba odpuścić. Przekładnia główna jest dostępna tylko w całości, więc koszty naprawy są wysokie.

historia Suzuki VZ 800 Marauder  
1996 Premiera VZ 800. 50 KM przy 6500 obr/min i 65 Nm przy 5000 obr/min. Sprzedaż rozpoczyna się jesienią. 1997 Wiosną początek sprzedaży w Polsce. Atrakcyjna cena: 17 760 zł. 1999 Nowy wydech, zmienione poprowadzenie tylnego kolanka, 53 zamiast 50 KM, nie ma już miejsca na narzędzia, nowy kształt atrapy filtra powietrza. Model specjalny Independence z szybą, dodatkowymi reflektorami i torbami. 2000 Bez zmian technicznych, największa zmiana w Polsce – motocykl jest sprzedawany jako Desperado, ma na zbiorniku taki napis z japońskiej wersji. 2001 Technicznie bez zmian. Premiera pokrewnego modelu VL 800 Intruder LC Volusia. 2003 Ostatni oficjalny rok sprzedaży.  

 

historia Yamahy XVS 650 Drag Star
1997 Debiut. Ma silnik zbudowany na bazie Yamahy 535. Ten model jeszcze przez parę lat będzie oferowany równolegle. 1998 Ukazuje się XVS 650 A Drag Star Classic. Ma głębsze błotniki, przednie koło 16 cali z oponą 130 i inną kanapę. Obie wersje dostają chromowane pokrywy sprzęgła i system dopalania spalin. 2001 Zmieniony zacisk przedniego hamulca i większa tarcza. Podnóżki przesunięte o 30 mm do tyłu. 2003 Ostatni rok sprzedaży Drag Stara. 2004 Drag Star Classic ma nowy tłumik z katalizatorem i kanapę. 2006 Ostatni rok Drag Stara Classica.  

Harley-Davidson Sportster 883 jest najtańszą maszyną tej marki również na rynku wtórnym. Większość dostępnych u nas została sprowadzona z USA. Fachowcy z H-D radzą, aby w takim wypadku przede wszystkim sprawdzić, czy motocykl jest prosty, czyli czy nie zaliczył poważniejszego dzwona. Robi się to na dwa sposoby: 1. Należy ustawić przednie koło dokładnie w osi motocykla i leżąc na ziemi spojrzeć na ustawienie kół względem siebie od przodu i od tyłu. Można wtedy dostrzec, czy nie stoją w iks. 2. Zawracanie podczas jazdy próbnej. Krzywy motocykl będzie w jedną stronę zawracać łatwo, a w drugą opornie i po większym łuku.

W Sportsterze z lat 90. trzeba się przyjrzeć, czy w głowicach nie ma wycieków. Należy to zrobić po jeździe próbnej, gdy silnik będzie rozgrzany. Generalnie Sportster ma trwały silnik, firma przewiduje w nim remont główny dopiero po 300 000 km(!).

wady i zalety    
YAMAHA XVS 650 A Drag Star Classic H-D XL 883 Sportster HONDA Shadow 600  SUZUKI VZ 800 Marauder
+ niskie zużycie paliwa
+ napęd wałem
pękanie wydechu od wibracji
mało miejsca dla pasażera
 
+ wytrzymały silnik
+ niskie zużycie paliwa
za mało sztywny widelec
zbyt mały zbiornik paliwa
 
+ elastyczny silnik
+ niewielkie zużycie paliwa
+ niska kanapa
mały zbiornik paliwa
 
+ dynamiczny silnik
+ wygodna pozycja jeźdźca
niechlujne wykonanie
niezbyt dobre prowadzenie
 

Tagi: Yamaha | XVS 650 A Drag Star Classic | Suzuki | VZ 800 Marauder | Harley Davidson | Sportster 883 | Honda | Shadow 600 | używane

Oceń artykuł:

3.6

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij