Motocykl poleca:

Yamaha FZ6 Fazer 2003

Poleć ten artykuł:

Niewinny wygląd i serce wojownika – wkrótce w salonach pojawi się Yamaha FZ6 Fazer ze zmodyfikowanym silnikiem, znanym z R6.

Zobacz całą galerię

Niektórzy z pewnością będą wybrzydzać, oglądając nowego FZ6 Fazera. A to dlatego, że nie będą mogli już nacieszyć oczu widokiem niebieskiego koloru zacisków hamulcowych albo dlatego, że plastikowy kokpit przypomina konsol ę Playstation. Nie spodoba im się zapewne również utrzymanw w srebrnej tonacji silnik i układ wydechowy wykonany ze stali nierdzewnej. Umieszczonym pod kanapą tłumikom będą zarzucali, że to rozwiązanie skopiowano od konkurencji. Nie zwracajmy na to uwagi i zgódźmy się, że te zmiany są wyrazem obowiązującej obecnie mody.

Zalety wszechstronnej „600” ujawniają się za to podczas jazdy. Można zatem odwołać alarm wśród fanów Fazera. Siedząc na nowym motocyklu już po pierwszej przymiarce trudno pozbyć się znanego z poprzedniego modelu wrażenia, że trójkąt tworzony przez trzy elementy: kanapa-podnóżki-kierownica jest prawie idealny. To w znacznej mierze zasługa bardziej pochylonej do przodu pozycji kierowcy. Dzięki smukłej talii Fazera, jeździec – obojętnie niski czy wysoki – jest dobrze zgrany z maszyną; o niebo lepiej niż w starej wersji.



Silnik już od pierwszych metrów ochoczo reaguje na gaz. Dzięki wtryskowi paliwa odpadają wszelkie kombinacje związane z obsługą ssania. Wtrysk paliwa, w po- łączeniu z systemem dopalania spalin i nieregulowanym katalizatorem, z naddatkiem wypełnia wymagania normy czystości spalin Euro 2.

Ruszamy na kręte alpejskie drogi. Przed nami krótka prosta i zaraz za nią stromy podjazd na przełęcz. A więc do dzieła! Jeżeli ktoś oczekuje począwszy od 8000 obr./min eksplozji mocy takiej jak w R6, będzie rozczarowany. Silnik nie domaga się wysokich obrotów, ale też nie wykazuje niedostatku momentu obrotowego w całym zakresie poniżej. Posłusznie i równomiernie zamienia sygnał dany przez kierowc ę i przyspiesza już od niskich obrotów. Skrzynia biegów działa dość twardo, a przy jeździe ze stałą prędkością i obrotach na poziomie 8000/min pojawiają się lekkie drgania. Jednak nawet gdy przy 40 km/h na szóstym biegu odkręcisz gaz do oporu, nie masz co spodziewać się choćby delikatnego szarpania łańcuchem.

FZ6 Fazer prowadzi się wzorowo. Silnik bez oporów rozkręca się do 14 000 obr./min i osiąga moc 98 KM, tylko o 3 KM więcej niż w poprzednim modelu. Są to jednak konie wytresowane przez 32-bitowy procesor, do którego spływają informacje z pięciu czujników, oraz optymalnie karmione dzięki nowej konstrukcji airboxu. W porównaniu z silnikiem R6 zmodyfikowano również kanały dolotowe. Profile krzywek wałków rozrządu są identyczne jak w starym Fazerze. Nowy układ wtryskowy został opracowany specjalnie dla FZ6. Każdy cylinder ma zasilanie przez czterootworowe wtryskiwacze, a sam wtrysk paliwa jest sekwencyjny, co oznacza, że jej dawka najpierw jest dzielona na kilka mniejszych, a następnie dostarczana do każdego z cylindrów. Konstruktorzy Yamahy obiecują sobie po tym rozwiązaniu niższe zużycie paliwa i lepsze wymieszanie paliwa z powietrzem.

Powód do chwały: silnik pochodzi z Yamahy R6, jednak w nowym Fazerze jego moc maksymalną obniżono do 98 KM.  Wielu zarzuci FZ6 podobieństwo do maszyn konkurencji. Czyż jednak dobrych rozwiązań nie należy powielać? 
   
   
Kanapa Fazera to jeden z elementów, oprócz podnóżków i kierownicy – zapewniających wygodną pozycję kierowcy. Niepewność: w FZ6 czterotłoczkowe zaciski hamulcowe zastąpiono nowymi. Czy równie skutecznymi? 

Efekt działania wtrysku jest zaskakujący. Silnik pracuje wspaniale. Ale czy podwozie spełni oczekiwania użytkowników i dorówna silnikowi? Po raz pierwszy w historii, rama seryjnego motocykla składa się z dwóch stanowiących lustrzane odbicie, odlewanych z aluminium połówek, skręconych ze sobą przy główce ramy. Takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić na masie ramy, przynajmniej w porównaniu ze stalową konstrukcją wykorzystaną u poprzednika. Nowy aluminiowy kręgosłup, wraz z przykręconym stalowym tyłem, ma być o 4,2 kg lżejszy. Oprócz tego jest on łatwiejszy w produkcji i według zapowiedzi Yamahy przewyższa stare rozwiązanie pod względem sztywności.

Fazer prowadzi się precyzyjnie na ostrych zakrętach i długich łukach. Lekko w nie wchodzi i pewnie utrzymuje zadany kierunek. Czy jednak zyskał na poręczności, jest sprawą dyskusyjną. Takim parametrom, jak zwiększony kąt skrętu kierownicy, korzystniej dla dynamiki jazdy usytuowany środek ciężkości, trzeba przeciwstawić rozwiązania pogarszające poręczność. Wymiar opon wzrósł ze 160 do 180 mm z tyłu i ze 110 do 120 mm z przodu. Rozstaw osi zwiększono o 25 mm, a wyprzedzenie o 9 mm. Kąt główki ramy jest bardziej płaski – o 1º. Podsumowując: nowy F6 Fazer stał się optycznie i podwoziowo bardziej dorosły, zachowując doskonałą poręczność. Nic dodać, nic ująć.

Korekty kierunku jazdy są niezwykle łatwe, a praca elementów zawieszenia bez zarzutu. W nowym widelcu 43 mm nie ma możliwości – w przeciwieństwie do poprzedniego modelu – regulowania napięcia sprężyn. Można ten fakt przeboleć, gdyż podstawowe ustawienie jest całkiem udane. Tylko przy ostrym stylu jazdy przydałoby się trochę mocniejsze tłumienie. Zawieszenie tyłu pracuje zadowalająco nawet przy jeździe z pasażerem. To ostatnie stwierdzenie dotyczy również układu hamulcowego. Stracił on wprawdzie ostrość kultowego hamulca z „niebieską zaślepką” i wymaga większej siły dłoni, ale skuteczność i dozowalność są na tym samym wysokim poziomie, co cała maszyna. Cel, którym było opracowanie motocykla łatwego do opanowania nawet dla początkujących, przydatnego w codziennej eksploatacji oraz nadającego się do sportowej jazdy, jak równie ż turystycznych podróży, osiągnięto już podczas prezentacji pierwszego Fazera w 1997 roku. Nowy FZ6 jest w takich dyscyplinach, jak sport i turystyka jeszcze lepszy. Jest to zasługa zarówno subiektywnie bardziej elastycznego silnika, jak i szerszej owiewki z dużą szybą. W ramach opcji można ją wymienić na jeszcze wyższą o 90 mm.

Tagi: test | Yamaha

Oceń artykuł:

--

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij