Motocykl poleca:

Yamaha YZF-R3 - do trzech razy sztuka

Poleć ten artykuł:

Rynek trzysetek zagęszcza się. Do Kawasaki i Hondy właśnie dołączyła Yamaha z modelem YZF-R3. Ten sprzęt fajnie się prowadzi i znakomicie wygląda. Będzie hit?

Zobacz całą galerię

Gdy pod koniec 2013 r. Yamaha zastrzega znak towarowy R3, dziennikarze gubią się w domysłach. Czy nowy bike będzie trzycylindrową maszyną sportową zbudowaną na bazie MT-09? Lekka, z dużym kopem w każdej sytuacji, a do tego do kupienia za niezłe pieniądze? A może to będzie „300”, coś podobnego do Kawasaki Ninja 300? Przecież takie motocykle cieszą się olbrzymią popularnością na rynkach w Indiach, Azji Południowo-
-Wschodniej i Ameryce Południowej, rządząc tam w statystykach sprzedaży. W Europie ten sprzęt celnie wpasowuje się w prawo jazdy kategorii A2, mimo to u nas nie jest zbyt popularny.
Dzisiaj wiemy wszystko:
R-trójkę napędza rzędowy twin o pojemności 321 cm3, wypełniając lukę między YZF-R 125 i YZF-R6. W przeciwieństwie do tych dwóch maszyn sportowych, R3 ma pogodzić cechy przecinaków z komfortem i funkcjonalnością na co dzień.
Już wygląd R-trójki wypowiada wojnę konkurencji. Na pierwszy rzut oka widać, że to Yamaha serii R i trudno pomylić ją z jakąkolwiek inną maszyną, szczególnie w malowaniu w Race-Blu. Wysokość kanapy na poziomie 780 mm to wynik taki sobie, a połówki kierownicy zamocowane nad półką widelca umożliwiają przyjęcie wygodnej, turystyczno-sportowej pozycji ze znośnym kątem ugięcia nóg. Nawet jeśli masz ponad 180 cm wzrostu, znajdziesz tutaj wystarczająco dużo miejsca. Jedynie wsporniki lusterek mogłyby być trochę dłuższe.
Jadę przez miasto, co dzięki ergonomii oraz niewielkiej masie (169 kg z wachą pod korek) jest czystą przyjemnością. W dużej mierze to zasługa skonstruowanego całkowicie od podstaw rzędowego twina. Przy 3000 obr/min silnik reaguje na gaz płynnie, bez wkurzających wibracji, a sprzęgło i skrzynia biegów pracują przyjemnie lekko. Nie spodziewaj się jednak, że twin o pojemności 1/3 litra, na niskich obrotach demonem przyspieszeń. Od 7000 obr/min jednostka napędowa dokłada naprawdę ostro do pieca i przyspiesza, aż wskazówka osiągnie 12 000 obr/min. Potem emocje spadają, dynamika również. Dlatego przełączaj biegi często i szybko, a silnik kręć wysoko.
R3 składa się w winkle szybko i nie wymaga użycia wielkiej siły. W złożeniu prowadzi się stabilnie i precyzyjnie, na co wpływ mają fabryczne Micheliny Pilot Street (o szerokości z przodu 110, z tyłu 140 mm). Te gumy powodują, że prawie nie czujesz momentu prostującego podczas hamowania w zakręcie.
W drodze na tor Calafat mam okazję przejechać się autostradą. Ochrona przed pędem powietrza jest dobra, a dzięki długiemu przełożeniu szóstego biegu R3 rozpędza się do 160 km/h. Tor potwierdził moje wcześniejsze wrażenia: Yamaha pokonywała okrążenia płynnie i stabilnie. Oprócz napięcia wstępnego sprężyny amortyzatora, brak innych regulacji, a ich ustawienie jest bliższe komfortowi niż sportowej charakterystyce.
Jedyną rzeczą, do której się przyczepię, jest za słaby moim zdaniem przedni hamulec. Jego okładziny wgryzają się w tarcze o sporej średnicy 298 mm, ale robią to zdecydowanie za słabo. Jeśli chcesz zahamować skutecznie, musisz z całej siły ścisnąć klamkę. Fajne jest to, że seryjny ABS pomoże ci w tej pracy.
Na bank spodoba ci się kokpit z dużym analogowym obrotomierzem i cyfrowymi informacjami o przejechanym dystansie, poziomie paliwa, średnim zużyciu paliwa itp. Masz też do dyspozycji wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej, a nawet regulowany shiftlight.
Za 22 900 zł ( cena z czerwca 2015) dostajesz sprzęta świetnie wyglądającego i znakomicie jeżdżącego. Nie jest on tak ekstremalny, jak inne sportowe Yamahy, i znakomicie nadaje się do jazdy na co dzień.

Dane techniczne Yamaha YZF-R3
SILNIK
Budowa dwucylindrowy, czterosuwowy, rzędowy, wałek wyrównoważający, rozrząd DOHC, wałki rozrządu napędzane łańcuchem, cztery zawory na cylinder, smarowanie z suchą miską olejową, wtrysk paliwa, średnica gardzieli 32 mm.
Przeniesienie napędu mechanicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre, skrzynia 6-biegowa, łańcuch.
Śr. cylindra x skok tłoka 68 x 44,1 mm
Pojemność skokowa 321 cm3
Moc maksymalna 42 KM (31 kW) przy 10 750 obr/min
Maks. moment obrotowy 30 Nm przy 9000 obr/min
PODWOZIE
Rama grzbietowa, ze stali, silnik jako element nośny.
Zawieszenia przód – widelec teleskopowy, średnica goleni 41 mm, tył – mocowany bezpośrednio do wahacza centralny amortyzator, regulowane napięcie wstępne sprężyny, centralny amortyzator z systemem dźwigni, regulowane napięcie wstępne sprężyny.
Hamulce przód – jedna tarcza, średnica 298 mm, dwutłoczkowy zacisk, tył – jedna tarcza, średnica 220 mm, jednotłoczkowy zacisk pływający, ABS
Wymiary opon 110/70 ZR 17 / 140/70 ZR 17
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1380 mm
Kąt główki ramy 65 stopni
Wyprzedzenie 95 mm
Wysokość kanapy 780 mm
Masa z paliwem 169kg
Poj. zbiornika paliwa 14,5 l
Cena 22 900 zł (czerwiec 2015)

Tagi: Yamaha | R3

Oceń artykuł:

5.0

Motocykl OnlinePorady dla motocyklistów

Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów Porady dla motocyklistów
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij