Co to jest TWI, czyli wskaźnik zużycia opony? Policjant może zatrzymać za to dowód

Dzięki TWI (tread wear indicator) możesz zorientować się w jakiej kondycji są gumy, na których jeździsz. Jeśli wskaźnik ten zrówna się z bieżnikiem, oponę trzeba wymienić – inaczej, oprócz możliwego poślizgu, ryzykujesz zatrzymanie dowodu rejestracyjnego.

TWI opona Michelin

Zgodnie z polskim prawem, minimalna głębokość bieżnika opony wynosi 1,6 mm. To bardzo niska wartość – dla porównania w Niemczech za zużytą uważa się oponę, której bieżnik ma głębokość 2 mm. Policja, rzadko bo rzadko, ale sprawdza kondycję ogumienia, szczególnie jeśli zauważy, że opony są mocno wysłużone.

Funkcjonariusze dysponują specjalnymi miernikami, którymi posługują się podczas kontroli. Jeśli zostanie stwierdzone, że bieżnik w jakimkolwiek miejscu ma głębokość mniejszą niż wymagane 1,6 mm, policjant zatrzyma elektronicznie dowód rejestracyjny, a kierowca będzie miał obowiązek wymiany opon. Można otrzymać także wysoki mandat.

Jednak nie tylko głębokość bieżnika decyduje o tym, czy dowód rejestracyjny może zostać zatrzymany podczas kontroli. Wpływ na to ma także TWI, czyli wskaźnik zużycia opony. To coś w rodzaju "mostka" między lamelami, umieszczonego na odpowiedniej głębokości. Jeśli ów "mostek" zrówna się z powierzchnią bieżnika, oponę należy wymienić.

Jeśli policjant zauważy, że w jakimkolwiek miejscu na oponie wskaźnik zrównał się z bieżnikiem, może zatrzymać dowód rejestracyjny, nawet jeśli głębokość rzeźby będzie większa niż przepisowe 1,6 mm. Bardzo ważna uwaga dotycząca szczególnie nas, motocyklistów – nawet jedno miejsce, w którym wskaźnik zrównał się z powierzchnią opony, dyskwalifikuje ją jako zużytą. Jeśli zatem na brzegach bieżnik wydaje się głęboki i do znacznika pozostało sporo gumy, opona i tak będzie zakwalifikowana do wymiany.

Ten fakt bardzo często wywołuje nieporozumienia podczas kontroli drogowych. Motocykliści nie zgadzają się z opinią policjanta o zużyciu opony, argumentując to właśnie faktem, że jej brzegi mają jeszcze wystarczającą głębokość bieżnika. Warto pamiętać, że zgodnie z nowym taryfikatorem mandatów, policjant może za niewłaściwy stan techniczny, a taki objawia się na przykład łysymi oponami, wystawić mandat do 3000 zł. Będzie to wykroczenie przeciwko innym przepisom zgodne z art. 97 k.w.

Przeczytaj także: opony ze starym DOT - czy są bezpieczne?

Zobacz również:
REKLAMA