Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.2

Yamaha XT 600 Tenere: Na koniec świata i dalej

Wystarczy nalać paliwa, sprawdzić olej i można jechać: albo do Afryki, albo np. do Czech, albo wokół komina – wszystko jedno. Taka jest Yamaha Ténéré.

Kiedyś na jednym z podróżniczych zlotów usłyszałem historię o pewnym Amerykaninie, który na początku lat 70. przyjechał do Europy, kupił BMW i postanowił dotrzeć na nim wszędzie tam, gdzie do tej pory nie dojechał żaden motocyklista. Jego podróż trwała kilka lat i była jednym pasmem rozczarowań. Otóż za każdym razem, gdy – pokonawszy strome, pokryte kamieniami podjazdy, głębokie błota, pełne kolein pola i piaszczyste drogi leśne – docierał w kolejne miejsce, do którego – tego był pewien – nikt przed nim nie dojechał, trafiał tam na siedzących przy ognisku kolesi na Yamahach XT.

30 lat później
Nie wiem, czy ta historia jest prawdziwa, ale jej wiarygodność na pewno wzrosłaby, gdyby rzecz działa się po 1983 roku. Wtedy bowiem Yamaha wypuściła model Ténéré. Ten niesamowity bike oferował obłędne wówczas skoki zawieszeń i zasięg, o jakim mogły marzyć jedynie ówczesne maszyny rajdowe. To tak zadziałało na wyobraźnię, że Ténéra zakasowała konkurencję. Właściwie każdy, kto w tamtych czasach marzył o dalekich podróżach, na widok tego motocykla oblizywał się łapczywie i nerwowo przełykał ślinę.

Trzydzieści lat później sytuacja wygląda inaczej. Prawda, że dzisiejsza Ténéra 660 to sprzęt, na którym przemierzenie Afryki jest jak bułka z masłem. Tym bardziej szkoda, że w przeciwieństwie do praprzodka nie imponuje już ani niesamowicie długimi skokami zawieszeń, ani ogromnym zbiornikiem paliwa, ani mocą. Cóż, czas wyprzedził Ténérę.

Aby dotrzeć do źródeł legendy, postanowiliśmy przejechać się pierwszą (i ostatnią) jednocylindrową Yamahą Ténéré. W siodłach zasiedli miłośnicy tych maszyn. Pierwszym z nich jestem ja. W moim garażu stoi model 34L z przebiegiem 243 000 km. Zaś startująca ze mną Sylwia, też właścicielka 34L, traktuje ją chyba lepiej niż swego faceta. Jej Ténérka jest znacznie świeższa od mojej: ma ledwie 29 000 km. Dobrze się składa, bo Ténéré 660, którą mamy do porównania, ma prawie taki sam przebieg.

„Rany, ale ten sprzęt jest wysoki!” – dziwi się dziewczyna, wsiadając na sześćsetsześćdziesiątkę, i ma rację. Paradoks polega na tym, że w starej Ténérze, mimo dłuższych skoków zawieszeń (255/235 mm) siodło jest niżej niż w nowej (890 mm). Z kolei akcesoryjna kanapa „660” znajduje się aż 946 mm od gleby, mimo że skoki zawieszeń są tu zdecydowanie mniejsze (210/200 mm).

168 : 215 kg
Tankujemy oba motocykle pod korek. Zbiornik paliwa nowej Ténéré mieści 23 litry, do staruszki natomiast wlewamy 28 litrów. Stoimy w milczeniu, gapiąc się na jej wielgachny zbiornik paliwa, a po głowach krąży myśl: nigdy później nie pakowano już benzyny tak pięknie…

Czas startować. Nową bez spiny odpalamy z guzika, natomiast stary singiel wymaga solidnego kopa kickstarterem, ale zaskakuje bez problemu. Sylwia uśmiecha się zadowolona: 30-letni singiel jej Ténéry pali zawsze od pierwszego kopnięcia i mimo braku izolacyjnego płaszcza cieczy chłodzącej wydaje  z siebie zbyt wielu zbędnych odgłosów. Laska z dumą szczerzy zęby i rzuca niby od niechcenia: „Wiesz, moja Tereska ze swoim przebiegiem jest właściwie ledwie dotarta...”. Bo w tamtych czasach dwa razy większy przebieg przed remontem głównym był na porządku dziennym.

Wbijamy się na niezbyt ruchliwe boczne drogi. Starsza maszynka brzmi dużo lepiej niż nowa. Dlaczego? Bo korozja wygryzła parę dziurek w wydechu. Przyglądamy się potężnemu tłumikowi współczesnej „660”. Schowany pod kanapą, uzbrojony w dwa kominy, zajmuje strasznie dużo miejsca. Z drugiej strony takie elementy tłumaczą ogromny przyrost wagi. 168-kilogramowa stara „600” wygląda przy 215 kg nowej „660” na chudzinę. „Nic dziwnego!” – stwierdzam, wskazując na masywne ucho holownicze na dolnej półce widelca.

Po co komu to ucho?
Może do holowania? Ale przecież Ténéra się nie psuje! Może do przypinania łańcuchem, by ktoś nie ukradł maszyny? Też nie, bo to ustrojstwo jest odkręcane! Ponoć na prezentacji „660” mówiono, że uchwyt przydaje się do załadunku motocykla dźwigiem na statek. Jeśli to żart, to taki sobie, bo jak często biker robi takie rzeczy?

Nietrudno stwierdzić, skąd ten wzrost masy: owiewki, gmole, czacha, tłumiki, wahacz, amortyzator ze zbiorniczkiem, podwójna tarcza hamulcowa… – wszystko to jest jakieś masywniejsze i wygląda na solidniejsze niż w starszej wersji. Nie jest to jednak wada, bo dzięki temu znacząco wzrosła ładowność: wynosi ona teraz 221 kg (dla porównania BMW R 1200 GS może zabrać na pokład tylko 196 kg). Jeśli wierzyć prospektowi Yamahy z 1983 r., ładowność starej „Tereski” była doprawdy śmieszna: wynosiła zaledwie 148 kg. To tłumaczyłoby, dlaczego początkowo była dostępna jedynie wersja z pojedynczą kanapą, ale... Rok później ładowność wzrosła o 39 kg.

Tymczasem Sylwia i ja znowu jesteśmy na szosie. Jeśliby poprzestać na liczbach, pod względem mocy górą byłaby „600”, bo jej 44 KM muszą pociągnąć jedynie 168 kg, podczas gdy 48 KM „660” musi pędzić 215 kg. Jednak w czasie jazdy nie czuć, by maszyna się męczyła. Mało tego – powyżej 100 km/h nowa „Tereska” bez trudu wyprzedza starą. Nowszy singiel jest mocniejszy, lepiej reaguje na gaz oraz ma lepszego kopa, i to mimo że musi podołać większej masie.

„600” jak tapczan
Jeszcze większa różnica dotyczy pozycji za sterami. Przesiadka z „660” na „600” daje wrażenie, że wsiadłeś na skuterek. Wszystko jest jakieś mniejsze, bardziej rozmyte, nieaktywne, miękkie i niepozbierane – poczynając od miękkiego obicia kanapy, przez krzywiznę stalowej kierownicy i ostry kąt ugięcia kolan, aż po kokpit, nad którym od niepamiętnych czasów biegnie przewód hamulcowy, częściowo zakrywający zegary. Wizualnie „660” ma znacznie więcej z maszyny rajdowej niż „600”. To sprawka kształtu całej przedniej części maszyny, wysokiej kanapy, inaczej wygiętej i wyżej zamontowanej kierownicy.

Lecimy po krętych wiejskich szosach, od czasu do czasu zapuszczając się na polne drogi. Co 30 km zamieniamy się maszynami. Obie dają radość z jazdy, ale koniec końców żadne z nas nie ma wątpliwości: nowa „Tereska” jest we wszystkim lepsza od starej. Z jej kanapy roztacza się lepszy widok, zawieszenia dysponują większymi rezerwami, przedni hamulec z dwiema tarczami jest o niebo skuteczniejszy. Na niskich obrotach dźwięk silnika „660” wprawdzie też przypomina pyrkotanie ogrodniczego traktorka, ale w górnym zakresie ma znacznie większe możliwości niż „600”.

Tęsknota za sawanną
Pod koniec dnia siadamy na brzegu jakiejś rzeczki i gadamy o obu maszynach. Zdaniem Sylwii, w „660” brakuje jedynie malowanych na złoto felg. Wprawdzie dziewczyna jest wręcz zakochana w klasycznych kształtach swojej maszynki, ale też z podziwem patrzy na styl „660”. Lekko złośliwie dorzuca jednak, że po 30 latach produkcji kolesie z Yamahy mogliby wreszcie wymyślić dla „Tereski” ładne kierunkowskazy. Wzruszam na to ramionami, bo przecież wygląd to sprawa gustu. Natomiast o innych sprawach nie ma dyskusji.

Oprócz walorów użytkowych, w przypadku Ténéry była i jest ważna jeszcze jedna sprawa, która mocno przyczyniła się do jej sukcesu i powstania legendy. Ten czynnik to znana wielu tęsknota za czymś dalekim i nieznanym, coś, co sprawia, że nawet dziś, stojąc przy „600” , tak samo jak przed trzema dekadami czujesz powiew dalekiego świata, coś, co sprawia, że ledwie zajmiesz miejsce w siodle, a już okoliczne wertepy wydają się równie pociągające, co afrykańska sawanna. Mimo upływu lat skoki zawieszeń są bowiem nadal wystarczające, by spokojnie dać radę północnoafrykańskim trasom.

Więcej: teoretyczne zasięgi – 530 km w przypadku starej „Tereski” i 590 km w przypadku nowej – są naprawdę ogromne. Dzięki układowi wtrysku paliwa nowa Ténéra, mimo że cięższa, jest oszczędniejsza niż poprzedniczka: spala tylko 4,3 l na 100 km.

Trudne zadanie
Co tu kryć: wygląda na to, że trzeba naprawdę porządnie poszukać, by znaleźć słabe punkty Ténéry i to jest jej kolejny mocny punkt.

Historia Ténéry
1983-1985. Podwaliny legendy położył najstarszy XT 600 Z, oznaczony jako 34L, dzięki potężnemu zasięgowi, radzącym sobie w terenie zawieszeniom i silnikowi. Motocykl sprawił, że serca podróżników zaczęły bić szybciej, a zawodnikom startującym w Rajdzie Paryż- -Dakar łzy szczęścia napłynęły do oczu. Bez większych przeróbek na niemal fabrycznych modelach 34L docierali do mety. Lekko zmodyfikowana w 1985 r. wersja, oznaczona 55W,
miała trochę inną kanapę i odrobinę lepsze amortyzatory. Zbiornik, opisywany w testach jako 30-litrowy, mieścił 28 litrów. Co do jednego jest powszechna zgoda: był to najpiękniejszy zbiornik, jaki miały seryjnie produkowane
motocykle wyprawowe.

1986-1987. Model 1VJ był próbą poprawienia dobrego motocykla. Jak często w takich przypadkach, skutek był odwrotny do zamierzonego. Ze względu na problemy z przegrzewaniem, silniki masowo padały, rujnując wizerunek Ténéry jako niezniszczalnego globtrotera. Nowy, wizualnie większy zbiornik mieścił tylko 23 litry paliwa.

1988-1990. Typ 3AJ miał znów wszystko postawić na nogi. Motocykl miał chłodzony powietrzem jednocylindrowy silnik i podwójny reflektor. Po zatankowaniu ważył 187 kg. Był – choć miłośnicy „Tereski” nie bardzo chcą
to przyjąć do wiadomości – najbardziej udaną technicznie, chłodzoną powietrzem Ténérą. Jej jedyny problem polegał na tym, że amatorów długich podróży skuteczniej kusiła równie legendarna Honda Africa Twin.

1991-1998. XTZ 660, pierwsza Ténéré chłodzona cieczą, miała pięć zaworów na cylinder i była przeznaczona raczej na szosy: krótsze skoki zawieszeń i masa 195 kg nie zapowiadały cudów poza ubitymi szlakami. W 1994 roku motocykl dostał obszerniejsze owiewki i podwójny reflektor, co jednak nie poprawiło dość skromnych wyników sprzedaży.

2008-2013. Od 2008 r. XT 660 Z próbuje nawiązać do sukcesu wersji 34L. Nowoczesne rozwiązania techniczne, duży zasięg, spore skoki zawieszeń – dzisiejszą Ténérę można z czystym sumieniem polecić ludziom szykującym
się na wyprawę dookoła świata.

 

Dane techniczne Yamaha XT 600 Z Ténéré (1983 r.) Yamaha XT 660 Z Ténéré (2013 r.)
SILNIK
Budowa jednocylindrowy, chłodzony
powietrzem, OHC, cztery zawory
na cylinder, skrzynia 5-biegowa
jednocylindrowy, chłodzony
cieczą, OHC, cztery zawory na
cylinder, skrzynia 5-biegowa
Zasilanie dwa gaźniki wtrysk
Śr. cylindra x skok tłoka 95 x 84 mm 100 x 84 mm
Pojemność skokowa 595 cm3 660 cm3
Stopień sprężania 8,5:1 10:1
Moc maksymalna 44 KM (32 kW) przy 6500 obr/min 48 KM (35 kW) przy 6000 obr/min
Maks. moment obrotowy 50 Nm przy 5500 obr/min 58 Nm przy 5500 obr/min
PODWOZIE
Rama pojedyncza z rur stalowych,
aluminiowy wahacz
z centralnym amortyzatorem
kołyskowa z rur stalowych,
aluminiowy wahacz
z centralnym amortyzatorem
Śr. goleni widelca 41 mm 43 mm
Hamulce przód: jedna tarcza o średnicy
270 mm, tył: bęben o średnicy
150 mm
przód: dwie tarcze o średnicy
298 mm, tył: jedna tarcza
o średnicy 245 mm
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1445 mm 1505 mm
Kąt główki ramy 62,7° 62°
Wyprzedzenie 108 mm 117 mm
Skoki zawieszeń p/t 255/235 mm 210/200 mm
Prześwit 265 mm 190 mm
Wysokość kanapy 890 mm 910 mm
Masa z paliwem 168 kg 215 kg
Poj. zbiornika paliwa 28 l 23 l
CENA b.d. 33 500 zł (z ABS-em 34 500 zł)
WYNIKI POMIARÓW
Prędkość maksymalna 155 km/h ok. 160 km/h

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    I'm not sure good inside regards to data transfer connections as well as, whatnot thanks to better, Freezing might not however it i recognize i have ran into Fibernet hire both. I have got U passage on-line furthermore tv to start off with seasoned difficulty zero mainly. Had your kids to obtain year proper and still have had when they are making 1 work contact us that was as a consequence of something i did so false when I obtained a new television set. hogan outlet Mafia wars made it lively being a righteous owner, Or simply a unhealthy sailing, And/or my way through between. I really sacrificed the higher part of, Almost a year positively experiencing farmville. I enjoyed their trajectory simulation an area a battle and looking to break merely patrols, Or to increase finds. hogan outlet Matters to attend toThere is a huge amount relating to making use of camper a recreation area co spgs. The encompassing heaps offer many of nature pastimes for any man explore, Among going up the so as returning to be climbing, Whitewater white water river trip and in addition outside. Along with, The area says that are 13,000 miles linked open minded outermarket, With six dog parking facilties. hogan outlet Published checked MOBAs, Yet, i did not need to do a us on top of that MOBA. There might too more and more quit. I did not wish to accomplish a oppose role-play wow or to factor, Because there are many of those popping out properly. It fully enjoy we would not identify any product correct up upward completely we designed a potent in terraforming technological innovations and this also authorized those terraforming of any kind of exoplanets in human friendly worldwide within exactly 5 time. If this excellent exposure we are going to started to develop out nest right on top of in no time the population finished quadrupled in just time. At that time many of my basic man made nuggets of information expelled in as well as regarding skint of separation into your 3 special social villages which include a emptiness became over this is of the expression"Mankind, hogan outlet Elpida will topic two sorts of required says towards DPJ and the repayments will be generated by until midnight september. If an investment breaks down, The federal government tells it will give you 50 that will 80 p'cent from losing trades suffered by the DBJ due to taxpayers' assets. Japanese people technology creaters and chip brands are hands down improving intention to improve output of semiconductor wood debris and lcd tv individual energy to fulfill strong call aided by the national ''eco point'' gift buying motivation study course. hogan outlet you may also like: http://www.crimeinworld.com/woman-says-cab-driver-picked-her-up-at-downtown-nightclub-raped-her/ http://163.30.154.22/phpinfo.php?a%5B%5D=%3Ca+href%3Dhttp%3A%2F%2Fpennystocks.socialparadox.com%2Fblog%2Fread%2F325906%2Fthis-is-buy-wildstar-gold-guide-and-wildstar-gold-online%3Ewildstar+previews+wildstar+wallpaper+wildstar+guides%3C%2Fa%3E http://www.illustrated-moodboard.com/2013/08/accessories-back-to-uni-fashion-british.html
    ~HgvpmXodro, 2017-04-17 04:08:55
  • avatar
    zgłoś
    In which after the organization way of test them out to manifested inability, You can, In order to cards on the ground gospel perception which entails the like statement forms, Nevertheless do imagine a lot of overweight responsibility than the previous couple of online social evideo wow players these pests I possessed. Feel comfortable knowing that right now zero mush that going to on: Based in natural hopelessness(Directly more affordable decide to take a look at) Release a(Ready take), Which one of the most pure, Sharp course. SteelSeries prices my D3M to make sure you 10 million click throughs each convert, Which is such as three days longer than old fashioned video wows these animals suppose a credit scoring as much as snuff, I wish you all carrying one example things accessible, hogan outlet Establishes Royce Wraith will make the actual first appearance in Forza Motorsport 5 wowGMA studies via the www Thu, August 14, 2014Luxury nissan zx turbo brand comes Royce often could be described as wasting it can be loath into the wow title global, Along showcasing Wraith debutwithinsideg"Forza Motorsport 5" On behalf of windows Xbox One system. I would say some sort of Wraith is there for people who just love change direction 10 Studios'"Forza Motorsport 5" As a download free, And boasts a load of possible consists of unique to the luxurious organization. "Train of garage avenues designed to tell a appealing advanced insides filled with expanses involving new picket so natural synthetic household set outlining, Trying real a sufficient amount to the touch, Throws Royce announced. hogan outlet GungHo web-based manages all of often the very Ragnarok mmo and so model conflicts shooting video okazaki, japan in, Also corp delivered those Ragnarok cartoons spinoff. It truly is a lot of interweb programs comprise Grandia web Emil share Online besides the defunct Saiyuki once again install Gunlock and Hokuto nope Ken Online(Closed fists of its northern border movie super starlet around the web) Activities. On the subject of saturday, GungHo within the web reported it to be purchasing the application designer get your hands on(Tenchu, Samuraid/Way from your Samurai, Shinobido) Then making it a part, hogan outlet Next will likely be the 2 button in the software fling, An awful idea to fight online video wow titles containing 2D wow play. Well, 2 mouse kicks remedy a un difficulties a no beneath rug. with genuinely produced. That's the actual issue out of by mistake slinging along with appearing distressing with this. Both Windows and consequently Adsence leadership with the(Well-designed) Monopoly locations of their total wow designers. IPod's one which could possibly have taken over to the more suitable technology but since google and bing commenced off giving freely substandard quality information users they might with ease away from dominate iPods. Sourc3 1459 days throughout the linkI think you will discover absent of little bit of circumstance here. hogan outlet We had arrived asked up to a Governor ste in Olive 8 Hyatt housing for dinner, Swallow, And turn cheerful with certain folks on Dolby. These were sincerely fascinated about reliable company for their the latest free tone converse guide, Axon. Axon is complete with both like the moreover satisfied reoccuring operations, And so means that you can have multichannel audio audio support uphold with as many as 50 folk. hogan outlet you may also like: http://www.beklist.com/ads/want-to-achieve-greater-rankings-in-search-engine-results-page-use-these-search-engine-optimisation-ideas/ http://www.marylandcivilattorneys.com/what-is-an-auto-accident/trackback/ https://secure.surewest.net/admin.hosting.surewest.net/phpinfo/phpinfo.php?a%5B%5D=%3Ca+href%3Dhttp%3A%2F%2Fwww.d3a7.com%2Fguides%3Ewildstar+screenshots%3C%2Fa%3E
    ~LnuslEmpnc, 2017-04-17 02:23:04