Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
2.9

Żółwia robota: Test ochraniaczy pleców

Z ochraniaczami pleców jest jak z airbagami w samochodach: fajnie, gdy są, ale oby nigdy nie były przydatne. Testujemy 17 żółwi i kamizelek ochronnych.     

Jaki jest najlepszy ochraniacz pleców? Skuteczny – to jasne. Ale jak to osiągnąć? Co do konstrukcji zdania są podzielone. Np. Dainese, uznawane za firmę, która jako pierwsza poważnie podeszła do tematu, od dłuższego czasu wykorzystuje twarde skorupy. Chodzi o to, żeby punktowo działającą siłę rozprowadzić po jak największej powierzchni. Sztywna skorupa powinna ponadto chronić przed kontuzją np. w razie uderzenia w słupek lub krawężnik. Dainese powołuje się na swoje długoletnie doświadczenie wyścigowe, ale trzeba mieć świadomość, że na torze jeździ się wprawdzie bardzo szybko, ale ma on mało elementów podwyższających ryzyko kontuzji, takich jak krawężniki, słupki itp.

Inne firmy stawiają na sprężyste pianki. Ochraniacz pleców pracuje wtedy jak samochodowa strefa kontrolowanego zgniotu i rozprowadza energię w jak najdłuższej jednostce czasu. W przypadku żółwi tego typu siła uderzenia, która przenika przez ochraniacz, powinna rosnąć łagodnie.

Zgodnie z normą ochraniacz pleców o poziomie 1 ma prawo przepuścić na drugą stronę (czyli do korpusu bikera) średnio 18 kN z siły uderzenia. Ludzka kość może pęknąć już przy obciążeniu statycznym poniżej 10 kN). Na poziomie 2 wygląda to lepiej – ochraniacz może przepuścić maksymalnie 10 kN. Obrońcy normy 1 twierdzą, że dotyczy to bardzo ciężkiego wypadku, podczas którego jest oceniana zdolność ochrony pleców. Test polega na przeprowadzeniu symulacji uderzenia z prędkością około 20 km/h – przy czym energia nie jest rozpraszana na całą powierzchnię protektora, lecz przykładana do powierzchni wielkości karty kredytowej.

Naszym zadaniem było sprawdzenie na specjalnym stanowisku, jak wykres siły zmienia się w czasie. Im ów wykres ma bardziej płaski przebieg, tym lepiej. Jeśli popatrzeć na sprawę z biomechanicznego punktu widzenia, kości najczęściej łamią siły dynamiczne. Natomiast powolny wzrost siły daje szansę, że zadziała naturalna elastyczność kości – taką teorię głoszą zwolennicy stosowania miękkich pianek.

Jak przypasować ochraniacz? 

Wiele kurtek nie ma ochraniaczy pleców. Te w kieszeniach przeznaczonych na protektory to niekiedy cienkie piankowe wstawki, które nie zasługują na miano ochraniaczy. Jeśli chcesz czuć się bezpiecznie, musisz zapłacić ekstra. Pytanie tylko, co wybrać: ochraniacz wsuwany do specjalnej kieszeni w kurtce czy mocowany do pleców za pomocą szelek albo przypominający budową kamizelkę.      

Do ciasno przylegającego skórzanego kombinezonu z reguły najlepszym rozwiązaniem będzie ochraniacz wsuwany. Ale jeśli kombik będzie bardzo dopasowany, dodatkowy ochraniacz może uciskać.

W przypadku ciuchów tekstylnych najlepszym rozwiązaniem będzie żółw z szelkami lub przypominający kamizelkę. Na rynku są też ochraniacze pleców ze zintegrowanymi protektorami klatki piersiowej, łokci i barków. Ochraniacze pleców muszą mieć certyfikat zgodności z europejską normą EN 1621-2. Nie daj się złapać sprzedawcy na numer z żółwiem dla narciarzy lub rowerzystów, które wyglądają niemal identycznie.

Podczas przymiarki ochraniacza uważaj na jego rozmiar, ale nie tylko na to. Norma określa, że ochraniacz powinien zakrywać określoną powierzchnię pleców.    

Tyle że określa to indywidualnie, a nie ogólnie. Dlatego zmierz odległość między barkiem a talią. Na każdym ochraniaczu jest informacja, dla jakiego rozmiaru został on dopuszczony (np. plakietka po lewej informuje, że żółw jest dla ciebie, jeśli pomiar wykazał 450 mm).              

Alpinestars Bionic

Importer: Inter Motors, tel. 801 88 20 88, www.intermotors.pl
Cena: 399 zł Rozmiary: S do XL
Norma: EN 1621-2: 2003
Poziom bezpieczeństwa: 2
Homologacja: Włochy
Kraj producenta: Tajlandia

Wyniki pomiarów 
Tłumienie siły uderzeń:
- 8,08 kN (środek)
- 8,01 kN (najlepsza wartość)
- 8,20 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 8,1 kN
Odległość barku od talii (rozmiar L): maks. 500 mm
Masa (rozmiar L): 789 g          

Wniosek 
Alpinestars postawił na konstrukcję bardzo dobrze chroniącą przed przenikaniem siły uderzenia i rozpraszającą ją na jak największej powierzchni. Wartości pochłaniania siły uderzenia są na tle konkurencji duże, niemniej nawet najwyższe zmierzone w naszym teście są poniżej normy. Z zalet: niska masa, niezła wentylacja, nie poczujesz, że masz go na plecach.

Ocena: * * * * 

Bering Safe Tech

Importer: Olek Motocykle, tel. 33 497 95 50, olekmotocykle.pl
Cena: 449 zł
Rozmiary: M i L
Norma: EN 1621-2: 2003
Poziom bezpieczeństwa: 2
Homologacja: Włochy
Kraj producenta: Włochy

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
- 7,27 kN (środek)
- 5,59 kN (najlepsza wartość)
- 8,42 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 7,10 kN
Odległość barku od talii (rozmiar L): maks. 520 mm
Masa (rozmiar L): 696 g        

Wniosek
Fajne: wydłużony dół, który zapewnia ochronę także kości ogonowej. Dość duża szerokość na łopatkach sprzyja bezpieczeństwu, ale może powodować, że żółw będzie obcierał o ochraniacze barków osadzone w kurtce. Tłumienie siły uderzeń jest na bardzo wysokim poziomie, ale, co niepokojące, nie jest to zjawisko trwałe. Przeszkadzają brak wentylacji oraz niewygodne szelki i pas.

Ocena: * * * *

Dainese Manis

Importer: Wind Snow Moto, tel. 12 416 92 10, wsm24.pl
Cena: 665 zł
Rozmiary: S do XL
Norma: EN 1621-2: 2003
Poziom bezpieczeństwa: 2
Homologacja: Włochy
Kraj producenta: Tunezja

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
- 8,66 kN (środek)
- 7,55 kN (najlepsza wartość)
- 10,67 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 8,96 kN
Odległość barków od talii (rozmiar L): maks. 480 mm
Masa (rozmiar L): 881 g         

Wniosek
Dainese tradycyjnie postawiło na konstrukcję skorupową, która nawet przy bardzo pochylonej, sportowej pozycji nie szkodzi wygodzie, a żółw siedzi na plecach tak jak powinien. Druga strona medalu: ten typ konstrukcji nie pozwala uzyskać wysokich wartości tłumienia siły uderzeń. Największa zaleta: wygoda.          

Ocena: * * * *

Forcefield Pro L2K Evo

Importer: AJS Grupa, tel. 32 609 90 88, forcefi eld.
Cena: 500 zł
Rozmiary: męskie S do L;
Norma: prEN 1621-2: 2013
Poziom bezpieczeństwa: 2 (fullback; T-)
Homologacja: Anglia
Kraj producenta: Tajwan

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
5,43 kN (środek)
5,25 kN (najlepsza wartość)
5,28 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 5,42 kN
Odległość barków od talii maks. 550 mm
Masa (rozmiar L): 1051 g      

Wniosek:
Świetna efektywność tłumienia siły uderzeń we wszystkich punktach pomiarowych; dużo poniżej granicy wyznaczonej przez normę. W mocno dopasowanych skórzanych kombinezonach musisz liczyć się z lekkim dyskomfortem. Wentylacja jest OK. W nowym ochraniaczu wkurza zapach gumy.        

Ocena: * * * *

Halvarssons Shield L2

Importer: Kobi Motorcycle Equipment, tel. 600 82 00 88, www.halvarssons.pl
Cena: 590 zł
Rozmiary: S do L
Norma: prEN 1621-2: 2011
Poziom bezpieczeństwa: 2 (fullback; T-)
Homologacja: Anglia
Kraj producenta: Tajwan

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
- 5,26 kN (środek)
- 5,26 kN (najlepsza wartość)
- 13,66 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 8,72 kN
Odległość barków od talii (rozmiar L): maks. 550 mm
Masa (rozmiar L): 1040 g       

Wniosek:
Gdy ochraniacz Halvarssonsa po krótkim noszeniu uzyska „temperaturę pracy”, wtedy dzięki fajnie wymyślonym ramiączkom dopasuje się do twoich pleców. W gorące dni zabraknie ci wentylacji. Dobrej efektywności pochłaniania siły uderzenia w środek towarzyszy słaba w dół pleców.      

Ocena: * * * 

Held Sakari

Importer: Powerbike, tel. 61 65 35 750, www.powerbike.pl
Cena: 399 zł
Rozmiary: S do XXL
Norma: EN 1621-2: 2003
Poziom bezpieczeństwa: 2
Homologacja: Włochy
Kraj producenta: Chiny

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
7,77 kN (środek)
7,77 kN (najlepsza wartość)
8,01 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 7,89 kN
Odległość barków od talii (rozmiar L): maks. 480 mm
Masa (rozmiar L): 945 g      

Wniosek
Nieco ponad 8 kN to najwyższa wartość siły, która przeniknęła przez żółwia. To wartość dość blisko dopuszczalnego poziomu 10 kN. Ochraniaczowi brak właściwie słabych punktów – na całej powierzchni wartości tłumienia są na podobnym poziomie. Mały „ogonek” osłania kość ogonową, żółw jest wygodny, ale wentylację zaakceptujesz ledwo-ledwo.     

Ocena: * * * *    

IXS Pro Back Skeleron

Importer: Yamaha Motor Middle Europe, 22 571 40 70, ixs-moto.pl
Cena: 385 zł
Rozmiary: S do L
Norma: EN 1621-2: 2003
Poziom bezpieczeństwa: 2
Homologacja: Anglia
Kraj producenta: Chiny

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
6,56 kN (środek)
6,56 kN (najlepsza wartość)
6,67 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 6,62 kN
Odległość barków od talii (rozmiar L): maks. 490 mm
Masa (rozmiar L): 852 g         

Wniosek
Twarda skorupa to dowód, że IXS dba o efektywność tłumienia siły uderzeń, ale też o ochronę przed uszkodzeniem o jakąś ostrą krawędź. Tym bardziej dziwią wyraźnie gorsze niż u Alpinestarsa i Dainese wyniki pomiarów przenikającej siły uderzeń. Z powodu dużej szerokości będziesz miał wrażenie, że nosisz na plecach twardą deskę. Wentylacja jest OK.     

Ocena: * * * *   

Ortema P1 Dynamic

Importer: Touratech Polska, tel. 33 811 14 32, www.touratechpolska.pl
Cena: 710 zł
Rozmiary: S do XL
Norma: EN 1621-2: 2003
Poziom bezpieczeństwa: 2
Homologacja: Anglia
Kraj producenta: Chiny

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
- 5,78 kN (środek)
- 5,69 kN (najlepsza wartość)
- 5,88 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 5,78 kN
Odległość barków od talii (rozmiar L): maks. 490 mm
Masa (rozmiar L): 806 g      

Wniosek
Szelki i pas biodrowy są tak poprowadzone, że masz wrażenie, iż Ortema jest szyta na w sam raz na twoją miarę. Podpinka 3D zapewnia skuteczną wentylację. Podczas testów Ortema nie miała sobie równych. Znakomitej efektywności tłumienia towarzyszy niska masa. Dlatego P1 wygrał w naszym teście.       

Ocena: * * * * *

Polo Safe Max Aero

Importer: Polo Motorrad Polska, tel. 22 375 74 86, www.polo-moto.pl
Cena: 335 zł
Rozmiary: S do L
Norma: EN 1621-2: 2003
Poziom bezpieczeństwa: 2
Homologacja: Włochy
Kraj producenta: Włochy

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
- 6,43 kN (środek)
- 5,48 kN (najlepsza wartość)
- 8,21 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 6,70 kN
Odległość barków od talii (rozmiar L): maks. 520 mm
Masa (rozmiar L): 847 g  

Wniosek
Duże różnice w efektywności tłumienia siły uderzeń w zależności od miejsca uderzenia. Mimo to wszystkie wartości spełniają wymagania normy. Pancerzowi nieco brak elastyczności, a paski mogłyby zapewniać trochę więcej komfortu. Wentylacja jest dobra. Bardzo dobry stosunek ceny do jakości!       

Ocena: * * * *

Zandona Esatech Pro

Importer: brak ofi cjalnego importera w Polsce
Cena: około 630 zł
Rozmiary: S do L
Norma: EN 1621-2: 2003
Poziom bezpieczeństwa: 2
Homologacja: Włochy
Kraj producenta: Włochy

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
- 5,86 kN (środek)
- 5,57 kN (najlepsza wartość)
- 5,90 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 5,78 kN
Odległość barków od talii (rozmiar L): maks. 470 mm
Masa (rozmiar L): 845 g    

Wniosek
Zandona potrzebuje trochę czasu, zanim dopasuje się do pleców i będzie leżeć tak jak powinna. Pasek i szelki są komfortowe, wentylacja OK. Dzięki stosunkowo wąskiej budowie ochraniacz wejdzie także pod ciaśniejszy kombinezon. Efektywność tłumienia siły uderzeń jest doskonała na całej powierzchni.         

Ocena: * * * * *

Büse Belluno II

Importer: CM Rider, tel. 12 655 42 00, www.rider.com.pl
Cena: 669 zł
Rozmiary: S do XXL
Norma: EN 1621-2: 2003
Poziom bezpieczeństwa: 2
Homologacja: Włochy
Kraj producenta: Chiny

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
- 5,64 kN (środek)
- 5,64 kN (najlepsza wartość)
- 5,99 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 5,80 kN
Odległość barków od talii (rozmiar L): maks. 510 mm
Masa (rozmiar L): 1140 g   

Wniosek
Największa zaleta – dopasowanie. Szeroki pas biodrowy powoduje, że ochraniacz można zamocować na plecach ciasno i w sposób niepowodujący jego przesuwania się. Dzięki tkaninie 3D Mesh masz efektywną wentylację. Pięć gwiazdek zawdzięcza znakomitej efektywności tłumienia siły uderzeń.        

Ocena: * * * * *

Forcefield Airo Vest

Importer: AJS Grupa, tel. 32 609 90 88, forcefi eld.pl
Cena: 550 zł
Rozmiary: S do XL
Norma: prEN 1621-2: 2013
Poziom bezpieczeństwa: 2 (fullback; T-)
Homologacja: Anglia
Kraj producenta: Anglia

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
- 7,79 kN (środek)
- 7,62 kN (najlepsza wartość)
- 7,80 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 7,73 kN
Odległość barków od talii (rozmiar L): maks. 410 mm
Masa (rozmiar L): 898 g   

Wniosek
Dzięki zintegrowanemu pasowi biodrowemu dobrze przylega do pleców. Niestety, w innych strefach brakuje jej równie dokładnego dopasowania. Wyniki pomiarów efektywności tłumienia energii uderzeń bez kłopotu mieszczą się w normie, tyle że strefa chroniona jest niewielka. Zapach nowego żółwia wykrzywia nos.       

Ocena: * * * *

Held Keltor

Importer: Powerbike, tel. 61 65 35 750, www.powerbike.pl
Cena: 599 zł
Rozmiary: S do XXL
Norma: EN 1621-2: 2003
Poziom bezpieczeństwa: 2
Homologacja: Włochy
Kraj producenta: Chiny

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
- 8,96 kN (środek)
- 8,96 kN (najlepsza wartość)
- 9,86 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 9,35 kN
Odległość ramion od talii (rozmiar L): maks. 480 mm
Masa (rozmiar L): 1372 g  

Wniosek
Wkładając tę kamizelkę, wrzucasz sobie na garba prawie 1,4 kg. Protektor elastycznie przylega do ciała, chroni kość ogonową, ale też ma duże, wygodne i skuteczne w razie gleby ochraniacze klatki piersiowej i bioder. Rzepy z boku dbają o dobre dopasowanie. Rozczarowały natomiast wyniki efektywności tłumienia siły uderzeń.  

Ocena: * * * *      

Leatt Body Vest 3DF

Importer: Olek Motocykle, tel. 33 497 95 50, olekmotocykle.pl
Cena: 599 zł
Rozmiary: S/M do XXL
Norma: EN 1621-2: 2003
Poziom bezpieczeństwa: 2
Homologacja: Włochy
Kraj producenta: Chiny

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
- 6,40 kN (środek)
- 4,55 kN (najlepsza wartość)
- 9,64 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 6,87 kN
Odległość ramion od talii (rozmiar L/XL): maks. 540 mm
Masa (rozmiar L/XL): 1063 g   

Wniosek
Nie najlepiej leży, mimo to ciągle jeszcze jest komfortowa. Ekstrawyściółki na biodrach i duży protektor klatki piersiowej oraz przygotowanie pod ochraniacz szyi (neck brace). Niestety, z tego powodu ochraniacz składa się z dwóch części, a luka wzdłuż ich styku oznacza niebezpieczeństwo.        

Ocena: * *

Modeka Safe Pro

Importer: Modeka Polska, tel. 74 852 39 35, www.modeka.pl
Cena: 440 zł
Rozmiary: XS do XXL
Norma: EN 1621-2: 2003
Poziom bezpieczeństwa: 2
Homologacja: Włochy
Kraj producenta: Pakistan

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
- 8,75 kN (środek)
- 8,75 kN (najlepsza wartość)
- 10,41 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 9,57 kN
Odległość barków od talii (rozmiar L): maks. 480 mm
Masa (rozmiar L): 906 g  

Wniosek
Dzięki miękkiej tkaninie wewnętrznej kamizelka dobrze leży i jest dopasowana, zachowując przy tym świetną wentylację. Ponadto niewiele waży. Pod względem komfortu – ścisła czołówka. Bez problemu włożysz na nią skórzany kombinezon. Najsłabszy element Safe Pro – efektywność tłumienia siły uderzeń.     

Ocena: * * * *

Ortema Ortho-Max

Importer: Ten model nie jest dostępny w ofercie sklepu Touratech Polska
Cena: około 920 zł
Rozmiary: S do XXL
Norma: EN 1621-2: 2003
Poziom bezpieczeństwa: 2
Homologacja: Anglia
Kraj producenta: Włochy

Wartości pomiarów
Tłumienie uderzeń:
- 4,19 kN (środek)
- 4,19 kN (najlepsza wartość)
- 5,69 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 4,88 kN
Odległość barków od talii (rozmiar L): maks. 490 mm
Masa (rozmiar L): 959 g  

Wniosek
Kapitalna średnia wartość siły przenikającej przez ochraniacz: poniżej 5 kN. Norma dopuszcza dwa razy więcej! Inne zalety: ciasne, ale bardzo komfortowe dopasowanie i dzięki przewiewnej tkaninie wewnętrznej efektywna wentylacja. Jedynie pod skórzanym kombinezonem może być trochę za ciasno.       

Ocena: * * * * *

Vanucci Vest

Importer: Moto-Akcesoria, tel. 91 48 33 521, www.moto-akcesoria.pl
Cena: 630 zł
Rozmiary: S do XXL
Norma: prEN 1621-2: 2013
Poziom bezpieczeństwa: 2 (fullback; T-)
Homologacja: Włochy
Kraj producenta: Chiny

Wyniki pomiarów
Tłumienie uderzeń:
- 5,24 kN (środek)
- 5,24 kN (najlepsza wartość)
- 5,32 kN (najgorsza wartość)
Wartość średnia: 5,27 kN
Odległość ramion od talii (rozmiar L): maks. 500 mm
Masa (rozmiar L): 1060 g    

Wniosek:
Wersja dla pań (na zdjęciu) ma ozdoby w postaci błyskających kolorami szkiełek. Kapitalna efektywność tłumienia siły uderzeń i brak słabych punktów – tymi elementami kamizelka błyszczała w teście. Co jeszcze? Np. świetne dopasowanie i dodatkowe pianki chroniące obojczyk, kark i kość ogonową. Czego nie ma wersja dla facetów? Szkiełek…  

Ocena: * * * * *

Na stanowisku testowym - 5 kg z 1 metra

Ponieważ zależy nam na obiektywnym teście, miejscem, do którego i tym razem uderzyliśmy, był TÜV Rheinland w Kolonii. Tam na specjalnym stanowisku z wysokości jednego metra na ochraniacz spadał ważący 5 kg ciężarek, o kształcie przypominającym krawężnik. Energia kinetyczna podczas   uderzenia wynosiła 50 dżuli, a wyposażone w czujniki kowadło mierzyło wielkość siły, która przedostała się przez ochraniacz na stronę przylegającą do pleców. Warunki tego testu opisuje norma europejska. Dla ochraniaczy pleców obowiązuje norma EN 1621-2. Jej pierwsza wersja pochodzi z 2003 r., a od 2014 r. obowiązuje nowsza, którą stosuje się dziś podczas certyfikacji. W przyszłości na protektorach najnowszej generacji będą umieszczone ich roczniki. Te zgodne z homologacją wg dzisiejszej normy (większość w teście) będzie można dalej sprzedawać.     

Podsumowanie

Czapki z głów przed Ortemą: w obu kategoriach jej ochraniacze uplasowały się na najwyższym stopniu podium. Te produkty pozytywnie zaskoczyły podczas testów w laboratorium, ale także w praktyce: zebrały dużo pochwał za ergonomię, co jest nie mniej ważne niż stopień ochrony.

W przypadku kamizelek wielu producentów myśli już o krok dalej i wyposaża je w ochraniacze klatki piersiowej, miednicy i obojczyków. Leatt jest przygotowany pod ochraniacz szyi (neck brace).

Co zasługuje na największy wytyk? Szczelina w wyrobie Halvarssonsa może doprowadzić do kontuzji. Po co komu kamizelka czy żółw, które nie chronią?   

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole: