Motocykl poleca:

Yamaha XJR 1200/1300 2003

Poleć ten artykuł:

Posiadacze XJR 1200 są szczęściarzami. Ich motocykle to niemal ideały. Drobnych niedoróbek w podwoziu nikt im nie ma za złe. Liczy się potężny moment silnika i ponadczasowy wygląd. Komu moc wydaje się zbyt mała, ma do dyspozycji nowszy model XJR 1300.
Zobacz całą galerię

Jeżeli ktoś decyduje się na tak dużą maszynę, z taką pojemnością i świadomie rezygnuje z „plastików”, z pewnością zrobił to z przekonania. Na temat wyboru Yamahy XJR 1200 się nie dyskutuje, ją się po prostu kupuje. Od chwili debiutu w 1995 roku motocykl sprzedaje się całkiem nieźle i jeżeli można wierzyć zapewnieniom dotychczasowych użytkowników, niewielu żałuje tego kroku. Sercem ważącej dobre 250 kg maszyny jest chłodzony powietrzem, czterocylindrowy zespół napędowy o pojemności 1188 cm3, który jest znany miłośnikom tej marki z modelu FJ 1200. Długa kariera pozwoliła wyeliminować niemal wszystkie wady silnika. Czterocylindrowiec dobrze ciągnie już przy niskich obrotach, zapewnia dużą rezerwę mocy podczas wyprzedzania i pozwala na płynną i dynamiczną jazdę, bez częstej zmiany biegów, nie sprawiając przy tym wrażenia wysilonego. Takiej charakterystyki użytkownicy XJR na pewno nigdy nie przestaną chwalić. Problemy pojawiły się tylko w kilku egzemplarzach. W głowicy silnika, w miejscu wyprowadzenia przewodu doprowadzającego olej, mogły pojawić się wycieki. Yamaha usuwała usterki także po upływie gwarancji w ramach rękojmi. Od roku 1998 stosowano już pierścienie uszczelniające o przekroju prostokątnym oraz zmodyfikowaną uszczelkę głowicy.



     
Widok tych zegarów ucieszy każdego zwolennika japońskiej klasyki. Pomiędzy obrotomierzem i prędkościomierzem – wskaźnik poziomu paliwa.
W wersji SP i w modelach późniejszych montowano tylne amortyzatory renomowanej firmy Öhlins. 
Za często krytykowane nieporęczne prowadzenie XJR 1200 była odpowiedzialna zbyt szeroka (130 mm) przednia opona.  

Jeżeli przy normalnym sposobie jazdy ślizga się sprzęgło, to Yamaha oferuje w swojej ofercie wzmocnioną sprężynę talerzową. W pierwszych dwóch latach wymieniano ją w ramach gwarancji, a potem rękojmi. Kierowcy, którzy podrasowali silnik, powinni zamontować wzmocnione sprzęgło z sześcioma sprężynami. Ta pozornie niewielka zmiana gwarantuje, że wszystko będzie działać poprawnie. XJR 1200 była oferowana w Niemczech wyłącznie w wersji o mocy 98 KM. Jeżeli ktoś chce mieć większą moc, może to uzyskać, montując króćce ssące FJ 1200 wraz z zestawem Dynojet Kit i filtrem K&N. Zmiany pozwalają wycisnąć z czterocylindrowca nawet 125 KM.

Yamaha prezentuje się dużo gorzej, gdy oceniamy ją pod kątem jakości podwozia. Nawet motocyklowi turyści skarżą się na zbyt miękki widelec. Specjaliści wypróbowali cztery twardsze pary sprężyn, z których te pochodzące od Technoflexa i WP okazały się najskuteczniejsze. Tylne elementy resorująco- tłumiące są dla odmiany zbyt sztywne. W efekcie i przy jeździe solo, i z pasażerem nie ma odpowiedniego wyważenia między przednim a tylnym zawieszeniem. Na kiepskich drogach staje się to naprawdę nieprzyjemne. Wyjściem wydaje się zakup elementów resorująco- tłumiących firmy WP lub Öhlins.

Wielu kierowców krytykuje montowaną seryjnie przednią oponę o wymiarze 130. Wchodzenie w zakręt jest raczej oporne, a przy hamowaniu, gdy motocykl jest pochylony, moment podnoszący może sprawić nieco problemów. Większość kierowców decyduje się na zestaw przód 120, tył 170. Bridgestone oferuje oponę o tym wymiarze pod nazwą BT 57, sprawdzającą się w szybkiej jeździe, w turystyce i na mokrej nawierzchni. Dla osób lubiących mieć z tyłu nieco szerzej, Bridgestone też ma w programie odpowiednią oponę o wymiarze 180.


   
Nisko zamocowane podnóżki zapewniają wygodną pozycję pasażera. Można było to osiągnąć dzięki odpowiedniemu poprowadzeniu tłumików.
Równie piękny, co mocny i trwały czterocylindrowiec Yamahy. 

Jeżeli chodzi o zużycie paliwa, to uległo ono niewielkiej zmianie. Właściwie położenie rączki gazu określa, czy zużycie paliwa będzie na poziomie 6 czy też 12 l/100 km. Co się zaś tyczy wyposażenia, śmiało można nazwać je spartańskim. Dźwignia hamulca nie ma mechanizmu regulacji, a w widelcu nic nie daje się ustawić.

W 1999 roku XJR 1200 została zastąpiona przez XJR 1300. Pojemność silnika powiększono do 1251 cm3. Moc maksymalna w wersji niemieckiej wzrosła dokładnie o 1 KM, do 98 KM osiąganych przy 8000 obr./min. Wprowadzone zmiany dotyczyły nie tylko silnika ale również krytykowanych do tej pory amortyzatorów i hamulców. W modelu 1300 SP tylne koło jest resorowane za pośrednictwem amortyzatorów firmy Öhlins, a hamulce wywodzą się bezpośrednio z modelu YZF 1000 R.

Kto zdecyduje się na zakup motocykla sprowadzanego na przykład z Francji, doceni większą moc 106 KM. Mimo że może to zaniepokoić dotychczasowych kierowców XJR 1200, dla chętnych na zakup tej maszyny jest to dobra wiadomość zachęcająca ich do czynu. Jedno jest pewne: z wprowadzeniem modelu o większej pojemności zmieni- ły się ceny motocykli używanych.

Przy zakupie XJR trudno jednoznacznie wskazać miejsca, w które należałoby spojrzeć. Oprócz wymienionych wyżej nieszczelności uszczelek głowicy i ślizgającego się sprzęgła, kontrolny rzut oka powinien być skierowany na lakierowane elementy. Niektórzy z użytkowników często krytykowali stan lakieru, przede wszystkim na zbiorniku paliwa.

Na naszym rynku używanych XJR-ów jest jak na lekarstwo, więc wystawiony do sprzedaży motocykl zwykle szybko zmienia właściciela. Model XJR 1200, wyprodukowany w 1995 roku, z przebiegiem 21 000 kilometrów to wydatek niecałych 13 000 złotych. Modele nieco młodsze, wyprodukowane np. w 1996 roku, z porównywalnym przebiegiem – odpowiednio 33 000 km i 36 000 km, można kupić za 16 000 złotych. Kto zdecyduje się na zakup Yamahy XJR 1300 z roku 2001, kupionej przez poprzedniego właściciela u dealera w Polsce, z przebiegiem zaledwie 2500 km, musi liczyć się z wydatkiem co najmniej 27 000 zł.

Tagi:

Oceń artykuł:

3.3

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij