Motocykl poleca:

Yamaha TDM 850

Poleć ten artykuł:

Choć Yamaha TDM 850 była udanym motocyklem, w Polsce nie została doceniona. Jej zalety dopiero teraz zostały u nas zauważone.
yamaha-tdm-850-motocykl-uzywany-13.jpg Zobacz całą galerię

Trochę enduro, nieco turystyka, mnóstwo uniwersalności i szczypta sportu – tak w skrócie można opisać TDM-a 850. Debiut tej Yamahy przypadł na 1991 rok i maszyna od razu znalazła sporo zwolenników. Wprawdzie niektórzy drwili, że przód przypomina żabę, ale ich sceptycyzm rozwiewał się po przejechaniu kilkunastu kilometrów. Pozycja jeźdźca na TDM-ie była wygodna, motocykl prowadził się bardzo dobrze i – a to było główne założenie konstruktorów – dostarczał wiele przyjemności z jazdy. Kufry nie miały dużego wpływu na własności prowadzenia. Niebawem modne stało się montowanie wielgachnego topcase’a.

 

Bardzo przydatny bajer – regulacja odległościklamki hamulca od rączki kierownicy.
Twardość tylnego amortyzatora można łatwo zmienić.Wystarczy przekręcić specjalne pokrętło (strzałki).
Najpierw po prawej stronie kokpitu był wskaźnik  temperatury, od 1999 roku  umieszczono tam wskaźnik poziomu paliwa.

Najpoważniejszym mankamentem dwucylindrowego silnika o mocy 78 KM były wyraźne szarpania przy zmianie obciążenia. Drugim minusem okazała się paliwożerność. Teoretycznie TDM 850 zużywał średnio 6,5 l/100 km, ale w praktyce przy konkretniejszej jeździe łykał nawet ponad 8 litrów. A to przy turystycznym zastosowaniu oznaczało wizytę na stacji benzynowej co około 200 km. Wielu użytkowników radziło sobie z tym, ustawiając iglice w gaźnikach w najniższym położeniu, mimo że taka usługa w serwisie nie była tania. Praktycznie wszystkie TDM-y, które zostały sprowadzone z Niemiec, mają tę regulację już zrobioną. To obniżało pijaństwo „850” o dobry litr. Znikała również wtedy dziura mocy między 4000 a 5000 obr/min.

historia TDM-a 850

1991
Mocno zmodyfikowany, 78-konny silnik od Yamahy XTZ 750 i kontrowersyjna stylistyka z wyłupiastymi reflektorami, która nie wszystkim się podoba.

1993
Tłumik chromowany, a nie lakierowany na czarno. Silnik i rama jaśniejsze.

1994
Zmiana wodzików i wałków w skrzyni biegów oraz inny kosz sprzęgła, aby wyeliminować odgłosy przy zmianie przełożeń.

1996
Duże zmiany – w ramie jest teraz 80-konny silnik od szosowego TRX-a 850 z czopami wału przestawionymi o 270O. Przyjemniejsza dla oka stylistyka. Zbiornik paliwa większy o 2 l. Inne są czujnik położenia przepustnic i układ zapłonowy (niższe zużycie paliwa). O 5 mm krótszy rozstaw osi (1470 mm), golenie teleskopów mają 43, a nie 41 mm średnicy.

2002
Zupełnie zmieniona wersja TDM 900. 86 KM, 40 600 zł.
 

 

Tagi: Yamaha | TDM 850 | używane

Oceń artykuł:

3.8

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij