Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.0

Zero FX ZF 5.7: Bohaterów prądem?!

Zero FX ZF 5.7 ma zalety innych sprzętów na prąd (niskie koszty utrzymania, niewielkie zużycie energii, ekologia). Zapewnia przy tym wielką radość z jazdy.

Ulokowana 88 cm nad ziemią kanapa i 30 cm prześwitu – to mówi samo za siebie. Spore są także skoki zawieszeń – 24 cm z przodu i prawie 23 cm z tyłu – oraz masa: 127 kg. Oto prawdziwa terenówka, którą od innych odróżnia to, że jest bardzo cicha. Wyprzedzani na polnych drogach rowerzyści słyszeli jedynie ciche bzyczenie i szum opon. Taki jest Zero FX ZF 5.7 – wyprodukowane w Kalifornii enduro na prąd.

Lekką maszynkę prowadzi się z dużym wyczuciem i daje ona sobą pewnie sterować. Ciąg jej silnika podczas przyspieszania jest miękki i obliczalny, terenowe kapcie IRC zapewniają dobrą trakcję, heble – precyzyjne dozowanie siły hamowania. Nawet podczas ciasnych nawrotów i w trakcie jazdy na stojąco po dziurawych odcinkach sprzęcik wzbudza pełne zaufanie. Szacunek należy się też za reakcję na gaz lub – precyzyjniej – na prąd.

Wszystko wydaje się tu bardzo proste, przynajmniej do momentu, gdy zmieniłem oszczędzający energię tryb Eco na tryb Sport. Teraz elektronika szybciej uwalnia pełną moc 45 KM.

Przyznam, że w tym momencie sprzęcik mnie zaskoczył. Gdy gwałtownie odkręciłem rolgaz, kamienie sypnąły się spod koła, a fotograf szalał ze szczęścia, cykacją fotkę za fotką. Mimo że nie słyszałem ryku silnika, czułem, jak tylne gumę zaczyna ryć podłoże. Jednak po około 5 metrach maszyna dała na koło, przód ostro strzelił w niebo, a ja omal nie spadłem z kanapy. Uff, tym razem się udało, niemniej 95 Nm generowane praktycznie od samego dołu może sprawić nieco kłopotu. To trochę tak, jakby startować litrowym przecinakiem, wkręcając go wcześniej na ok. 10 000 obr/min. Po ostrym starcie na tylne koło faktycznie trafi a 45 KM, czyli tyle samo, co np. w Hondzie NC 700 (patrz: wykres mocy na str. 67). Honda rozwija wprawdzie wyższe prędkości, za to sprinty na prostych są w wykonaniu Zero o wiele dynamiczniejsze: 2 sekundy z 60 do 100 km/h to dla niego drobiazg. Aby dotrzymać mu kroku, koleś na ścigaczu musiałby zredukować o bieg lub dwa.

W górnym zakresie prędkości obraz zmienia się diametralnie. Przy prędkości 133 km/h (na zegarze jest wówczas 145) elektronika mówi „stop”. Gdyby tego nie zrobiła, akumulator błyskawicznie zdechłby. Niestety, radość z ostrej jazdy szkodzi zasięgowi. Mam tego świadomość, więc robię chwilkę przerwy, by pooglądać maszynkę. Sprzęt ma aluminiową ramę oraz wahacz i jest porządnie wykonany. Za zasilanie odpowiada zespół dwóch ważących po 19 kg baterii, dających w sumie 5,7 kWh. Ich naładowanie do pełna trwa około 8 godzin. Dzięki zintegrowanym ładowarkom jest to możliwe także bez wyjmowania baterii.

Zasięg? Pobierając stałą moc 5,7 kW, można jechać przez godzinę, natomiast wykorzystując pełną moc – tylko około 10 minut. W praktyce wychodzi trochę więcej: przy stałej prędkości 88 km/h Zero przejedzie 71 km. Ja pokonałem jakieś 70-80 km, ale muszę dodać, że kilka razy poszedłem pełnym ogniem, by sprawdzić osiągi. Z jednej strony taki zasięg nie poraża, z drugiej zaledwie 4,5 sekundy trwa rozpędzenie ze startu stojącego do setki. Silnik jest praktycznie bezobsługowy – brak w nim oleju, świec zapłonowych, zaworów. Bezobsługowy jest też układ napędowy z paskiem zębatym. Ambitniejsi off-roadowcy mają możliwość przezbrojenia go w napęd łańcuchem.

Maszynka precyzyjnie pokonuje zakręty. Dzięki szerokiej kierownicy, małemu rozstawowi osi oraz niewielkiemu kątowi główki ramy (64°) na poręczność też nie ma co narzekać. Widelec upside-down firmy Fastace na oko nie wzbudza zaufania, niemniej jednak podczas jazdy reaguje poprawnie, łykając nawet duże i głębokie wyboje. Natomiast bezpośrednio zamocowany amortyzator pracuje trochę nierówno.

FX daje naprawdę dużo radości z jazdy, tyle że trwa ona krótko. Niedużo trzeba, żeby belki „wskaźnika paliwa” zaczęły gasnąć: jeszcze tylko dwie, jedna, pół… Zanim Zero ostatecznie się zatrzyma, po chwili na zebranie resztki sił może przejechać kilometr lub dwa. Akumulatorów lepiej nie rozładowywać do końca, bo to skraca im życie. Przy ostrożnym i umiejętnym ich traktowaniu producent obiecuje 2500 cykli ładowania i daje na to 2 lata (tyle trwa gwarancja). Chętnie byśmy to sprawdzili...

Alternatywne zera
Zero FX ZF 2.8 ma tylko jeden akumulator i kosztuje 9495 euro. Za ZF-a 5.7 śpiewają 11 995 euro. Czyli ZF 2.8 oszczędza kasę (2500 euro), ale też masę (107, a nie 126 kg; o 19 kg mniej). Niestety, te oszczędności przekładają się na zasięg (jest o połowę mniejszy) i moc (27 zamiast 45 KM).

Większe zasięg i kop oferują modele szosowe S i DS (na zdjęciu), dysponujące mocą 54 KM. Co ciekawe, mogą ich dosiadać posiadacze prawa jazdy kategorii A2, bowiem istotna dla homologacji moc ciągła wynosi tylko 22 KM. Pojemność akumulatorów w wersjach S i DS, tak jak w ZF, zależy od ich konfiguracji i wynosi 8,5 oraz 11,4 kWh, co powinno wystarczyć na ok. 200 km w ruchu miejskim. W zależności od akumulatorów S i DS ważą między 161 a 179 kg i kosztują 13 395 i 15 995 euro.

Dane techniczne Zero FX ZF 5.7
SILNIK
Budowa chłodz. powietrzem, bezszczotkowy, na magnesy stałe, odzyskiwanie energii, zintegrowana ładowarka 650 W, akumulator: litowo- jonowy, 56 cel, maks. pojemność 5,7 kWh, bezsprzęgłowy napęd bezpośredni paskiem zębatym.
Moc maksymalna 45 KM (33 kW) przy 3700 obr/min
Maks. moment obrotowy 95 Nm
Maks. prędkość obrotowa 6300 obr/min
PODWOZIE
Rama grzbietowa z aluminium
Zawieszenia przód – widelec upside-down, śr. goleni 43 mm, regulacja tłumienia do- i odbicia, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator, regulacja wstępnego napięcia sprężyny oraz tłumienia od- i dobicia.
Hamulce przód – jedna tarcza, śr. 221 mm, 2-tłoczkowy zacisk pływający, tył – jedna tarcza, średnica 221 mm, 1-tłoczkowy zacisk pływający.
WYMIARY I MASY
Rozstaw osi 1438 mm
Kąt główki ramy 63,9°
Wyprzedzenie 112 mm
Skoki zawieszeń p/t 240/227 mm
Masa w stanie gotowym do jazdy 127 kg
Ładowność 137 kg
Wysokość kanapy 881 mm
Czas ładowania ok. 8 godz.
Cykl szybkiego ładowania 1,5 h (95%)
CENA nieoferowany w Polsce
WYNIKI POMIARÓW
Prędkość maksymalna 133 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,5 s
Elastyczność 60-100 km/h 2,0 s
Błąd wskazań prędkościomierza prędkość rzeczywista  wskazania 46/93 km/h
50/100 km/h
Zużycie energii
Szosa 6,6 kWh/100 km
Teoretyczny zasięg na szosie 80 km

zobacz galerię

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij